meschianza schreef:Dus een moeder die een nier in haar zieke kind laat overplaatsen (en dus volgens jou als een hoer, 1 vlees is met jaar kind) en het kind daardoor in leven kan blijven, doet ook zonde?!
Nee, dat is geen zonde. Het is eigen vlees. "Toen deed de Heere God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam één van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees. (...) Toen zeide Adam: Deze is ditmaal
been van mijn benen, en
vlees van mijn vlees". Gen. 2:21-23
Meschianza schreef: Als ik in mijn lichaam de nier van een ander zou dragen, heb ik geen gemeenschap met die persoon.
O nee?
Meschianza schreef:Ik zou zeggen dat je het nog in Gods handen legt: zal het lichaam de nier accepteren...zo ja, dankt God dat het kind mag blijven leven en Hij de medische kennis haalbaar maakte, waardoor het mogelijk was.
Wat een heerlijk mooie vrome gedachtengang. Dat doet me denken aan de de woorden van de goddeloze koning Achaz; "Eis u een teken van den HEERE, uw God; eis beneden in de diepte, of eis boven uit de hoogte.
Doch Achaz zeide: Ik zal het niet eisen, en ik zal den HEERE niet verzoeken". Jes. 7:11-12
Meschianza schreef:Het kritiekpunt: ''de drang om eeuwig te blijven leven'' vind ik ook niet terecht. Het gebruik maken van medische middelen zou dan ook ''een drang zijn om eeuwig te blijven leven'' .
Het gaat om de balans tussens 2 zaken:.
1. de verantwoording voor het lichaam
2. de wens om verenigd te worden met Christus.
Als het één het ander door rigoreus ingrijpen verdringt, gaat het fout. Voorbleed bij 1. donatie, maar ook manipulatie doet 2 te niet.
Voorbeeld bij 2. zelfmoord plegen om bij God te zijn.
Het zijn in mijn ogen 2 extremen. Normaal medicijngebruik, niks op tegen, althans ik kan er geen grond voor vinden. Elke mens is door God uniek gebouwd. Een nier of lever van mijn buurman is dus voor hem bestemd en niet voor mij, en omgekeerd. Donatie is het niet erkennen van des mensen diepe val, de breuk tussen God en de mens wordt met een orgaan gerepareerd. Zou het niet beter zijn, die breuk in te leven en zeggen, Heere, laat me maar in Uw hand vallen?
Meschianza schreef:Iemand die zwaar gewond is door een ongeluk maar nog leeft, leg je toch ook niet aan de kant ''niks meer aan doen, dit is Gods wil'' Lijkt me niet.
Nee, zie de gelijkenis van de barmhartie samaritaan. Maar dit is geen voorbeeld m.b.t. orgaandonatie.
Meschianza schreef:God heeft in genade de kennis gegeven, om ziektes te onderzoeken en te genezen ( Niet om eeuwig te blijven leven, noch om op Gods stoel te zitten, maar om zorg te dragen voor elkaar, tot het moment dat God je definitief uit het leven wegneemt. "kennis'' onderscheidt mens van dier, en maakte mede de mens tot pronkstuk van de schepping. En daarom mogen wij mensen daar verantwoord gebruik van maken. Helaas wordt medische kennis ook ten kwade gebruikt, door te spelen met Gods schepping (denk aan klonen enzo).
Je geeft eigenlijk zelf al aan dat de medische wetenschap een soort kettingreactie is. Uit een nieuwe vinding komt altijd weer een andere. Wie ben ik om nu orgaandontatie goed te keuren, en later genetische manipulatie af te wijzen? Ik heb nooit begrepen dat door "christelijk" nederland orgaandonatie zo gemakkelijk is geaccepteerd.
Meschianza schreef:Evenens het kritiekpunt ''leden van christus zijn'' lijkt mij onterecht. Omdat dit niet plastisch is bedoeld, evenals het wijn bij het avondmaal niet echt Christus bloed is.
Wel is in de bijbel gegeven je lichaam heilig te bewaren als een tempel. Op dat punt kan je idd problemen met donatie hebben , als je dat als een ontheiliging ziet, (zelf denk ik dan eerder aan middelen/handelingen die je lichaam/geest verwoesten ipv gezond maken) Maar ik vind dat je nooit zwart en wit kan stellen: het is zonde. Daarin neemt iedereen zijn eigen verantwoording.
"Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars
niet aan het vlees, om naar het vlees te leven. Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar
indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven. Want
zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods". Rom. 8:12-14
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )