het NBV toets topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 22 nov 2004 22:31

Het NBV toets topic.............

.........van Johannes NBG
.........aan Johannes SV wsl (kan ik niet chekken)
.........van Johannes NBV

Maar goed, redelijk sneu elkaar op tussen woordjes aan te pakken :?
Is mijn bescheiden mening.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 nov 2004 22:47

jas schreef:
Riska schreef:Ik ga niet op alles in er is veel zin en veel onzin gezegd wat de NBV betreft.

Mag ik jullie Bijbelkennis even opfrissen?
Het is niet Openbaringen,(mv) maar Openbaring (ev)
om precies te zijn: "De Openbaring van Johannes"

Dus als het "naar de Schrift" moet zijn, citeer dan ook correct.

Riska

Mag ik jouw geheugen dan ook even opfrissen? Het is niet de openbaring van Johannes, maar de openbaring aan Johannes.

Sorry hoor, ik deed het niet met opzed :mrgreen:
Overigens is het in alle vertalingen 'Openbaring van Johannes'
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 23:02

Loezje schreef:
Aragorn schreef:Ik begrijp je punt werkelijk niet.. de SV spreekt hier toch ook niet direct over Christus? Ik zie hierin weinig verschil eigenlijk.

Maar als je de kanttekeningen leest? De NBV heeft geen kanttekeningen, 'k heb ze tenminste nog niet gezien... Maar... Christus is toch de enige die de duivel de kop kan vermorzelen? De NBV heeft het over 'zij', meervoud dus. En ik vraag me af of ze daar dan de drie-eenheid mee bedoelen...? :?

Ik vind het toch een beetje 'eng' als ik zoiets lees in de NBV.

Aragorn schreef:De oorzaak hiervan is geloof ik dat niet bekend is wat precies bedoeld wordt met de "roos van Saron". De kans is iig erg groot dat hiermee niet een rode roos zoals wij die op Valentijnsdag uitdelen bedoeld wordt. Het rood-wit is mooie beeldspraak, maar wel 'inlegkunde'.

Ok, zo je wilt, inlegkunde, ook van degenen die de kanttekeningen opstelden? Maar waarom wordt in de NBV dan een Roos vertaald naar Lelie??? Rozen en Lelies zullen ook op de hoogvlakten en in de dalen niet hetzelfde zijn geweest....? :? Màg de Bijbel (SV) dan op dit punt een keer begrijpelijk zijn door een Roos tegenover een Lelie te zetten, bloemen die wij ook kennen? Je gaat nu van de SV iets moeilijkers maken dan er staat (geen valentijsroos), maar is dit nodig? Ik weet ook niet in wat voor boek ik zou moeten zoeken naar de flora van destijds op de hoogvlakten en in de dalen, maar de kanttekenaars zullen toch niet zomaar iets uit hun duim hebben gezogen?

Aragorns waarheid ligt meer in de ban van de ring, dan in Gods Heilig Woord. Het is dus een onzinnige bezigheid met hem over de waarheid te discussieren. Immers, jouw liefde voor de Bijbel is niet de zijne, integendeel. Er zijn hier meer tegensta()anders van de Heere dan mensen die Hem liefhebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 23:04

JMvVliet schreef:
jas schreef:
Riska schreef:Ik ga niet op alles in er is veel zin en veel onzin gezegd wat de NBV betreft.

Riska

Mag ik jouw geheugen dan ook even opfrissen? Het is niet de openbaring van Johannes, maar de openbaring aan Johannes.

ja weet ik wel, :wink: maar dat is onjuist. Want Openbaring begint met "De openbaring van Jezus Christus", en niet de openbaring van Johannes.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 nov 2004 23:08

jas schreef:Aragorns waarheid ligt meer in de ban van de ring, dan in Gods Heilig Woord. Het is dus een onzinnige bezigheid met hem over de waarheid te discussieren. Immers, jouw liefde voor de Bijbel is niet de zijne, integendeel. Er zijn hier meer tegensta()anders van de Heere dan mensen die Hem liefhebben.

Moet jouw waarheid nu echt de waarheid van een ander zijn? Jij sluit mensen met een andere mening buiten!

Buiten dat: over 'de waarheid' bestaat geen discussie. De waarheid is de waarheid, en aan ons de taak de waarheid te ontdekken. De waarheid ligt voor het oprapen, alleen weet niet iedereen waar... Da's heel wat anders dan beweren dat er weinig mensen zijn die Jezus liefhebben en dat iedereen tegenstander is.

Lees eens iets over de vruchten van de Geest, wellicht dat je dan tot een andere manier van discussiëren komt...

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 nov 2004 23:10

jas schreef:
JMvVliet schreef:
jas schreef:

Riska

ja weet ik wel, :wink: maar dat is onjuist. Want Openbaring begint met "De openbaring van Jezus Christus", en niet de openbaring van Johannes.

Betrap ik de Statenvertalers, de NBV vertalers en de NBG vertalers hier nu allemaal op dezelfde fout? :mrgreen:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 22 nov 2004 23:10

jas schreef:Aragorns waarheid ligt meer in de ban van de ring, dan in Gods Heilig Woord. Het is dus een onzinnige bezigheid met hem over de waarheid te discussieren. Immers, jouw liefde voor de Bijbel is niet de zijne, integendeel. Er zijn hier meer tegensta()anders van de Heere dan mensen die Hem liefhebben.

Jas, Aragorn is één van de beste forummers. Hij is heel scherp en direct, heeft gevoel voor humor en zet mensen in ieder geval aan het denken. Hij blijft beschaafd; ik heb nog niet meegemaakt dat hij mensen kwetste.
Met hem discussiëren is absoluut niet onzinniger dan met de rest...

Kortom: ik zal zelf weten op wie z'n post ik reageer en laat me dat niet door een ander voorschrijven!
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 nov 2004 23:15

Jas,

Ik merk vaker dat je mensen of hun meningen diskwalificeert zonder daarvoor een onderbouwing te geven. het is voor de discussie gemakkelijker en prettiger als je iemand onderbouwd weerlegt (wat gezien jouw stelligheid geen probleem moet zijn) dan hem of haar mening als irrelevant terzijde te schuiven.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 23:20

Loezje schreef:

Jas, Aragorn is één van de beste forummers. Hij is heel scherp en direct, heeft gevoel voor humor en zet mensen in ieder geval aan het denken. Hij blijft beschaafd; ik heb nog niet meegemaakt dat hij mensen kwetste.
Met hem discussiëren is absoluut niet onzinniger dan met de rest...

Kortom: ik zal zelf weten op wie z'n post ik reageer en laat me dat niet door een ander voorschrijven!

Ja dat moet iedereen ook zelf weten. Ik vind hem niet beschaafd, ik vind hem vals als het om de waarheid gaat, en flink onder tafel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 23:21

Napoleon schreef:

Jas,

Ik merk vaker dat je mensen of hun meningen diskwalificeert zonder daarvoor een onderbouwing te geven. het is voor de discussie gemakkelijker en prettiger als je iemand onderbouwd weerlegt (wat gezien jouw stelligheid geen probleem moet zijn) dan hem of haar mening als irrelevant terzijde te schuiven.

Ik geef nooit ononderbouwde meningen. Dan lees je niet goed.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 23:23

JMvVliet schreef:
jas schreef:
JMvVliet schreef:
jas schreef:

Riska

Betrap ik de Statenvertalers, de NBV vertalers en de NBG vertalers hier nu allemaal op dezelfde fout? :mrgreen:

Het gaat "maar" om een opschrift, maar toch. Ja, ik kan nergens grond vinden om te stellen dat het de openbaring van Johannes is, maar wel dat het de openbaring aan Johannes is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2004 23:45

Stelletje muggenzifters... LEEF nou eens volgens dat Woord.
(is ook een aansporing aan mijzelve overigens)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:39

Ik zucht mee :)

De openbaringen kwamen van God... aan Johannes.

Johannes zette de openbaringen die hij kreeg (dus de openbaring van Johannes) op papier voor anderen...

Beiden zijn dus goed.... Het zijn de openbaringen van God aan Johannes... en de openbaringen van Johannes (hij had die openbaringen toch?)

Openbaren betekent volgens de Van Dale:

het openbaar maken => onthulling

God maakte dingen openbaar aan Johannes... en Johannes onthulde dat, openbaarde dat aan de andere christenen.

Jezus heeft het ook over de wet van Mozes... Moet dat ook niet de wet aan Mozes worden?

Waar hebben we het eigenlijk over....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 01:13

Marnix schreef:Ik zucht mee :)

De openbaringen kwamen van God... aan Johannes.

Johannes zette de openbaringen die hij kreeg (dus de openbaring van Johannes) op papier voor anderen...

Beiden zijn dus goed.... Het zijn de openbaringen van God aan Johannes... en de openbaringen van Johannes (hij had die openbaringen toch?)

Openbaren betekent volgens de Van Dale:

het openbaar maken => onthulling

God maakte dingen openbaar aan Johannes... en Johannes onthulde dat, openbaarde dat aan de andere christenen.

Jezus heeft het ook over de wet van Mozes... Moet dat ook niet de wet aan Mozes worden?

Waar hebben we het eigenlijk over....

Ach joh, zo zwaar was het van mij ook helemaal niet bedoeld hoor. Maar in de tekst staat wel letterlijk, "de openbaring van Jezus Christus".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 01:51

Oke ;)

En er staat dat Jezus het aan Johannes openbaart... en Johannes weer aan de gemeenten (dat is Jezus opdracht aan Johannes)

dus beiden zijn volgens mij gewoon goed....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”