Ik heb het Trouwartikel gelezen Aragorn en ik vroeg me af hoe het mogelijk is dat zoiets nog bestáát. IK ben het met je eens dat het een totaal geflipte figuur is.
Toch is ook de vraag waarom Nederland zo "Calvinistisch" is geworden en andere landen op andere dingen focussen. Dat zwaarwichtige geloof kom je vrijwel nergens anders tegen (behalve daar waar Nederlanders zich gevestigd hebben)...
Maar dit item ging over de kerkelijke overstap.
Ik ben een echte "zwerver" wat dat betreft, hoewel ik nu al bijna 25 jaar tot dezelfde kerk behoor. (kwam er ook heel goed uit in de geloofswijzer bij:
www.dejacobsladder.nl)
Ik ben geboren in een Hervormd gezin, actief in de kerk en heb dus ook alles doorlopen: zondagsschool, kinderkerk, catechisatie.
Op mijn 17e kwam ik in aanraking met de Toortsdragers, een jongerenbeweging van het Leger des Heils en ik trad toe, werd heilssoldaat en later officier.
Het Leger kent geen sacramenten en met name Doop en Avondmaal miste ik steeds meer. Ik ging dus terug naar de Hervormde kerk - de Amsterdamse Westerkerk. Ik deed belijdenis bij Ds. H.A. Visser, in die tijd ook "Hoogtezondominee". Hij werd opgevolgd door Nico ter Linden.
Door mijn huwelijk kwam ik in een plaats waar alleen gemeenten waren van Gereformeerde Bondssnit. Er was één wijkgemeente (van ingekomenen, dus geen oorspronkelijke bewoners) die zich probeerde los te maken van die Bondssignatuur, maar dat was nog heel, heel aarzelend en het lag nog heel dicht tegen de Bonders aan. Die overstap was te groot voor mij en aanvankelijk raakte ik bijna onkerkelijk. Gelukkig ontfermde een overbuur zich over me en waarschuwde toen ik in het ziekenhuis lag de toenmalig Gereformeerde dominee. Hij hoopte dat ik het toch binnen de Hervormde kerk zou kunnen blijven vinden. Kort daarop werd hij beroepen, maar was aanwezig bij de bevestiging van zijn opvolger, zo'n anderhalf jaar later. Ik was er ook en - ik zal het nooit vergeten - hij zag me en zei: "Ik zie dat het niet gelukt is"...
Nee, ik heb me toen definitief laten overschrijven naar de Gereformeerde kerk - nu dus PKN en onze dominee nu zegt: "je bent tot in je nieren gereformeerd"... Dat is ook zo en ik voel me er bijzonder thuis...
Het is dus duidelijk gegaan om twee dingen: wat wordt er gepredikt en hoe is het in een plaatselijke gemeente, voel ik me daar thuis...
Riska