gij zult niet doden....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kees81

gij zult niet doden....

Berichtdoor kees81 » 01 dec 2004 18:35

ik ben erg nieuwsgierig hoeveel mensen hier vegetariër zijn. Gezien het feit dat in de bijbel iets staat geschreven in de vorm van "gij zult niet doden", en door de mensen op dit forum volgens de bijbel geleefd word, verwacht ik dat een groot aantal hier geen vlees(producten) eet. Vlees eten is niet meer nodig, er zijn meer dan genoeg alternatieven, vlees bevat meer schadelijke dan gezonde stoffen, dus veel redenen om het te eten (en dus voorstander te zijn van het doden van dieren voor je eigen luxe hapje eten) zijn er niet. Ik ben heel erg benieuwd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 dec 2004 18:47

Hoi Kees81,
Welkom.

Gij zult niet doden slaat volgens mij op het doden van mensen. Ik lees namelijk in dezelfde boeken van Mozes over offergeboden en over reine en onreine dieren. De reine mogen naar Gods bevel wel gegeten worden, de onreine niet.

Dus ik heb net lekker gegeten van malse stukjes kip in het chinese eten.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 01 dec 2004 18:54

De hele bijbel staat vol met het doden van dieren,om te offeren en om te eten, dus waarom mogen wij dat dan niet? (behalve offeren dan)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 19:19

Die uitleg heb ik inderdaad nooit gehoord... Wel raar dat God het volk Israel kwakkels gaf toen ze honger hadden.... en dat Abraham in plaats van Izaak een ram als offerdier kreeg.... Als het beiden doodslaan is was het dus even erg :D

Ook vreemd dat Jezus ook gewoon vlees en vis at.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 dec 2004 19:19

en zelfs het doden uit "gij zult niet doden" gaat puur over het vermoorden van mensen, ook oorlogshandelingen en bijvoorbeeld de doodstraf vallen hier niet onder (daar wordt een ander woord voor gebruikt in het Hebreeuws).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

kees81

Berichtdoor kees81 » 01 dec 2004 19:19

TheKeimpe schreef:Hoi Kees81,
Welkom.

Gij zult niet doden slaat volgens mij op het doden van mensen. Ik lees namelijk in dezelfde boeken van Mozes over offergeboden en over reine en onreine dieren. De reine mogen naar Gods bevel wel gegeten worden, de onreine niet.

het doden van mensen noemen we moorden. en welke dieren zijn rein en welke niet? een dier dat hier wordt geslacht, wordt een paar duizend kilometer verderop geëerd, en andersom... in china knuppelen ze honden dood omdat een langzame dood het vlees lekkerder zou doen smaken... hier vertroetelen we honden.
Voor ons stukje vlees stoppen we kippen in kleine hokjes, evenals varkens, en je zal maar als kistkalf geboren worden...
En dan mogen ze misschien wel gegeten worden Gods bevel, maar mogen ze ook zo lijden?? het één is het gevolg van het andere.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 20:05

Oke, dat is al een hele andere insteek die je nu geeft.... ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 dec 2004 21:39

Eerst eens nadenken of mensen en dieren gelijk zijn, dan verderpraten :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kees81

Berichtdoor kees81 » 01 dec 2004 21:54

Gershwin schreef:Eerst eens nadenken of mensen en dieren gelijk zijn, dan verderpraten :)

Het is inderdaad veel verstandiger om alleen aan je eigen gat te denken...
wat een loze uitspraak... het egoïsme borrelt eruit omhoog...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 dec 2004 22:01

Onzin. Ga eerst je bijbel eens op andere punten lezen. Dieren en mensen zijn wezenlijk verschillend. Ik zeg daarmee niet dat je onbeperkt dieren moet doden, wel dat Jezus ook lekker vlees gesmikkeld heeft.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kees81

Berichtdoor kees81 » 01 dec 2004 22:17

Gershwin schreef:Jezus ook lekker vlees gesmikkeld heeft.

dat was 2000 jaar geleden. we leven nu in 2004 grote vriend. toen werden dieren met pijl en boog of speer gevangen, nu worden ze gemarteld in kleine hokjes, en maken ze geen schijn van kans. nu zijn genoeg vervangende middelen te krijgen in de supermarkt...
ik vind dat mensen wel verder mogen kijken dan hun menselijke neus lang is. wat dat betreft had er nog wel een extra hoofdstuk in de bijbel gemogen.

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 01 dec 2004 22:25

Nou heb ik pas geleden een leuke uitleg hierover gehoord.

Voor de zondeval aten de mensen geen dieren. Ze aten beide groen.

Genesis 1:29 en 30
En God zeide: Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen. Maar aan al het gedierte der aarde en aan al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, geef Ik al het groene kruid tot spijze; en het was alzo.

In prediker 3:19-21
Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezelfen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. wie bemerkt, dat de adem der mensen opstijgt naar boven en de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde?

"Adem" kun je ook vertalen met "ziel". We gaan allemaal naar dezelfde plaats. We keren allemaal weder tot stof. Het verschil zit het hem in onze ziel. De ziel van de mensen stijgt op naar de hemel, de ziel van dieren niet.

Ik vind het wel een goed argument om geen vlees te eten. Ik probeer het nu ook zoveel mogelijk niet te doen. God heeft het dus niet zo bedoeld in het paradijs!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 dec 2004 22:39

Ik probeer minstens twee keer in de week geen vlees te eten bij 't avondeten en ook op te letten dat ik minder vlees op brood eet. Een vriendin van me heeft altijd vegetarische boterhamworst, jammergenoeg is dat niet overal verkrijgbaar.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 dec 2004 22:50

kees81 schreef:dat was 2000 jaar geleden. we leven nu in 2004 grote vriend. toen werden dieren met pijl en boog of speer gevangen, nu worden ze gemarteld in kleine hokjes, en maken ze geen schijn van kans. nu zijn genoeg vervangende middelen te krijgen in de supermarkt...
ik vind dat mensen wel verder mogen kijken dan hun menselijke neus lang is. wat dat betreft had er nog wel een extra hoofdstuk in de bijbel gemogen.

Beste vriend, je zou misschien iets minder hautain uit de hoek kunnen komen, daar bereik je vaak meer mee.
Ik vind dat het eten van dieren niet per definitie verkeerd is. Als je om je heen kijkt in de natuur zie je dat dieren onderling elkaar doodmaken bij het leven. Wij mensen zijn nu eenmaal wat slimmer dan dieren en weten gelukkig in het algemeen het opgegeten worden te voorkomen. Wel ben ik van mening dat we dieren goed moeten behandelen en niet in kleine hokjes zo snel mogelijk vet moeten mesten. Ikzelf eet over het algemeen geen vlees dat op die manier 'gegroeid' is, maar er is nog genoeg verantwoord vlees over; denk aan scharrelkippen, biologisch vlees, etc.

Ik heb zelf overigens een tijd terug bij wijze van test een maandje veganistisch gegeten. Misschien is het bij jou anders, maar uiteindelijk komen de tofu/sojaburgers/enz. je strot uit. Niet dat het niet lekker is voor een keertje, maar ik hou van variatie. :)

Mocht ik ooit besluiten toch vegetariër te worden, dan is het dus niet omdat ik van dieren hou, maar omdat ik planten haat. :mrgreen:

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 01 dec 2004 22:52

kees81 schreef:
Gershwin schreef:Jezus ook lekker vlees gesmikkeld heeft.

dat was 2000 jaar geleden. we leven nu in 2004 grote vriend. toen werden dieren met pijl en boog of speer gevangen, nu worden ze gemarteld in kleine hokjes, en maken ze geen schijn van kans. nu zijn genoeg vervangende middelen te krijgen in de supermarkt...

Daarom eten wij vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Ze komen van de stal van onze ouders.

Terug naar “Archief”