Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 23 nov 2004 23:08

jas schreef:
Loezje schreef:
jas schreef:Waar het mij omgaat in de GGiN is dat Mallan en cs daar voor God spelen. Alles wat ze zeggen wordt voor zoete koek aangenomen. Zelfs als ze glashard beweren dat het de leer der vaderen is, terwijl deze aantoonbaar anders is. Daar kan ik met geen enkele redenatie meer tegenop. Zo'n kerkverband zie ik ook niet meer als kerk, laat staan als wat voor wettige voortzetting van wat voor kerk dan ook. Dus wie GG is, probeer dat te blijven en ga niet in zee met die schijnwaarheid van de ggin. Het is één en al uiterlijk vertoon.

Jas,

Als het zo moet... hoeft de discussie van mij niet meer. Hiermee beledig je mij... en dat doe je zeker niet voor de eerste keer! Als je iets vindt hoef je het nog niet te presenteren als een feit... Hm.. 't zal ook wel bij de vrijheid van meningsuiting horen...?

Oók jij weet (als je nuchter na zou denken) dat Ds Mallan en andere Dssen niet voor God spelen... Wil je asjeblieft een beetje uitkijken met wat je zegt? Je bent al net zo gefrustreerd als Bookman. Voorlopig reageer ik even niet meer op jouw posts... Misschien kun je het iets beschaafder brengen...? 'k Ben altijd in voor een scherpe discussie, maar ik laat me niet beledigen.

een groet,
Loezje

Ik beledig jou helemaal niet. Ik zeg gewoon waar het op staat. Als jij niets kwaads van Mallan wilt horen, nou ik, ik niet over de oudvaders. Dus dan staan we quite. Jij moet beseffen dat jouw oren dicht gestopt zitten voor de waarheid. Immers, je zegt bij voorbaat al dat je hetgeen ik schrijf over de rechtvaardigmaking niet zult aannemen, terwijl dat de zuivere waarheid is. Ik ben niet gefrustreerd maar ik heb zwart op wit aangetoond dat Mallan een leugenaar is. En daar neem ik helemaal geen letter van terug. Al speel jij dan de beledigende partij. De leer van Mallan jaagt honderden in tweeerlei opzicht naar de verdoemenis . 1. omdat ze steunen en leunen op hun bekommerd leven buiten Christus. 2. omdat ze gezapig hebben aangenomen 'als ik niet uitverkoren ben kom ik er toch niet', dus ik doe maar gewoon niks. Daar ageer ik fel tegen, jouw bezwaren ten spijt, want het is een gruwelijke leer. Van Stralen zegt ronduit dat een zondaar die tot Christus komt maar niet moet denken dat Christus hem met open armen staat te ontvangen. Hij is geloof ik wel buiten verband, maar niet hierom. Hoe zwaarder hoe waarder, dat is het geloof van de ggin. Het is een gruwel.

Jas,

Voor alle duidelijkheid: ik beledig jou ook niet door oudvaders of Dssen van de GG of van wat voor kerkverband dan ook uit te maken voor leugenaars. Of, wat mij het meest pijn deed in jouw verhaal: ik zeg van geen één Ds dat hij voor God speelt. Erger: ik vind dat je God hier hebt beledigd door een mens gelijk te stellen aan Hem; iets wat dus door de dominees van de GGiN niet gebeurt en jij weet net zo goed als ik dat ik hierin gewoon gelijk heb. Je hebt er immers jaren gekerkt.

Ik zou misschien niet jou, maar zeker anderen er pijn mee doen als ik tegen jou hetzelfde ging zeggen over andere kerkverbanden. Dat kan niet de bedoeling zijn van een discussie.

Wat mij beftreft neem je eerst je woorden terug voordat we verder discussiëren. Dat wil ik best, maar dan als 'grote mensen' en niet als etterbakken die elkaar gaan zitten beledigen.

Ik 'speel' overigens niet de beledigende partij; ik zeg juist dat ik me beledigd voel door jou. (Maar misschien is dat een 'slip-of-the-finger' van je geweest...)

Btw: Ds Van Stalen van de GGiN waar jij het over hebt zégt niets meer, en ís niet buiten verband; hij leeft al ca. 20 jaar niet meer. Maar waarschijnlijk is je dat ook ontschoten.

een groet,
Loezje
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 23:09

caprice schreef:Jas. Is denk je dat Ds. Mallan een kind van God is?
Als hij dat is, is hij een dwalend kind van God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 23 nov 2004 23:17

jas schreef:
Yael schreef:Jas schreef:
Van Stralen zegt ronduit dat een zondaar die tot Christus komt maar niet moet denken dat Christus hem met open armen staat te ontvangen

:shock: :shock: zeggen ze dat echt..... :roll: als ze dat werkelijk leren over Jezus, Hij is toch geen boeman ofzo waarom heeft Hij anders aan het kruis geleden om dat met armen over elkaar een zondaar die tot Hem vlucht op te wachten... :?

Ja dat zegt ie echt. Daarom neem ik geen letter terug over wat ik over die vreselijke leer geschreven heb. Al valt dat hele genootschap over me heen.

Dit heb ik niet Ds van Stralen zelf horen zeggen (was ik toen nog te klein voor, om dat te begrijpen), maar later wel iemand anders. Maar dan is het wel handig als het hele verhaal wordt verteld (wat ik toen dus hoorde). Het ging over een zondaar die uit zichzelf tot Christus komt. Die zal Christus niet met open armen staan op te wachten. Goed, daar zijn op dit forum al hele verhandelingen over geschreven dus dat ga ik niet overtypen, maar de GGiN (e.a.) leert/leren dus dat een in Adam dode zondaar nóóit uit zichzelf tot Christus kan komen; alleen door genade, etc, etc.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 23:52

Loezje schreef:Jas,

Voor alle duidelijkheid: ik beledig jou ook niet door oudvaders of Dssen van de GG of van wat voor kerkverband dan ook uit te maken voor leugenaars. Of, wat mij het meest pijn deed in jouw verhaal: ik zeg van geen één Ds dat hij voor God speelt. Erger: ik vind dat je God hier hebt beledigd door een mens gelijk te stellen aan Hem; iets wat dus door de dominees van de GGiN niet gebeurt en jij weet net zo goed als ik dat ik hierin gewoon gelijk heb. Je hebt er immers jaren gekerkt.

Nee, ik stel ze zeker niet gelijk aan God. Integendeel zelfs, ze zijn daar erg ver vandaan. En natuurlijk zullen ze zelf nooit zeggen dat ze God zijn. Maar hun houding is als die van een "god" En zo worden ze ook gezien. Er wordt tegen hun opgezien als zijnde hoog boven de massa verheven. Een dominee aan je ziekbed, nou, dan is er nog hoop hoor. Ik zou er boeken over kunnen schrijven wat ik daar heb meegemaakt. En kom niet met vrome praatjes dat het allemaal niet waar is, want je hebt het hier tegen een insider, iemand die door de wol geverfd is, en weet hoe de vork daar in de steel zit.

Loezje schreef:Ik zou misschien niet jou, maar zeker anderen er pijn mee doen als ik tegen jou hetzelfde ging zeggen over andere kerkverbanden. Dat kan niet de bedoeling zijn van een discussie.

Het punt is niet of we mensen ontzien of mensen kwetsen. Het punt is of we de waarheid spreken en verkondigen. En ik heb je aangetoond met een een citaat van Mallan dat hij dus keihard durft te liegen.
Loezje schreef:Wat mij beftreft neem je eerst je woorden terug voordat we verder discussiëren. Dat wil ik best, maar dan als 'grote mensen' en niet als etterbakken die elkaar gaan zitten beledigen.

Ik kan er geen woord van terugnemen, want ik heb niets gezegd wat niet waar is. Ik kan niet de mensen meer liefhebben dan God. En een leugen van wie dan ook, dus ook van Mallan, is een zonde tegen God. En als jij je beledigd voelt omdat ik iets vervelends zeg over een dominee wat helaas wel waar is, daar kan ik ook niets aan doen. Ik heb je ook geschreven dat je totaal niet objectief bent. Want je sloot al bij voorbaat uit dat we het eens zouden worden. Het maakt dus niets uit wat voor bewijzen ik op tafel leg, want je oren zitten dicht. En je moet er erg in hebben, dat de Heere dat doet omdat je onder een leugenleer zit. Ik vind dat heel erg voor je en zou graag zien dat je ogen en oren geopend werden. Niet om mij gelijk te geven, o nee, ik zou met plezier ongelijk krijgen als daarmee jouw ogen geopend werden, maar omdat de waarheid niet in je hart kan komen. Je bent versteend, ik weet maar al te goed hoe dat voelt want ik heb dat ook jaren gehad. Maar de Heere heeft me duidelijk laten zien, welk een afgrijselijke leer daar gebracht wordt en dat Hij daar niet meer werkt vanwege de gigantische mensenverering en de macht die de kerkelijke leiders van hoog tot laag zich toeeigenen.
Loezje schreef:Btw: Ds Van Stalen van de GGiN waar jij het over hebt zégt niets meer, en ís niet buiten verband; hij leeft al ca. 20 jaar niet meer. Maar waarschijnlijk is je dat ook ontschoten.

Dat doet er toch niet toe? Hij verkondigde toch de leer van de GGiN. Hij was trouwens gewoon in het verband zag ik. Of is de leer sinds hij is overleden veranderd? Of is hij om zijn uitspraken onder censuur gesteld? Welnee, dat was en dat is gewoon de leer van GGiN.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 24 nov 2004 00:27

Jas,

Waarschijnlijk hebben wij elkaar voorlopig niets meer te melden. Het spijt me dat je niet inziet dat je mensen 'op hun ziel trapt' zoals iemand hier zei. Discussie op grond van de Bijbel over de leer is bij mij nog altijd welkom. Discussie over de persoon niet. We zouden elkaar op grond van de Bijbel bepaalde dingen aan gaan tonen en in het begin ging dat ook van beide kanten goed. We waren het er tot dan toe allebei over eens wat de GGiN zei en wat de GG zei; daarover zouden we op grond van de Bijbel verschillende argumenten aandragen om daarna over te gaan op de volgende stelling.

Helaas kwam jij vervolgens met namen en uitspraken van (hedendaagse) dominees aan (hij zegt dit, hij zegt dat niet)... Voor veel mensen op dit forum is dat niet te controleren en te analyseren. De Bijbel hebben we allemaal in huis en iedereen kan hierin lezen en vervolgens zijn of haar mening bepalen.

Je doet alsof je het vreselijk erg voor me vindt dat ik bij mijn mening blijf, maar ondertussen doe je vreselijk veel moeite mij ook pijn te doen. Jas, je bent niet dom; je weet deksels goed waar je mee bezig bent!
Nee, natuurlijk wisten we allebei van te voren dat we het niet samen eens zouden worden; we zitten niet voor niets bij verschillende kerkverbanden. :P Objectief? Was jij dat dan wel? Kom op zeg; we wisten vooraf waar we aan begonnen; we hebben geen van twee de illusie gehad dat de ander objectief zou zijn.

Overigens, (en dit is het laatste wat ik hier aan spendeer) ga jij mensen uitermate zwart maken terwijl ze zich niet kunnen verdedigen. Daarnaast probeer je ook nog eens een kerkverband enerzijds bijna als karikatuur neer te zetten en anderzijds als iets van ongekende dwaasheid (leugenleer, afgrijselijke leer, mensenverering) te presenteren. Dat doe ík niet van de GG (e.a.); en anderen doen dit ook niet. 'k Denk ook niet dat je dan goed bezig bent.

Jas, het ga je goed. Vaarwel.

Loezje.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 00:45

Loezje schreef:Jas,

Waarschijnlijk hebben wij elkaar voorlopig niets meer te melden. Het spijt me dat je niet inziet dat je mensen 'op hun ziel trapt' zoals iemand hier zei. Discussie op grond van de Bijbel over de leer is bij mij nog altijd welkom. Discussie over de persoon niet. We zouden elkaar op grond van de Bijbel bepaalde dingen aan gaan tonen en in het begin ging dat ook van beide kanten goed. We waren het er tot dan toe allebei over eens wat de GGiN zei en wat de GG zei; daarover zouden we op grond van de Bijbel verschillende argumenten aandragen om daarna over te gaan op de volgende stelling.

Helaas kwam jij vervolgens met namen en uitspraken van (hedendaagse) dominees aan (hij zegt dit, hij zegt dat niet)... Voor veel mensen op dit forum is dat niet te controleren en te analyseren. De Bijbel hebben we allemaal in huis en iedereen kan hierin lezen en vervolgens zijn of haar mening bepalen.

Je doet alsof je het vreselijk erg voor me vindt dat ik bij mijn mening blijf, maar ondertussen doe je vreselijk veel moeite mij ook pijn te doen. Jas, je bent niet dom; je weet deksels goed waar je mee bezig bent!
Nee, natuurlijk wisten we allebei van te voren dat we het niet samen eens zouden worden; we zitten niet voor niets bij verschillende kerkverbanden. :P Objectief? Was jij dat dan wel? Kom op zeg; we wisten vooraf waar we aan begonnen; we hebben geen van twee de illusie gehad dat de ander objectief zou zijn.

Overigens, (en dit is het laatste wat ik hier aan spendeer) ga jij mensen uitermate zwart maken terwijl ze zich niet kunnen verdedigen. Daarnaast probeer je ook nog eens een kerkverband enerzijds bijna als karikatuur neer te zetten en anderzijds als iets van ongekende dwaasheid (leugenleer, afgrijselijke leer, mensenverering) te presenteren. Dat doe ík niet van de GG (e.a.); en anderen doen dit ook niet. 'k Denk ook niet dat je dan goed bezig bent.

Jas, het ga je goed. Vaarwel.

Loezje.

Je vergist je. Niet ik maak een karikatuur van die leer en die mensen, dat hebben ze zelf gedaan. En verdedigen kunnen ze zich als de beste. Ik heb stapels correspondentie van ze liggen. Je kunt en wilt de waarheid niet horen en weten. Ik vraag me trouwens nog af of jij wel van GGiN bent. Want ik heb begrepen dat ze alleen internet voor het werk mogen hebben en gebruiken. Censuur. Geboden en leringen van mensen. Van wie is dat een kenmerk? En wat van het snorren en baardenbesluit?
Overigens nog één toevoeging: Het zou toch van de gekke zijn, dat je in een topic over de verschillen van GG en GGiN niet tot in details zou mogen weergeven wat er aan de andere zijde loos is? Weet je wel hoe door Mallan de predikanten van de GG al verguisd en vertrapt zijn? En nooit één woord spijt. Ik weet één ding, nooit maar dan ook nooit zal het de GGiN lukken om mij op enige wijze te censureren. En dat is het laatste wat ik er tegen jou over zeg, tenzij je verder zou willen discussieren met oog voor de tekortkomingen van dat kerkverband wat zich verheft boven alle anderen.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 00:52

ga nog even door jas..., kom op... je kunt het...!! 8)
Ik maak er verder geen woorden aan vuil, maar wil je toch nog even wijzen op twee dingen:

1. 2 Kor. 5:14: Want de liefde van Christus dringt ons

2. Het onderschrift van Loezje: "Vrouwen denken anders... maar niet dommer..."
Misschien mag ik het ietsje aanpassen: "Loezje denkt anders dan jas... maar niet dommer..."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 00:56

Hobbyist schreef:ga nog even door jas..., kom op... je kunt het...!! 8)
Ik maak er verder geen woorden aan vuil, maar wil je toch nog even wijzen op twee dingen:

1. 2 Kor. 5:14: Want de liefde van Christus dringt ons

2. Het onderschrift van Loezje: "Vrouwen denken anders... niet dommer..."

Inderdaad, de liefde van Christus dringt ons. Dringt ons om de dwalingen waar satan kwistig mee rondstrooit, aan de kaak te stellen. Dat is mijn levensdoel geworden. Het is me een eer om Zijn Naam groot te maken, om Zijn volbrachte Werk bekend te maken. En daar zal alles van de mens voor moeten wijken. En mensen die hele menigtes misleiden met een leer zonder hart, waarin voor Christus die met open armen zondaars ontvangt geen plaats is, die zal ik bestrijden tot mijn laatste snik.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 01:05

jas schreef:...En mensen die hele menigtes misleiden met een leer zonder hart, waarin voor Christus die met open armen zondaars ontvangt geen plaats is...

1. Over dat ontvangen van zondaars heeft Loezje een correctie geplaatst waar jij niet op hebt gereageerd. Loezje gaf daar een heldere argumentatie bij, dus zolang het tegendeel niet is aangetoond beschouw ik dat als 'de waarheid' (in dit geval dan)
2. De keren dat ik een GGiN-preek heb gehoord, heb ik toch echt Christus horen prediken hoor, voor zondaren.

Ik kan hier nog een heleboel gaan zeggen over jouw manier van discussiëren, maar dat lijkt me niet opbouwend (en is nogal offtopic), dus doe ik niet. (overigens ben ik het inhoudelijk regelmatig met je eens...)

caprice

Berichtdoor caprice » 24 nov 2004 06:04

jas schreef:

Ik hoop dat je nu te ver gaat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 09:08

Hobbyist schreef:
jas schreef:...En mensen die hele menigtes misleiden met een leer zonder hart, waarin voor Christus die met open armen zondaars ontvangt geen plaats is...

1. Over dat ontvangen van zondaars heeft Loezje een correctie geplaatst waar jij niet op hebt gereageerd. Loezje gaf daar een heldere argumentatie bij, dus zolang het tegendeel niet is aangetoond beschouw ik dat als 'de waarheid' (in dit geval dan)

Ja mooie uitleg van haar. Maar vraag je dan ook eens af wie daarover oordeelt of een zondaar uit zichzelf komt of daartoe door God wordt bewogen. Dat is immers niet aan de mens om dat te doen. Nou, ik kan je verzekeren dat ze dat daar wel doen. Ik heb het meegemaakt dat iemand voor het eerst aan het avondmaal ging, de volgende dag bezoek kreeg van 2 duistere heren om dat toch maar niet meer te doen omdat zij oordeelden dat haar bekering niet echt kon zijn. Dat is GGiN.
Hobbyist schreef:2. De keren dat ik een GGiN-preek heb gehoord, heb ik toch echt Christus horen prediken hoor, voor zondaren.

O ja hoor. Met woorden zeggen ze dat gemiddeld wel één keer per preek. Maar ga ze dan maar eens vragen wanneer zij vinden dat iemand een zondaar is. En, daarnog bij; ze zeggen het wel, maar ze geloven het zelf niet. Want als je ze moet geloven is het alleen maar dikke duisternis en diepe dalen.
Hobbyist schreef:Ik kan hier nog een heleboel gaan zeggen over jouw manier van discussiëren, maar dat lijkt me niet opbouwend (en is nogal offtopic), dus doe ik niet. (overigens ben ik het inhoudelijk regelmatig met je eens...)

Mijn manier van discussieren komt voort uit datgene waarop ik reageer. Ik hoor je wel je kritiek op mij uiten, maar ik hoor je bijv. niet over het feit dat Loezje niets weerlegt over wat ik over de leugens van Mallan heb geschreven. En daar komt nog bij, als Mallan een kind van God is, mogen daarom zijn fouten niet genoemd worden? Ik lees het in de Bijbel toch echt wel anders. "Gij zijt die man", zei de profeet Nathan tegen David. En hij werd gestraft om zn volkstelling zodat er door ziekte 70.000 mannen stierven. 70.000 a.g.v. een zonde van David, de man naar Gods hart. En wat heeft Mallan niet allemaal uitgekraamd over ger.gem dominees? Maar dat mag zeker wel? Wat te denken van zijn houding t.o.v. ds. R. Kok? Vreselijke situatie is dat. En tot op de dag van vandaag een onvergeeflijke houding. Bah.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2004 10:01

Loezje schreef:Dit heb ik niet Ds van Stralen zelf horen zeggen (was ik toen nog te klein voor, om dat te begrijpen), maar later wel iemand anders. Maar dan is het wel handig als het hele verhaal wordt verteld (wat ik toen dus hoorde). Het ging over een zondaar die uit zichzelf tot Christus komt. Die zal Christus niet met open armen staan op te wachten. Goed, daar zijn op dit forum al hele verhandelingen over geschreven dus dat ga ik niet overtypen, maar de GGiN (e.a.) leert/leren dus dat een in Adam dode zondaar nóóit uit zichzelf tot Christus kan komen; alleen door genade, etc, etc.

Jezus Christus staat elke zondaar met open armen op te wachten: niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader hem trekke.
En: wie tot Mij komt zal Ik geenzins uitwerpen, zegt Jezus. Heilige Geest maakt de zondaar gewillig naar Jezus te gaan en zal vrijwillig of zo je wil uitzichzelf naar Jezus gaan als de Vader hem/haar tot Jezus trek.
Of interpreteer ik het helemaal verkeerd...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 nov 2004 10:03

caprice schreef:
jas schreef:

Ik hoop dat je nu te ver gaat.

een kind van God kan dwalen hoor denk ik persoonlijk, of ds mallan dat doet weet ik niet de beste man heb ik nog nooit horen preken alleen in interviews weleens wat van hem gelezen. maar als Jezus zijn Verlosser is is hij Gods kind. 8)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 10:39

Ik zou die Ds. Mallan wel eens willen horen. Hij schijnt - als ik het zo eens bekijk - een begrip te zijn in de GGiN.

Even voor de goede orde: kan men schematisch de verschillen tussen GG en GGiN aangeven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 24 nov 2004 11:32

Optimatus schreef:Ik zou die Ds. Mallan wel eens willen horen. Hij schijnt - als ik het zo eens bekijk - een begrip te zijn in de GGiN.

Even voor de goede orde: kan men schematisch de verschillen tussen GG en GGiN aangeven?

Ben hier een tijdje weggeweest en zat ff dit topic te bekijken. Best interessant en altijd doet het de gemoederen hoog oplopen.

Hoewel ik geen "fan" van de GGiN ben, vind ik dat Jas absoluut te ver gaat. Je vraagtekens zetten bij bepaalde dogma's en uitspraken, okay. Maar ik vind de manier van discussiëren respectloos en hard. En dan klopt het idd wel dat dominee Mallan bepaalde dominees van de GG ook helemaal verguist. Maar dat vind jij vreselijk Jas, waarom verlaag je je dan tot dat niveau?

Verschillen schematisch weergeven: is lastig. Helemaal omdat een deel van de GG richting GGiN gaat. Feitelijk zijn de verschillen dus niet mega-groot (helemaal niet als je kijkt naar dorpen als Bveld en Opheusden, waar GGiN en GG prima met elkaar zouden kunnen samengaan). Hooguit zou men problemen krijgen over het snorren- en baardenbesluit en al die trouwjurkenshit (want dat vind ik dus echt onzin). Maar goed, wie weet is de GGiN bereid om dit standpunt te herzien (of de GG het standpunt van de GGiN overnemen, maar dat kan ik me ook niet helemaal voorstellen).

Pfff, het lijkt wel of de hele wereld in rep en roer is...Al die ruzie's, die felle discussies, schisma's, verdachtmakingen....Laat bij ons de LIEFDE blijven, het grote gebod!!!
Geen commentaar

Terug naar “Archief”