Jas vergeten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Is het enkel een practische mededeling van Paulus?

Ja, en niet meer dan dat.
49
71%
Nee, het heeft ons meer te zeggen
20
29%

Totaal aantal stemmen: 69

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 nov 2004 17:04

Beweringen over dateringen van bijbelboeken en de tijden waarin de canon van de testamenten ging vaststaan, zijn een mijnenveld. Het enige wat ik nog hierover wil zeggen, is, dat er theologen zijn die zelfs beweren dat Ezra in ong 400 voor Chr. het OT heeft gebundeld. Dit zou nog best kunnen, als we aannemen dat Daniël inderdaad door Daniël is geschreven, en ons realiseren dat als Ezra dit gedaan heeft, dat nog niet betekent dat alle 'buitenbijbelse boeken' dan meteen afgeschreven zijn. Het proces van de aanvaarding van de canonisering nam wschl. een langere tijd in.
Andere boeken, zoals het boek Henoch waarnaar Judas verwijst, behoren vaak tot joodse literatuur die men, ook in de vroegchristelijke kerk, hoogachtte. In de Ethiopische kerk heeft dit boek zelfs tot de canon van het OT behoord. Het boek bevat profetieën waarvan de kern misschien teruggaat op Henoch.
Wij mogen best wat meer waardering hebben voor de apocriefen van vóór Christus. Ook de Statenvertalers achtten die hoog, anders hadden zij die echt niet opgenomen!

maar volgens mij dwaal ik af van het onderwerp van de topic...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 nov 2004 14:48

Klaas schreef:Maja:
Als er inderdaad dit soort teksten in de bijbel staan -wat ik ten zeerste betwijfel- dan lijkt het me zinvol dat die in beeld komen.

Dat lijkt me juist erg zinloos. Wedden dat we dan verzannden in discussies over wat nog wel net zinvol is en wat niet? Klaas

Juist. Dat bedoelde ik maar te zeggen. Een discussie over wat nog net wel of net niet bij de bijbel hoort is zinloos, dat geldt w.m.b. ook voor de jas van Paulus. Wie in de bijbel op zoek naar Gods Woord gaat, kan beter een ui gaan schillen. Uiteindelijk heb je tranen in de ogen en hou je niks over.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 nov 2004 20:21

Fraternoster:
maar volgens mij dwaal ik af van het onderwerp van de topic...

Dat realiseerde ik me ook nadat ik het bericht geplaatst had ;-)

Maja:
Wie in de bijbel op zoek naar Gods Woord gaat, kan beter een ui gaan schillen. Uiteindelijk heb je tranen in de ogen en hou je niks over.

Het gaat er niet om een schifting in de bijbel te maken tussen wat wel en niet Gods woord is. Ik heb geen enkele moeite met de uitspraak dat de bijbel het woord van God is itt het uitgangspunt 'in de bijbel vinden we het woord van God'. In het laatste geval worden vaak teksten die ons niet helemaal zinnen (denk b.v. aan de positie van de vrouw) afgeschreven als enkel persoonlijke opvattingen van Paulus. Die kant wil ik niet op. Ik geloof echter wel dat er binnen dat woord van God ruimte is voor teksten die niet direct geestelijke betekenis hebben.

Vergelijk het met Jezus (ook het Woord van God). Van Hem zegen we dat Hij volkomen God EN volkomen mens was. Ik denk dat je hetzelfde van de bijbel kunt zeggen: volkomen Gods woord en volkomen mensenwoord.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 nov 2004 08:56

Klaas schreef:volkomen Gods woord en volkomen mensenwoord.

Klaas

Als je vindt dat dit ook voluit geldt voor de vergeten jas van Paulus, zijn we het eens.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 19:20

Heeft iemand er eigenlijk al een Bijbelverklaring op nagetrokken? We hoeven tenslotte het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:15

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:volkomen Gods woord en volkomen mensenwoord.

Klaas

Als je vindt dat dit ook voluit geldt voor de vergeten jas van Paulus, zijn we het eens.

Ik zie de bijbel als Gods Woord... en de zin over de jas is onderdeel van de Bijbel en dus van Gods Woord. Alleen wil dat nog niet zeggen dat die tekst voor mij ook diepe inhoudelijke waarde heeft :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 nov 2004 11:14

caprice schreef:Heeft iemand er eigenlijk al een Bijbelverklaring op nagetrokken? We hoeven tenslotte het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Jij wel dan? Vertel eens?

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 24 nov 2004 11:27

Commentaar van de 'Studiebijbel' van het Centrum voor Bijbelonderzoek:

2 Tim.4:14: "Breng de reismantel mee, die ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten."

Het Griekse woord phailones, een verbastering van het Latijnse paenula, duidt een kledingstuk aan. Uit dit vers blijkt, dat Paulus niet zo heel lang tevoren in Troas moet zijn geweest. Hij heeft de stad waarschijnlijk na de winter verlaten (anders had hij de mantel wel meegenomen) met de gedachte er voor de herfst weer terug te keren om zijn mantel op te halen. Zijn arrestatie verijdelde echter deze plannen.
Timotheüs moet op het moment van schrijven in Macedonië zijn geweest, zodat hij min of meer langs Troas zou komen om per schip naar Rome te reizen, óf in Klein-Azië, niet te ver bij Troas vandaan. Bij de 'boeken' zullen we toch vooral aan geschriften van het OT moeten denken. Boeken, waarschijnlijk boekrollen waren erg duur (Hand.19:19). Ze waren met de hand geschreven en vervaardigd uit papyrus of uit dierenhuiden (het veel duurdere, maar duurzamere perkament). Waarschijnlijk wilde Paulus gedurende zijn gevangenschap nog in deze boeken studeren (vgl. Hand.26:24).
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2004 11:31

Ik heb er ook een aantal commentaren op nageslagen en ze komen ongeveer allemaal op hetzelfde neer. Net als de studiebijbel geven ze een uitleg van de waarschijnlijke situatie. Geen enkel commentaar dat ik erop nageslagen heb zoekt een diepere betekenis achter deze tekst.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 06:45

Waarom het dan toch in de Bijbel staat is dan misschien om aan te geven dat Paulus kort geleden in Troas is geweest?

De kanttekeningen zoeken er ook verder niets achter.

Ik ben eruit. Ik kan stemmen. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2004 11:37

Tja oke, dan kun je nog kiezen waar je op stemt. Het feit dat hij in Troas is geweest kan goed zijn om te weten... maar dit was dacht ik zonder deze aantekening ook wel bekend... En dan is het meer geschiedenis... een beetje achtergrondinformatie... maar heeft het niet een BOODSCHAP voor ons.

Maar we weten volgens mij wel dat de derde reis van Paulus van Antiochie naar Jeruzalem ging. Hij bezocht Asia en Griekenland... en Troas was de ogische plek om van Asia naar Griekenland te gaan.... Paulus is zelfs 2 keer in Troas geweest, voor en na zijn bezoek aan Griekenland, hij vertrok vanuit Troas en kwam er per boot weer aan... Vervolgens ging hij naar Jeruzalem... Hij verwachte terug te komen in Troas en wist dus nog niet dat zijn reis naar Jeruzalem anders zou aflopen dan hij dacht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 nov 2004 13:14

Vergeten we in de discussie niet een beetje dat de Bijbel een geestelijk Boek is? God is een Geest, dus is Zijn Woord ook geestelijk. In die zin is er niets mis mee, om op basis van een tekst die ogenschijnlijk slechts een mededelend karakter heeft, een geestelijke parallel te trekken. Dit mag, voorzover e.e.a niet met de letterlijke betekenis van de tekst strijdig is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 nov 2004 13:25

jas schreef:Vergeten we in de discussie niet een beetje dat de Bijbel een geestelijk Boek is? God is een Geest, dus is Zijn Woord ook geestelijk. In die zin is er niets mis mee, om op basis van een tekst die ogenschijnlijk slechts een mededelend karakter heeft, een geestelijke parallel te trekken. Dit mag, voorzover e.e.a niet met de letterlijke betekenis van de tekst strijdig is.

Hmm, hoeveel verschillende betekenissen kan geestelijk hebben? Haal je hier niet wat van die betekenissen door elkaar?

Eerst Geest wat tegenover lichaam staat (God is Geest) en daarnaast geestelijk tegenover letterlijk (De Bijbel is een geestelijk boek).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 nov 2004 13:28

jas schreef:Vergeten we in de discussie niet een beetje dat de Bijbel een geestelijk Boek is? God is een Geest, dus is Zijn Woord ook geestelijk. In die zin is er niets mis mee, om op basis van een tekst die ogenschijnlijk slechts een mededelend karakter heeft, een geestelijke parallel te trekken. Dit mag, voorzover e.e.a niet met de letterlijke betekenis van de tekst strijdig is.

Jawel, maar eigenlijk is de uitleg van de tekst helemaal niet relevant bij deze vraag. Of wij een tekst kunnen duiden of niet zegt meer over ons verduisterd verstand dan over de bijbel.
Een onduidelijk tekst moet ons op de knieen brengen en niet bij de versnipperaar.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 nov 2004 14:41

parsifal schreef:

Hmm, hoeveel verschillende betekenissen kan geestelijk hebben? Haal je hier niet wat van die betekenissen door elkaar?

Eerst Geest wat tegenover lichaam staat (God is Geest) en daarnaast geestelijk tegenover letterlijk (De Bijbel is een geestelijk boek).

Dat maakt niets uit. Als je over die tekst een rechtzinnige preek kunt houden is de waarheid daar alleen maar bij gediend en is daar dus niets mis mee. Daarom staat er in de Bijbel tig x zoveel als er eigenlijk in staat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”