Berichtdoor Flappie » 26 nov 2004 15:47
Ik moet zelfs eerlijk zeggen dat ik blij ben dat die Abdul zich zo openlijk uitspreekt! Weten we in elk geval waar we aan toe zijn met die man. Wat ik wel vind is dat die man bij zichzelf eens moet nagaan in hoeverre hij thuis hoort in deze cultuur. Maar volgens mij heb ik al ergens gelezen dat hij zelf al emigratie plannen heeft. Ik vond het ook goed van Knevel dat hij naar zulke uitspraken vroeg (die van de Ven overigens idd al eerder in zulke bewoordingen heeft gedaan), zo word namelijk dankzij Knevel nog eens goed helder hoe van de Ven denkt. Dat vind ik namelijk altijd belangrijk om te weten hoe iemand echt denkt. De consequentie daarvan is wel dat zulke uitspraken in het openbaar gedaan mogen worden, als iemand zich niet vrijelijk kan uiten (ook in beledigingen) heb je namelijk het gevaar dat diegene het achterste van zijn tong niet laat zien. Maar die consequentie aanvaard ik.
Over het weigeren van de hand schudden van die imam is een ander verhaal. Je zou ook kunnen zeggen dat de imam zelf aan het provoceren was. Hij wist dat de minister een vrouw was (de overige imam gaven Verdonk overigens gewoon een hand) hij had dus weg kunnen blijven bijvoorbeeld. Bovendien zit deze man in de lijn van de Salafisten, een uiterst extreme groep moslims die terug willen naar de "wortels van de islam". In de Koran staat nergens dat een moslim man een vrouw geen hand mag geven. Het staat wel met zoveel woorden in de leefregels (hadith) van Mohammed, overigens word daar ook fel over getwist. Maar de interpretatie is er.
In onze cultuur is het een belediging als je iemand geen hand wil geven een uiting van minachting. Ik vind dat de imam zich dat in moet denken en zich aan moet passen aan onze cultuur op dit punt.
Net zoals ik in een Islamitisch land een vrouw geen hand geef omdat ik weet dat zoiets opgevat zal worden als disrespect en beledigend.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you