gij zult niet doden....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 16:52

Klaas schreef:Ja, ken je die niet? Daar hebben ze die beer voor aangenomen om ze uit het water te halen. Nooit die reclame gezien? Als dat niet biologisch is ;-)

Klaas

die beer krijgt een rotschop!!! mishandeling is dat hé!!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 16:54

Een beer een rotschop geven is idd mishandeling.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 02 dec 2004 17:56

earthmaker schreef:Klaas, je wordt vanuit die optiek als het ware dus gedwongen vlees te eten? Omdat genesis beschrijft dat je moet overheersen? Je kunt je de vraag stellen hoe je invulling moet geven aan die 'overheersing'. Door dieren en masse te fokken en te vermoorden, terwijl de natuur meer dan genoeg andere alternatieven biedt om je gezond te voeden?

Is een vegetariër in jouw optiek per definitie geen goede Christen?

Zie boven

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 dec 2004 18:36

kees81 schreef:ik hoor van jullie alleen maar volgens de bijbel zus en volgens de bijbel zo... wat heeft het voor zin als ik mijn persoonlijke mening ga uitleggen en jullie die blijkbaar niet eens hebben (want jullie kunnen alleen de bijbel quoten)....

Je persoonlijke mening is nu wel bekend, dacht ik zo. :) Je bent zelf, zoals gezegd, op grond van de bijbel begonnen, dus dan kan je verwachten dat daarop gereageerd wordt. Echter, de bijbel lijkt me sowiezo niet echt handig als argument, want de bijbel spreekt zichzelf nogal tegen: kijk hier bijvoorbeeld.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 02 dec 2004 19:26

Ik eet ook veel perfect biologisch scharrelvlees en dat weet ik zeker want ik schiet het zelf, oogsten uit de natuur, biologischer en diervriendelijker kan het niet.

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 08:17

Rene Z schreef:Ik eet ook veel perfect biologisch scharrelvlees en dat weet ik zeker want ik schiet het zelf, oogsten uit de natuur, biologischer en diervriendelijker kan het niet.

vegetarisch is diervriendelijker...

joepie

Berichtdoor joepie » 03 dec 2004 09:45

Rene Z schreef:Ik eet ook veel perfect biologisch scharrelvlees en dat weet ik zeker want ik schiet het zelf, oogsten uit de natuur, biologischer en diervriendelijker kan het niet.

Ligt er ook maar aan of je goed kan schieten ;-)

joepie

Berichtdoor joepie » 03 dec 2004 11:04

God heeft ons toch zelf de dieren als voedsel gegeven?
Genesis 9:
1 En God zegende Noach en zijn zonen en zeide tot hen: Weest vruchtbaar, wordt talrijk en vervult de aarde. 2 En de vrees en de schrik voor u zij over al het gedierte der aarde en over al het gevogelte des hemels, al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten. 5 En waarlijk, Ik zal uw eigen bloed eisen; van al het gedierte zal Ik het eisen en van de mensen onderling zal Ik het leven des mensen eisen. 6 Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt. 7 En gij, weest vruchtbaar en wordt talrijk, wemelt op de aarde, ja, wordt talrijk daarop.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: gij zult niet doden....

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 dec 2004 11:12

kees81 schreef:ik ben erg nieuwsgierig hoeveel mensen hier vegetariër zijn. Gezien het feit dat in de bijbel iets staat geschreven in de vorm van "gij zult niet doden", en door de mensen op dit forum volgens de bijbel geleefd word, verwacht ik dat een groot aantal hier geen vlees(producten) eet.

Ik eet ook zo min mogelijk vlees.
Maar ik ontkom er niet helemaal aan, omdat mijn man en zonen vlees willen.
Meestal beperk ik mij tot een klein stukje kip of vis, liever geen vlees.
Maar dat kon ik alleen doen als ik alleen zou wonen, dus het is moeilijk.
Ik zie ook : gij zult niet doden, dat je nooit mag doden, geen mens. Maar ook niet zomaar een beest.
Ik denk dat je alleen een kip of zo mag doden als je echt honger hebt en niks anders kunt vinden.
Zo denken de indianen (dachten) trouwens ook.

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 03 dec 2004 11:30

Nog even dit: waaruit maak je precies op dat een mens boven een dier staat?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 dec 2004 11:57

Earthmaker,

Blijkbaar had ik je bericht gemist. Goed dat je hem opnieuw plaatste.

Earthmaker:
Klaas, je wordt vanuit die optiek als het ware dus gedwongen vlees te eten?

Absoluut niet.

Earthmaker:
Omdat genesis beschrijft dat je moet overheersen? Je kunt je de vraag stellen hoe je invulling moet geven aan die 'overheersing'.

Om dat wat toe te lichten heb ik een citaatje toegevoegd. Kortgezegd gaat het erom dat de mens de schepping in bruikleen gekregen heeft van God en de taak heeft de schepping te beheren.

Eartmaker:
Door dieren en masse te fokken en te vermoorden, terwijl de natuur meer dan genoeg andere alternatieven biedt om je gezond te voeden?

Nee, bio-industrie is volgens mij geen vorm van goed beheer. Integendeel. Het doden van dieren op zich is op basis van de bijbel niet af te keuren. De tekst uit Genesis geeft ook aan dat de mens boven de dieren staat (en het doden van een dier kun je dus geen moord noemen) en dat dat de hele schepping er is ten dienste van de mens.

Is een vegetariër in jouw optiek per definitie geen goede Christen?

Absoluut niet. Ik bedoel: een christen kan heel goed vegetariër zijn. Ik heb een tijdje in de vego-stad van Nl. gewoond en heb daar een heel aantal vegetarische christenen ontmoet. Je kunt alleen niet zeggen dat elke christen vegetariër zou moeten zijn.

Klaas

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 dec 2004 13:21

Klaas schreef:Vanuit de bijbel is dat praktische argument niet vol te houden.

Klaas

dat begrijp ik niet.

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 13:23

dan was ik toch niet de enige

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 dec 2004 13:24

Grote Beer schreef:dat begrijp ik niet

het principe dat je voorstelde was volgens mij iets als: het doden van dieren verdient in principe niet de voorkeur, maar als het nodig is voor een gezonde voeding is het toegestaan.

Een dergelijke terughoudende houding t.a.v. het doden van dieren is echter in de bijbel niet te vinden. Zie b.v. de tekst die Joepie aanhaalde.

Klaas

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 dec 2004 13:30

ik vind het niet met elkaar in tegenspraak zijn eerlijk gezegd.
God zelf staat het ons toe vlees te eten, maar de noodzaak daartoe ontbreekt. Dus moeten we het dan wel doen eigenlijk? Gaan we dan niet te lichtvaardig om met het leven om ons heen?
Let wel, ik ben zelf ook (gematigd) vleeseter, maar ik heb zo wel eens mijn bedenkingen.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Terug naar “Archief”