Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 19:18

ja sorry, had nog een zin tussen gemoeten, nu slaat het inderdaad nergens op. Mijn excuses daarvoor.

Welke zin?

Mij hoor je niet zeggen dat we het gaan verbieden. Normen en waarden kan je immers nooit opleggen. Ik wil alleen benadrukken dat Balkenende het met z'n 'normen en waarde gedoe' wel bij het rechte eind heeft...

Is jouw mening. Ik ben het met je eens dat waarden en normen belangrijk zijn. Dat heeft Balkenende inderdaad goed gezien...

uit de volgende uitspraak kan ik opmaken dat jij zulke parodieën op zich wel goedkeurt. Toen je daarna ook nog is bijna smalend over het normen en waarden vadertje ging doen, vond ik dat ik je er gewezen moest worden, dat respect een van de belangrijkste dingen voor een samenleving is.

Ik keur parodieen m.b.t. god, Jezus, etc. niet per definitie af, dat is iets anders als per definitie goedkeuren... Ik kan inderdaad smalend doen over het 'normen en waarden vadertje', m.i. ziet hij het probleem wel en blijft hij daar op lachwekkende manier op doorhamert. Maar jij wilde mij daar op wijzen? Het moet niet gekker worden... Ik denk dat ik intelligent genoeg ben om zelf in te zien hoe het gaat in Nederland en ik ben ook intelligent genoeg om zelf mijn mening daarover te vormen, en dat heb ik gedaan. Nogmaals; ik ben het eens met Zareb.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 25 nov 2004 19:28

arjan2 schreef:
Respect hebben betekend ook een ander in z'n waarde laten, zelfs al ben je het met die waarde dan helemaal niet eens

leuk zareb:

Wij moeten meneer Spijkermensen in zijn waarde laten , terwijl hij in die 'waarde' ons niet in onze 'waarde' laat. :?

Ja, maar daarom mag je hem er wel op aanspreken.

Ik ben vandaag bezig geweest de kerstpaketten uit te zoeken voor onze werknemers. Traditiegetrouw zit daar een grote "rollade" in. Er zijn echter ook een aantal werknemers die moslim zijn. En dus alleen ritueel geslacht vlees eten. Dus bestel ik die allemaal bij de islamitische slager. (is trouwens nog goedkoper ook)

Voor ons maakt het niet uit en zij zijn er blij mee. (overigens gaat er ook een christelijk dagboekje in het pakket.)

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 19:29

Maar jij wilde mij daar op wijzen? Het moet niet gekker worden... Ik denk dat ik intelligent genoeg ben om zelf in te zien hoe het gaat in Nederland en ik ben ook intelligent genoeg om zelf mijn mening daarover te vormen, en dat heb ik gedaan.

Ten eerste is daar een forum voor, ten tweede kan ik niet ber beoordelen of jij inteligent bent of niet. Ik ken je immers alleen maar via dit forum, aangezien je denkt dat je inteligent bent zal ik dat meer aannemen.

Welke zin?

zoiets van:
We moeten respect voor elkaar tonen!
Dit voorval weerspiegelt de situatie in Nederland en misschien ook wel de bange angst om het onaangename gevoel, dat als er toch een God bestaat, wat er dan gebeurt. Om dit gevoel te verdrijven gebruiken we satires, net zoals de Chinesen deden het met vuurwerk.

Ik keur parodieen m.b.t. god, Jezus, etc. niet per definitie af, dat is iets anders als per definitie goedkeuren...

beetje groenlinksachtig...
Ik vraag je dan ook hoe je dit combineert met respect voor elkaar. En kom nou niet met belangrijke mensen aandragen waar ook satires over gemaakt worden! Het gaat hier om God en dat is voor vele mensen de belangrijkste persoon uit hun leven, wat je over de heirvoorgenoemde niet kan zeggen!

[/quote]

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 19:31

Ik voel me ook totaal niet geneigd om in de slachtofferrol te kruipen, wees maar niet bang. Voor mij is er echter een wezenlijk verschil tussen grappen maken over mensen (wat mij betreft christenen, of mijzelf, weet ik het) en God. Ik weet niet hoe reeel God nog is voor jou, maar je moet toch voldoende mensen uit je omgeving kennen om te begrijpen hoe ik hier tegenover sta.

Ik weet wel en snap wel hoe jij hier tegenover staat. Het probleem is echter dat voor de meeste mensen dat verschil tussen grappen over mensen en grappen over God steeds kleiner wordt. Dat is nu eenmaal zo...

een groter incasseringsvermogen krijgen, betekent gewoon dat je vindt dat ik/wij meer moeten incasseren? weet je, ik vertik het om meer te leren incasseren, omdat anderen het blijkbaar nodig vinden God te beledigen, dat doet pijn, en zal dat altijd blijven doen. Als iemand mijn moeder beledigt, doet dat ook pijn, en dat heeft helemaal niets te maken met weerbaarheid o.i.d., maar des te meer met mijn liefde voor haar.

Ik roep mensen niet op om lekker in grote getalen christenen te pesten zodat christenen lekker meer te incasseren krijgen... Het gaat mij erom dat christenen beter met deze 'aanvallen' (zoals ze denk ik gezien worden) moeten leren omgaan. En dat ze rechtlijnig moeten worden. Niet aan de ene kant de aanvallen richting het eigen kamp veroordelen en vervolgens niets doen met aanvallen aan andere groepen (geen veroordeling, soms zelfs instemming)... En men stelt zich m.i. vaak te kwetsbaar op... Ik snap jouw punt over liefde wel. Maar ik ga jouw moeder niet uitschelden: ik ken haar niet en ze heeft niets gedaan waardoor ze in de publiciteit is geweest (dacht ik zo :): al dan niet negatief. Degene die 'beledigd' worden vaak wel, zelfs God indirect. En dan is het misschien niet terecht om daar opmerkingen over te maken of persiflages, maar dat is jouw mening tesamen met die van de minderheid tegen de mening van de meerderheid...

Kijk eens naar Arjan2, hij zegt:
Wij moeten meneer Spijkermensen in zijn waarde laten , terwijl hij in die 'waarde' ons niet in onze 'waarde' laat.

dat tekent het geheel al. Hij is degene die constant over repsect zeurt maar toont zelf ook geen respect. Respect begint bij jezelf en met het in hun waarde laten van andersdenkenden!

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 19:32

Ja, maar daarom mag je hem er wel op aanspreken.

Ik ben vandaag bezig geweest de kerstpaketten uit te zoeken voor onze werknemers. Traditiegetrouw zit daar een grote "rollade" in. Er zijn echter ook een aantal werknemers die moslim zijn. En dus alleen ritueel geslacht vlees eten. Dus bestel ik die allemaal bij de islamitische slager. (is trouwens nog goedkoper ook)

Voor ons maakt het niet uit en zij zijn er blij mee. (overigens gaat er ook een christelijk dagboekje in het pakket.)

Mij hoor je niet zeggen dat je Spijkerman er niet op aan mag spreken, integendeel!

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 19:37

dat tekent het geheel al. Hij is degene die constant over repsect zeurt maar toont zelf ook geen respect. Respect begint bij jezelf en met het in hun waarde laten van andersdenkenden!

Ik moet hier even om lachen, als je goed leest zie je dat het cynisch bedoelt is als reactie op het bericht van Zareb bedoeld! Lees voortaan ook het bericht waar de qoute opslaat!

Wij moeten meneer Spijkermensen in zijn waarde laten , terwijl hij in die 'waarde' ons niet in onze 'waarde' laat.

dit was bedoelt om te laten zien dat het verhaal van Zareb niet klopte![/quote]

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 19:44

arjan2 schreef:Ten eerste is daar een forum voor, ten tweede kan ik niet ber beoordelen of jij inteligent bent of niet. Ik ken je immers alleen maar via dit forum, aangezien je denkt dat je inteligent bent zal ik dat meer aannemen.

Ja, jij mag dat zeggen. Ik geef alleen aan dat ik hier allang een mening over gevormd heb. Intelligent is met dubbel 'l'...

zoiets van:
We moeten respect voor elkaar tonen!
Dit voorval weerspiegelt de situatie in Nederland en misschien ook wel de bange angst om het onaangename gevoel, dat als er toch een God bestaat, wat er dan gebeurt. Om dit gevoel te verdrijven gebruiken we satires, net zoals de Chinesen deden het met vuurwerk.

Nu zeg je eigenlijk hetzelfde... Nogsteeds vind ik de vergelijking onzinnig en niet terecht. Ik denk niet dat satire gebruikt wordt om dat onaangename gevoel wat jij beschrijft te verdrijven. Ik zie daar geen verband tussen. De oude Chinezen hierbij halen slaat m.i. niet ergens op en is onterecht.

beetje groenlinksachtig...

Waar slaat deze opmerking op? Als je wilt mag je 'm uitleggen. Tot die tijd ga ik er gemakshalve van uit dat dit een loze opmerking is waar ik niet echt waarde aan hoef te hechten.

Ik vraag je dan ook hoe je dit combineert met respect voor elkaar.

Wat wil je horen? Dat ik grappen en grollen en negatieve uitlatingen en sketches over personen, goden, en wat niet meer afkeur en dat ik graag zou zien dat men het fatsoen zou opbrengen om maar vooral stil te zijn en niet te beginnen over anderen? Monddood. (:)) Ik vind dat je niet perse iemand of iemands geloof moet afzeiken en belachelijk moet maken. Maar dat is mijn mening. Ik laat echter ook de andersdenkende in zijn waarde. Als ik mij teveel stoor aan dingen geef ik dat aan of ik vermijd contact/uitzendingen/etc. Of misschien: ik ga juist de discussie aan. Maar ik dring niet mijn waarden en normen op, het heeft geen zin om mijn denkbeelden op te dringen aan andersdenkenden. Ik ben zelf-kritisch, open en intelligent GENOEG. Ik kan dus beledigingen, grappen, etc. over mijn geloof of mijn denkbeelden vaak aan, is dat niet zo: dat vermijd ik diegene. Ik sta open voor kritiek op mijn denkbeelden (mits onderbouwd). En ik ben intelligent genoeg om niet van mijn denkbeelden af te vallen of mezelf belachelijk te maken (zoals bepaalde moslims gedaan hebben n.a.v. de gebeurtenissen van de laatste tijd).

En kom nou niet met belangrijke mensen aandragen waar ook satires over gemaakt worden! Het gaat hier om God en dat is voor vele mensen de belangrijkste persoon uit hun leven, wat je over de heirvoorgenoemde niet kan zeggen!

Sommigen zien een bepaald persoon als veel belangrijker dan God. God is niet voor iedereen de belangrijkste (zie Jack Spijkerman en cabaretiers). Voor sommige mensen was Arafat de belangrijkste of Hazes, die zijn dood en er worden heel wat grappen over gemaakt... Alleen omdat God, religies, conflicten rondom deze zaken, etc. zo actueel zijn wordt het er op deze manier uitgetild, en dat vind ik niet eerlijk en onnodig.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 19:45

arjan2 schreef:

Ik moet hier even om lachen, als je goed leest zie je dat het cynisch bedoelt is als reactie op het bericht van Zareb bedoeld! Lees voortaan ook het bericht waar de qoute opslaat!

dit was bedoelt om te laten zien dat het verhaal van Zareb niet klopte!
[/quote]

Zijn verhaal klopt wel... Als iemand van de flat springt, doe jij het dan ook? Als iemand beledigend is, ben jij het dan ook? Als iemand een ander of jou niet in zijn/je waarde laat, doe jij dat dan ook niet?

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 19:57

Nu zeg je eigenlijk hetzelfde... Nogsteeds vind ik de vergelijking onzinnig en niet terecht. Ik denk niet dat satire gebruikt wordt om dat onaangename gevoel wat jij beschrijft te verdrijven. Ik zie daar geen verband tussen. De oude Chinezen hierbij halen slaat m.i. niet ergens op en is onterecht.

Als je niet eens weet wat waarom de oude Chinezen vuurwerk afstaken, lees er maar is wat op na...

Maar ik dring niet mijn waarden en normen op, het heeft geen zin om mijn denkbeelden op te dringen aan andersdenkenden

Sorry, maar het is het bevel van God wat mij hiertoe roept.
Ik wil hier wel opwijzen dat er niet met geweld opgedrongen mag worden, maar alleen door discussie (evangelie/zendingsprediking)
"Niet door kracht, noch door geweld maar met Mijn geest zal ik werken."

Ik ben zelf-kritisch, open en intelligent GENOEG. Ik kan dus beledigingen, grappen, etc. over mijn geloof of mijn denkbeelden vaak aan, is dat niet zo: dat vermijd ik diegene.

Als ik hoor spotten over de het geloof, dat mij lief is, voel ik mij geroepen om daar wat van te zeggen. Ik vind het vrij laf om die personen te ontlopen!? Daarbij is je conclusie die je trekt, dat ik mensen niet in haar waarden laat, geheel onjuist.

Waar slaat deze opmerking op? Als je wilt mag je 'm uitleggen. Tot die tijd ga ik er gemakshalve van uit dat dit een loze opmerking is waar ik niet echt waarde aan hoef te hechten.

Ik zou zeggen verdiep je naast de historie van de China ook is in de politiek!

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 20:01

Zijn verhaal klopt wel... Als iemand van de flat springt, doe jij het dan ook? Als iemand beledigend is, ben jij het dan ook? Als iemand een ander of jou niet in zijn/je waarde laat, doe jij dat dan ook niet?

Wat mij betreft mag je dit wat verder toelichten, ik snap niet wat je ermee bedoeld!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 20:24

Als je niet eens weet wat waarom de oude Chinezen vuurwerk afstaken, lees er maar is wat op na...

Het feit dat ik jou vervelend vind en niet grappig wil toch niet zeggen dat ik jou verbied te spreken? Het feit dat jij Kopspijkers te ver vond gaan wil niet zeggen dat ze dat niet mochten en mogen.

Ik weet waarom de chinezen vuurwerk afstaken, maar de vergelijking slaat nog steeds nergens op... Misschien lees je niet goed?

Sorry, maar het is het bevel van God wat mij hiertoe roept.
Ik wil hier wel opwijzen dat er niet met geweld opgedrongen mag worden, maar alleen door discussie (evangelie/zendingsprediking)

Dat is geen bevel, althans, jouw uitvoering kan ik niet terugvinden in Gods woord. Of heeft hij jou persoonlijk een briefje geschreven, dat kan natuurljk ook nog... Aan de andere kant, het kan ook interpretatie zijn, een interpretatieverschil welteverstaan, dat is geen probleem, maar dan denken wij gewoon fundamenteel anders over dit punt.
Geestelijk geweld en geestelijke druk zijn vaak net zo erg of erger dan lichamelijk geweld.
Pushen en opdringen kan heel vervelend zijn en werkt vaak averechts.

Als ik hoor spotten over de het geloof, dat mij lief is, voel ik mij geroepen om daar wat van te zeggen. Ik vind het vrij laf om die personen te ontlopen!? Daarbij is je conclusie die je trekt, dat ik mensen niet in haar waarden laat, geheel onjuist.

Ik zeg niet dat je ze moet ontlopen... Ik zeg dat je geen denkbeelden moet opdringen. Discussie is prima, maar pushen en opdringen is m.i. uit den bozen: bij iedereen; atheist, christen, moslim, schoenveteraanbidder, wat dan ook.
Ik zeg niet dat jij stelselmatig mensen niet in hun waarde laat. Ik zeg dat respect bij jezelf begint. En als jij anderen niet in hun waarde laat je ook moeilijk iets over anderen kunt zeggen. En ja, ik heb het idee dat jij het programma inclusief medewerkers van Kopspijkers iets vraagt wat je zelf ook niet doet.
Ik zeg verder niets over jouw persoonlijkheid o.i.d. ik reageer op wat ik hier lees, verder ken ik je ook niet dus...

Ik zou zeggen verdiep je naast de historie van de China ook is in de politiek!

Ik zal niet zeggen dat ik veel verstand heb van het oude China, maar het lijkt erop dat mijn kennis nog verder rijkt dan die van jou. In ieder geval leg ik de verbanden iets beter en niet onterecht. Ik maak ook geen onzinnige vergelijkingen... Ik denk ook dat ik politiek gezien redelijk mee kan praten, en niet hoef onder te doen aan de meeste refowebbers. Meer hoef ik ook niet te weten...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 nov 2004 20:27

arjan2 schreef:

Wat mij betreft mag je dit wat verder toelichten, ik snap niet wat je ermee bedoeld!

Wat betreft toelichten zou jij ook wel een bijles kunnen gebruiken... :)

Het was een reactie op jou... Op jouw posting n.a.v. Zareb's posting om precies te zijn. Jij zei het volgende "leuk zareb: Wij moeten meneer Spijkermensen in zijn waarde laten , terwijl hij in die 'waarde' ons niet in onze 'waarde' laat. "

Ik zeg: dus als hij jouw god niet in zijn waarde laat geeft jou dat het recht om hem niet meer in zijn waarde te laten... De pot verwijt de ketel..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 nov 2004 20:50

kurtyo schreef:Gerdien B.: dus jullie christenen moeten Jack Spijkerman maar vermoorden? Lees ik dat in jouw posting? 1 woord: BELACHELIJK, nou ja twee dan: BELACHELIJK & KRANKZINNIG. Er worden overal grappen over gemaakt: moslims, christenen, homo's, pedofielen, seksueel gefrustreerden, volkzangers, leiders/politici.... Het is niet zo dat 'wij' of 'jullie' er altijd maar uitgepikt worden en het recht hebben om in de slachtofferrol te kruipen...

waar zie je staan, dat ik wil dat Spijkerman vermoord moet worden?
NERGENS! Dat is iets waar ik absoluut tegen ben. Waarom moet je het extreem doen! Je ken toch ook op andere manieren van je laten horen. Stuur ze een mail of brief. Of verzin is iets anders.
Die film van Theo en Hirsie Ali vond ik ook te ver gaan. Om zo een geloof neer te zetten vind ik niet kunnen! Daarmee zeg ik niet gelijk dat ik de islam goed keur! :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 nov 2004 21:11

Ik weet waarom de chinezen vuurwerk afstaken, maar de vergelijking slaat nog steeds nergens op... Misschien lees je niet goed?

volgens mij bedoelde hij:
de mensen zijn bang voor wat er na de dood komt en gaan daarom juist met God (waar ze bang voor zijn) spotten.
de chinezen waren bang voor de geesten na de dood en gingen daarom vuurwerk afsteken om ze te verjagen.
Klopt het dat je het zo bedoelde Arjan?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 25 nov 2004 21:15

Dat is geen bevel, althans, jouw uitvoering kan ik niet terugvinden in Gods woord. Of heeft hij jou persoonlijk een briefje geschreven, dat kan natuurljk ook nog... Aan de andere kant, het kan ook interpretatie zijn, een interpretatieverschil welteverstaan, dat is geen probleem, maar dan denken wij gewoon fundamenteel anders over dit punt.
Geestelijk geweld en geestelijke druk zijn vaak net zo erg of erger dan lichamelijk geweld.
Pushen en opdringen kan heel vervelend zijn en werkt vaak averechts
.

ik wwet niet wat je allemaal zeurt maar zie de belofte bij de hemelvaart maar.

Ik zal niet zeggen dat ik veel verstand heb van het oude China, maar het lijkt erop dat mijn kennis nog verder rijkt dan die van jou. In ieder geval leg ik de verbanden iets beter en niet onterecht. Ik maak ook geen onzinnige vergelijkingen... Ik denk ook dat ik politiek gezien redelijk mee kan praten, en niet hoef onder te doen aan de meeste refowebbers. Meer hoef ik ook niet te weten...

Dat zien we... je begrijpt sommige dingen niet en geeft mij de schuld. Ik ben blij dat jezelf lekker hoog in het vaandel hebt staan. Voor de rest geef ik geen voorkeur aan het voortzetten van deze persoonlijke discussie! Zet de discussie alleen voor als je inhoudelijk wat te zeggen heb. (ik geef je absoluut niet de schuld van het ontstaan van deze persoonlijke discussie)

Terug naar “Archief”