Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 23 nov 2004 21:29

Wat mij zo verwondert is dat geloof wordt gekoppeld aan de angst voor de hel en dat er verteld wordt over een preek, waarin gezegd wordt dat een klein kind iets niet doet, uit angst voor straf...

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat een kind iets niet zal doen, omdat het van de ouders houdt en het de ouders geen verdriet wil doen?

De Tien geboden - geen stok om te slaan - Gij zult niet - wee je gebeente als je dit of dat (niet) doet, want dan...
Nee, de Tien Geboden: "als je van Me houdt dan dóe je bepaalde dingen toch (niet)?"

Ik geloof niet uit angst voor de hel of om straks naar de hemel te gaan.
Teveel wordt gesproken in kerken over het hierNAmaals, maar we leven in het hierNUmaals.
En daarin is geloof in God voor mij een steun, een kracht die draagt, die me door de zwartste depressie gedragen heeft.
Voor mijzelf is - hoe belangrijk ook - niet de Gekruisigde Heer de vaste grond onder mijn voeten, maar wat mij erdoor gesleept heeft en wat mij alle dagen weer vertrouwen geeft is de Opgestane Heer.
Christus werd gedood en het leek allemaal over en uit, het leek of de dood toch overwonnen had. Maar God zei: "En toch!".... En de dood had niet het laatste woord.
Uit die Opstanding mag ik elke dag weer leven en geloven dat er hoop is en hoop blijft.
Mijn leven is doordrenkt van die hoop dat dingen anders kunnen.
En ik leef in vertrouwen mijn leven en denk: "God kent mij tot in het diepst van mijn ziel, Hij doorgrondt mij"... (Psalm 139), Hij heeft dus weet van mijn vragen, van mijn fouten, van alles wat er is in mijn leven.

En als mijn leven ten einde komt, dan laat ik mij vallen, in de handen van mijn God en dan zal het wel goed komen toch?

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 00:05

Riska schreef:Wat mij zo verwondert is dat geloof wordt gekoppeld aan de angst voor de hel en dat er verteld wordt over een preek, waarin gezegd wordt dat een klein kind iets niet doet, uit angst voor straf...

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat een kind iets niet zal doen, omdat het van de ouders houdt en het de ouders geen verdriet wil doen?

De Tien geboden - geen stok om te slaan - Gij zult niet - wee je gebeente als je dit of dat (niet) doet, want dan...
Nee, de Tien Geboden: "als je van Me houdt dan dóe je bepaalde dingen toch (niet)?"

Ik geloof niet uit angst voor de hel of om straks naar de hemel te gaan.
Teveel wordt gesproken in kerken over het hierNAmaals, maar we leven in het hierNUmaals.
En daarin is geloof in God voor mij een steun, een kracht die draagt, die me door de zwartste depressie gedragen heeft.
Voor mijzelf is - hoe belangrijk ook - niet de Gekruisigde Heer de vaste grond onder mijn voeten, maar wat mij erdoor gesleept heeft en wat mij alle dagen weer vertrouwen geeft is de Opgestane Heer.
Christus werd gedood en het leek allemaal over en uit, het leek of de dood toch overwonnen had. Maar God zei: "En toch!".... En de dood had niet het laatste woord.
Uit die Opstanding mag ik elke dag weer leven en geloven dat er hoop is en hoop blijft.
Mijn leven is doordrenkt van die hoop dat dingen anders kunnen.
En ik leef in vertrouwen mijn leven en denk: "God kent mij tot in het diepst van mijn ziel, Hij doorgrondt mij"... (Psalm 139), Hij heeft dus weet van mijn vragen, van mijn fouten, van alles wat er is in mijn leven.

En als mijn leven ten einde komt, dan laat ik mij vallen, in de handen van mijn God en dan zal het wel goed komen toch?

Riska

Ja... dan komt het goed... dan wordt het pas echt goed... gedeeltelijk heb je gelijk, we moeten het heden niet wegvlakken vanwege de toekomst.... maar andersom ook niet. Want Jezus stierf niet om ons een fantastisch leven op aarde te geven, dat kan dan nog wel eens flink tegenvallen... Maar om ons een eeuwige toekomst te geven die vele malen mooier is dan het leven hier. Maar in het leven hier lopen we de weg naar die toekomst... en daarom het het hiernumaals ook belangrijk, daarin heb je gelijk.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je dingen niet doet uit angst voor de toekomst... Je doet die dingen niet omdat je van God houdt... Maar waarom hou je van Hem? Omdat Hij van jou houdt... en waaruit blijkt dat: Uit je redding en de eeuwige toekomst die Hij je belooft :)

Het valt me trouwens op dat je heel open bent hier op het forum en leerzame dingen die je hebt meegemaakt deelt met anderen... dat kan voor anderen heel fijn en bemoedigend zijn!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 nov 2004 12:03

Johanne schreef:
Spons schreef:hmmm je vraagt je dus af waarom je zou geloven, omdat je niet in de hel wil komen of omdat je in de hemel wil komen,

Geloof je omdat je bang bent dat je in de hel komt of geloof je omdat je zo bent opgeoed en daar mee door gaat omdat je niet beter weet, je zoekt naar je gevoel waarom je moet geloven of begrijp ik je nu verkeerd ?

Half, half...
Ik geloof niet omdat ik ermee opgevoed ben, naja dat ook wel, maar ik heb er zelf voor gekozen om te blijven geloven enzo zeg maar...
Alleen volgens mij is het feit dat ik geloof meer gestoeld op het feit dat ik graag naar de hemel wil/ bang ben voor de hel.
Ik denk dat geloof gebaseerd moet zijn op liefde voor God zeg maar, en dat mis ik bij mezelf heel erg....

*k hoop dat t nu iets duidelijker klinkt..;)*

Ja... ik zit met hetzelfde inderdaad !
Ik hoor altijd van die verhalen van : kunnen janken omdat je zoveel zonden doet enzo. Maar bij mij is het zo : ik weet wel dat ik het verkeerd doe, maar ik voél er niks van!
Ik ben ook nu bang dat mijn plotselinge interesse en zoektocht (nav een gebeurtenis) in het geloof, uit angst voor de hel voortkomt.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 12:31

Kijk uit dat je het gevoel niet bepalend gaat laten worden voor de vraag of je wel goed gelooft. Gevoel is gewoon lang niet altijd aanwezig... Je kunt weten dat je iets verkeerd doet maar geen diepe spijt voelen.... heb je dan geen berouw? Geloof je dan niet goed?

Spiegel je niet aan gevoelens van anderen.... ga je daar niet mee vergelijken om te kijken of je wel goed gelooft... Het gaat om geloof, niet om gevoel... en geloof is neit pas echt als je er speciale gevoelens bij hebt....

Ondertussen mag je wel aan je relatie met God werken... en kun je best steeds meer voor Hem gaan voelen.... Maar zeg niet dat je niet goed gelooft als je dat niet hebt...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 nov 2004 12:36

Marnix schreef:Kijk uit dat je het gevoel niet bepalend gaat laten worden voor de vraag of je wel goed gelooft. Gevoel is gewoon lang niet altijd aanwezig... Je kunt weten dat je iets verkeerd doet maar geen diepe spijt voelen.... heb je dan geen berouw? Geloof je dan niet goed?

Eh ja... het leek mij eigenlijk dat berouw is dat je hele diepe spijt voelt..
En berouw over je zonden leek me ook wel nodig..

Ik weet er ook verrekte weinig van af, besef ik, en dat na een leven lang kerkgaan :|

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2004 14:39

Marnix schreef:Ja... dan komt het goed... dan wordt het pas echt goed... gedeeltelijk heb je gelijk, we moeten het heden niet wegvlakken vanwege de toekomst.... maar andersom ook niet. Want Jezus stierf niet om ons een fantastisch leven op aarde te geven, dat kan dan nog wel eens flink tegenvallen... Maar om ons een eeuwige toekomst te geven die vele malen mooier is dan het leven hier. Maar in het leven hier lopen we de weg naar die toekomst... en daarom het het hiernumaals ook belangrijk, daarin heb je gelijk.

Wat het probleem in het verleden (???) is geweest is dat mensen zoet werden gehouden met het hiernamaals of angst werd aangejaagd.
Ik leef in het hier en nu. En als klein kind heb ik de verhalen gehoord van de God van Abraham, Isaäc en Jacob, een God die altijd zorgde voor ze. Ik hoorde van Jezus, de Goede Herder - pas veel, veel later drong het verhaal van Zijn kruisdood tot mij door. Maar toen was de basis al gelegd, dat er een God is die voor je zorgt en van je houdt... Dus dat kwam bij mij al vóór ik enige notie had van Goede Vrijdag.
In dit leven overkomen mij dingen en werden/worden mij dingen aangedaan. Dan moet niet iemand aankomen met een liedje wat het erg goed weer geeft: "stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw"... Dat mag IK als geloofsuiting zeggen, maar niet iemand anders als vorm van troost, die dan goedkoop wordt.
Dan word ik kwaad en denk: ja, ja, maar ik leef in het hierNUmaals...
Hetzelfde geldt voor bangmaken met de hel... Als jij zus of zo doet dan... En alleen al de zorgen die ik hierboven lees geven aan dat we er nog steeds bang voor zijn. Natúúrlijk gaan dingen alle dagen fout. Had ik zus of zo moeten doen - of juist niet doen. Ik ben en blijf een zondaar, maar verlost! En als ik 's avonds ga slapen dan heb ik een gesprek met God en dan weet ik dat alles weer goed is...

Marnix schreef:Het valt me trouwens op dat je heel open bent hier op het forum en leerzame dingen die je hebt meegemaakt deelt met anderen... dat kan voor anderen heel fijn en bemoedigend zijn!

Ik denk dat ik aanzienlijk ouder ben dan de meesten van jullie hier. Dan mag je - nee ik denk zelfs moet je - waar het kan de ander helpen met jouw ervaringen. Ik weet waar je op doelt, gezien ook een ander topic. Ik hoef mij nergens voor te schamen, dingen zijn mij aangedaan.
In wezen zou het goed zijn als mensen hun schaamte voorbij kwamen wat dit betreft - dan zou de stem veel meer gehoord worden en zou misschien de wereld wakker schrikken... omdat in veel gevallen het toch niet een -ver-van-mijn-bed-show blijkt te zijn...
Aan de andere kant: vergeet niet dat er een zekere anonimiteit in internet zit, wat een zekere 'veiligheidsmarge' vormt.

Riska

André

Berichtdoor André » 24 nov 2004 15:09

JialiKelly schreef:
Marnix schreef:Kijk uit dat je het gevoel niet bepalend gaat laten worden voor de vraag of je wel goed gelooft. Gevoel is gewoon lang niet altijd aanwezig... Je kunt weten dat je iets verkeerd doet maar geen diepe spijt voelen.... heb je dan geen berouw? Geloof je dan niet goed?

Ik weet er ook verrekte weinig van af, besef ik, en dat na een leven lang kerkgaan :|

Verrekte handig dan ook zo'n forum enzo :wink:

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 24 nov 2004 15:13

Ik ken de angst voor de hel niet. Ik ben christen omdat ik van God heb leren houden. Dat is een groeiproces. En ik ben ervan overtuigd dat jij daar ook in kan groeien. De beste mest daarvoor is bijbellezen en gebed. Ik voel wel soms angst dat ik niet goed genoeg ben voor Hem. Hij geeft me zoveel liefde en wat krijgt Hij van mij terug?

Johanna

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 18:11

JialiKelly schreef:

Een bekend verhaal is die moordenaar aan het kruis die naast Jezus hing.... Ik lees hem niet eens om vergeving vragen, ik lees niet dat hij in tranen uitbarste vanwege zijn zonden... toch werd hij behouden. Als die moordenaar was blijven leven was er op een gegeven moment vast wel berouw gekomen..... maar dat hoeft niet meteen te zijn geweest.... Dat komt vaak pas later... en bent niet pas bekeerd op het moment dat je die fase hebt gepasseerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 18:14

Riska schreef:
Marnix schreef:Ja... dan komt het goed... dan wordt het pas echt goed... gedeeltelijk heb je gelijk, we moeten het heden niet wegvlakken vanwege de toekomst.... maar andersom ook niet. Want Jezus stierf niet om ons een fantastisch leven op aarde te geven, dat kan dan nog wel eens flink tegenvallen... Maar om ons een eeuwige toekomst te geven die vele malen mooier is dan het leven hier. Maar in het leven hier lopen we de weg naar die toekomst... en daarom het het hiernumaals ook belangrijk, daarin heb je gelijk.

Wat het probleem in het verleden (???) is geweest is dat mensen zoet werden gehouden met het hiernamaals of angst werd aangejaagd.
Ik leef in het hier en nu. En als klein kind heb ik de verhalen gehoord van de God van Abraham, Isaäc en Jacob, een God die altijd zorgde voor ze. Ik hoorde van Jezus, de Goede Herder - pas veel, veel later drong het verhaal van Zijn kruisdood tot mij door. Maar toen was de basis al gelegd, dat er een God is die voor je zorgt en van je houdt... Dus dat kwam bij mij al vóór ik enige notie had van Goede Vrijdag.
In dit leven overkomen mij dingen en werden/worden mij dingen aangedaan. Dan moet niet iemand aankomen met een liedje wat het erg goed weer geeft: "stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw"... Dat mag IK als geloofsuiting zeggen, maar niet iemand anders als vorm van troost, die dan goedkoop wordt.
Dan word ik kwaad en denk: ja, ja, maar ik leef in het hierNUmaals...
Hetzelfde geldt voor bangmaken met de hel... Als jij zus of zo doet dan... En alleen al de zorgen die ik hierboven lees geven aan dat we er nog steeds bang voor zijn. Natúúrlijk gaan dingen alle dagen fout. Had ik zus of zo moeten doen - of juist niet doen. Ik ben en blijf een zondaar, maar verlost! En als ik 's avonds ga slapen dan heb ik een gesprek met God en dan weet ik dat alles weer goed is...

Marnix schreef:Het valt me trouwens op dat je heel open bent hier op het forum en leerzame dingen die je hebt meegemaakt deelt met anderen... dat kan voor anderen heel fijn en bemoedigend zijn!

Ik denk dat ik aanzienlijk ouder ben dan de meesten van jullie hier. Dan mag je - nee ik denk zelfs moet je - waar het kan de ander helpen met jouw ervaringen. Ik weet waar je op doelt, gezien ook een ander topic. Ik hoef mij nergens voor te schamen, dingen zijn mij aangedaan.
In wezen zou het goed zijn als mensen hun schaamte voorbij kwamen wat dit betreft - dan zou de stem veel meer gehoord worden en zou misschien de wereld wakker schrikken... omdat in veel gevallen het toch niet een -ver-van-mijn-bed-show blijkt te zijn...
Aan de andere kant: vergeet niet dat er een zekere anonimiteit in internet zit, wat een zekere 'veiligheidsmarge' vormt.

Riska

Je hebt gelijk.

Alleen uitzien naar het hiernamaals is denk ik niet een goedkope vorm van troosten.... Je mag God vragen je te helpen in het hiernumaals en dat wil Hij zeker doen... Maar dan wordt pas alles goed en nieuw, doden zullen opstaan en er zal geen ellende meer zijn... dan is alles echt perfect. Ik zie er naar uit en als ik het moeilijk heb, als iemand in mijn naaste omgeving overlijdt, dan is dat een grote troost voor me.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 nov 2004 19:04

Marnix schreef:Een bekend verhaal is die moordenaar aan het kruis die naast Jezus hing.... Ik lees hem niet eens om vergeving vragen, ik lees niet dat hij in tranen uitbarste vanwege zijn zonden... toch werd hij behouden. Als die moordenaar was blijven leven was er op een gegeven moment vast wel berouw gekomen..... maar dat hoeft niet meteen te zijn geweest.... Dat komt vaak pas later... en bent niet pas bekeerd op het moment dat je die fase hebt gepasseerd.

Ja..daar heb je gelijk in inderdaad. Ik weet het ook niet...

Dankjewel iig.. : )

Andre schreef:Verrekte handig dan ook zo'n forum enzo

Ja stimmt! :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2004 19:14

Marnix schreef:Alleen uitzien naar het hiernamaals is denk ik niet een goedkope vorm van troosten.... Je mag God vragen je te helpen in het hiernumaals en dat wil Hij zeker doen... Maar dan wordt pas alles goed en nieuw, doden zullen opstaan en er zal geen ellende meer zijn... dan is alles echt perfect. Ik zie er naar uit en als ik het moeilijk heb, als iemand in mijn naaste omgeving overlijdt, dan is dat een grote troost voor me.

Ik kan al jaren niet met vakantie, gewoon omdat ik het geld er niet voor heb. Komt er iemand bij mij op visite en vraagt: "Ga jij dit jaar nog met vakantie?" Ik: "Nee, waar zou ik dat van moeten doen?" Zij: "nou ja, dat is ook geen ramp om niet met vakantie te kunnen"... ze kwam net terug van haar derde reis dat jaar! Dat is "goedkoop". Ik mag zeggen dat het geen ramp is, zij niet...
Wat heeft dat met het onderwerp te maken?
Het is een voorbeeld van wat ik bedoel.
Als ik in de rottigheid zit en jij komt bij me en zegt: "Riska, stil maar wacht maar alles wordt nieuw" dan is dat goedkope troost.
Als ikzelf zeg: ik leef in de wetenschap en het vertrouwen dat het ooit allemaal anders wordt, dat God alle tranen der ogen zal afwissen, dan is dat gelovig vertrouwen.
Dát bedoelde ik dus met "goedkope troost" - het gaat erom,door wie, wanneer en waarom het in de mond genomen wordt.

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 21:58

Dus als jij iets zegt wat klopt is het troost omdat je dat zelf vindt.... maar als je het zelf niet ziet en iemand anders zegt het tegen je is diezelfde informatie opeens goedkope troost? Allicht, maar waar licht dat dan aan? Aan de juistheid van de informatie of het feit dat die persoon dat niet ziet? En als die persoon merkt dat je dat niet ziet, mag hij/zij er dan op wijzen?

Tja, wat heeft het dan nog voor zin om mensen die verdrietig zijn proberen te troosten... als wat van een ander komt geen troost kan zijn?

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2004 22:01

Marnix schreef:Tja, wat heeft het dan nog voor zin om mensen die verdrietig zijn proberen te troosten... als wat van een ander komt geen troost kan zijn?

het hangt ervan af wat er van de ander komt. Soms is zwijgen de grootste troost. Soms is 'gewoon een bakkie troost' maken of aanbieden een grote troost. Denk aan het boek Job: de vrienden zwegen de eerste tijd compleet!

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 22:29

Weet ik.....

Mensen kunnen ook weten dat alles nieuw wordt.... maar dat neemt niet gelijk je verdriet weg.... maar als mensen dat weten, dan kun je troosten door stil te zijn, door een arm om hem/haar heen te slaan. Het hangt van de situatie af en van hoe de persoon er mee omgaat etc. Soms kun je iemand wijzen op Gods liefde en kan dat een enorme eye-opener voor iemand zijn... het ligt eraan.

Terug naar “Archief”