gij zult niet doden....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 15:09

je kan op kan gaan staan evt... vlees blijft moord.

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 02 dec 2004 15:09

bedoel je daarmee dat je geen vis eet? of dat je alleen "dolfijnvriendelijke" tonijn eet ( om maar een voorbeeld te noemen)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 15:10

Omdat jij het zegt?
Bij gebrek aan argumenten blijft het nu maar bij losse kreten?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 15:11

Klaas schreef:Omdat jij het zegt?
Bij gebrek aan argumenten blijft het nu maar bij losse kreten?

Klaas

ik hoor van jullie alleen maar volgens de bijbel zus en volgens de bijbel zo... wat heeft het voor zin als ik mijn persoonlijke mening ga uitleggen en jullie die blijkbaar niet eens hebben (want jullie kunnen alleen de bijbel quoten)....

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 02 dec 2004 15:22

Klaas, je wordt vanuit die optiek als het ware dus gedwongen vlees te eten? Omdat genesis beschrijft dat je moet overheersen? Je kunt je de vraag stellen hoe je invulling moet geven aan die 'overheersing'. Door dieren en masse te fokken en te vermoorden, terwijl de natuur meer dan genoeg andere alternatieven biedt om je gezond te voeden?

Is een vegetariër in jouw optiek per definitie geen goede Christen?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 02 dec 2004 15:23

kees81 schreef:ik hoor van jullie alleen maar volgens de bijbel zus en volgens de bijbel zo... ( jullie kunnen alleen de bijbel quoten)....

De openingspost:
Gezien het feit dat in de bijbel iets staat geschreven in de vorm van "gij zult niet doden", en door de mensen op dit forum volgens de bijbel geleefd word, verwacht ik dat een groot aantal hier geen vlees(producten) eet.

Lijkt me duidelijk dat we dan quotes uit de bijbel halen jah.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 15:31

drugXfree:
bedoel je daarmee dat je geen vis eet? of dat je alleen "dolfijnvriendelijke" tonijn eet ( om maar een voorbeeld te noemen)

Ah, je bedoelde visjes op het individuele niveau.

1) Het spijt me, maar visjes vind ik dan weer wat minder zielig dan koeien en varkens.
2) Visjes hebben een heel aardig leven (Finding Nemo gezien?)
3) Het moment van dood gaan is wat minder prettig, maar m.i. is het niet zo dat dat bewust tot een lijdensweg gemaakt wordt.
4) Vangstmethodes waarbij dolfijnen e.d. verstrikt raken in netten moeten zo veel mogelijk beperkt worden. Taak voor de overheid.
5) Als iedereen zo weinig vis zou eten als ik zou de zee nog lang niet leeg zijn. ;-)

Kees81:
ik hoor van jullie alleen maar volgens de bijbel zus en volgens de bijbel zo... wat heeft het voor zin als ik mijn persoonlijke mening ga uitleggen en jullie die blijkbaar niet eens hebben (want jullie kunnen alleen de bijbel quoten)....

1) Je openingsvraag was hoe 'wij' het eten van vlees konden verantwoorden t.o.v. de bijbel. Wat voor antwoorden had je dan verwacht?
2) Ik haal geen dingen uit de bijbel waar ikzelf niet achter sta. Als mijn mening gebaseerd is op de bijbel wil dat niet zeggen dat het geen eigen mening is.
3) Ik heb sterk de indruk dat jij wel een mening hebt maar geen argumenten.

Klaas

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 02 dec 2004 15:41

koeien en varkens zijn niet de enige dieren die puur voor consupmtie worden gefokt. Er leeft bijvoorbeeld meer zalm in gevangenschap dan in de vrije natuur.
De taak die de overheid heeft vinden ze helaas niet zo belangrijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 15:45

koeien en varkens zijn niet de enige dieren die puur voor consupmtie worden gefokt. Er leeft bijvoorbeeld meer zalm in gevangenschap dan in de vrije natuur.

1) Zoals gezegd vind ik koeien en vissen niet helemaal op 1 lijn staan.
2) De omstandigheden waaronder gekweekte vissen leven zijn niet zo schrijnend als het geval is bij varkens, koeien en kippen.

De taak die de overheid heeft vinden ze helaas niet zo belangrijk.

En dus stem ik op een partij die dat wel belangrijk vind.

Klaas

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 02 dec 2004 15:49

Klaas schreef:1) Zoals gezegd vind ik koeien en vissen niet helemaal op 1 lijn staan.
2) De omstandigheden waaronder gekweekte vissen leven zijn niet zo schrijnend als het geval is bij varkens, koeien en kippen.

honderden vissen in een bak van 5 bij 5 en 1,5 meter diep niet schrijnend? minstens zo erg als de gemiddelde kippenstal hoor! alleen gebeurt het op iets minder grote schaal

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 15:51

Definieer schrijnend? Volgens mij heeft dat te maken met de vraag of er sprake is van lijden. Bij kippen is dat overduidelijk het geval. Is dat bij vissen ook waarneembaar?

Klaas

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 02 dec 2004 15:54

[quote="drugXfree]

honderden vissen in een bak van 5 bij 5 en 1,5 meter diep niet schrijnend? [/quote]

zoals ik al zei ( zo een bak zit echt mudje vol. die dieren kunnen geen kan top

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 16:16

zoals ik al zei ( zo een bak zit echt mudje vol. die dieren kunnen geen kan top

Het gaat er niet om wij het zielig vinden, het gaat erom of de dieren zelf lijden. Is dat vast te stellen?
Ik ben trouwens redelijk principieel en open wat dit soort dingen betreft. Als ik de indruk krijg dat er idd sprake is van lijden ga ik over op biologische zalm ;-)

Klaas

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 16:18

Klaas schreef: Als ik de indruk krijg dat er idd sprake is van lijden ga ik over op biologische zalm ;-)

Klaas

hahahaha, biologische zalm!!!!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 16:19

Ja, ken je die niet? Daar hebben ze die beer voor aangenomen om ze uit het water te halen. Nooit die reclame gezien? Als dat niet biologisch is ;-)

Klaas

Terug naar “Archief”