Imam wilde minister Verdonk geen hand schudden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 nov 2004 16:27

Wat zouden wij gedaan hebben als wij door ons geloof haar geen hand mochten geven?
Het toch doen omdat zij zich belangrijker vind dan jou principes?

Daarbij vind ik het erger dat ze geen eens nederlands kunnen praten terwijl ze hier wonen!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 nov 2004 16:43

ik vond het niet zo verstandig van verdonk, en ook die rel verder slaat nergens op. er zijn ergere dingen te bedenken die imams kunnen doen of zeggen, maar nee, wij doen direct alsof iemand die een vrouw om geloofsovertuiging geen hand schudt, direct een bommenplaatser is ofzo. overigens is die imam op zich niet zo'n frisse, maar goed, dat staat verder buitend deze discussie.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 16:44

Inderdaad, integratie moet van twee kanten komen zegt men altijd, maar deze minister van integratie vindt het blijkbaar nodig om de stigma's nog even te benadrukken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 nov 2004 17:19

we kunnen haar natuurlijk ook een omgekeerde integratie cursus laten doen! :wink:
Ik vind dat ze onderscheid moet maken tussen cultuur verschillen en geloof.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 17:47

Ik las net in NRC Handelsblad dat het een kwestie van interpretatie is of je de dame geen hand geeft. Heel veel imams schudden gewoon de hand van een vrouw. Die imam van Tilburg - die al heel lang in NL woont en geen NL spreekt - moet dus niet mauwen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 19:40

Juist, Optimatus slaat de spijker op de kop. Die Imam moet gewoon netjes mevrouw de minister een hand geven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 22:17

Optimatus schreef:Ik las net in NRC Handelsblad dat het een kwestie van interpretatie is of je de dame geen hand geeft. Heel veel imams schudden gewoon de hand van een vrouw. Die imam van Tilburg - die al heel lang in NL woont en geen NL spreekt - moet dus niet mauwen.

Tuurlijk is het een kwestie van interpretatie, dat is bij alle religieuze uitingen zo. Het is ook een kwestie van interpretatie of je op zondag werkt of niet, of je als vrouw een broek draagt, etc. etc. Maar het is nog steeds de persoonlijke religieuze overtuiging van het individu die mi. geaccepteerd moet worden. Anders begint het er erg veel op te lijken dat de overheid bepaald welke interpretatie van een religie je mag huldigen.

Stel je voor dat iemand aangeeft dat hij niet op zondag wil werken en de overheid zegt: neehoor, zo moet je de bijbel niet interpreteren..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 nov 2004 22:49

Aragorn schreef:Stel je voor dat iemand aangeeft dat hij niet op zondag wil werken en de overheid zegt: neehoor, zo moet je de bijbel niet interpreteren..

Idd kan het hier wel op uit gaan draaien. Wij willen toch ook dat anderen respecteren wat wij wel en niet doen vanwege ons geloof!
Respecteer dat dan ook van de moslims.

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 23 nov 2004 23:39

Ik vind dat de imam gelijk heeft en dat Verdonk overdreven reageert. De man heeft meteen beleefd proberen uit te leggen waarom hij haar hand weigerde (in gebrekkig Nl, zag ik op het nieuws vanmiddag, de man spreekt dus wel Nl, zij het gebrekkig).
Het is niet zo dat hij haar geen hand wil geven omdat zij minderwaardig zou zijn, ofzo...

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 24 nov 2004 00:36

Gerdien B. schreef:
Aragorn schreef:Stel je voor dat iemand aangeeft dat hij niet op zondag wil werken en de overheid zegt: neehoor, zo moet je de bijbel niet interpreteren..

Idd kan het hier wel op uit gaan draaien. Wij willen toch ook dat anderen respecteren wat wij wel en niet doen vanwege ons geloof!
Respecteer dat dan ook van de moslims.

Ja en dat vind ik dus best wel een moeilijk onderwerp zeg maar. In hoeverre moeten wij hun geloof respecteren? De bijbel heeft het er niet voor niets over dat wij valse godsdiensten uit moeten roeien; terwijl we ons op deze manier er juist in mee laten sleuren enzo.
Hiermee zeg ik niet dat ik er moeite mee heb om mensen te respecteren; helemaal niet. Alleen vraag ik me wel af tot hoever we in het moslimgeloof mee kunnen gaan; vooral omdat de bijbel er eigenlijk zo duidelijk over is.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2004 00:39

Johanne schreef:Ja en dat vind ik dus best wel een moeilijk onderwerp zeg maar. In hoeverre moeten wij hun geloof respecteren? De bijbel heeft het er niet voor niets over dat wij valse godsdiensten uit moeten roeien; terwijl we ons op deze manier er juist in mee laten sleuren enzo.
Hiermee zeg ik niet dat ik er moeite mee heb om mensen te respecteren; helemaal niet. Alleen vraag ik me wel af tot hoever we in het moslimgeloof mee kunnen gaan; vooral omdat de bijbel er eigenlijk zo duidelijk over is.

Waar zegt de bijbel dat we valse godsdiensten uit moeten roeien? Ik dacht dat alleen de NGB dat zei..

Ik denk overigens dat je helemaal niet met het moslimgeloof mee hoeft te gaan, maar je kunt natuurlijk wel gewoon accepteren dat zij op grond van hun geloofsovertuiging dingen anders doen dan wij. :) (Behalve als het gaat om het oplossen van conflicten, dan vind ik enige mate van door-de-strot-duwing van westerse waarden en normen niet verkeerd. :P )

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 24 nov 2004 01:02

Aragorn schreef:
Johanne schreef:Ja en dat vind ik dus best wel een moeilijk onderwerp zeg maar. In hoeverre moeten wij hun geloof respecteren? De bijbel heeft het er niet voor niets over dat wij valse godsdiensten uit moeten roeien; terwijl we ons op deze manier er juist in mee laten sleuren enzo.

Waar zegt de bijbel dat we valse godsdiensten uit moeten roeien? Ik dacht dat alleen de NGB dat zei..

Ik denk overigens dat je helemaal niet met het moslimgeloof mee hoeft te gaan, maar je kunt natuurlijk wel gewoon accepteren dat zij op grond van hun geloofsovertuiging dingen anders doen dan wij. :) (Behalve als het gaat om het oplossen van conflicten, dan vind ik enige mate van door-de-strot-duwing van westerse waarden en normen niet verkeerd. :P )

*gaat zoeken in de bijbel; als ik ergens slecht in ben is het in het onthouden van plaatsen van teksten enzo...;) Alleen gaat t wel morgen worden;)*

Verder zeg ik ook niet dat ik ze niet accepteer hoor, als zij dingen op grond van hun geloofsovertuiging iets anders willen doen dan dat wij ze doen gaan ze hun gang maar. Zolang t wel binnen de perken enzo blijft dan..;)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 nov 2004 02:41

Johanne schreef:
Aragorn schreef:Waar zegt de bijbel dat we valse godsdiensten uit moeten roeien? Ik dacht dat alleen de NGB dat zei...

*gaat zoeken in de bijbel; als ik ergens slecht in ben is het in het onthouden van plaatsen van teksten enzo...;) Alleen gaat t wel morgen worden;)*

Hm... dat wordt wel overmorgen, vrees ik. Check NGB 36

Overigens zou ik ook nog wel even aarzelen voor ik Rita Verdonk een hand zou geven :shock: vreselijk mens... :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 10:56

Gershwin schreef:Overigens zou ik ook nog wel even aarzelen voor ik Rita Verdonk een hand zou geven :shock: vreselijk mens... :P

Anton Geesink loopt na zijn ontmoeting met Rita bij kopspijkers een blokje om als hij haar aan hoort komen marcheren... Zijn hand heeft vijf maanden in het gips gezeten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 nov 2004 11:13

[quote="Johanne] Ja en dat vind ik dus best wel een moeilijk onderwerp zeg maar. In hoeverre moeten wij hun geloof respecteren? De bijbel heeft het er niet voor niets over dat wij valse godsdiensten uit moeten roeien; terwijl we ons op deze manier er juist in mee laten sleuren enzo.
Hiermee zeg ik niet dat ik er moeite mee heb om mensen te respecteren; helemaal niet. Alleen vraag ik me wel af tot hoever we in het moslimgeloof mee kunnen gaan; vooral omdat de bijbel er eigenlijk zo duidelijk over is.[/quote]

Staat er niet dat we onze naasten lief moeten hebben? Ik denk zelf dat we zeker de moslims moeten respecteren, maar zodra wij naar hun regels moeten gaan leven en ons eigen geloof in gevaar komt vind ik het anders worden. Natuurlijk moeten we ook nu laten zien/ horen waar we voor staan en dat we een ander geloof hebben dan de moslims en het zeker niet met ze eens zijn!

Terug naar “Archief”