caprice schreef:Collateral schreef:caprice schreef:Collateral schreef:Sterven lijkt me niet erg, hooguit een beetje spannend.
De dood is de straf op de zonde en is vreselijk. Tenzij de prikkel van de dood weggenomen mag zijn door Christus.
Dat is jou waarschijnlijk maar al te vaak ingeprent, ja. Als je die overtuiging hebt, zal de dood zonder Christus inderdaad niet prettig zijn.
Ik ben echter nogmaals absoluut niet bang voor de dood, hoewel de prikkel van de dood bij mij niet weggenomen is door Christus (neem ik aan). Ik denk dat ik zal sterven met de gelaatsuitdrukking van een kind dat voor het eerst in de achtbaan stapt en daar erg veel zin in heeft.
Wordt toch wakker!
Je hebt een kostbare ziel voor de eeuwigheid, en het is óf eeuwig wel, óf eeuwig wee. Een andere bestemming is er niet.
Waarom zo rigoureus? Het tijdelijke leven is toch ook niet óf eeuwig wel, óf eeuwig wee? Nu kan je wel zeggen dat je dat uit de bijbel hebt, maar 1) het is slechts een radicale interpretatie (waar staat dat zondige mensen eeuwig zullen branden?) en 2) geloof ik persoonlijk dat de bijbel is geschreven door mensen.
10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
...
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
(2 Korinthe 5 vs 10 en 20)
Moet ik me met God verzoenen? Hmm, ik wist niet dat ik ruzie met Hem had. Als ik ruzie met Hem heb hoor ik dat graag van Hem, maar dan rechtstreeks en niet via een boek dat mij niet kan overtuigen. De bijbel staat vol met haat, angst en toorn, maar is dat de waarheid of is dat het sterke gen in de evolutie van godsdienst? M.a.w.: is het christendom zo groot van omvang omdat het angst voor de hel als basis heeft? Dat laatste lijkt me met afstand het meest waarschijnlijk.