Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 01:41

Marnix schreef:Jas, als je wil evangeliseren moet je net als Jezus, Paulus etc. de mensen opzoeken.... Als jij in je kerk gaat zitten wachten tot ze naar binnen komen gelopen om je te vragen hoe het nou echt zit kun je lang wachten.
dat doe ik niet hoor. ik ben niet zo'n kerkmens.

Marnix schreef:Ik doe geen rek en strekoefeneningen met een bijbel in mijn hand... maar door gedrag en ook door bij gesprekken mijn mening, namelijk dat ik in God geloof te vertellen horen ze wel over Hem... het roept vaak vragen op die ik dan weer kan beantwoorden. Je mag het walgelijk vroom vinden klinken... dat is jou fout.
Nou, je stelde dat je het de ideale plek vond, en dat vond ik nogal overdreven.
Marnix schreef:Denk niet dat de EO het niet voor elkaar krijgt om mensen van God te vertellen, het gebeurt wel degelijk. Ze hebben veel meer dan de "domme spelletjes" die jij noemt, maar wel degelijk programma's met inhoud waarin kijkers van God te horen krijgen.

Ja dat krijgen kijkers van de Ikon ook. Waarom zou de EO dan beter zijn? En een moslimomroep praat ook over God, nou allà, Allah dan. In de ondertiteling wordt het vaak als God vertaald. Hoewel ik dat onjuist vind maar dat terzijde. Weet je waar je de meeste kans loopt om bekeerd te worden Marnix? In Gods woord. We kunnen maar niet genoeg in Zijn Woord lezen. Het is een levendmakend woord omdat Hij met Zijn Geest en Woord werkt. Daar heb je meer baat bij dan 20 EO's. Hoor jij wel eens iets over Gods Recht op de EO? Ik nooit. Alleen maar over liefde. Liefde buiten Gods Recht om. Ik moet er niks van hebben. De tijd zal het leren.
Marnix schreef:Wat internet betreft, ik ben actief bij Kingsize en GODfashion, ik heb naar aanleiding van forumdiscussies ook heel wat gesprekken over het geloof gehad met mensen, op forum, msn in de jeugdkerken-chatbox. Een vriendin van me heb ik daar ontmoet en die is tot geloof gekomen en haar vriend daarbij... dus ga niet beweren dat het via internet niet zou kunnen. God werkt ook via internet.... en er zijn nog een hoop andere sites waarin mensen Hem kunnen leren kennen.

Ja dat geloof ik zeker. God werkt op een heleboel manieren. Als we de middelen maar recht gebruiken. Wie weet, misschien zit er in jou wel een goede evangelist. Dat hoop ik echt hoor.
Marnix schreef:Wees maar niet te cynisch over Gods werk.
Ik ben niet cynisch over Gods werk, maar wel kritisch over mensenwerk wat daarvoor aangezien wordt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 09:04

Maar dat God in Zijn oneindige Wijsheid besloten heeft dat sommige rk-ers ook behouden zullen worden, of sommige arminianen zelfs, is toch voor mij geen reden om dan te gaan verkondigen dat ze door die leer ook zalig kunnen worden? God kan de grootste zondaar bekeren, die nog nooit een kerk van binnen gezien heeft.

Het verschil is dat een zondaar zonder zich te bekeren niet zalig wordt. Een arminiaan die in Christus gelooft is reeds wedergeboren en zal zalig worden. Het fundament is geen leer maar Christus.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 19 nov 2004 10:22

Jas: Je hoeft van mij ook niet voor de EO te zijn. Alleen denk ik dat ze vaker met de Bijbel open bezig zijn dan jij denkt.
Als ik alleen al bedenk dat de werknemers elke week een weekopening en sluiting hebben, waar de Bijbel open gaat. Waar gezongen wordt en gebeden met elkaar.
Als ik alleen al denk aan het feit dat er op de afdeling elke dag gebeden en uit de Bijbel gelezen wordt. Tenminste op die waar mijn dochter werkte.
En ik zie ook regelmatig Ds. van de Veer met de Bijbel open op de TV.

En denk je nu echt dat de afdeling nazorg niets te doen heeft na uitzendingen? Geloof dat maar niet.

Maar goed, jij wilt anders evangeliseren.
Doe dat dan ook!
En vertel het evangelie aan die er nog niet van gehoord hebben.
Of er nog niets van willen weten.
Wat je hier doet is precies wat klaas zegt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 12:25

Klaas schreef:
Maar dat God in Zijn oneindige Wijsheid besloten heeft dat sommige rk-ers ook behouden zullen worden, of sommige arminianen zelfs, is toch voor mij geen reden om dan te gaan verkondigen dat ze door die leer ook zalig kunnen worden? God kan de grootste zondaar bekeren, die nog nooit een kerk van binnen gezien heeft.

Het verschil is dat een zondaar zonder zich te bekeren niet zalig wordt. Een arminiaan die in Christus gelooft is reeds wedergeboren en zal zalig worden. Het fundament is geen leer maar Christus.

Klaas

Ja, zeg ik iets anders dan? Ik denk wel dat een arminiaan die bekeerd wordt, geen arminiaan blijft. Ik verwacht iets meer respect van een wedergeborene voor Zijn God dan in de leer van Arminius tot uitdrukking komt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 12:28

Ik denk wel dat een arminiaan die bekeerd wordt, geen arminiaan blijft.

Dus al onze evangelische broeders en zusters wereldwijd zijn niet bekeerd?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 12:46

Klaas schreef:
Ik denk wel dat een arminiaan die bekeerd wordt, geen arminiaan blijft.

Dus al onze evangelische broeders en zusters wereldwijd zijn niet bekeerd?

Klaas

Bemerk ik nu een toegeven dat zij arminiaans zijn?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 12:47

Ligt een beetje aan je definitie, maar Calvinistisch zijn ze (generaliserend gesproken) niet. Dus?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 12:51

Klaas schreef:Ligt een beetje aan je definitie, maar Calvinistisch zijn ze (generaliserend gesproken) niet. Dus?

Klaas

Ik heb al eerder gezegd, ik laat het oordeel aan God over. En verder, een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 12:57

Ik proef uit je antwoord dat je eigenlijk van mening bent dat deze mensen dus niet behouden worden. Je kunt toch wel gewoon aangeven wat je denkt zonder daarmee op de stoel van God te gaan zitten? Of denk je niks? Jou een beetje kennende lijkt me dat sterk ;-)

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 15:58

Klaas schreef:Ik proef uit je antwoord dat je eigenlijk van mening bent dat deze mensen dus niet behouden worden. Je kunt toch wel gewoon aangeven wat je denkt zonder daarmee op de stoel van God te gaan zitten? Of denk je niks? Jou een beetje kennende lijkt me dat sterk ;-)

Klaas

Ik denk dat het niet goed is en niet verstandig om me daar over uit te laten. Ik ben wel eens hard, maar wil niet opzettelijk mensen kwetsen. Als ik zeg, ja, ze komen als arminianen ook allemaal in de hemel, vind ik dat ik God te kort doe. Als ik zeg, arminianen komen beslist niet in de hemel, kan ik mensen in hun oprechte gevoelens treffen. Ik hou het er dus maar op, dat er sowieso mensen in de hemel zullen komen die van het bestaan van arminius noch van dat van Gomarus afweten, maar wiens geloof in God oprecht is omdat het er door Hem Zelf is ingelegd.
Nou Klaas, is dat een diplomatiek antwoord of niet. :wink:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 nov 2004 16:07

Ik kan me goed in je antwoord vinden jas, een leer is immers niet zaligmakend.
Als God iemand trekt, zal Hem niets in de weg staan.

Soms denk ik wel eens aan de dicipelen. Uit het NT blijkt vaag dat de dicipelen niet begrepen dat Jezus moest sterven en weer opstaan. Ze ontkenden het zelfs (Petrus)
Toch geloofden ze Jezus, dienden en volgden ze Hem.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 16:18

meschianza schreef:Ik kan me goed in je antwoord vinden jas, een leer is immers niet zaligmakend.
Als God iemand trekt, zal Hem niets in de weg staan.

Soms denk ik wel eens aan de dicipelen. Uit het NT blijkt vaag dat de dicipelen niet begrepen dat Jezus moest sterven en weer opstaan. Ze ontkenden het zelfs (Petrus)
Toch geloofden ze Jezus, dienden en volgden ze Hem.

Dat wij het nog eens eens zijn. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 16:20

Jas schreef:dat doe ik niet hoor. ik ben niet zo'n kerkmens.

Hoe doe je dat dan wel?

Nou, je stelde dat je het de ideale plek vond, en dat vond ik nogal overdreven.

Verdraai mijn woorden niet. Ik zei: EEN ideale plek. Waarom? Omdat je met de mensen daar een band opbouwt, je traint met ze, praat na afloop een beetje met ze... Als je op straat mensen vraagt: "Wil je met me over het geloof praten" zeggen er veel nee... en de mensen die dat wel willen geloven vaak ook :D Als je na afloop aan de bar aan de praat raakt met een trainingsgenoot die je goed kent is het veel makkelijker om onder het genotvan een drankje nog even na te praten... dat gaat een stuk makkelijker. Om te evangeliseren is het hebben van een band met de ander wel goed. En die factor plus het feit dat je na het sporten vaak toch nog even blijft nababbelen/drinken maken het een heel geschikte plek.

Ja dat krijgen kijkers van de Ikon ook. Waarom zou de EO dan beter zijn? En een moslimomroep praat ook over God, nou allà, Allah dan. In de ondertiteling wordt het vaak als God vertaald. Hoewel ik dat onjuist vind maar dat terzijde. Weet je waar je de meeste kans loopt om bekeerd te worden Marnix? In Gods woord. We kunnen maar niet genoeg in Zijn Woord lezen. Het is een levendmakend woord omdat Hij met Zijn Geest en Woord werkt. Daar heb je meer baat bij dan 20 EO's. Hoor jij wel eens iets over Gods Recht op de EO? Ik nooit. Alleen maar over liefde. Liefde buiten Gods Recht om. Ik moet er niks van hebben. De tijd zal het leren.

Het ging eerst over de tv in het algemeen en over hoe het zou zijn als we Gods weten volledig naleefden. Maar als ik evangelisatie in de bijbel lees gaat het heel erg vaak over Gods liefde en niet direct over Gods recht... behalve in het stuk aan de joden, omdat die God al kenden... En verder is er meer op tv dan wat de EO uitzendt, denk bijvoorbeeld aan de kerkdiensten die er op zondagochtend op zijn (ZvK)

Ja dat geloof ik zeker. God werkt op een heleboel manieren. Als we de middelen maar recht gebruiken. Wie weet, misschien zit er in jou wel een goede evangelist. Dat hoop ik echt hoor.

Waarom hoop je dat, leer ik de mensen niet weinig anders dan een dwaalleer? ;) Bedankt dat je dat hoopt, ik weet het zelf nog niet... ik evangeliseer ook niet ontzettend veel van persoon naar persoon.... behalve op de sportclub en soms in de kroeg :D Maar dan is het niet zo doelgericht maar komen de onderwerpen gewoon aan bod. Verder ben ik meer bezig met jeugdkerken.... die vertellen mensen ook over het geloof dus das een soort van indirecte evangelisatie van mijn kant.... maar ik wil er nog wel een keer echt een paar weken voor apartzetten... misschien lijkt Athletes in Action me wel wat... komen we weer uit bij sport en evangelisatie :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 nov 2004 16:25

Nou Klaas, is dat een diplomatiek antwoord of niet.

Het lijkt me iig een eerlijk antwoord. En dat is toch het belangrijkste, nietwaar? ;-)

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 16:28

Marnix schreef:ik evangeliseer ook niet ontzettend veel van persoon naar persoon.... behalve op de sportclub en soms in de kroeg

Ik heb in de kroeg ook heel wat geëvangeliseerd. Maar ik heb er geen bekeerlingen aan overgehouden. Alleen een chronische dorst. Eerst naar bier, en nu naar God.

Terug naar “Archief”