Paulus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 nov 2004 20:00

jas schreef:
Sabra schreef:Ik heb daar geen moeite mee, ik vind het opvallend.

Misschien heeft God er dan ook geen moeite mee om je naam uit het Boek des Levens te delgen.

ehm :roll: beetje minder mag wel hoor, hij zegt alleen dat hij het opvallend vindt dat Paulus het geschreven heeft.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 23 nov 2004 20:25

Optimatus schreef:Niemand komt tot de Vader dan door Christus en niemand komt tot Christus dan door Paulus. dat maakt mijn voorliefde voor Paulus vrij klein.

Wie kan zeggen waar Paulus dit geschreven heeft?
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 21:45

Yael schreef:
jas schreef:
Sabra schreef:Ik heb daar geen moeite mee, ik vind het opvallend.

Misschien heeft God er dan ook geen moeite mee om je naam uit het Boek des Levens te delgen.

ehm :roll: beetje minder mag wel hoor, hij zegt alleen dat hij het opvallend vindt dat Paulus het geschreven heeft.

Ik zeg niets anders dat wat de Schrift zegt. Maar dat die boodschap hier niet zo geliefd is, is me al duidelijk. Toch heb ik geen andere voor je.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 23 nov 2004 21:55

Sabra schreef:Ik sluit mij bij Optimatus aan. Daarnaast vind ik het opvallend dat iemand die niet deel uitmaakte van de 12 discipelen de grootste invloed heeft gehad en nog altijd heeft op de kerk.

Daar zit ik ook mee, Paulus, een verstokte vrijgezel welke niets van vrouwen moet hebben. Als Paulus uitspraken zo belangrijk zouden zijn, dan had Jezus ons dat vast zelf wel verteld.
Dit neemt niet weg dat Paulus een zeer gelovig mens was en kan men weken over zijn brieven preken.
Maar waarom nu eens geen preek over Maria, Jezus moeder. Maria welke Jezus in het geloof heeft groot gebracht en Hem van kind van haar een kind van God heeft zien worden.
Zijn wij zelf dan ook niet als Paulus en mag er over Maria alleen gesproken en gelezen worden in het kerstverhaal?

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 22:10

Yael schreef:
Sabra schreef:Ik sluit mij bij Optimatus aan. Daarnaast vind ik het opvallend dat iemand die niet deel uitmaakte van de 12 discipelen de grootste invloed heeft gehad en nog altijd heeft op de kerk.

God heeft dit bij Paulus op het oog gehad geloof dat dat ergens in Handelingen staat. 1 van de grootste vervolgers van de kerk van die dagen werd 1 van de belangerijkste grondleggers van de christelijke geloof. waarom heb je daar moeite mee? Heel de Bijbel is Gods Woord ongeacht degene die God daarvoor heeft willen gebruiken.

Misschien komt de rol van Paulus gewoon wel veel duideiljker naar voren dan die van de andere apostelen omdat hij toevallige de meeste en langste brieven heeft geschreven? Petrus schijnt ook een hoop werk verricht te hebben, maar omdat we daar maar 2 brieven van hebben verdwijnt hij een beetje naar de achtergrond misschien..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 22:39

BertV schreef:

Daar zit ik ook mee, Paulus, een verstokte vrijgezel welke niets van vrouwen moet hebben. Als Paulus uitspraken zo belangrijk zouden zijn, dan had Jezus ons dat vast zelf wel verteld.
Dit neemt niet weg dat Paulus een zeer gelovig mens was en kan men weken over zijn brieven preken.
Maar waarom nu eens geen preek over Maria, Jezus moeder. Maria welke Jezus in het geloof heeft groot gebracht en Hem van kind van haar een kind van God heeft zien worden.
Zijn wij zelf dan ook niet als Paulus en mag er over Maria alleen gesproken en gelezen worden in het kerstverhaal?

BertV.

Het heeft alles te maken met hoe je over de Schrift denkt. In mijn visie is de Bijbel volledig Gods woord, dus ook de brieven van Paulus. De Heere heeft het nodig geacht deze in de canon te laten opnemen. Daarom staat een kritische houding t.o.v. Paulus gelijk aan kritiek op de Bijbel zelf. Je kunt immers niet zeggen dat de Bijbel Gods woord is, maar dat dit niet geldt voor de brieven van Paulus.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 22:40

oeps, te snel dubbel geklikt. :roll:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 nov 2004 22:50

jas schreef:Ik zeg niets anders dat wat de Schrift zegt. Maar dat die boodschap hier niet zo geliefd is, is me al duidelijk. Toch heb ik geen andere voor je.

Vraag ik om een andere boodschap? Zeg ik iets in die zin wat tegen de Schrift ingaat? En hoe weet jij zo zeker dat je in alles gelijk hebt?
Dat die boodschap hier niet geliefd is slaat nergens op misschien moet je eens bij jezelf na gaan hoe jij persoonlijk die boodschap probeert over te brengen op dit forum en dat is niet altijd op even prettige manier daarmee doel ik oa. op wat je tegen Sabra zegt. Overigens heeft dat mi. niks te maken met de Bijbel noch met de Blijde Boodschap.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 23 nov 2004 22:57

Paulos moest veel schrijven. Jesjoea sprak tegen de Israel, dat al heel veel kennis van G-ds Woord haad. Zij uit de volken waren vaak helemaal nog niet op de hoogte. behalve de G-dvrezenden en de proselieten. Hen moe(s)t veel uitgelegd worden. Paulos zag zichzelf in de bediening geplaatst als gezant richting de mensen uit de volken, is het niet?

Sam

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 23:07

Yael schreef:
jas schreef:Ik zeg niets anders dat wat de Schrift zegt. Maar dat die boodschap hier niet zo geliefd is, is me al duidelijk. Toch heb ik geen andere voor je.

Vraag ik om een andere boodschap? Zeg ik iets in die zin wat tegen de Schrift ingaat?

Beste Yael, dat was niet zozeer tegen jou bedoeld want ik weet dat jij daar niet zo over denkt.
Yael schreef:
En hoe weet jij zo zeker dat je in alles gelijk hebt?

Ik zeg niet dat ik altijd in alles gelijk heb. Maar als ik gelijk heb, is dat omdat ik een Bijbelse boodschap breng. En dat is niet altijd een populaire boodschap.
Yael schreef:Dat die boodschap hier niet geliefd is slaat nergens op misschien moet je eens bij jezelf na gaan hoe jij persoonlijk die boodschap probeert over te brengen op dit forum en dat is niet altijd op even prettige manier daarmee doel ik oa. op wat je tegen Sabra zegt.

Als mensen ronduit beweren te geloven dat ze bepaalde delen van de Bijbel niet geloven, kan ik daar vanuit de Bijbel geen andere boodschap voor vinden dan wat de Bijbel zegt in Openb. 22:19; "En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is".
Wat ik geschreven heb, is dus gewoon een samenvatting van deze tekst. Het slaat dus blijkbaar wel degelijk ergens op als ik zeg dat die boodschap hier niet geliefd is. En de wijze waarop ik die boodschap breng is wellicht confronterend maar wel waar.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 nov 2004 09:41

Ik kan me wel vinden in de brieven van Paulus. Al moet ik zeggen dat hij wel vaak onbegrijpelijk lange zinnen schrijft, waardoor je dingen niet altijd goed begrijpt.
Verder denk ik dat we wel de brieven moeten lezen als brieven aan een gemeente waar een bepaald iets aan de hand was. Als je dus alles zo gaat overzetten naar deze tijd, moet je wel eerst de situatie weten waarom Paulus schreef zoals hij schreef.
Dus als hij schrijft over het gedekte hoofd, dan moet je wel erbij de geschiedenis van toen lezen om te weten wat het ons nu te zeggen heeft.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 nov 2004 09:59

jas schreef:Het heeft alles te maken met hoe je over de Schrift denkt. In mijn visie is de Bijbel volledig Gods woord, dus ook de brieven van Paulus. De Heere heeft het nodig geacht deze in de canon te laten opnemen. Daarom staat een kritische houding t.o.v. Paulus gelijk aan kritiek op de Bijbel zelf. Je kunt immers niet zeggen dat de Bijbel Gods woord is, maar dat dit niet geldt voor de brieven van Paulus.

Helemaal mee eens.
Het is m.i. dezelfde situatie als die bij de slang in het paradijs : Is het ook dat de Heere gezegd heeft ? Antwoord : nee, eigenlijk niet, het was Paulus. Dat wordt smikkelen en smullen geblazen!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 24 nov 2004 10:31

BertV schreef:

BertV.

Dat denk ik juist niet,
Ik denk dat Paulus niet zo slecht over vrouwen dacht dan andere.
Ik denk juist beter.
Indertijd, waren vrouwen voor de joden en grieken minderwaardige wezens.
Seneca schreef bv De man is als heerser geboren en de vrouw geboren om gehoorzaam te zijn.
De joodse man dankte God dat hij niet als vrouw was geboren.

Paulus roept (ef:22) de vrouw niet op om slaafs te zijn.
Het vers ervoor 21 roept Paulus op voor een ieder. Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus, waar de Geest is is nederigheid.
Dat roept Paulus ook op aan de vrouw. De man moet de vrouw liefhebben als hun eigen lichaam..Zoasl Jezus ons liefheeft.
(bekend spreek woord is, De man is het hoofd van het gezin, de vrouw is het nekje waar alles om draait, dus als het nekje nee schudt gaat het hoofd mee)
Voelen wij ons "slaafs, onderkruiperig" aan Jezus?

Is dit vreemd? Ik vind van niet. In Genesis zien wij dit al terug. Adam en Eva lieten zich verleiden in het hof. Eva liet zich eerst verleiden, daarna Adam. Maar Adam werd als de verantwoordelijke aangesproken door God.

De man en vrouw vormen een eenheid. Zonder hoofd is het lichaam dood.

Dat er over de woorden van Paulus betreft de vrouw snap ik niet. Want Petrus, die getrouwd was zegt eigenlijk in 1pet3 het zelfde.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 10:59

De traditie wil dat Paulus zich van zijn vrouw heeft laten scheiden voordat hij zijn apostolaat aanvaardde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 nov 2004 11:25

Optimatus schreef:De traditie wil dat Paulus zich van zijn vrouw heeft laten scheiden voordat hij zijn apostolaat aanvaardde.

:?: :?:

Terug naar “Archief”