Gisteren bij GODfashion hoorde ik wat moois wat me echt aangreep en ik moest denken aan dit topic... Niet omdat ik wil bewijzen dat het allemaal best kan en alle tegenargumenten dus niet geldig meer zijn.... Maar als bemoediging...
In het zuiden van Amerika werkten er veel negers als slaven op plantages. Ze werden vaak niet goed behandeld en moesten voor een hongerloontje loodzwaar werk doen. Wij zouden zeggen: Ze hadden geen leven.... 's Avonds kwamen ze vaak samen in de velden en zongen daar de eerste gospel, lofliederen voor God. Een bekend nummer dat daar veel werd gezongen is Amazing Grace. Die avonden.... daar ervaarden ze het echte leven...
Toen de apartheid werd afgeschaft in Zuid-Afrika en Nelson Mandela de eerste zwarte president werd kwamen er een hoop rechtzaken tegen blanken die misdaden tegen negers hadden gepleegd. Maar Mandela stelde een opmerkelijke regel in. Als iemand al zijn fouten voor de rechtbank opbiechte kon hij vergeving krijgen en vrijuit gaan.
Een blanke agent vertelde voor de rechtbank wat hij had gedaan. Hij had een 18-jarige jongen doodgeschoten zonder directe reden... om de identiteit van het slachtoffer te verbergen had hij het lichaam vervolgens aan een paal geregen en uren boven een vuur rondgedraaid. Enige tijd later had hij de vader van de jongen ook vermoord en hetzelfde gedaan. De moeder van de jongen en dus de vrouw van de man die was vermoord zat in de rechtzaal samen met veel andere zwarten. De rechter vroeg haar: Wat moet ik met deze man doen. De vrouw zei: Ik geloof dat God mij heeft vergeven, hem wil vergeven, en daarom heb ik hem vergeven.... Laat hij naar de plek gaan waar hij mijn man en zoon heeft verbrand en hun as halen zodat ik ze een waardige begrafenis kan geven. En ik wil dat deze man 2x per maand bij mij thuis komt zodat ik hem liefde kan geven en een moeder voor hem kan zijn, want liefde en een goede moeder mist hij, dat heeft hij nodig.
En de mensen in de rechtzaal begonnen spontaan te zingen: Amazing Grace
Amazing grace, how sweet the sound
That saved a wretch like me
I once was lost but now am found
Was blind but now I see
'Twas grace that taught my heart to fear
And grace my fears relieved
How precious did that grace appear
The hour I first believed
Through many dangers, toils and snares
I have already come
'Tis grace hath brought me safe thus far