Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2004 19:45

Loezje schreef:Nee, klopt wat jij zegt. De eerste actie komt dus van de kant van Christus.

zeker weten :wink: anders zou er niemand tot Hem gaan. :(

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:45

Yael schreef:Alex maar je hebt Jas nog geen antwoord gegeven. 8)

En Jas van zoiets moet je zelfs iets zeggen kijk naar de Heere Jezus nam Hij een blad voor de mond in de tijd dat Hij hier op aarde was?

Ja dat dacht ik ook. Dat vond die persoon dus niet, en niet alleen hij, maar al degenen die zich in zijn gunst schaarden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:50

Loezje schreef:
Yael schreef:
Loezje schreef:Dit heb ik niet Ds van Stralen zelf horen zeggen (was ik toen nog te klein voor, om dat te begrijpen), maar later wel iemand anders. Maar dan is het wel handig als het hele verhaal wordt verteld (wat ik toen dus hoorde). Het ging over een zondaar die uit zichzelf tot Christus komt. Die zal Christus niet met open armen staan op te wachten. Goed, daar zijn op dit forum al hele verhandelingen over geschreven dus dat ga ik niet overtypen, maar de GGiN (e.a.) leert/leren dus dat een in Adam dode zondaar nóóit uit zichzelf tot Christus kan komen; alleen door genade, etc, etc.

Jezus Christus staat elke zondaar met open armen op te wachten: niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke.
En: wie tot Mij komt zal Ik geenzins uitwerpen, zegt Jezus. Heilige Geest maakt de zondaar gewillig naar Jezus te gaan en zal vrijwillig of zo je wil uitzichzelf naar Jezus gaan als de Vader hem/haar tot Jezus trek.
Of interpreteer ik het helemaal verkeerd...

Nee, klopt wat jij zegt. De eerste actie komt dus van de kant van Christus.

De zondaar die door God bekeerd wordt zal vrijwillig tot Christus gaan. En dan staat Die hem met open armen op te wachten, zoals ook in de gelijkenis van de verloren zoon. Het onderscheid wat je nu maakt, tussen oprecht naar Christus gaan en niet oprecht naar Christus gaan is een onderscheid wat niet bestaat. Immers men kan alleen maar oprecht tot Hem gaan. Een onoprecht gaan is gelijk aan een niet gaan. Derhalve had ds. van Straalen een dergelijke opmerking nooit mogen maken omdat hij hiermee de weg opent (wellicht ongewild) van een tweeledig komen tot Christus.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 24 nov 2004 20:33

Ja daar heb ik ook helemaal geen zin in. Als bij voorbaat gezegd wordt dat wat ik schrijf niet waar is, heeft een discussie er over totaal geen zin.
Maar ik blijf het oneerlijk en onrechtvaardig vinden. Men vergeet nogal eens de hautaine houding van GGiN t.o.v. andere kerkverbanden. Als men zichzelf zo in de hoogte stelt, moet men ook beducht zijn op tegenstand. En daar is men nou net niet van gediend.

Naar mijn mening is Jas weliswaar scherp, maar zijn de zaken die hij onder de aandacht brengt volledig juist. Jammer dat er niet inhoudelijker op een aantal belangrijke postings van hem wordt ingegaan!
Om de discussie een iets andere wending te geven zou ik graag antwoord willen op de volgende vragen:
Wanneer de GGiN pretendeert de zuivere kerk te zijn (en dat pretenderen ze) waarom:
-Zijn er dan maar zo weinig mensen bekeerd (blijkt bij Avondmaal)
-Waarom worden er maar zo weining mensen bekeerd
-Waarom hebben de bekeerde mensen die er zijn het zo eenzijdig over de duisternis (veel ellende en weining verlossing)?

De boom wordt toch (volgens de Bijbel) aan de vruchten gekend?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 nov 2004 21:12

alex leusink schreef:
Jij zegt bijvoorbeeld dat je Mallan persoonlijk niet verdoordeeld, maar je zegt wel dat het een dwalend kind van God is, dan val je hem persoonlijk aan, of ligt dat ook ter verantwoording van heel de gergeminned??

het lijkt me niet ongeloofwaardig dat ds. Mallan een paar dwalingen heeft. ik heb ze wellicht ook (helaas heb ik ze nog niet opgespoord :? )
de berijmde versie van een psalm (waarvan het nummer mij even ontschoten is) zegt:
Maar Heer wie is die man
die op het nauwkeurigst kan,
zijn dwalingen doorgronden

Ik kan dat niet, jij kunt dat vermoedelijk niet, Jas vermoed ik dat dat ook niet kan, en het lijkt me geen gewaagde stelling als ds. Mallan dat ook niet kan (of we moeten de Bijbel niet meer letterlijk nemen :) )
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 23:49

Het lijkt er op dat de GGiN-ers zonodig hun toevlucht moeten nemen tot het spelen van de beledigde partij als ze het debat niet op argumenten kunnen winnen. Maar gezien mijn ervaringen in het verleden had ik dat eigenlijk wel kunnen voorzien. Wat jammer is, is dat men hierdoor blijk geeft niet de waarheid lief te hebben, maar vooral zichzelf, de eigen gemeenschap. Misschien zegt iemand; dat geldt voor jou ook. Maar ik kan jullie verzekeren wanneer ik op grond van de Bijbel teruggefloten wordt omdat ik een leugenleer verkondig, dat ik mij daar onmiddellijk aan zal onderwerpen. Want in het geheel wens ik niet tegen Gods Waarheid te strijden, maar wens deze juist te verkondigen. Mijn doel is om aan te tonen dat er een zuivering nodig is van de leer zoals die nu in veel kerken gebracht wordt. Dat is soms schoppen tegen scheentjes en zere beentjes en trappen op teentjes. Ja, maar vrienden, geloof me het is bijzonder nodig. We spelen zo graag kerkje en zijn zo verwaand in onze godsdienst dat we de kern, het hart van het kostbare Evangelie van Jezus Christus bijna geheel uit het oog verloren zijn. Ik wil daar graag iets aan doen, maar ontmoet enkel weerstand. En dat komt omdat het Evangelie van Christus in het vlees snijdt. Ja, ook in het vlees wat kerk heet. En als jullie eerlijk zijn, dan zul je diep in je binnenste weten dat ik gelijk heb. Kijk die dominees staan op die stoel. Hoog verheven boven de massa storten ze wekelijks hel en verdoemenis uit over een schier onbewogen publiek. Het raakt het hart niet meer. Slechts de hamerslag van het Evangelie kan hier nog iets doen. Ik bid dat de Heere jullie ogen en oren mag openen, want het geloof is uit het gehoor. Hoe zullen zij in Hem geloven van Wien zij niet gehoord hebben, zegt Paulus. Ik lijk soms hard, maar vergis je niet. De boodschap van Christus is ook hard naar de eigengerechtigde godsdienst toe. Lees maar de brieven aan de 7 gemeenten in Openbaringen. Maar weet, mensen, dat niemand de toorn van het Lam zal ontvlieden die buiten Christus is. Daarom wens ik dat je tot Hem gaat, zeg dat je berooid bent, of zeg dat je te veel bezit en vraag of Hij het af wil nemen, maar ga zoals je bent. Het heeft geen zin eerst jezelf te gaan reinigen. Het moet puur genade zijn en puur Godswerk. Ik kan niets terugnemen van wat ik hier gezegd heb want ik zou daardoor God afvallen en dat is me onmogelijk. Wie de mensen meer liefheeft dan Hem is Hem niet waardig. Ik heb gezegd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 00:04

Ik kon mij afgelopen zondag niet onttrekken aan de indruk dat ook de GGiN probeert Christus na te volgen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 00:34

Optimatus schreef:Ik kon mij afgelopen zondag niet onttrekken aan de indruk dat ook de GGiN probeert Christus na te volgen.

Ja, ik begrijp dat jij zo veel sympathie hebt voor de RK en voor de GGiN. Want het verschil is niet zo groot. En ze preken allemaal Jezus. Maar hoe!
Ga er maar eens wat langer naar kerk, tot je een insider bent. Ik wil niet onbeleefd zijn, maar eigenlijk weet jij er totaal niets van. Zeker niet na één keer. Je kunt er niet over mee praten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 00:36

Ik zal toegeven dat ik met één bezoek aan de GGiN niet echt een helder beeld heb kunnen krijgen. Maar ik vond niet dat er onzin werd verkondigd.

Verder zie ik toch wel vrij grote verschillen tussen de GGiN en de RKK.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 00:40

Optimatus schreef:Ik zal toegeven dat ik met één bezoek aan de GGiN niet echt een helder beeld heb kunnen krijgen. Maar ik vond niet dat er onzin werd verkondigd.

Verder zie ik toch wel vrij grote verschillen tussen de GGiN en de RKK.

In de kern is het verschil niet zo groot. Maar ik heb geen zin om die discussie met jou te voeren, de GGiN heeft het grootste deel van mijn leven verwoest en door jouw houding bagatelliseer je dat. Je moet er rekening mee houden dat dit voor mij hetzelfde is als wanneer tegen een slachtoffer van verkrachting gezegd wordt "het is zo erg niet, het valt allemaal wel mee". Dus als je het niet erg vindt nok ik af.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 00:49

Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat er zoal te leren valt. Dat jij je verkracht voelt door de GGiN vind ik erg naar om te lezen. Dat gun ik dan ook niemand.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 nov 2004 01:07

jas schreef:
Optimatus schreef:Ik kon mij afgelopen zondag niet onttrekken aan de indruk dat ook de GGiN probeert Christus na te volgen.

........Ik wil niet onbeleefd zijn, maar eigenlijk weet jij er totaal niets van. Zeker niet na één keer. Je kunt er niet over mee praten.

Okay Jas, Alex Leusink is een zeikerd (je schrijft dat letterlijk!),
Collateral een duivel, Optimatus weet er niks van en kan er niet over meepraten,
Marnix snapt er niks van, Loezje's oren zitten dicht en ze zit onder een leugenleer,
de leer van Mallan is een leugenleer, Aragorn is vals, de GGinN deugt niet,
het overgrote deel van de refowebbers gelooft verkeerd, en dan laat ik al je
uitspraken over haat en Islam, en Remonstranten nog maar even buiten beschouwing.

Vertel mij toch eens: wat voor bijzonder speciale band heb jij toch
met God? Hoe komt het toch dat Hij zich aan jou zó duidelijk
openbaart en je de exacte waarheid toefluistert, en al die sukkels
hier in allerlei vormen van leugenleer laat geloven? Wat maakt jou
toch zo bijzonder? En wat moeten wij doen om ook zo bijzonder te
worden, en alles zó goed te weten? Ik zie voorlopig maar één weg,
en dat is "ja en amen" zeggen tegen al jouw opvattingen. Voorlopig
houd ik het nog even bij de "leugenleer", omdat ik in al je 1529
berichten geen zin tegenkom, die mij ook maar enigszins aan een
oprecht geloof in God doet denken.

Ik heb ze niet alle 1529 gelezen, maar ieder bericht wat ik van
je lees komt hier op neer: "ik heb gelijk, mijn visie is bijbels,
en iedereen die anders denkt, zit fout". Als dat de basis is van
jouw geloof in God, moet je nog heel wat leren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 01:16

Ik voel mij door Jas altijd in mijn waarde geschat.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 nov 2004 01:20

Optimatus schreef:Ik voel mij door Jas altijd in mijn waarde geschat.

Dat valt mij ook op. Maar denk je dat b.v. Loezje dezelfde ervaring heeft?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 01:41

Brion schreef:Vertel mij toch eens: wat voor bijzonder speciale band heb jij toch
met God? Hoe komt het toch dat Hij zich aan jou zó duidelijk
openbaart en je de exacte waarheid toefluistert, en al die sukkels
hier in allerlei vormen van leugenleer laat geloven? Wat maakt jou
toch zo bijzonder? En wat moeten wij doen om ook zo bijzonder te
worden, en alles zó goed te weten?

Daar wil ik wel even apart op reageren voor jou hoor. Een speciale band met God krijg je door Zijn Woord aan te nemen, in je hart te sluiten en te laten verzegelen door de Heilige Geest. Verder moet je je als een kind tot een liefdevolle Vader gedragen, op grond van Zijn dierbaar Woord dwalingen aantonen en weerleggen, de smaad van mensen zoals jij verdragen, je losmaken van alle aardse beslommeringen, de wereld vaarwel zeggen en altijd Jezus volgen en ervan verzekerd zijn dat Hij liefdevol op je neerziet.
Dan krijg je een band met God. Ik hoop daarmee je vraag beantwoord te hebben.
Ik proef je haat en ben er blij mee.

Terug naar “Archief”