Fatalisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 11 feb 2003 13:23

(1) wie wordt door die verkiezende God uitverkozen
(2) wat is het gevolg van verkozen worden
(3) wat is het gevolg van niet verkozen worden

(1) Dat weet ik niet, ik kan Gods gedachtengang niet narekenen
(2) Herstel van de breuk met God, voor jou persoonlijk, hier in deze tijd.
(3) Het krijgen van de eeuwige straf, die iedereen verdiend heeft.

(Tis wat kort, maar ik heb ff niet meer tijd)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 11 feb 2003 13:27

Het klinkt misschien vaag, maar volgens mij heb je zelf in de hand of je uitverkoren bent of niet (is niet zo, je moet het krijgen, maar wie zoekt ZAL vinden en wie klopt ZAL open gedaan worden, daarom is de uitverkiezingsleer een troost en geen vrijbrief om maar aan te leven!)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 feb 2003 13:32

DenKTenk schreef:(1) wie wordt door die verkiezende God uitverkozen ?
(1) Dat weet ik niet, ik kan Gods gedachtengang niet narekenen

Hoe kun je een uitverkiezingsleer toepassen als je niet weet wie er wordt uitverkoren, of waar je dat aan kunt herkennen, of wat je ervoor moet doen, of hoe je iemand kunt helpen uitverkoren te worden ...

DenKTenk schreef:(2) wat is het gevolg van verkozen worden
(2) Herstel van de breuk met God, voor jou persoonlijk, hier in deze tijd.

Ik dacht dat het herstel van die breuk met God gedaan was door het Offer op Golgotta voor alle mensen ... maar jij geeft een hogere waarde aan de uitverkiezingsleer !?

DenKTenk schreef:(3) wat is het gevolg van niet verkozen worden
(3) Het krijgen van de eeuwige straf, die iedereen verdiend heeft.

Daarom heb ik het aanbod van God, het Offer of Golgotta aanvaard, maar hier wordt mij vertelt dat mijn Geloof nutteloos zou zijn als ik niet verkozen ben ... :cry:

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 11 feb 2003 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 feb 2003 13:32

Klaas
Professional

Geplaatst: Di Feb 11, 2003 10:23 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Johannes1: Quote:
de Heere heeft ons die geboden gegeven, waarom moeten ze dan niet onderhouden worden?

Waarom zou je de geboden gehoorzamen van een God die al lang bepaald heeft dat Hij jou niet mot?

Klaas

durf jij het risico te lopen, klaas. ook de uitverkorene en de niet uitverkorene moeten die geboden onderhouden. het is ijdel om te zeggen dat je uitverkoren bent, want misschien ben je het wel niet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 feb 2003 13:35

volgens mij bedoelt klaas dat wat hij zegt juist het grote gevaar is van nadrukkelijke praedestinatieprediking. dus dat mensen gaan denken dat het allemaal niet uitmaakt hoe ze leven, want het is toch vantevoren vastgelegd of je bekeerd zult worden of niet.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 feb 2003 13:39

johannes1 schreef:ook de uitverkorene en de niet uitverkorene moeten die geboden onderhouden. het is ijdel om te zeggen dat je uitverkoren bent, want misschien ben je het wel niet.

Dit ondermijnt het principe van predestinatie, immers het schijnt nu wel wat uit te maken wat je doet hetgeen predestinatie (voorbestemming) ontkent :!:
John

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 feb 2003 13:40

wat je doet hetgeen predestinatie (voorbestemming) ontkent

kan ik die voorbestemming vergelijken met je lot. want je lot is ook voorbestemd
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 feb 2003 13:42

Cybercurse schreef:Het klinkt misschien vaag, maar volgens mij heb je zelf in de hand of je uitverkoren bent of niet (is niet zo, je moet het krijgen, maar wie zoekt ZAL vinden en wie klopt ZAL open gedaan worden, daarom is de uitverkiezingsleer een troost en geen vrijbrief om maar aan te leven!)

Alle mensen kunnen het alleen maar zelf in de hand hebben als
(1) alle mensen zijn uitverkoren en
(2) alle mensen zelf de vrije keuze hebben om dit te aanvaarden of te weigeren ...

Maar dat ondermijnt het idee dat God sommige mensen bijvoorbaat voor het een en het ander heeft geselecteerd, ongeacht hun leven ...

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 11 feb 2003 13:45

johannes1 schreef:
wat je doet hetgeen predestinatie (voorbestemming) ontkent

kan ik die voorbestemming vergelijken met je lot. want je lot is ook voorbestemd

Of je het predestinatie, voorbestemming, of voorbestemming van je lot noemt het maakt niet uit: het ontkent allemaal de noodzaak van Geloven en het aanvaarden van God als je redder en zaligmaker :cry:
John

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 11 feb 2003 13:57

Het gevaar is dat men verkeerd om redeneert.
Als een mens tot God bekeerd is, blijkt hij daarom dus uitverkoren te zijn geweest. In de praktijk blijkt de uitverkiezing dus helemaal niet terzake te doen...

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 11 feb 2003 14:08

Lijdelijkheid is slecht. Bid en werk!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 11 feb 2003 14:47

Ik ben blij dat dit onderwerp is gestart, want het is niet alleen van belang het is ook ontzettend moeilijk.

Ikzelf heb er altijd veel moeite mee, want enerzijds is God de Almachtige, die dus weet wat er in de toekomst zal gebeuren, maar aan de andere kant lijkt het me dan ook moeilijk te begrijpen dat bij voorbaat al vast ligt wie uitverkoren zijn. Waarom zou God dan inderdaad zijn Woord aan allen hebben gegeven, waarom dienen de 10 geboden dan onderhouden te worden, wat doe je idd met teksten als 'wie zoekt die zal vinden', waarom heeft God de mens dan een vrije wil gegeven? Dat zijn allemaal lastige vragen en de ene vraag roept de andere op.

Lijdelijkheid lijkt mij ten alle tijden uit den boze. De opmerking, dat God werkt door de wil van de mensen, zonder dat wij het merken, vind ik een uitgangspunt om eens goed over na te denken.

Een gedachte di eook bij mij opkwam was de volgende: God heeft de aarde en de mensen geschapen tot Zijn eer, Hij zag dat het goed was. Hij heeft de mens een vrije wil gegeven, zodat ze hem van harte konden dienen, wat had God aan mensen die hem dienden, wanneer Hij dit als het ware had voorgeprogrammeerd. Nu vraag ik me af wat dit gegeven voor consequenties heeft voor de uitverkiezingsleer.

Dit waren zo maar wat gedachten van me.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 11 feb 2003 17:19

Ik had een hele liefdevolle geestelijke brief geschreven aan iemand waarvan ik graag zou willen zien dat hij tot bekering zou komen. Ik had ook dat voorbeeld van die onrechtvaardige rechter genoemd, maar ook dit wordt de grond ingeboord. Ik zou een vermogen in de mens leggen als ik een mens aan het werk zou willen zetten. Hij schreef terug dat het niet uit zou maken wanneer hij hele nachten zou gaan bidden en als hij heel veel preken zou gaan luisteren en lezen. God moet het doen. Een mens ligt dood in zonden en misdaden, zegt hij. Dit klopt, maar dat is waarschijnlijk zijn beleving niet. Ik zou ook de prediking overwaarderen. Het zou volgens hem niet uitmaken hoe ruim of hoe arm een ds. zou preken. God moet het doen. Het probleem is dat die mensen in die kerk heel hun leven blijven 'wachten'. De avondmaalstafels zijn bijna leeg en die mensen die eraan zitten zijn vaak 40 jaar of ouder. De ambten worden vaak gevuld door onbekeerde mensen. Dominees zijn er bijna niet meer. De kerk gaat zo langzamerhand uitsterven. Die mensen zijn vaak erg dogmatisch onderlegd, waarmee ze elke nodigende tekst de mond snoeren. Ze leven heel hun leven onder de 'zuivere waarheid' en meestal onderhouden ze de 10 geboden inclusief nog 600 andere geboden heel stipt. Ze hopen hiermee God te bewegen om hun ooit nog eens genade te verlenen. Dit zeggen ze niet, maarja ze hebben netjes geleefd, enz. Ze leggen dus de heiligmaking (in uitwendige zin) voor de wedergeboorte. Is dit ook niet remonstrants?? Er zijn er ook die zeggen dat God geen mensen meer bekeerd. Is dit bijbels? Misschien worden er geen mensen meer bekeerd in de GGiN. Maar waarom ik die persoon wilde aanspreken is dat ik wens dat er daar ook nog mensen worden bekeerd. Ik ken verschillende jonge mensen, die kind van God zijn, maar geen jongelui uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Zijn ze er nog wel??
Laatst gewijzigd door Corne van 't Hof op 11 feb 2003 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 11 feb 2003 17:20

Corne, jij weet best dan jouw brief niet iemand tot bekering kan brengen, dat moet God doen.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 11 feb 2003 17:21

GRB schreef:(1) wie wordt door die verkiezende God uitverkozen ?
DT: (1) Dat weet ik niet, ik kan Gods gedachtengang niet narekenen

Hoe kun je een uitverkiezingsleer toepassen als je niet weet wie er wordt uitverkoren, of waar je dat aan kunt herkennen, of wat je ervoor moet doen, of hoe je iemand kunt helpen uitverkoren te worden ...

GRB, je kan iemand niet helpen uitverkoren te worden, je kan jezelf niet uitverkiezen. Een citaat wat ik hier op RW gelezen heb, wat aangeeft hoe ik het ook zie (citaat van Spurgeon geloof ik, Calvin?): Als je gelooft dan BEN je uitverkoren.

(2) wat is het gevolg van verkozen worden
DT: (2) Herstel van de breuk met God, voor jou persoonlijk, hier in deze tijd.

Ik dacht dat het herstel van die breuk met God gedaan was door het Offer op Golgotta voor alle mensen ... maar jij geeft een hogere waarde aan de uitverkiezingsleer !?

Die breuk is pas hersteld als je in Christus gelooft. Anders is die breuk nog even aanwezig als altijd. Lees Johannes 3:16 er maar op na. En kijk dan weer even terug naar het citaat van net.

(3) wat is het gevolg van niet verkozen worden
DT: (3) Het krijgen van de eeuwige straf, die iedereen verdiend heeft.

Daarom heb ik het aanbod van God, het Offer of Golgotta aanvaard, maar hier wordt mij vertelt dat mijn Geloof nutteloos zou zijn als ik niet verkozen ben ...
John

John, dat KAN niet. Mensen die geloven zijn uitverkoren, niet OMDAT ze geloven, maar ze geloven omdat ze zijn uitverkoren. God werkt door ons mensen. Hij werkt door onze wil. Hij geeft ons zoveel genade dat we horen van het offer van Christus, en nog meer: dat we dat nog geloven ook. En als mensen dat niet geloven dan is het hun eigen schuld, want het is ze duidelijk genoeg verkondigd. (Ik heb het nu niet over mensen die het evangelie nooit gehoord hebben).

Als mn zaligheid van mijn keus voor Christus af zou moeten hangen, dan zou ik nooit in Hem zijn gaan geloven. Maar doordat Hij mij trok ging ik eindelijk naar Hem toe.

Terug naar “Archief”