Moderator: Moderafo's
Lukas 18:
2 Zeggende: Er was een zeker rechter in een stad, die God niet vreesde, en geen mens ontzag.
3 En er was een zekere weduwe in dezelfde stad, en zij kwam tot hem, zeggende: Doe mij recht tegen mijn wederpartij.
4 En hij wilde voor een langen tijd niet; maar daarna zeide hij bij zichzelven: Hoewel ik God niet vreze, en geen mens ontzie;
5 Nochtans, omdat deze weduwe mij moeielijk valt, zo zal ik haar recht doen, opdat zij niet eindelijk kome, en mij het hoofd breke.
6 En de Heere zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
Lukas 13 24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt
Corne van 't Hof schreef:Elke tekst uit de Bijbel wordt krachteloos gemaakt door de vicieuze cirkel: predestinatie-doodstaat-onmacht.
Dag beste mensen. Ik heb nogal contact met mensen uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ik zou graag zien dat die mensen ook tot bekering komen, maar helaas zijn ze niet vatbaar voor het Woord.
Elke tekst uit de Bijbel wordt krachteloos gemaakt door de vicieuze cirkel: preadestinatie-doodstaat-onmacht.
Het zijn echter vaak juist onze 'zware' broeders en zusters die ontzettend veel waarde hechten aan het onderhouden van allerhande geboden, ook voor niet-bekeerde mensen. Als je echt zo'n fatalistische kijk op de uitverkiezing hebt slaat het onderhouden van Gods geboden natuurlijk nergens op.
Klaas schreef:Johannes1:de Heere heeft ons die geboden gegeven, waarom moeten ze dan niet onderhouden worden?
Waarom zou je de geboden gehoorzamen van een God die al lang bepaald heeft dat Hij jou niet mot?
Corne van 't Hof schreef:Dag beste mensen. Ik heb nogal contact met mensen uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Ik zou graag zien dat die mensen ook tot bekering komen, maar helaas zijn ze niet vatbaar voor het Woord. Elke tekst uit de Bijbel wordt krachteloos gemaakt door de vicieuze cirkel: preadestinatie-doodstaat-onmacht.
Hoe moet ik hiermee omgaan. In de kerk daar wordt eigenlijk ook niet voor de onbekeerden gepreekt en ze blijven zich vasthouden aan hun 'waarheid'. Men blijft dus lijdelijk en passief. Dit is dus fatalistich. Of je bent uitverkoren of je bent verworpen. Je kan dus niets aan je zaligheid doen. Je moet maar geluk hebben door bij het selecte clubje van de uitverkorenen te horen. Hoe gaan jullie om met dit soort fenomenen?
Wie kent een goede en onverdachte oude schrijvers die erg anti-fatalistisch was en is daar ook een boek van??
groenrondballetje schreef:Klaas schreef:Johannes1:de Heere heeft ons die geboden gegeven, waarom moeten ze dan niet onderhouden worden?
Waarom zou je de geboden gehoorzamen van een God die al lang bepaald heeft dat Hij jou niet mot?
Inderdaad![]()
Als predestinatie klopt maakt het niet uit wat we doen, dus waarom zou je naar de kerk gaan en je aan regeltjes houden, als God toch al Zijn uitverkiezing voor elkaar heeft![]()
John
DenKTenk schreef:groenrondballetje schreef:Klaas schreef:Johannes1:de Heere heeft ons die geboden gegeven, waarom moeten ze dan niet onderhouden worden?
Inderdaad![]()
Als predestinatie klopt maakt het niet uit wat we doen, dus waarom zou je naar de kerk gaan en je aan regeltjes houden, als God toch al Zijn uitverkiezing voor elkaar heeft![]()
John
Wat ben ik blij dat er wel een uitverkiezing is, alleen dan niet op een dergelijk plastisch logische manier. God werkt door onze wil, zonder dat wij dat weten.
Wanneer wij dus het beeld hebben van een God die als het ware knikker uitzoekt, deze wel en die niet, dan doen wij heel veel tekort aan het wonder van de uitverkiezing.
Anderzijds, wanneer wij het wonder van een verkiezende God loochenen, en dus de grond van de zaligheid in onze keus zoeken, dan hebben we nog niet begrepen wat de impact is geweest van de daad van Adam. Dat we dood zijn, en dat we van onszelf niets goeds meer hebben te verwachten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten