Het aanroepen van heiligen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 27 nov 2004 09:56

Je hebt toch de wetenschap dat Jezus meebidt? Wat heb je dan van doen met overledenen?

En zelfs de Geest bidt in ons, omdat wij niet weten te bidden zoals het behoort, staat er in Romeinen 8.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2004 10:29

Aragorn schreef:Je hebt toch de wetenschap dat Jezus meebidt? Wat heb je dan van doen met overledenen?

Ik op zich weinig, maar ongeveer 1 miljard andere christenen zijn blij dat er St. Anthonius van Padua mee helpt zoeken als ze hun agenda kwijt zijn. (Anthonius is degene die je aanroept als je iets kwijt bent).

Serieus: veel mensen ervaren de hulp van overledenen en heiligen als extra steun.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 27 nov 2004 11:48

Optimatus schreef:
Aragorn schreef:Je hebt toch de wetenschap dat Jezus meebidt? Wat heb je dan van doen met overledenen?

Ik op zich weinig, maar ongeveer 1 miljard andere christenen zijn blij dat er St. Anthonius van Padua mee helpt zoeken als ze hun agenda kwijt zijn. (Anthonius is degene die je aanroept als je iets kwijt bent).

Serieus: veel mensen ervaren de hulp van overledenen en heiligen als extra steun.

Maar is die steun er?!
Ervaren is iets anders als dat het er ook echt is toch?! :roll:

Romeinen 8 schreef:En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

ik kan geen 'aanwijzingen' in de Bijbel vinden over steun van heilige mensen of overledenen...
PaSaP Hoogh!!

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2004 20:21

Optimatus schreef:Christus is onze Voorspraak bij de Vader.
Maar wie is onze voorspraak bij Christus?

...en wie is de voorspraak van de voorspraak van Christus, en wie is daar weer de voorspraak van?

Waarom moet het tussen Christus en de Mens dan ook nog een voorspraak wezen?

Een bewijs uit een apocrief boek voor de Maria-verering vind ik geen Bijbels bewijs. Alleen de canonieke boeken bezitten goddelijk gezag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 23:19

linde schreef:Maar is die steun er?!
Ervaren is iets anders als dat het er ook echt is toch?! :roll:

Tjah.. dat is het hele probleem van autosuggestie in de religie he..

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2004 00:11

Heiligen zijn mensen die allang dood zijn. Dode mensen kunnen niets meer doen. Hun ziel is in de hemel of in de hel. In de hel zullen ze gepijnigd worden. In de hemel daarentegen zullen ze continue God aanbidden. Er staat nergens dat ze ook voor ons bidden. Dat staat alleen over Jezus en de Heilige Geest geschreven. Maria als voorspraak of een andere al lang verdwenen heilige, dat staat echt nergens in de Bijbel.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 02 dec 2004 01:27

heiligen zijn langzaam de roomskatholike kerk binnengeslopen. dat is echt niet van de ene op de andere dag gegaan. En de bijbelse onderbouwing (die meestal ontbreekt) is er pas later bijgekomen.
Maria is eigenlijk 'verzonnen' uit respect voor Jezus. Men had zoveel eerbied en respect voor Jezus dat ze zichzelf eigenlijk niet waard achten tot Jezus te bidden. En Maria werd toen nog alleen als bijzondere vrouw gezien. Gewoon de moeder van Jezus dus.
Maar toen kwam men op het idee dat je misschien makkelijker iets aan Maria kon vragen. Die kon het dan weer aan haar Zoon vragen. Geen gebed, maar gewoon een vraag.
Dat werd populair en toen dacht men dat Maria ons beter zou begrijpen als Jezus, want Maria was ook mens net als wij. En ze hadden zoveel respect voor Jezus dat ze het oneerbiedig begonnen te vinden om Hem als heilig persoon aan te spreken. Dus toen begon men langzaam tot Maria te bidden.
Toen kwam het idee dat Maria misschien ook wel meer macht op Jezus kon uitoefenen omdat het haar Zoon was. Dan had je meer kans op succes. En ja, als Jezus heilig was, dan zou maria toch op zijn minst ook heilig moeten zijn. Want de goede kanten krijg je altijd van je moeder (zei men toen).
Zo ontstond langzaam een mithe rond Maria. En als je ergens van overtuigt bent ga je naar bewijzen zoeken. En als je maar lang genoeg zoekt vind je met een beetje passen en meten ook wel argumenten voor de Mariavereering.
Immidels is ze dus het hoofd van alle heiligen en de moeder der moeders en het voorbeeld mens. Ze heeft zelfs een eigen feestdag en een eigen hemelvaart.

Maria is dus een van de enige heilige die niet om hun goede daden, maar gewoon door de mens zelf is bedacht.

DoIoRoK

caprice

Berichtdoor caprice » 02 dec 2004 07:12

Wij zíjn het ook helemaal niet waard dat Jezus naar ons omziet, maar toch is Maria niet nodig, want die dierbare Zaligmaker is Zelf afgedaald hier op de aarde. Hij kwam naar de mensen toe.

Maria was zelf net zo zondig als ons, dus waarom zou zij wel een voorspraak kunnen zijn en een ander niet? Wij kunnen/mogen dan (volgens de Roomse kerk) niet tot Jezus naderen (of vul maar gerust in: wij willen niet)?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 dec 2004 08:37

Het aanroepen van Maria is een heidens overblijfsel uit de tijd van de Babeloniërs. Zij aanbaden Isis als ik het goed heb. Hoe het precies is, moet ik even uitzoeken, maar dat het heidens is staat als een paal boven water.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 dec 2004 11:37

Sabra schreef:Het aanroepen van Maria is een heidens overblijfsel uit de tijd van de Babeloniërs. Zij aanbaden Isis als ik het goed heb. Hoe het precies is, moet ik even uitzoeken, maar dat het heidens is staat als een paal boven water.

Maria is er tussengeplaatst omdat Christus vooral als een harde Rechter werd gezien.

Overigens kwam Isis uit Egypte.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 dec 2004 13:42

Marnix schreef:Hm zalig betekent gelukkig. De mensen zullen haar gelukkig prijzen... dat is wat anders dan dat ze zalig is of zondeloos.

Grappig. Je zegt; zalig betekent gelukkig. En daarna zeg je: dat is wat anders dan dat ze zalig is. Betekent hier zalig iets anders dan in je eerste zin? Dus ze is niet gelukkig?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 dec 2004 13:44

Optimatus schreef:Het is eigenlijk van tweeën één:

de prostestanten hebben de verordeningen van Paulus voor Christus geplaatst,
de rooms-katholieken hebben Maria voor Christus geplaatst.

Je provoceert met deze stelling en dat weet je ook wel. Toch reageer ik erop. Noem eens een plaats waar Paulus een andere leer brengt dan Christus?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 dec 2004 13:47

Cathy schreef:
caprice schreef:Toch ben ik benieuwd waar Rome de voorbede van Maria op baseert, dus vraag ik een Bijbels bewijs.

Dat is moeilijk te geven. De meeste bronnen voor de mythevorming van Maria zijn apocrief.
Het apocriefe boek Baruch (3:37) vertelt dat de Wijsheid op aarde gezien is en onder de mensen verkeerd heeft. Zie ook Spreuken 8 'Chokmah' (wijsheid) is vrouwelijk.
Dat werd op Maria toegepast; terwijl door de joodse traditie in deze Wijsheid de Torah wordt gezien.
En in het boek het evangelie van de Hebreeën spreekt Yeshua over 'Mijn moeder, de Heilige Geest. (Ruach is ook vrouwelijk).
Dan zie je de link wel dat Maria een voorbidster kan zijn volgens de RK.

Veel meer en uitgebreider staat het beschreven in hfdst 6 van 'de 7e koningin' van WJO

Ik denk dat veel van die verschijningen op aarde, in de gedaante van Maria, of een engel zoals bij Mohammed, de engel des lichts was, Lucifer, die van God toestemming heeft gekregen vreselijke dwaalleringen op aarde te verspreiden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 13:48

Hm, ik denk niet dat God daar toestemming voor zou verlenen. Maargoed, dat is een andere discussie, laat ook maar.. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 dec 2004 14:03

Optimatus schreef:

Ja, dan is het helaas zo, dat die 1 miljard andere christenen goed de weg kwijt zijn en dus dolen. Ieder die Christus niet kent als zijn Verlosser en denkt dat de weg tot Hem met overleden heiligen geplaveid is, dwaalt zeer.

Terug naar “Archief”