[Job 1:6] Eeuwigheid of tijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 21:36

Openbaring 10 vers 6:
En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn;

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 21:40

Marnix schreef:Fijn dat je je mening zo goed onderbouwt.... Daar hebben we wat aan....

Caprice, zou je willen onderbouwen waarom er in de eeuwigheid geen tijdsfactor is? Lees even mijn argumentatie waarom ik denk dat dat wel zo is in mijn vorige 2 posts... en ga er dan alsjeblieft op in, in plaats van er alleen ff een schopje tegenaan te geven maar niet te zeggen waarom je dat doet.

Ik had alleen de openingspost gelezen. :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 23:24

Oke, sorry dat ik wat bot was... ik vind het soms vervelend als mensen ergens tegenin gaan door alleen een mening te geven maar die niet te onderbouwen. Bedankt voor je onderbouwing, ik ga het door jou genoemde hoofdstuk er nog eens rustig op nalezen. Want het lijkt tegenstrijdig: Openbaring 10: Geen tijd, Openbaring 21: Seizoenen etc... kortom, wel tijd.

Maar God heeft er vast een mooie oplossing voor! Of ik daar achter kom? Ik vraag het me af... maar kan het natuurlijk altijd proberen ;)

Nogmaals mijn excuses.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 23 nov 2004 23:59

Marnix,

Openb 21:25 schreef:En haar poorten zullen niet gesloten worden des daags; want aldaar zal geen nacht zijn

Dus: er is geen verschil tussen dag en nacht = geen tijd
Zo lees ik het iig

Openb 22:b schreef:... de boom des levens,5) voortbrengende twaalf vruchten,6) van maand tot maand gevende zijne vrucht...

Kanttek 6: Dat is, de levendmakende kracht van Christus' verdiensten en Geest, die al het jaar door, dat is, in der eeuwigheid vers en krachtig is, om dit geestelijk leven, en deze zalige verkwikking voor de twaalf geslachten van het Israël Gods zonder enige verzwakking of verslapping, altijd te onderhouden.

Zie het vetgedrukte deel.

Hopelijk verduidelijkt dit een beetje.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 00:43

Hobbyist schreef:Marnix,

Openb 21:25 schreef:En haar poorten zullen niet gesloten worden des daags; want aldaar zal geen nacht zijn

Dus: er is geen verschil tussen dag en nacht = geen tijd
Zo lees ik het iig

Openb 22:b schreef:... de boom des levens,5) voortbrengende twaalf vruchten,6) van maand tot maand gevende zijne vrucht...

Kanttek 6: Dat is, de levendmakende kracht van Christus' verdiensten en Geest, die al het jaar door, dat is, in der eeuwigheid vers en krachtig is, om dit geestelijk leven, en deze zalige verkwikking voor de twaalf geslachten van het Israël Gods zonder enige verzwakking of verslapping, altijd te onderhouden.

Zie het vetgedrukte deel.

Hopelijk verduidelijkt dit een beetje.

Er staat dat er geen nacht zal zijn.... maar het feit dat het altijd dag is wil nog niet zeggen dat er geen tijd is, integendeel.... de poorten zullen alTIJD openstaan :)

Bedankt voor je verduidelijking. Ik ben er nog niet uit. Zonder tijd is er toch ook geen eeuwigheid? Eeuwigheid is toch juist tijd die niet ophoudt? Dat we daar allicht niet meer met stopwatches en klokken werken, oke... dat snap ik..... maar we kunnen daar toch ook gewoon rondlopen, van A naar B gaan etcetera. We zullen niet meer aan tijd gebonden zijn, dat weet ik in ieder geval zeker... maar in het paradijs was er ook tijd.... en eeuwigheid. Die eeuwigheid ging met de zondeval verloren want de dood kwam in de wereld en maakte een einde aan de eeuwigheid. Maar de tijd bleef... maar werd door de dood beperkt.

Ook wijst het stuk uit Openbaring 22 volgens mij niet alleen op iets symblisch... ik geloof eerlijk gezegd dat die bomen daar echt zullen staan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 00:50

hmm, om het wellicht nog iets duidelijker te maken :wink: : lees 'tijd' eens als 'tijdsbesef'

Maar deze opmerking van mij was niet nodig, want:
Marnix schreef:Dat we daar allicht niet meer met stopwatches en klokken werken, oke... dat snap ik.....
je snapt het dus al 8)

Dus: wel 'tijd', geen 'tijdsbesef' (tijd heeft geen waarde, is niet van belang, of hoe je het maar zeggen wil)

En ik geloof ook dat die bomen daar echt zullen staan, alleen dat 'maand-aan-maand-vruchtdragen' kun je dan nog heel goed lezen als 'altijd vers'. Het één sluit het ander niet uit.

Overigens, om bij de vraag uit de topicstart terug te komen: ik sluit me aan bij Gershwin:
Gershwin schreef:Volgens mij is "Er was nu een dag" een typisch voorbeeld van poëtisch taalgebruik in de bijbel. Vergelijk het met het engelse 'Once upon a time', waarmee alle engelstalige sprookjes beginnen. Het is een vorm van spreken, de nadruk valt niet op dag maar op er was nu een dag. Dus: 'dag' is niet letterlijk bedoeld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 01:22

Oke, dan was het me toch al duidelijker dan dat ik dacht dat het mezelf duidelijk was ;)

Ik zie wel hoe het wordt. Het gaat er in ieder geval fantastisch worden!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 12:19

Marnix schreef:Fijn dat je je mening zo goed onderbouwt.... Daar hebben we wat aan....

Caprice, zou je willen onderbouwen waarom er in de eeuwigheid geen tijdsfactor is? Lees even mijn argumentatie waarom ik denk dat dat wel zo is in mijn vorige 2 posts... en ga er dan alsjeblieft op in, in plaats van er alleen ff een schopje tegenaan te geven maar niet te zeggen waarom je dat doet.

Openb. 10:6 "En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn.";
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 25 nov 2004 21:16

caprice schreef:Openbaring 10 vers 6:
En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn;

jas schreef:

Openb. 10:6 "En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn.";

Iets beter lezen jas, dit was al gezegd :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 23:03

Hobbyist schreef:
caprice schreef:Openbaring 10 vers 6:

jas schreef:

Iets beter lezen jas, dit was al gezegd :wink:

Ja, sorry. :oops:

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 25 nov 2004 23:07

Openb. 10:6 "En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn."

Geen tijd moet hier worden vertaald met geen uitstel. Gods oordelen komen zonder uitstel betekent het. Volgens mij is dit dus geen bewijstekst voor de stelling.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 23:20

Happy One schreef:
Openb. 10:6 "En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er geen tijd meer zal zijn."

Geen tijd moet hier worden vertaald met geen uitstel. Gods oordelen komen zonder uitstel betekent het. Volgens mij is dit dus geen bewijstekst voor de stelling.

Klopt, ik dacht al waar blijft ie. :P

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 23:30

Happy One schreef:

De kanttekening geeft aan dat beide gedachtegangen gehanteerd worden.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 25 nov 2004 23:51

Maand aan maand vruchtdragen hoeft niet te betekenen dat dan in die tijd nog aan tijd gedacht behoeft te worden. De passage is zo voor ons in uit de tijden dt tijd nog betekenis verklaart opdat we begrijpen dat de bomen voortdurend vruchtdragen en niet volgens de ons bekende seizoenen zullen dragen.

Sam

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2004 16:44

Klopt. Ik denk ook niet tijd zal zijn in de vorm van minuten, uren, dagen, jaren etc... Maar wel tijd...

Terug naar “Archief”