Televisie en Internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 nov 2004 13:38

Marnix schreef:Dus omdat dat gevaar er is moeten ze maar van het avondmaal worden geweerd? Hoe zit het met internet? Daar is dat zelfde gevaar ook aanwezig...

Ik probeer hier geen fouten te legaliseren. Ik wilde alleen een tegenreactie geven op de bewering dat je tv-kijkende christenen kent die daar verkeerd mee omgaan. Dat zegt niks en dat mag nooit een reden zijn om alle tv-bezitters maar van het avondmaal te weren.

De tv-kijkende christenen worden hier benadeeld en aangevallen, ik mag dan hen toch verdedigen.... Aangezien ze in mijn ogen onterecht de benadeelde partij zijn. Dat is iets anders dan fouten willen legaliseren, dat wil ik niet.... je kan alleen niet bij voorbaat ervan uitgaan dat iemand fout is omdat hij/zij een tv heeft... en als zo iemand wordt geweigerd aan het avondmaal doen mensen dat wel!

Ik ben daar niet uit, hoe je daar mee om moet gaan, ergens vind ik dat het voor de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is, om te beslissen over tv en de programma's. Aan de andere kant vindt ik dat predikanten en kerkeraadsleden hun mond meer moeten durven opentrekken tegen de zonden in de gemeenten en daar ook open over zijn. In de OGGiN is ten aanzien van internet een kanselboodschap gelezen van de synode bijvoorbeeld over tv en internetgebruik. De synode verplicht mensen tot het nemen van een filter, dat is mi een goede zaak.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 nov 2004 13:42

Ik ben van mening dat je mensen niet kan verplichten tot het nemen van een filter, en bovendien wie controleert dat?

Daarnaast vind ik het grote onzin om het in bezit hebben van een tv censurabel te stellen. Worden zwart werken, zwart geld, overschrijding van de maximusnelheid, rijden door rood licht, onreine gedachten etc ook censurabel gesteld?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 nov 2004 13:45

Sabra schreef:Ik ben van mening dat je mensen niet kan verplichten tot het nemen van een filter, en bovendien wie controleert dat?

Daarnaast vind ik het grote onzin om het in bezit hebben van een tv censurabel te stellen. Worden zwart werken, zwart geld, overschrijding van de maximusnelheid, rijden door rood licht, onreine gedachten etc ook censurabel gesteld?

Mensen zijn bewust lid van een bepaald kerkverband, dat houdt in dat er regels gehanteerd worden die het wezen van de kerk en haar leer handhaven, dus het is logisch dat er dingen geboden en verboden mogen worden.

Bovendien is het vanuit de referentie van de OGGiN ten aanzien van tv helemaal geen onzin om die censurabel te stellen. Je moet je natuurlijk wel verplaatsen in hun leefwereld.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 nov 2004 13:47

Ik wil het niet belachelijk maken, deze mensen mogen doen en laten wat zij zelf willen, maar ik vind het nutteloos om dergelijke verboden in te stellen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 nov 2004 13:49

Zij niet, bovendien komen deze ideeën grotendeels uit de achterban, dus zijn er vanuit de gemeenten weinig problemen mee. En waarom is het belachelijk? Geen respect?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 nov 2004 13:52

Ik wil daar mee aangeven dat mensen niet minder zondig zijn/minder zondigen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 nov 2004 14:07

Sabra schreef:Ik wil daar mee aangeven dat mensen niet minder zondig zijn/minder zondigen.

dus maar helemaal geen wet meer, omdat je toch blijft zondigen? Helemaal geen regels meer, de moderne mens heeft denk ik juist behoefte aan duidelijke structuren

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 25 nov 2004 16:11

alex leusink schreef:
Sabra schreef:Ik wil daar mee aangeven dat mensen niet minder zondig zijn/minder zondigen.

dus maar helemaal geen wet meer, omdat je toch blijft zondigen? Helemaal geen regels meer, de moderne mens heeft denk ik juist behoefte aan duidelijke structuren

Volgens mij is ieder mens even slecht. Dus geen er bestaan geen zondigere of minder zondige mensen. Natuurlijk moet je daarom geen regels afschaffen of niet meer maken... je moet de zonden zoveel mogelijk bestrijden. Maar...
Vaak lijdt een strak (wettisch) leven juist tot een giga hypocriet leven, als het niet gebeurd uit liefde voor God, uit waar geloof... Daarom denk ik ook niet dat je dit soort dingen moet verbieden, maar er wel tegen moet waarschuwen (wat de gevaren van open internet/tv zijn).
Als mensen het alleen doen 'omdat het moet' en niet het gevaar van bijv. open internet zien, dan heeft zo'n regel geen zin. Je moet iets uit eigen overtuiging doen of laten, omdat je zelf God geen pijn wilt doen, vanuit je persoonlijk geloof in God.
Als het van boven opgelegd is, dan is het al snel 'doen omdat het moet', maar niet omdat je in God gelooft en Hem oprecht dient en daarom datgene niet doet of niet meer wilt doen...
Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel, want ik kan het niet zo goed onder woorden brengen.
En als het merendeel van de mensen geen open internet/tv willen in de kerk (zoals Alex aangaf, in de OGGiN), dan hoeft de synode het toch niet meer te verbieden? Want dan heeft iedereen als het goed is, helemaal uit vrije wil en overtuiging, al geen tv/open internet! En verbod lijkt me dan zinloos.

Question:
Tot in hoeverre mag een kerkeraad/synode zich bemoeien met het leven van de mensen? Mag je dan wel regels stellen, die buitenom de 10 geboden gaan (daar niet direct in staan genoemd)? Waar ligt de grens?

André

Berichtdoor André » 25 nov 2004 20:47

alex leusink schreef:
Sabra schreef:Ik ben van mening dat je mensen niet kan verplichten tot het nemen van een filter, en bovendien wie controleert dat?

Mensen zijn bewust lid van een bepaald kerkverband, dat houdt in dat er regels gehanteerd worden die het wezen van de kerk en haar leer handhaven, dus het is logisch dat er dingen geboden en verboden mogen worden.

Bovendien is het vanuit de referentie van de OGGiN ten aanzien van tv helemaal geen onzin om die censurabel te stellen. Je moet je natuurlijk wel verplaatsen in hun leefwereld.

Verplaatsen in hun leefwereld wil ik wel, maar ik zie dan ook meteen mijn taak om destijds mijn baas "broederlijk" te vermanen.
Hij had idd geen TV in huis en wou daar graag over praten hoe duivels dat was enzo, maar als er overgewerkt ging worden werd dat zwart uit betaald, de reden was "anders krijg je minder" de werkelijke reden was anders moest die het aan de belasting geven.
Zoveel weet ik er wel van met een ondernemerdiploma in de kast.
Dus ik wil me best wel verplaatsen in iemands leefwereld maar dan ga ik wel in discussie met hem/haar, met als referentie kader, medechristen.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 nov 2004 22:51

alex leusink schreef:
Marnix schreef:Dus omdat dat gevaar er is moeten ze maar van het avondmaal worden geweerd? Hoe zit het met internet? Daar is dat zelfde gevaar ook aanwezig...

Ik probeer hier geen fouten te legaliseren. Ik wilde alleen een tegenreactie geven op de bewering dat je tv-kijkende christenen kent die daar verkeerd mee omgaan. Dat zegt niks en dat mag nooit een reden zijn om alle tv-bezitters maar van het avondmaal te weren.

De tv-kijkende christenen worden hier benadeeld en aangevallen, ik mag dan hen toch verdedigen.... Aangezien ze in mijn ogen onterecht de benadeelde partij zijn. Dat is iets anders dan fouten willen legaliseren, dat wil ik niet.... je kan alleen niet bij voorbaat ervan uitgaan dat iemand fout is omdat hij/zij een tv heeft... en als zo iemand wordt geweigerd aan het avondmaal doen mensen dat wel!

Ik ben daar niet uit, hoe je daar mee om moet gaan, ergens vind ik dat het voor de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is, om te beslissen over tv en de programma's. Aan de andere kant vindt ik dat predikanten en kerkeraadsleden hun mond meer moeten durven opentrekken tegen de zonden in de gemeenten en daar ook open over zijn. In de OGGiN is ten aanzien van internet een kanselboodschap gelezen van de synode bijvoorbeeld over tv en internetgebruik. De synode verplicht mensen tot het nemen van een filter, dat is mi een goede zaak.

En gaat die synode dan ook al die mensen controleren? Of is dat dan een taak van de kerkenraad, die omdat ze met zo weinig zijn, misschien ééns in de twee jaar langs komen?
Op welk gebod baseren ze dat verbod nu eigenlijk?
Heb ik nog steeds geen antwoord op. Dus op welke grond vanuit de Bijbel denken ze dat ze het mogen verbieden.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2004 22:53

Dus op welke grond vanuit de Bijbel denken ze dat ze het mogen verbieden

op welke grond uit de bijbel kan jij zeggen dat je naar de CGK moet gaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joepie

Berichtdoor joepie » 25 nov 2004 23:02

johannes1 schreef:
Dus op welke grond vanuit de Bijbel denken ze dat ze het mogen verbieden

op welke grond uit de bijbel kan jij zeggen dat je naar de CGK moet gaan?

Maar dat vind ik wel iets anders dan dat een synode zegt dat je alleen internet mag als je een filter neemt.
Zou toch wel erg wezen, straks zeggen ze ook nog dat je alleen ondergoed met lange pijpen aan mag.
Noem maar een zijstraat. Waar is nu eigenlijk onze verantwoordelijkheid?

En mijn kerkkeuze heeft te maken met de leer die er in een kerk geleerd wordt. Of ze een zuivere woordverkondiging hebben, zich houden aan de drie formulieren en of ze de sacrementen juist bedienen.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2004 23:03

maar niet bijbels gegrond?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 23:26

Sabra schreef:Ik wil het niet belachelijk maken, deze mensen mogen doen en laten wat zij zelf willen, maar ik vind het nutteloos om dergelijke verboden in te stellen.

Dan heb jij dus in deze kerk(en) niets te zoeken?
Dus er dan ook niet over ketteren s.v.p.

Er zijn mensen die een andere beleving en gedachtegang hebben, die ook willen leven naar Gods Woord.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 nov 2004 09:48

Ik heb in deze kerken inderdaad niets te zoeken. Ik verketter hen echter ook niet.

Terug naar “Archief”