Jas schreef:Ja hoor Klaas. Maar een argument wat vaak misbruikt wordt kan toch een geldig argument zijn. Het misbruik ontneemt het niet in alle gevallen de geldigheid.
Een misbruikt argument kan idd een geldig argument zijn. Maar dan moet het wel allereerst een argument zijn en geen non-argument. Dat laatste is in dit geval wel aan de orde. Natuurlijk opent de Geest een nieuwe dimensie bij het lezen van de bijbel. Absoluut. Maar dat betekent niet dat er dan ineens heel andere dingen staan. Dat wat je dan leest raakt je hart op een manier die je niet kende. De inhoud daarvan blijft echter altijd binnen de kaders van de tekst.
Als je dat verder wilt trekken en gaat stellen dat er een soort verborgen betekenis in de schrift ligt die je alleen gaat zien als je wedergeboren bent dan kom je allereerst in een cirkelredenering terecht en begeef je je daarnaast buiten de reformatorische kaders. Je komt in een cirkelredenering terecht omdat er, als ik vraag waar dat uitgangspunt dan in de bijbel te vinden is, ik als antwoord krijg dat dat ook tot die verborgenheden behoort. Je kunt dan zaken beweren die niet aan de Schrift getoetst kunnen worden en zodoende verlaat je het Sola Scriptura.
Klaas