taal die wij begrijpen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:30

Dat is de apostolische successie: Jezus koos discipelen (leerlingen) die op hun beurt, de volkeren het Evangelie brengend, weer nieuwe discipelen vonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:31

Een discipel is een volgeling.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:32

Optimatus schreef:Dat is de apostolische successie: Jezus koos discipelen (leerlingen) die op hun beurt, de volkeren het Evangelie brengend, weer nieuwe discipelen vonden.

Zoals Sabra het beschrijft komt het sterk over dat dat allemaal op mensenwerk berust met misschien een beetje hulp van Gods kant. Dat kan niet. Het is en blijft een éénzijdig godswerk, maar wij moeten aan die opdracht voldoen omdat God middelijk werkt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:34

Wij moeten het evangelie verkondigen, God doet de rest. Maar als wij niets doen, dan kan God ook niet daarin werken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:36

caprice schreef:
Optimatus schreef:Dat is de apostolische successie: Jezus koos discipelen (leerlingen) die op hun beurt, de volkeren het Evangelie brengend, weer nieuwe discipelen vonden.

Zoals Sabra het beschrijft komt het sterk over dat dat allemaal op mensenwerk berust met misschien een beetje hulp van Gods kant. Dat kan niet. Het is en blijft een éénzijdig godswerk, maar wij moeten aan die opdracht voldoen omdat God middelijk werkt.

Precies, God werkt middeLLijk. En maakt dus gebruik van mensen. Mensen neigen eerder naar een boodschap te luisteren als die in heldere taal wordt uitgelegd, in taal die bij de doelgroep past en niet in een taal die geen mens op aarde meer spreekt (geldt dus ook voor het Latijn).

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:37

Optimatus schreef:
caprice schreef:

Precies, God werkt middeLLijk. En maakt dus gebruik van mensen. Mensen neigen eerder naar een boodschap te luisteren als die in heldere taal wordt uitgelegd, in taal die bij de doelgroep past en niet in een taal die geen mens op aarde meer spreekt (geldt dus ook voor het Latijn).

Dacht je dat de zendingswerkers van de Gereformeerde Gemeenten in Izi, Nigeria, Israël en andere zendingsplaatsen dan hetzelfde Nederlands sprak als hier in Nederland?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:40

Dat is niet te hopen, anders zal hun werk voor niets zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:41

caprice schreef:
Optimatus schreef:
caprice schreef:

Dacht je dat de zendingswerkers van de Gereformeerde Gemeenten in Izi, Nigeria, Israël en andere zendingsplaatsen dan hetzelfde Nederlands sprak als hier in Nederland?

Ik neem aan dat ze daar wel gewoon de hedendaagse talen bezigen. Waarom dan niet ook hier in Nederland?

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 23 nov 2004 15:42

Het is altijd zo makkelijk om de kerk de schuld tegeven welke kerk dan ook, kunnen we niet beter bij ons zelf beginnen en in onze èigen`kerk.
Want ik snap niet helemaal de bedoeling van deze discussie gaat het er
hier om de fouten die overal gemaakt worden naar elkaar toe te schuiven.

We mogen ons best afvragen of wij er zelf genoeg aan doen om zijn Woord te begrijpen, en of wij er zelf genoeg aan doen om zijn Woord aan
onze naasten uitteleggen, maar laten we een ding in de gaten houden
zonder Zijn Geest zal het geen vrucht dragen.

Dus ONDERZOEK de Schriften.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:44

En dat onderzoeken wordt een stuk eenvoudiger als ik me niet eerst door lappen zeventiende eeuws Nederlands hoef heen te worstelen.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:50

Optimatus schreef:Ik neem aan dat ze daar wel gewoon de hedendaagse talen bezigen. Waarom dan niet ook hier in Nederland?

Ik begin me een beetje af te vragen waarom er zo overtrokken moet gereageerd worden als de kanseltaal een beetje afwijkt van het moderne Nederlands. Het wordt zelfs versleten voor 17e eeuws Nederlands.

Ga toch eens in een Gereformeerde Gemeente luisteren. Het is lang zo erg niet als er gesuggereerd wordt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:53

Ik ben afgelopen zondag bij een Gereformeerde Gemeente in Nederland geweest, ik heb op een reformatorische school gezeten en ik discussieer met jou. Dat lijken mij drie redelijk overtuigende argumenten.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:54

Optimatus schreef:Ik ben afgelopen zondag bij een Gereformeerde Gemeente in Nederland geweest, ik heb op een reformatorische school gezeten en ik discussieer met jou. Dat lijken mij drie redelijk overtuigende argumenten.

Weet je wel zeker dat het dan een lerend ouderling was? Want die hebben ze volgens mij niet in de GGiN. Wel in de OGGiN.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:56

Geen flauw idee, maar hij sprak tamelijk ouderwets. Althans, in de kerken waar ik regelmatig kom, wordt dezelfde boodschap moderner verteld.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 16:13

Optimatus schreef:Geen flauw idee, maar hij sprak tamelijk ouderwets. Althans, in de kerken waar ik regelmatig kom, wordt dezelfde boodschap moderner verteld.

Anders vertaald: zonder hel en verdoemenis, verkiezing en wet, en alles wat de mens verkeerd in het vlees valt...?

Terug naar “Archief”