Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 01:45

Ik pas absoluut niet in de GGiN, al was het alleen al omdat er een totale afwezigheid van enige liturgie is. Verder staat het zingen op hele noten met het tempo van een colonne schildpadden me ook niet aan en de verlossing wordt vrijwel geheel ondergesneeuwd door het wijzen op zonden, zonden en nog eens zonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 02:05

Optimatus schreef:Ik pas absoluut niet in de GGiN, al was het alleen al omdat er een totale afwezigheid van enige liturgie is. Verder staat het zingen op hele noten met het tempo van een colonne schildpadden me ook niet aan en de verlossing wordt vrijwel geheel ondergesneeuwd door het wijzen op zonden, zonden en nog eens zonden.

Het is een zeer indoctrinerende leer zonder uitzicht op verlossing. Het heeft mijn meeste achterliggende jaren kapotgemaakt. Tot God me de Waarheid liet zien in Christus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 02:09

En daarom pas ik er dus niet. Christus toont mij vreugde en licht in de PKN en de OKKN.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 06:26

Vergeten jullie de belangrijkste zaak niet? Probeer je een beetje boven die discussies te verheffen tot de wat belangrijkere zaken, persoonlijk.

Of stel in elk geval een duidelijke betekenis vast van het begrip 'aanbod van genade' ofzo, want veel mensen weten niet eens wat dat betekent terwijl ze er wel ruzie over maken.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 23 nov 2004 15:18

jas schreef:Waar het mij omgaat in de GGiN is dat Mallan en cs daar voor God spelen. Alles wat ze zeggen wordt voor zoete koek aangenomen. Zelfs als ze glashard beweren dat het de leer der vaderen is, terwijl deze aantoonbaar anders is. Daar kan ik met geen enkele redenatie meer tegenop. Zo'n kerkverband zie ik ook niet meer als kerk, laat staan als wat voor wettige voortzetting van wat voor kerk dan ook. Dus wie GG is, probeer dat te blijven en ga niet in zee met die schijnwaarheid van de ggin. Het is één en al uiterlijk vertoon.

Jas,

Als het zo moet... hoeft de discussie van mij niet meer. Hiermee beledig je mij... en dat doe je zeker niet voor de eerste keer! Als je iets vindt hoef je het nog niet te presenteren als een feit... Hm.. 't zal ook wel bij de vrijheid van meningsuiting horen...?

Oók jij weet (als je nuchter na zou denken) dat Ds Mallan en andere Dssen niet voor God spelen... Wil je asjeblieft een beetje uitkijken met wat je zegt? Je bent al net zo gefrustreerd als Bookman. Voorlopig reageer ik even niet meer op jouw posts... Misschien kun je het iets beschaafder brengen...? 'k Ben altijd in voor een scherpe discussie, maar ik laat me niet beledigen.

een groet,
Loezje
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 15:22

Ook al zal ik het inhoudelijk in dezen eerder met jas eens zijn dan met Loezje moet ik haar gelijk geven: dit is natuurlijk geen (fatsoenlijke) manier van discussieren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 19:33

Loezje schreef:
jas schreef:Waar het mij omgaat in de GGiN is dat Mallan en cs daar voor God spelen. Alles wat ze zeggen wordt voor zoete koek aangenomen. Zelfs als ze glashard beweren dat het de leer der vaderen is, terwijl deze aantoonbaar anders is. Daar kan ik met geen enkele redenatie meer tegenop. Zo'n kerkverband zie ik ook niet meer als kerk, laat staan als wat voor wettige voortzetting van wat voor kerk dan ook. Dus wie GG is, probeer dat te blijven en ga niet in zee met die schijnwaarheid van de ggin. Het is één en al uiterlijk vertoon.

Jas,

Als het zo moet... hoeft de discussie van mij niet meer. Hiermee beledig je mij... en dat doe je zeker niet voor de eerste keer! Als je iets vindt hoef je het nog niet te presenteren als een feit... Hm.. 't zal ook wel bij de vrijheid van meningsuiting horen...?

Oók jij weet (als je nuchter na zou denken) dat Ds Mallan en andere Dssen niet voor God spelen... Wil je asjeblieft een beetje uitkijken met wat je zegt? Je bent al net zo gefrustreerd als Bookman. Voorlopig reageer ik even niet meer op jouw posts... Misschien kun je het iets beschaafder brengen...? 'k Ben altijd in voor een scherpe discussie, maar ik laat me niet beledigen.

een groet,
Loezje

Ik beledig jou helemaal niet. Ik zeg gewoon waar het op staat. Als jij niets kwaads van Mallan wilt horen, nou ik, ik niet over de oudvaders. Dus dan staan we quite. Jij moet beseffen dat jouw oren dicht gestopt zitten voor de waarheid. Immers, je zegt bij voorbaat al dat je hetgeen ik schrijf over de rechtvaardigmaking niet zult aannemen, terwijl dat de zuivere waarheid is. Ik ben niet gefrustreerd maar ik heb zwart op wit aangetoond dat Mallan een leugenaar is. En daar neem ik helemaal geen letter van terug. Al speel jij dan de beledigende partij. De leer van Mallan jaagt honderden in tweeerlei opzicht naar de verdoemenis . 1. omdat ze steunen en leunen op hun bekommerd leven buiten Christus. 2. omdat ze gezapig hebben aangenomen 'als ik niet uitverkoren ben kom ik er toch niet', dus ik doe maar gewoon niks. Daar ageer ik fel tegen, jouw bezwaren ten spijt, want het is een gruwelijke leer. Van Stralen zegt ronduit dat een zondaar die tot Christus komt maar niet moet denken dat Christus hem met open armen staat te ontvangen. Hij is geloof ik wel buiten verband, maar niet hierom. Hoe zwaarder hoe waarder, dat is het geloof van de ggin. Het is een gruwel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 nov 2004 19:42

Jas schreef:
Van Stralen zegt ronduit dat een zondaar die tot Christus komt maar niet moet denken dat Christus hem met open armen staat te ontvangen

:shock: :shock: zeggen ze dat echt..... :roll: als ze dat werkelijk leren over Jezus, Hij is toch geen boeman ofzo waarom heeft Hij anders aan het kruis geleden om dat met armen over elkaar een zondaar die tot Hem vlucht op te wachten... :?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 19:58

Yael schreef:Jas schreef:
Van Stralen zegt ronduit dat een zondaar die tot Christus komt maar niet moet denken dat Christus hem met open armen staat te ontvangen

:shock: :shock: zeggen ze dat echt..... :roll: als ze dat werkelijk leren over Jezus, Hij is toch geen boeman ofzo waarom heeft Hij anders aan het kruis geleden om dat met armen over elkaar een zondaar die tot Hem vlucht op te wachten... :?

Ja dat zegt ie echt. Daarom neem ik geen letter terug over wat ik over die vreselijke leer geschreven heb. Al valt dat hele genootschap over me heen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 20:14

Jas, een vriendelijk bedoeld advies van een collega-organist: trap mensen niet op hun ziel, zelfs al heb je duizendvijfentwintig keer gelijk.

Naar mij, vrijzinnig-PKN/OKKN ben je ook altijd beleefd gebleven, dat kun je dan ook naar je broeders en zusters in de meer reformatorische hoek blijven.

Ik heb er vertrouwen in.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 21:46

Jas. Is denk je dat Ds. Mallan een kind van God is?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 22:30

Optimatus schreef:Jas, een vriendelijk bedoeld advies van een collega-organist: trap mensen niet op hun ziel, zelfs al heb je duizendvijfentwintig keer gelijk.

Naar mij, vrijzinnig-PKN/OKKN ben je ook altijd beleefd gebleven, dat kun je dan ook naar je broeders en zusters in de meer reformatorische hoek blijven.

Ik heb er vertrouwen in.

Er is een groot verschil met jou pkn-er. Ze verafgoden hun dominees, dat doen ze al jaren. Het maakt daarbij niet uit of die dominees de waarheid spreken of liegen. Die houding is volledig kritiekloos en geeft een vrijbrief tot het uitkramen van de hoogst mogelijke theologische onzin.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 22:35

Maar misschien is het effectiever om die onzin met redelijke argumenten te ontkrachten (waarmee ik niet zeg dat je daar helemaal geen gebruik van maakt) dan hun dominee's persoonlijk in twijfel te trekken?

Dat is niet alleen pragmatischer, maar toont ook iets meer respect voor je geindoctrineerde medemens. :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 22:45

Aragorn schreef:Maar misschien is het effectiever om die onzin met redelijke argumenten te ontkrachten (waarmee ik niet zeg dat je daar helemaal geen gebruik van maakt) dan hun dominee's persoonlijk in twijfel te trekken?

Dat is niet alleen pragmatischer, maar toont ook iets meer respect voor je geindoctrineerde medemens. :wink:

Dat is al gebeurd in ellenlange topics. En sorry, ik heb er geen respect voor aangezien ik er zelf slachtoffer van ben. Ik heb hun wel vergeven wat ze mij hebben aangedaan, maar ik vind het vreselijk wat ze de arme mensen die onder hun gehoor zitten, wijsmaken. De verantwoording voor hun zielen zal van hun hand geeist worden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 nov 2004 22:53

caprice schreef:Jas. Is denk je dat Ds. Mallan een kind van God is?

8) tja wat maakt het uit wat wij daarover zeggen? als Jezus zijn Verlosser is ja. misschien kan hij (ds mallan) zelf je het antwoord geven? geloof dat ie de laatste tijd best in het nieuws is met interviews. :wink:

Terug naar “Archief”