Ruzie in relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Ruzie in relatie

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 18:49

Wat vinden jullie eigenlijk van ruzie? Is het essentieel om af en toe ruzie te hebben binnen je relatie of kan het ook zonder? Is het alleen maar negatieve energie die vrijkomt, of heeft het ook positieve kanten? Etc. etc... brand maar los! :D

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 29 nov 2004 18:54

Ruzie is goed, dan kun je het namelijk goedmaken ;)

mafda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mafda » 29 nov 2004 18:57

ik vin het niet goed. ruzie is een ontlading van iets op elkaar... soms kan dat goed zijn maar ik vind niet dat het altijd aanwezig mag zijn...(dit is mijn mening..zoals julllie zien..)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 18:58

Cybercurse schreef:Ruzie is goed, dan kun je het namelijk goedmaken ;)

Dat is inderdaad een punt ja. :wink:

mafda schreef:ik vin het niet goed. ruzie is een ontlading van iets op elkaar... soms kan dat goed zijn maar ik vind niet dat het altijd aanwezig mag zijn...(dit is mijn mening..zoals julllie zien..)

Oke, het mag er niet altijd zijn, dat vindt denk ik iedereen wel. Maar is het wel noodzakelijk voor af en toe of beter helemaal nooit?

mafda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor mafda » 29 nov 2004 19:00

soms... :roll:

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 29 nov 2004 19:21

mn oma zei altijd: valt er niks te sussen? ->valt er niks te kussen :mrgreen:

Ruzie is op zich groot woord. Maarre het kan geen kwaad als je es onenigheid hebt. Het ligt er maar aan hoe en hoe je t weer oplost. Ik kan me nauwelijks voor stellen dat je het aaaaaaaaaaltijd eens bent met elkaar. Of je moet een dominant iemand hebben met een ja-knikker er naast...en dan kan je je weer af gaan vragen of t wel een gezonde relatie is.

Juist t feit dat dat de één een andere mening heeft, kan de ander weer es aan t denken zetten.

Ruzien is echter wel een vak apart. Hou t bij het oorsrponkelijke onenigheid en ga er niet van alles bij halen of elkaar uit lopen schelden.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 nov 2004 20:22

snien schreef:mn oma zei altijd: valt er niks te sussen? ->valt er niks te kussen :mrgreen:

Ruzie is op zich groot woord. Maarre het kan geen kwaad als je es onenigheid hebt. Het ligt er maar aan hoe en hoe je t weer oplost. Ik kan me nauwelijks voor stellen dat je het aaaaaaaaaaltijd eens bent met elkaar. Of je moet een dominant iemand hebben met een ja-knikker er naast...en dan kan je je weer af gaan vragen of t wel een gezonde relatie is.

Juist t feit dat dat de één een andere mening heeft, kan de ander weer es aan t denken zetten.

Ruzien is echter wel een vak apart. Hou t bij het oorsrponkelijke onenigheid en ga er niet van alles bij halen of elkaar uit lopen schelden.

Ik sluit me helemaal aan bij Snien!!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 20:23

snien schreef:mn oma zei altijd: valt er niks te sussen? ->valt er niks te kussen
:D

ik denk dat ruzie feitelijk een teken is dat je ff verzuimd hebt voldoende te communiceren. waardoor dezelfde communicatie er in te korte tijd plots toch uit moet.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 nov 2004 21:04

Ruzie is nodig in een relatie, vind ik. Je groeit daardoor dichter naar elkaar toe. Bovendien leer je elkaar hierdoor beter kennen:
-je weet waar de ander zich aan irriteert
-je leert de mening van de ander over een bepaald onderwerp kennen en ermee omgaan
-je weet zelf hoe je het beste op de ander kan reageren, zonder dat het (al teveel) irritaties oproept
En, last but not least, je kunt niet altijd 'ja en amen' zeggen op de mening van de ander. Er zijn altijd wel meningsverschillen. Dit is niet erg, als je er gewoon op een goede manier mee om kunt gaan en het ook kan accepteren dat de ander een andere mening heeft.
Afbeelding

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 29 nov 2004 21:20

Daphne schreef:Ruzie is nodig in een relatie, vind ik. Je groeit daardoor dichter naar elkaar toe. Bovendien leer je elkaar hierdoor beter kennen:
-je leert de mening van de ander over een bepaald onderwerp kennen en ermee omgaan
-je weet zelf hoe je het beste op de ander kan reageren, zonder dat het (al teveel) irritaties oproept

Dat leer je van elkaar ook wel kennen zonder ruzie te maken.
Daphne schreef:En, last but not least, je kunt niet altijd 'ja en amen' zeggen op de mening van de ander. Er zijn altijd wel meningsverschillen.

Dat je het niet overal mee eens bent, en dat je niet overal amen op kan zeggen, heeft toch niets met ruzie te maken?
Sinds wanneer moet je daarom ruzie maken.
Daphne schreef:als je er gewoon op een goede manier mee om kunt gaan en het ook kan accepteren dat de ander een andere mening heeft.

Je zegt, "als je er gewoon op een goede manier mee om kunt gaan".. Ik vind ruzie geen goede manier om met elkaar om te gaan hoor.

Dus ik zie in jouw stukjeniet naar voren komen, waarom ruzie nou echt nodig is, wat jij dus wel beweert.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 29 nov 2004 21:20

sela schreef:
snien schreef:mn oma zei altijd: valt er niks te sussen? ->valt er niks te kussen
:D

ik denk dat ruzie feitelijk een teken is dat je ff verzuimd hebt voldoende te communiceren. waardoor dezelfde communicatie er in te korte tijd plots toch uit moet.

Wat is dat voor onzin?Juist als je veel communiceert heb je meer kans op onenigheid, dan wanneer je weinig communiceert.

Als je het niet veel doet, heb je automatisch al minder kans op onenigheid.
En er zijn nu eenmaal mensen die minder communiceren dan anderen, en die dat ook later, zoals jij stelt, niet in ( ) hoeven te halen, omdat ze daar nou eenmaal geen behoefte aan hebben.

Wat ik er zelf van vind is dat je af en toe best onenigheid kunt hebben.Als je daar dan met de ander over kan praten, geeft dat een veel beter gevoel.
Als je nooit onenigheid hebt, is het vaak zo dat alles maar opgekropt wordt en het er op een gegeven moment uit komt.Dan valt er vaak niet eens meer normaal te communiceren.Dan komt de welbekende druppel bij de een of de ander, en dan ga je elkaar alles verwijten wat je al die tijd opgekropt hebt.Ook dingen die al langer geleden zijn, en waar je je ook aan stoorde, maar die je destijds niet zei, om de vrede maar te bewaren, om het zo maar uit te drukken.Dan worden er allerlei oude koeien uit de sloot gehaald.

Daarom is het het beste om meteen je ongenoegen te uiten over dingen die je niet aanstaan, en er samen over te praten over het hoe en waarom van bepaalde zaken, en over jou persoonlijke kijk op dingen etc.

En dan hoeft de ander het er ook niet perse mee eens te zijn, want iedereen heeft recht op zijn eigen mening lijkt me.

André

Berichtdoor André » 29 nov 2004 21:30

sela schreef:ik denk dat ruzie feitelijk een teken is dat je ff verzuimd hebt voldoende te communiceren. waardoor dezelfde communicatie er in te korte tijd plots toch uit moet.

Mooi omschreven.

Verder zie ik idd niet zo de waarde van ruzie in een relatie, ik heb zoiets van besteed je tijd aan zinniger dingen.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 nov 2004 21:31

AikonGirl schreef:
Daphne schreef:Ruzie is nodig in een relatie, vind ik. Je groeit daardoor dichter naar elkaar toe. Bovendien leer je elkaar hierdoor beter kennen:

Dat leer je van elkaar ook wel kennen zonder ruzie te maken.
Daphne schreef:En, last but not least, je kunt niet altijd 'ja en amen' zeggen op de mening van de ander. Er zijn altijd wel meningsverschillen.

Dat je het niet overal mee eens bent, en dat je niet overal amen op kan zeggen, heeft toch niets met ruzie te maken?
Sinds wanneer moet je daarom ruzie maken.
Daphne schreef:als je er gewoon op een goede manier mee om kunt gaan en het ook kan accepteren dat de ander een andere mening heeft.

Je zegt, "als je er gewoon op een goede manier mee om kunt gaan".. Ik vind ruzie geen goede manier om met elkaar om te gaan hoor.

Dus ik zie in jouw stukjeniet naar voren komen, waarom ruzie nou echt nodig is, wat jij dus wel beweert.

Ten eerste zeg ik al niet, dat je minstens elke week ruzie moet hebben, wil je een goede relatie hebben. Markie en ik hebben in het half jaar tijd dat we nu verkering hebben echt niet veel ruzie gehad. Wel een aantal meningsverschillen (meningsverschillen en ruzies heb ik in mijn vorige post door elkaar gehaald, btw)
Ten tweede, als je nooit ruzie of een meningsverschil hebt, zit het idd niet goed nee. Het kan gewoonweg niet bestaan, dat je het ten allen tijde met je vriend eens bent en je nooit aan hem irriteert! Als ik dit niet zou uiten, krijg je opgekropte gevoelens en dat moet er dan een keer uit, met als gevolg, dat je zo'n grote ruzie hebt, dat je je niet meer kunt beheersen en er dingen uitflapt waar je later spijt van hebt.
Ten derde, is het uiten van je mening wel een goede manier van met elkaar omgaan. De ander weet wat hij aan je heeft en jij weet wat je aan de ander hebt.
Ten vierde, je leert elkaar door ruzie wel beter kennen. Die irritaties ontdek je niet als je nooit een meningsverschil hebt, want dat betekent, dat OF ik OF Markie geen eigen mening heb/heeft. Das pas triest! :|
Afbeelding

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 29 nov 2004 21:48

Daphne schreef:Ten tweede, als je nooit ruzie of een meningsverschil hebt, zit het idd niet goed nee. Het kan gewoonweg niet bestaan, dat je het ten allen tijde met je vriend eens bent en je nooit aan hem irriteert!

Waarom zit het dan niet goed? Het kan inderdaad niet zo zijn dat je nooit een meningsverschil hebt, of dat je je nooit irriteert aan de ander. Maar, wat ik al eerder zei, wat heeft dat met ruzie te maken? Ik snap de link niet.
Als ik dit niet zou uiten, krijg je opgekropte gevoelens en dat moet er dan een keer uit, met als gevolg, dat je zo'n grote ruzie hebt, dat je je niet meer kunt beheersen en er dingen uitflapt waar je later spijt van hebt

Tuurlijk moet/mag je het uiten als je een meningsverschil/irritatie hebt. Dat is idd een goed plan. Maar nogmaals, waarom gelijk een ruzie?
Ten derde, is het uiten van je mening wel een goede manier van met elkaar omgaan. De ander weet wat hij aan je heeft en jij weet wat je aan de ander hebt.

Ja, het uiten van je mening is een goede manier van met elkaar omgaan.
Maar het uiten van je mening is toch geen ruzie maken?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 nov 2004 21:52

Dan versta jij blijkbaar heel wat anders onder ruzie maken dan ik! (slaan, schoppen, trappen, schelden enzo zeker...) Nou, ik kan je gerust stellen, dat komt bij Markie en mij gelukkig niet voor! :D Ik noem een meningsverschil al ruzie, dus ja...
Afbeelding

Terug naar “Archief”