geestelijke gaven ontdekken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 19:56

Bolle Henk schreef:Niemand heeft "speciale" gaven. Die onzin bestaat gewoon niet. Niemand heeft er ooit het levende bewijs van gezien. Mensen die zeggen dat ze gaven hebben, hebben gewoon een aandachtstekort of een of ander triest complex. Ja, misschien omdat ik niet in die dingen geloof dat ik ze dan niet "zie" of "ervaar". Maar dat lijkt mij sterk want iemand die niet in de zwaartkracht gelooft komt toch even hard als ieder ander op de grond terecht als ie van een hoge trap af springt.

Bolle Henk, lees het slot van 1 Corinthiers 12 even en vertel vervolgens hoe je deze bijbeltekst uit wil leggen. Paulus heeft het in dit hoofdstuk over de diversiteit van het lichaam en over de eenheid die juist door die diversiteit wordt gevormd (het oog kan niet zonder de hand etc, ze zijn allemaal deel van het lichaam en vormen samen het lichaam.)

Vervolgens besluit Paulus in 1 Corinthiers 12 met:

27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit. 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken. 29 Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?
31 Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is.

Paulus hamert hier juist op de verschillen in de gemeente wat betreft gaven, hij wijst aan dat niet iedereen alle gaven hebben gekregen maar dat iedereen bepaalde kwaliteiten heeft gekregen en dat daar verschil in zit. Niet iedereen is leraar, niet iedereen kan tongentaal spreken of uitleggen, niet allen zijn apostelen, niet allen hebben de gave van genezing.

Je beweert dat dat onzin is? Misschien goed je dan toch nog eens even in de bijbel te verdiepen. Ik ben benieuwd naar je (bijbelse?) onderbouwing.

(en ik heb het nu niet over telekinesis en zo... maar over de bijbelse gaven, daar gaat het hier over... en wedden dat die met het blote oog soms te zien zijn. Ik ken wel iemand die door een christen met de gave van genezing is genezen... dat was echt waarneembaar...)

In vers 28 zie je ook dat ze waarneembaar zijn: 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken.

Let ook op het woordje DAN. De vraag is of we wel in wonderen en dus in gaven geloven.... Zo niet, misschien moeten we dan eerst eens iets aan onze instelling veranderen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 30 nov 2004 23:30

Heb het idee dat er nu twee dingen door elkaar gehaalt worden. De gaven van de Geest en de vruchten van de Geest.

De gaven van de Geest staan in 1 kor 12. Dat zijn dingen die je van de Geest gekregen hebt en die je voor Hem moet gebruiken. Dingen die niet iedereen heeft, maar alleen degene die dat van de Geest gekregen hebben. Zoals de gave van profetsie of prediking of wat dan ook. Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

De vruchten van de geest heeft elke gelovige gekregen. Iedereen eigenlijk. Die staan in gal 5. Dat zijn bijvoorbeeld liefde, vreugde, geduld, vriendelijkheid enz. En zoals dat met vruchten gaat moeten die groeien. je moet ze zo rijp mogelijk zien te krijgen, zo volmaakt mogelijk. En aan de vruchten van de Geest valt dus wel degelijk te werken. Die kun je weldegelijk vervolmaken.

En volgens mij word dat hier af en toe flink door elkaar gehaald en ontstaat daardoor een nogal verwarde discussie.

DoIoRoK

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2004 09:47

Sommige mensen scharen de gaven onder de vruchten van de Geest en andere wijzen ze af alsof het je reinste duivelskunsternarij is... Ik ben wel een beetje huiverig voor deze dingen maar kan alleen zeggen dat als je de gaven hebt, gebruik ze!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: geestelijke gaven ontdekken

Berichtdoor @tlantis » 01 dec 2004 10:42

Maja de Bij schreef:
@tlantis schreef:
Lalage schreef:Ik heb pas geleden een gaventest gedaan. In het boek waar die test in staat, staat dat je in de praktijk moet ontdekken welke gaven je echt hebt. Rafaella zegt elders op dit forum echter dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld te proberen of je geesten uit kunt drijven en daar ben ik het mee eens. Maar hoe kom je er nou achter of je bijvoorbeeld de gave van genezing, profetie of demonen uitdrijven hebt?

(Bij de gave van gastvrijheid lijkt het me niet gevaarlijk om in de praktijk uit te proberen of je die gave hebt.)
Demonen uitdrijven komt in de bijbel niet als gaven voor, wel komen voor als gaven:

1. Spreken in Tongen
2. Uitlegging van het spreken in Tongen
3. Profetie
4. Woorden van kennis
5. Onderscheiden van Geesten
6. Genezing
7. Geloof
8. Krachten
9. Woorden van wijsheid

Iedere gelovige heeft puntje 7 dus al gekregen. Als het nu is zoals sommigen stellen dat iedere gelovige tenminste een (1) gave heeft gekregen, bestaan er dus gelovigen zonder gaven.
Naar mijn beste inschatting is de gave van geloof niet het geloof zelf, maar de gave van een voortrekkersgeloof. Helaas geven de meeste verklaringen hier geen duidelijkheid op (Kanttekeningen sv, Matthew Henry, Genova Study Bible, enz..). John Gill geeft wel een duidelijke uitleg:

John Gill schreef:To another faith by the same Spirit…
Not the grace of faith, which is common to all believers, though given by the same Spirit: but rather the doctrine of faith, and ability to preach it, and boldness and intrepidity of spirit to assert and defend it in the face of all opposition; all which are from the Spirit of God, and are more or less given to pastors and teachers, the third office in the church. Though generally this is understood of a faith of working miracles, as in (1 Corinthians 13:2) but the working of miracles is mentioned afterwards as distinct, unless it can be thought that this is the general name for miracles, and the rest that follow the particulars of them.

Gezien de context van het bijbelgedeelte (persoonsgebonden gaven die niet voor eigenbelang ingezet kunnen/mogen worden) lijkt deze uitleg mij zeer logisch.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 dec 2004 11:25

Jullie geven helaas geen antwoord op mijn vraag... Leer jezelf aan om de eerste posting in een topic te lezen en daar op in te gaan en niet steeds verder af te dwalen...

dus voor je verder leest/post: ff terug naar de startposting!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2004 12:16

Raido schreef:Zo iets merk je, bijvoorbeeld als je samen met iemand bid die depressief is of een andere geestelijke ziekte heeft, en daarna blijkt dat het stukken beter gaat ... Toch vind ik dat je uit moet kijken, voor het onderscheiden van geesten is erg moeilijk, dat weet ik uit ervaring
en lees jij dan alle reacties goed ;-)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: geestelijke gaven ontdekken

Berichtdoor Maja de Bij » 01 dec 2004 12:42

Lalage schreef:Ik heb pas geleden een gaventest gedaan. In het boek waar die test in staat, staat dat je in de praktijk moet ontdekken welke gaven je echt hebt. Rafaella zegt elders op dit forum echter dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld te proberen of je geesten uit kunt drijven en daar ben ik het mee eens. Maar hoe kom je er nou achter of je bijvoorbeeld de gave van genezing, profetie of demonen uitdrijven hebt?

(Bij de gave van gastvrijheid lijkt het me niet gevaarlijk om in de praktijk uit te proberen of je die gave hebt.)

Als er in de bijbel staat dat de H. Geest gaven aan de gemeente schenkt, dan past het mij niet om daar aan te twijfelen.
Toch heb ik met zo'n gaventest gevoelsmatig wat moeite. Ik vind dat lastig onder woorden te brengen, 't is misschien meer een onderbuik gevoel.
Wel eens meegemaakt dat bezit van gaven en status in de gemeente bij elkaar lijken te horen. Dat gevoel heb ik met name bijvoorbeeld bij cursussen geestelijk leiderschap en ook wel bij pastorale cursussen. Hier wordt al gauw de wens de moeder der gedachte. We staan zo graag in het middelpunt met onze gaven.

Was de uitkomst van de test (schriftelijk toch?) een verrassing voor je (ik hoef de uitkomst niet te weten, hoor)? En ook een verrassing voor anderen die jouw uitslag hoorden?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 01 dec 2004 13:11

Goeie vraag, echt antwoord heb ik op het moment niet.
Zo weet ik van iemand dat hij in tongen begon te spreken tijdens een gebed, spontaan zeg maar (na er wel veel om gebeden te hebben).
Maar van een ander weet ik dat hij in tongen begon te spreken nadat hem door een ander de handen waren opgelegd na de oproep: "wie wil er in tongen kunnen spreken?" Puur met het doel dus om hem die gave te schenken/in hem 'naar boven te halen'.

Overkomt het je op een gegeven moment? Komt voor. Is het een speciale roeping. Komt ook voor. Moet je het gewoon in vertrouwen doen (bijv ziekenzalving)? Komt ook voor. Ik ken van alle 3 voorbeelden.
Ik denk dat onze G.d op verschillende manieren werkt, maar zeker weten doe ik het niet (Hm.. ik heb op het moment niet echt de gave van geloof :P geloof ik).

Daarnaast de vraag: is een gave een blijvend persoonsgebonden iets, of kan dat iedere dag weer anders zijn, net hoe het 'de Geest uitkomt'? In dat geval is er niet echt antwoord op de vraag.

Ouweneel is volgens mij van mening dat iedereen die de Geest in zich heeft wonen iedere gave in zich heeft 'zitten', maar dat niet iedere gave er altijd uit hoeft te komen. In dit geval is het simpel: iedere gelovige heeft alle gaven.

:roll: :)

Ik denk dat je HEEL goed naar G.ds Stem moet leren luisteren.
..

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 dec 2004 13:22

Nog even verder denkend, waarom heeft de Geest gaven aan de gemeente uitgedeeld?
Misschien wel om mensen die van zichzelf weten dat ze onbekwaam zijn tot een taak gerust te stellen. Dat zo dus een wettige roeping vanuit de gemeente wordt bevestigd door de toerusting vanuit de Geest met een bijpassende gave.
Zoals ik bijvoorbeeld wel eens gehoord heb van een ambtsdrager, die geroepen werd tot het ambt maar zichzelf niet geschikt vond. Hij nam het aan, en merkte dat de Heere zijn keuze bevestigde en zegende.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 dec 2004 15:06

Volgens mij geeft God gaven om twee redenen:
1. ter opbouwing van de gemeente
2. om aan de buitenwereld te laten zien hoe machtig en groot God is

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2004 15:07

en ter ondersteuning der gelovigen

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 01 dec 2004 15:08

Invincible schreef:Ik denk dat je HEEL goed naar G.ds Stem moet leren luisteren.

mag ik (een wel wat afdwalende :roll: ) vraag stellen??
Is het uit respect voor God dat jij Zijn naam niet uittypt??
Ik ben wel benieuwd wat daar achter zit.
Verblijd je in de Here!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 dec 2004 15:11

Pucca schreef:
Invincible schreef:Ik denk dat je HEEL goed naar G.ds Stem moet leren luisteren.

Daar is een ander topic over.

nu weer on topic ;)

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 01 dec 2004 15:16

Lalage schreef:
Pucca schreef:

nu weer on topic ;)

waar kan ik die vinden lalage?? (nog één xtje offtopic maar...) :?
Verblijd je in de Here!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 dec 2004 15:34

Pucca schreef:
Lalage schreef:
Pucca schreef:

nu weer on topic ;)

waar kan ik die vinden lalage?? (nog één xtje offtopic maar...) :?

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=8572

Terug naar “Archief”