Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 dec 2004 09:37

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Waar zeggen de Farizeeen dat dan, jas? Ik kan het me zo namelijk niet voor de geest halen..

Matth. 9:11; "En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen; Waarom eet Uw Meester met de tollenaren en zondaren?"
De beschuldiging van de Farizeën wordt door Raido als pleitgrond gebruikt. Maar geheel ten onrechte. In de verzen daarna blijkt duidelijk dat het Jezus om de bekering van deze mensen te doen was, niet om met hen te zondigen. Dus niet om te drinken met de dronkaards, niet om te hoereren met de hoeren en ook niet om te stelen of te frauderen met de tollenaren. Al merk ik dat jullie dat graag zo zouden zien als dekmantel voor een bepaalde levenswijze.

Oke, ik snap. :wink: Ik denk inderdaad dat het verkeerd is om met dit excuus de hoeren met een zakelijk (voor hen) bezoek te vereren. Ik denk ook niet dat Jezus dat gedaan heeft, weet het eigenlijk wel zeker. :P Maar Hij at en dronk wel met hen, en daaruit meen ik op te kunnen maken dat er an sich geen kwaad zit in het drinken (mits met mate).

Dat eten en drinken van Jezus wordt zwaar overdreven en misbruikt als excuus voor een zondig leven. Ze kwamen gewoon naar Hem toe om Zijn Woord te horen en aten dan met Hem.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 dec 2004 09:59

Raido schreef:dat geld ook voor JAS zullen we terug gaan naar de topic? anders denk ik er echt over om een moderator in te schakelen...
Ja ik vind het best. Ik reageerde op gerswin. Kopspijkers is altijd confronterend. De éne keer is die, de andere keer een andere bevolkingsgroep het 'slachtoffer'. Daar is op zich niets mis mee. Spotten met God zou sowieso niet moeten kunnen vind ik.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 11:32

ik snap werkelijk niet dat mensen zich hier druk om kunnen maken... er zijn toch echt andere dingen waar je wakker om kan liggen... :?
als je het niet leuk vind, verander je gewoon van kanaal.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 dec 2004 11:44

maar daarom zijn er nog wel menschen die anderen willen behouden voor het kwaad, maar wat zijn belangrijke dingen... vegetarisch eten? dat is verschillend bij eenieder
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 dec 2004 15:46

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:Waar zeggen de Farizeeen dat dan, jas? Ik kan het me zo namelijk niet voor de geest halen..

Matth. 9:11; "En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen; Waarom eet Uw Meester met de tollenaren en zondaren?"
De beschuldiging van de Farizeën wordt door Raido als pleitgrond gebruikt. Maar geheel ten onrechte. In de verzen daarna blijkt duidelijk dat het Jezus om de bekering van deze mensen te doen was, niet om met hen te zondigen. Dus niet om te drinken met de dronkaards, niet om te hoereren met de hoeren en ook niet om te stelen of te frauderen met de tollenaren. Al merk ik dat jullie dat graag zo zouden zien als dekmantel voor een bepaalde levenswijze.

Oke, ik snap. :wink: Ik denk inderdaad dat het verkeerd is om met dit excuus de hoeren met een zakelijk (voor hen) bezoek te vereren. Ik denk ook niet dat Jezus dat gedaan heeft, weet het eigenlijk wel zeker. :P Maar Hij at en dronk wel met hen, en daaruit meen ik op te kunnen maken dat er an sich geen kwaad zit in het drinken (mits met mate).

Dat eten en drinken van Jezus wordt zwaar overdreven en misbruikt als excuus voor een zondig leven. Ze kwamen gewoon naar Hem toe om Zijn Woord te horen en aten dan met Hem.

De bijbel zegt hier toch net iets anders:
Lukas 19:5,6 schreef:En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheus! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.

Een stukje verder blijkt ook hoe controversieel het was om op die manier gemeenschap te hebben met 'zondaren':
Lukas 19:7 schreef:En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 dec 2004 16:05

jas schreef:Als je je beledigd voelt dan spijt me dat. Maar ik heb geen spijt van wat ik gezegd heb. Ik blijf er bij dat cafébezoek en deelnemen aan het uitgaansleven niet is conform de navolging van Christus. Ik kan me evengoed beledigd voelen door de manier waarop jij en anderen over Hem schrijven. Het is juis omdat ik mijn medemensen lief heb dat ik ze ernstig wil waarschuwen als ze op een verkeerde weg zijn. En dat bepaal ik niet, dat bepaalt de Bijbel. Het is met gegoeg teksten gezegd. Ik neem dus niets terug van wat geschreven heb omdat het geschreven is uit liefde tot God en de mensen.

Ok, laat maar joh. Als jij in twijfel wilt trekken of iemand waar gelovig is aan de hand van het feit dat diegene wel eens in een cafeetje komt, moet je dat vooral doen. Ik laat het oordeel daarover aan God over. Jij denkt dat de feesten die tollenaars gaven georganiseerd werden door de AA?

En over Kopspijkers zijn we nu ook wel uitgezeurd, volgens mij.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 02 dec 2004 17:15

Socrates schreef:
arjan2 schreef:Het was zeker niet makkelijk voor de Farizeen, in de tijd van jezus waren er tientallen profeten die zeiden dat ze Jezus waren... Wat niet de schuld van ze wegneemt natuurlijk!!!!

Trouwens het feit dat de Farizeen Jezus als een rebel zagen betekent niet dat hij ook een rebels was. INTEGENDEEL!!!

Daar gaat het toch ook helemaal niet om? We weten als brave refootjes allemaal heus wel waarom Jezus op aarde was en wat hij hier kwam doen etc. etc.
Maar voor de mensen die in Zijn tijd leefden was Jezus toch echt een rebel die de hele gevestigde orde op zijn kop zette. En of hij dat nu wilde of niet, de mensen gingen er massaal mee aan de haal, de gevestigde orde was doodsbang voor hem, en de 'onderklasse' zag in hem de verlosser van de Romeinen.
Of moet ik de intocht in Jeruzalem nog in herinnering brengen? Palmtakken en vreugdekreten! Kan je je voorstellen wat een impact Jezus had op de Israelieten!

Jammer voor je maar dit ben ik niet met je eens, Jezus had niet een heel grote impact op Israël en de wereldgeschiedenis in de tijd dat hij leefde. Als fundering hiervoor wil ik verwijzen naar het boek "Pontius Pilatus" van Maijer. Dit is een historich roman die een heel betrouwbaar beeld geeft van de tijd in Israel en in de wereldgeschiedenis.

Daarnaast versterkt dit boek (wat enkel en alleen gebaseerd is op feiten) hetgeen wat Jas zei, dat de farizëers wel degelijk wisten dat dit de echte messias was, of in elk geval een zeer bijzonder profeet! De aardbeving die er plaatsvond bij het opstaan van de Heere Jezus, had als epicentrum het graf van Jezus! Dit wist men toen, ik denk dat er toen wel speciale conclusies moeten worden getrokken! Maar de Farizëers verharde hun voor dit alles en zeiden dat het leugens waren! Ze zijn dus absoluut schuldig aan de dood van de Heere Jezus!

(Als iemand denkt dat deze feiten nergens op slaan omdat ze maar uit een boek afkomstig zijn: zal ik hem dit moeten zeggen. Het boek is ook weer gebaseerd op tientallen boeken en archelogische vondsten)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 dec 2004 17:49

Collateral schreef:
jas schreef:Ze wisten heel goed dat Hij geen oproerkraaier was en ze wisten heel goed dat Hij de Christus was.

Maar waren ze dan knettergek dat ze moedwillig het verderf op hun hals haalden? Dat zou je dan moeten concluderen, en dat geloof ik niet.

Hier zou ik nog steeds graag een antwoord op willen hebben.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 dec 2004 18:24

En nu on-topic. (Waarbij het cafe gebeuren van mij wel besproken mag worden hier)
Elke op de persoon gespeelde post wordt vanaf nu echt verwijderd.
Als ik morgenochtend meer dan tien berichten moet verwijderen, gaat er een slotje op dit topic.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 dec 2004 18:59

De persiflage van God in Kopspijkers vond ik niet zo geweldig goed. Die in 'Beter van niet' is ook een beetje flauw. Maar het concept is natuurlijk wel aardig.

Is het niet typisch dat God in de bijbel geen humor of zelfspot kent? De almachtige zou toch moeten kunnen relativeren? Maar nee, hij neemt zichzelf zo ontzettend serieus (althans, de mensen die hem geschapen hebben), is erg jaloers, ijdel en zeer lichtgeraakt.

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 02 dec 2004 19:46

Collateral schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:Ze wisten heel goed dat Hij geen oproerkraaier was en ze wisten heel goed dat Hij de Christus was.

Maar waren ze dan knettergek dat ze moedwillig het verderf op hun hals haalden? Dat zou je dan moeten concluderen, en dat geloof ik niet.

Hier zou ik nog steeds graag een antwoord op willen hebben.

Ik denk dat ze achteraf wel besefte dat het Christus was! Daarvoor geloofde ze het natuurlijk niet anders hadden ze hem niet gekruisigd :!:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 dec 2004 21:12

arjan2 schreef:Ik denk dat ze achteraf wel besefte dat het Christus was!

Dat is de vraag, ik geloof van niet, anders hadden ze zich wel kunnen bekeren.

Daarvoor geloofde ze het natuurlijk niet anders hadden ze hem niet gekruisigd :!:

Eens, maar jas beweerde anders. Ik vraag me af of hij het nog steeds beweert. Ik denk van wel, en daarom zou ik van hem een antwoord op mijn vraag krijgen.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 03 dec 2004 11:38

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

De bijbel zegt hier toch net iets anders:
Lukas 19:5,6 schreef:En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheus! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.
En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.

Een stukje verder blijkt ook hoe controversieel het was om op die manier gemeenschap te hebben met 'zondaren':
Lukas 19:7 schreef:En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.

In ieder geval ging Hij naar hen toen op het Woord te brengen.

Maar nu veel mensen zeggen dat ze ook in de kroeg godsdienstige gesprekken hebben, zou ik het volgende wel eens willen weten.

Wie van jullie neemt een bijbel mee naar het cafe?

't Is misschien wel een leuk idee voor een Poll. :P
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 13:28

pugna schreef:Maar nu veel mensen zeggen dat ze ook in de kroeg godsdienstige gesprekken hebben, zou ik het volgende wel eens willen weten.

Wie van jullie neemt een bijbel mee naar het cafe?

't Is misschien wel een leuk idee voor een Poll. :P

Dat vind ik altijd van die flauwe vragen.. alsof daaraan de juistheid van cafegang afgemeten kan worden.. :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 dec 2004 13:50

Ik heb mijn Bijbeltje bijna altijd bij me ook als ik een cafe zit, niet dat ik binnen kom, een wisky bestel en met een dreunende slag Het Woord op de bar deponeer en ga vertellen over Noach die zich bezatte in zijn tent of dat Jezus er voor iedereen is...

maar waarom niet?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”