Bolle Henk schreef:Niemand heeft "speciale" gaven. Die onzin bestaat gewoon niet. Niemand heeft er ooit het levende bewijs van gezien. Mensen die zeggen dat ze gaven hebben, hebben gewoon een aandachtstekort of een of ander triest complex. Ja, misschien omdat ik niet in die dingen geloof dat ik ze dan niet "zie" of "ervaar". Maar dat lijkt mij sterk want iemand die niet in de zwaartkracht gelooft komt toch even hard als ieder ander op de grond terecht als ie van een hoge trap af springt.
Bolle Henk, lees het slot van 1 Corinthiers 12 even en vertel vervolgens hoe je deze bijbeltekst uit wil leggen. Paulus heeft het in dit hoofdstuk over de diversiteit van het lichaam en over de eenheid die juist door die diversiteit wordt gevormd (het oog kan niet zonder de hand etc, ze zijn allemaal deel van het lichaam en vormen samen het lichaam.)
Vervolgens besluit Paulus in 1 Corinthiers 12 met:
27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit. 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken. 29 Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?
31 Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is.
Paulus hamert hier juist op de verschillen in de gemeente wat betreft gaven, hij wijst aan dat niet iedereen alle gaven hebben gekregen maar dat iedereen bepaalde kwaliteiten heeft gekregen en dat daar verschil in zit. Niet iedereen is leraar, niet iedereen kan tongentaal spreken of uitleggen, niet allen zijn apostelen, niet allen hebben de gave van genezing.
Je beweert dat dat onzin is? Misschien goed je dan toch nog eens even in de bijbel te verdiepen. Ik ben benieuwd naar je (bijbelse?) onderbouwing.
(en ik heb het nu niet over telekinesis en zo... maar over de bijbelse gaven, daar gaat het hier over... en wedden dat die met het blote oog soms te zien zijn. Ik ken wel iemand die door een christen met de gave van genezing is genezen... dat was echt waarneembaar...)
In vers 28 zie je ook dat ze waarneembaar zijn: 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken.
Let ook op het woordje DAN. De vraag is of we wel in wonderen en dus in gaven geloven.... Zo niet, misschien moeten we dan eerst eens iets aan onze instelling veranderen.