Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 dec 2004 18:39

Gerdien B. schreef:God maakt toch geen verschil tussen grote en kleine zonden?

Jawel, waarom denk jij van niet?

Ik snap wel hoe je bij die gedachte komt, want om de kleinste zonde ga je evengoed naar de hel als om de grootste zonde als ze niet vergeven zijn. Maar God spreekt Zelf over verschillen in strafmaat. "Het zal Tirus en Sidon verdraaglijker zijn.."

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 02 dec 2004 21:55

Aragorn schreef:

Ik snap wel hoe je bij die gedachte komt, want om de kleinste zonde ga je evengoed naar de hel als om de grootste zonde als ze niet vergeven zijn. Maar God spreekt Zelf over verschillen in strafmaat. "Het zal Tirus en Sidon verdraaglijker zijn.."

in de strafmaat ja, maar toch niet in het verschil tussen zonden?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 02 dec 2004 22:07

Jannoek schreef:in de strafmaat ja, maar toch niet in het verschil tussen zonden?

Waarom zou er een verschil in strafmaat zijn, terwijl alle zonden hetzelfde zijn?

Of denk ik nou blond.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 dec 2004 22:43

maar wij weten niet hoe Hij welke zonden bestraft! Dus weten wij ook niet wat een grote en een kleine zonde in Zijn ogen zijn.
Moeten wij er daarom niet vanuit gaan dat elke zonde gelijk is?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 dec 2004 22:51

AikonGirl schreef:
Jannoek schreef:in de strafmaat ja, maar toch niet in het verschil tussen zonden?

Waarom zou er een verschil in strafmaat zijn, terwijl alle zonden hetzelfde zijn?

Of denk ik nou blond.

Precies. Of ik denk ook blond.. :P

Gerdien B. schreef:maar wij weten niet hoe Hij welke zonden bestraft! Dus weten wij ook niet wat een grote en een kleine zonde in Zijn ogen zijn.
Moeten wij er daarom niet vanuit gaan dat elke zonde gelijk is?

Nee. We kunnen best wel een beetje bedenken welke zonden erger zijn dan anderen. En gelukkig gaat ook niemand ervanuit dat elke zonde gelijk is. De rechter niet, en wij ook niet in de praktijk.

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 23:24

je kan het wel veroordelen, maar ik geloof er helemaal niks van dat jullie nooit vloeken... ieder mens vloekt... kijk voor de grap op een gemiddeld voetbalveld...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 dec 2004 23:26

kees81 schreef:je kan het wel veroordelen, maar ik geloof er helemaal niks van dat jullie nooit vloeken... ieder mens vloekt... kijk voor de grap op een gemiddeld voetbalveld...

Wat wil je hiermee zeggen?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 03 dec 2004 04:43

Aragorn schreef:

Dat het Tirus en Sidon verdraaglijker zal zijn in het oordeel is omdat hun geweten hun minder zal tergen omdat zij nooit van de Waarheid hebben gehoord. Maar diegenen die wel geweten hebben maar zich niet hebben bekeerd, hun geweten zal hen zwaarder aanklagen dan die van Tirus en Sidon.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 dec 2004 11:37

AikonGirl schreef:

Of denk ik nou blond.

strafmaat tussen de mensen die het evangelie wel en die het evangelie niet gehoord hebben! het zal tyrus en sidon verdraaglijker zijn...

kees81

Berichtdoor kees81 » 03 dec 2004 11:42

Aragorn schreef:
kees81 schreef:je kan het wel veroordelen, maar ik geloof er helemaal niks van dat jullie nooit vloeken... ieder mens vloekt... kijk voor de grap op een gemiddeld voetbalveld...

dat ieder mens vloekt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 dec 2004 13:51

ja en?????

Is toch geen vrijbrief.......!!!!!!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 dec 2004 13:58

kees81 schreef:
Aragorn schreef:

dat ieder mens vloekt.

daarom is en blijft het wel een zonde! Een vloek wordt echt geen minder erge zonde omdat anderen het ook doen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 14:02

kees81 schreef:
Aragorn schreef:

dat ieder mens vloekt.

Nouja, laten we het houden op bijna ieder mens. Dat wil echter niet zeggen dat het niet afkeurenswaardig is.

Mapleleaf schreef:Dat het Tirus en Sidon verdraaglijker zal zijn in het oordeel is omdat hun geweten hun minder zal tergen omdat zij nooit van de Waarheid hebben gehoord. Maar diegenen die wel geweten hebben maar zich niet hebben bekeerd, hun geweten zal hen zwaarder aanklagen dan die van Tirus en Sidon.

Hm, daar heb je een punt. Ik kan zo snel ook geen teksten bedenken die hier nog meer over gaan.. maar iig kunnen we hier wel uit afleiden dat blijkbaar de intenties van degene die de zonde doet meespelen. Zondigen tegen beter weten in wordt zwaarder bestraft dan wanneer je niet weet dat je iets fout doet.
Maar misschien wordt er ook wel bedoeld dat het verwerpen van Christus een zwaardere zonde is dan bijvoorbeeld het plegen van een moord. Tirus en Sidon hebben wel allerlei ongerechtigheid bedreven, maar Christus niet expliciet verworpen, itt de Farizeeers. Ik brainstorm maar wat hoor.. :)

mich

Berichtdoor mich » 03 dec 2004 15:24

mij lijkt het wel een ergere zonde om iemand het recht tot leven te ontnemen dan ergens niet in te geloven

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 16:05

Wat het beste werkt: bidt 's morgens tot God of Hij het vloeken verhinderen wil.
Mijn klasgenoot heeft vandaag geen enkele keer gevloekt terwijl hij het gisteren zeker meer dan vijftien maal deed.

Terug naar “Archief”