Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 13:03

ouwe brombeer!
ik waardeer het wel hoor, dat je pleit voor een zuivere leer, het komt alleen af en toe zo benauwend over. iets wat ik persoonlijk niet herken in mijn relatie met god.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 13:07

jas schreef:Nee, dat je die niet op tv hoort geloof ik best. Maar dat het spel opzich er aanleiding toe geeft weet je ook best. Vanuit talloze huiskamers stijgen die vloeken in elk geval wel op. En ook vanuit de tribunes. Maar het komt je zeker niet zo goed uit, omdat je van voetbal houdt?

Hm, het leidt eigenlijk tot niets om hier over details te gaan neuzelen, maar ik zie niet in waarom voetbal aanleiding zou geven tot vloeken. Het probleem zit niet in het voetbal, maar in de kijkers. Overigens vind ik dat schaken veel meer aanleiding geeft tot vloeken, dwz. daarbij zou ik er eerder toe geneigd zijn dan bij voetbal.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 29 nov 2004 13:09

Mind that.

Aragorn schreef:Overigens vind ik dat schaken veel meer aanleiding geeft tot vloeken,

En wat al niet te denken van 'mensch erger je niet'. :P

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 nov 2004 13:18

In zijn ondertussen wel beroemde (zo je wilt : beruchte) artikel "Ultra-gereformeerden en vrijzinnigheid" noemt prof. Van Ruler het juist een kenmerk van christenzijn als je kunt genieten van sex en voetbal. Zeer de moeite waard, ook als je het er niet mee eens bent.

http://www.wapenveldonline.nl/artikelen/essays/Ruler.htm
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 14:19

sela schreef:wat is er mis mee dat er in brede kringen christenen zijn die daar misschien aan hun vruchten herkend worden? of de liefde van jezus uitstralen. niet vloeken, misschien een voorbeeld kunnen zijn?

en nu niet op een detail ingaan, ik bedoel het breed.

Het is een belachelijke veronderstelling dat christenen zich moeten mengen met activiteiten waar deze goddeloosheid plaatsvindt. We moeten ons daarvan juist distantiëren. Zo horen we ook niet in kroegen, discotheken, hoerententen, kermissen, etc. O ja, mooi excuus, we gaan getuigen. Ik ben zelf uit de wereld gerukt, ik ken al deze dingen. En ja, ook mensen daar tegengekomen die zich christenen noemden. Maar niet één die in de massa ging getuigen. Niet één!
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2004 14:32

Ik zit regelmatig met vrienden in de kroeg over het geloof te praten hoor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 14:33

ik heb het niet over moeten mengen, maar al gemengd zijn.

ieder mensenleven wordt bestuurd door God. en als dat je brengt in een goddeloos stadion, dan heeft God daar ook z'n bedoelingen mee. evenals ws. de ontwikkelingen die in jouw leven hebben plaatsgevonden. e.e.a. kan naast elkaar bestaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 14:35

Optimatus schreef:Ik zit regelmatig met vrienden in de kroeg over het geloof te praten hoor.

Ja, dat excuus heb ik ook graag gebruikt moet ik eerlijkheidshalve toegeven. Maar ik moet er niet meer aan denken om tussen die banale muziek, en liederlijke taal en gevloek, God belachelijk te laten maken.

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 14:40

ik durf trouwens de stelling wel aan - begin nu echt een beetje ongerust te worden over je behoudendheid, jas - dat juist door wereldvreemdheid enorm veel takkezooi groeit in onze christelijke kringen.
juist door dingen extreem door te voeren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2004 14:48

jas schreef:
Optimatus schreef:Ik zit regelmatig met vrienden in de kroeg over het geloof te praten hoor.

Ja, dat excuus heb ik ook graag gebruikt moet ik eerlijkheidshalve toegeven. Maar ik moet er niet meer aan denken om tussen die banale muziek, en liederlijke taal en gevloek, God belachelijk te laten maken.
wat voor cafe's heb jij dan in hoofd? tja, ik zit ook vaak in een cafe te praten over geloof en andere belangrijke zaken, zonder banale muziek (jou woorden). Wat zwaar, zegt Jezus zelf niet dat je moet onderzoeken, moet getuigen en in de wereld moet staan? Dit houd ook in dat je niet met een grote boog om het woord cafe hoeft te lopen, ookal staat dat in verband met café creme of iets dergelijks.

Niets is perdefinitie fout, neem een Old English of Irish Pub, wat roken, lekker glas wisky (Walker of Glenfiddich), wat rustige muziek en dan heerlijk te praten en discussieren over geloof en andere zaken, de cafes waar jij kwam voordat je uit de wereld werd gerukt waren vast anders, zo weinig ruimte dat je met je armen omhoog moest staan, waar de jeugd zich vol laat lopen met bier, breezers en vast nogmeer vloeibare stoffen en substanties. De mensen maken de sfeer verkeerd, een cafe is an sich niet verkeerd. Jij hebt daar problemen mee, maar iemand die bijvoorbeeld vaak op het strand kwam om daar de natuur te bekijken (verrekijker mee en loeren maar), zal naar zijn bekering heel veel moeite hebben om nog naar een strand te gaan, maar gaat rustig(er) in een cafe zitten, hoewel jij misschien rustig naar het strand gaat.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 nov 2004 15:20

Haha :D geniaal, Raido. Als dat geen voltreffer is... :mrgreen:

Ik kom zelf ook met grote regelmaat in uitermate rustige en soms ook onrustigere café's, en ik zie niet in wat er liederlijk of godsonterend zou zijn aan de sfeer in zulke etablissementen.

"Gij zult u geen gesneden beeld maken": dat betekent ook dat je dingen moet zien zoals ze zijn en ze dan pas beoordelen, niet eerst zelf een verwrongen beeld in gedachten nemen en dat vervolgens af gaan schieten.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 15:26

Gershwin schreef:"Gij zult u geen gesneden beeld maken": dat betekent ook dat je dingen moet zien zoals ze zijn en ze dan pas beoordelen, niet eerst zelf een verwrongen beeld in gedachten nemen en dat vervolgens af gaan schieten.

Haha, ietwat vrijzinnig, maar toch een leuke interpretatie. :)

Maar ik heb in het cafe over het algemeen toch zinnigere en diepgaandere gesprekken dan in de kerk.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 nov 2004 15:51

Gesprekken in de kerk? :shock:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 15:52

Wel beste mensen, we zullen het ooit weten wat stand houdt voor de eeuwigheid. Ik zou me toch niet graag op een plaats bevinden waar Gods Naam veelvuldig misbruikt wordt, God absoluut niet gediend wordt, alle vrome praatjes hier ten spijt. Die smoezen komen alleen maar voort uit de wil om de wereld geen vaarwel te zeggen, om van twee walletjes te eten, en geenszins om de Heere met een volkomen hart te willen dienen. Kiest dan heden wie gij dienen wilt, dat is de boodschap. Wat is dit toch voor een halfslachtig gedoe, koud noch heet wordt de Heere daarvan en Hij zal al die vrome godsdienst uit Zijn mond spuwen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2004 15:52

jas schreef:

Dus ik maak God belachelijk als ik vrijmoedig over Hem spreek temidden van een paar vrienden?

Pardonnez-moi, maar dat vind ik nonsens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”