vergeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 02:16

Gisteren bij GODfashion hoorde ik wat moois wat me echt aangreep en ik moest denken aan dit topic... Niet omdat ik wil bewijzen dat het allemaal best kan en alle tegenargumenten dus niet geldig meer zijn.... Maar als bemoediging...

In het zuiden van Amerika werkten er veel negers als slaven op plantages. Ze werden vaak niet goed behandeld en moesten voor een hongerloontje loodzwaar werk doen. Wij zouden zeggen: Ze hadden geen leven.... 's Avonds kwamen ze vaak samen in de velden en zongen daar de eerste gospel, lofliederen voor God. Een bekend nummer dat daar veel werd gezongen is Amazing Grace. Die avonden.... daar ervaarden ze het echte leven...

Toen de apartheid werd afgeschaft in Zuid-Afrika en Nelson Mandela de eerste zwarte president werd kwamen er een hoop rechtzaken tegen blanken die misdaden tegen negers hadden gepleegd. Maar Mandela stelde een opmerkelijke regel in. Als iemand al zijn fouten voor de rechtbank opbiechte kon hij vergeving krijgen en vrijuit gaan.

Een blanke agent vertelde voor de rechtbank wat hij had gedaan. Hij had een 18-jarige jongen doodgeschoten zonder directe reden... om de identiteit van het slachtoffer te verbergen had hij het lichaam vervolgens aan een paal geregen en uren boven een vuur rondgedraaid. Enige tijd later had hij de vader van de jongen ook vermoord en hetzelfde gedaan. De moeder van de jongen en dus de vrouw van de man die was vermoord zat in de rechtzaal samen met veel andere zwarten. De rechter vroeg haar: Wat moet ik met deze man doen. De vrouw zei: Ik geloof dat God mij heeft vergeven, hem wil vergeven, en daarom heb ik hem vergeven.... Laat hij naar de plek gaan waar hij mijn man en zoon heeft verbrand en hun as halen zodat ik ze een waardige begrafenis kan geven. En ik wil dat deze man 2x per maand bij mij thuis komt zodat ik hem liefde kan geven en een moeder voor hem kan zijn, want liefde en een goede moeder mist hij, dat heeft hij nodig.

En de mensen in de rechtzaal begonnen spontaan te zingen: Amazing Grace

Amazing grace, how sweet the sound
That saved a wretch like me
I once was lost but now am found
Was blind but now I see

'Twas grace that taught my heart to fear
And grace my fears relieved
How precious did that grace appear
The hour I first believed

Through many dangers, toils and snares
I have already come
'Tis grace hath brought me safe thus far
And grace will lead me home

How sweet the name of Jesus sounds
In a believer's ear
It soothes his sorrows, heals his wounds
And drives away his fear

Must Jesus bear the cross alone
And all the world go free?
No, there's a cross for ev'ryone
And there's a cross for me
Laatst gewijzigd door Marnix op 24 nov 2004 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 23 nov 2004 15:50

Marnix schreef:*********************************************************

In het zuiden van Amerika werkten er veel negers als slaven op plantages. Ze werden vaak niet goed behandeld en moesten voor een hongerloontje loodzwaar werk doen. Wij zouden zeggen: Ze hadden geen leven.... 's Avonds kwamen ze vaak samen in de velden en zongen daar de eerste gospel, lofliederen voor God. Een bekend nummer dat daar veel werd gezongen is Amazing Grace. Die avonden.... daar ervaarden ze het echte leven...

Toen de apartheid werd afgeschaft in Zuid-Afrika en Nelson Mandela de eerste zwarte president werd kwamen er een hoop rechtzaken tegen blanken die misdaden tegen negers hadden gepleegd. Maar Mandela stelde een opmerkelijke regel in. Als iemand al zijn fouten voor de rechtbank opbiechte kon hij vergeving krijgen en vrijuit gaan.

Een blanke agent vertelde voor de rechtbank wat hij had gedaan. Hij had een 18-jarige jongen doodgeschoten zonder directe reden... om de identiteit van het slachtoffer te verbergen had hij het lichaam vervolgens aan een paal geregen en uren boven een vuur rondgedraaid. Enige tijd later had hij de vader van de jongen ook vermoord en hetzelfde gedaan. De moeder van de jongen en dus de vrouw van de man die was vermoord zat in de rechtzaal samen met veel andere zwarten. De rechter vroeg haar: Wat moet ik met deze man doen. De vrouw zei: Ik heb hem vergeven.... Laat hij naar de plek gaan waar hij mijn man en zoon heeft verbrand en hun as halen zodat ik ze een waardige begrafenis kan geven. En ik wil dat deze man 2x per maand bij mij thuis komt zodat ik hem liefde kan geven en een moeder voor hem kan zijn, want liefde en een goede moeder mist hij, dat heeft hij nodig.

En de mensen in de rechtzaal begonnen spontaan te zingen: Amazing Grace

Alle respect voor die moeder, maar wat zou ik boos zijn! Ik zou nooit iemand dood willen zien gaan, maar bij zijn executie zou ik voor in de rij staan... (mits het niet te bloederig is, want daar kan ik niet tegen)
Ofwel: just_mary kan niet (of in ieder geval moeilijk) vergeven als haar iets ergs is aangedaan of mensen van wie ze houdt iets heel ergs is aangedaan. (over kleine dingetjes stap ik wel relatief gemakkelijk heen, maar als het iets kwetsend betreft of een grote ruzie of bedrog... dan is het anders) Zeker als de persoon geen excuses aanbied of spijt heeft ofzo. Als dit wel zo is en het is oprecht, dan kan ik wel vergeven. Want dan heeft die persoon door dat tie fout is geweest, dan is er een soort van gerechtigheid geschiedt.
Daarom vind ik ook niet dat andere mensen dat wel moeten doen... Want ja, als ik het zelf niet kan, waarom dan wel andere verplichten het te doen?!
Hoe kun je dat nou zo vergeven (als die moeder int verhaal doet)? Dat gaat mn petje te boven. Maar wie weet, leer ik het ooit nog wel... :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 23:54

Ik denk ook niet dat ik het zou doen... hoewel ik ook niet bij de executie aanwezig zou willen zijn (zoals jij aangaf).... Het feit dat zo iemand als hij zich niet bekeerd een vreselijke eeuwigheid te wachten staat is erg genoeg... God komt de wraak toe... Maar ja, dat is inderdaad makkelijk gezegd... maar moeilijk gedaan.

We kunnen dat niet of nauwelijks begrijpen.... Maar ik denk dat als je in zo'n situatie zit God je er ook veel meer bij helpt dan je je kan voorstellen. Hij kan grote wonderen doen in levens van mensen, vooral als ze het heel moeilijk hebben... dat zie ik de laatste tijd steeds meer om me heen en bij mezelf. Zijn "amazing grace" is groter dan onze haatgevoelens.... Als het nodig is wil Hij het je zeker leren!!! En mij hopelijk ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 24 nov 2004 00:25

Marnix schreef:Ik denk ook niet dat ik het zou doen... hoewel ik ook niet bij de executie aanwezig zou willen zijn (zoals jij aangaf)....

:lol:
Ik zei dat ook meer om aan te geven hoe ik de persoon zou haten (dat ik hem, denk ik, ook dood zou willen, om wat hij gedaan heeft), dan dat ik er ook werkelijk zou zijn... (daar ben ik veel te mietig voor waarschijnlijk :wink: )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 01:01

In ieder geval:

Onderschat niet de wonderen die God kan doen in mensen! ;)

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2004 14:13

Er loopt op dit moment op Nederland I een serie van de EO, waarin mensen zijn die iets heftigs is 'aangedaan' (ook titel vandaar het tussen aanhalingstekens) en die met de vraag of zij tot vergeving kunnen komen te maken krijgen. Dinsdagsavonds laat (ik neem het op, omdat het erg laat is en omdat het soms niet goed is om dingen te zien vlak voor het naat bed gaan...)

Een reactie van mij deze week is niet goed gegaan. Ik vrees dat ik met mijn stomme kop het weggeklikt heb en niet verzonden.
Ik heb daarin ongeveer dit gezegd:
De verzoeningszaken in Zuid-Afrika - ik heb er mijn vraagtekens bij. Mandela kan wel zeggen dat iemand die voor de rechtbank zijn schuld belijdt vrijuit gaat - dat is een juridische kwestie en een vorm van vergeving door de staat. Maar hij treedt in de gevoelens en het recht van slachtoffers en nabestaanden als hij bedoelde te zeggen dat "vergeving" op die manier gegeven wordt. Dan gaat hij voorbij aan de gevoelens van woede, die er uit moeten.
En iemand heeft tijd nodig, om iets zelf te verwerken, alvorens tot vergeving kan worden overgegaan.

Ik heb een aantal keren documentaires gezien over die zaken in Zuid-Afrika. Natuurlijk - ik ben gelovig - geloof ik wel in wonderen, maar aan de andere kant...

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 18:08

Dat de staat iemand vergeeft wil nog niet zeggen dat de mensen dat ook hebben gedaan, dat is iets dat de mensen zelf moeten doen...

Terug naar “Archief”