Beweringen over dateringen van bijbelboeken en de tijden waarin de canon van de testamenten ging vaststaan, zijn een mijnenveld. Het enige wat ik nog hierover wil zeggen, is, dat er theologen zijn die zelfs beweren dat Ezra in ong 400 voor Chr. het OT heeft gebundeld. Dit zou nog best kunnen, als we aannemen dat Daniël inderdaad door Daniël is geschreven, en ons realiseren dat als Ezra dit gedaan heeft, dat nog niet betekent dat alle 'buitenbijbelse boeken' dan meteen afgeschreven zijn. Het proces van de aanvaarding van de canonisering nam wschl. een langere tijd in.
Andere boeken, zoals het boek Henoch waarnaar Judas verwijst, behoren vaak tot joodse literatuur die men, ook in de vroegchristelijke kerk, hoogachtte. In de Ethiopische kerk heeft dit boek zelfs tot de canon van het OT behoord. Het boek bevat profetieën waarvan de kern misschien teruggaat op Henoch.
Wij mogen best wat meer waardering hebben voor de apocriefen van vóór Christus. Ook de Statenvertalers achtten die hoog, anders hadden zij die echt niet opgenomen!
maar volgens mij dwaal ik af van het onderwerp van de topic...