Dat zijn heel wat vraagstukken ineens.
Iets over de Oud-Katholieke Kerk van Nederland (OKKN), niet in de vorm van een wervingspraatje, maar gewoon de naakte feiten (in kazuifel).
De kerk is een landskerk, los van de zetel te Rome. Er is een aartsbisschop in Utrecht en er is een bisschop in Haarlem. Beide bisdommen kennen een democratische structuur: de gelovigen en de clerus kiezen hun bisschoppen. De bisschoppen vormen het collegiaal bestuur (jaja, het collegiaal praesidium was hierop gebaseerd, Pieter

) en hebben inzake de kerkelijke leer het primaat. De synode, bestaande uit vertegenwoordigers van de parochies, fungeert als een soort parlement van de OKKN.
De leer vertoont zeer grote overeenkomsten met de PKN, zij het dat de deutro-canonieke boeken ook worden gelezen in de Eucharistieviering of Dienst van Schriftlezing en Gebed.
De OKKN kent zeven sacramenten:
Heilige Communie (Heilig Avondmaal), zonder transsubstantiatieleer
Heilige Doop
Vormsel (belijdenis)
Boete en verzoening (biecht, maar niet met de kracht die de RKK er aan geeft)
Huwelijk (uitsluitend het man-vrouw huwelijk is sacramenteel)
Heilig Oliesel (ziekenzalving, wijdelingenzalving etc.)
Priesterwijding (de apostolische successie)
Het homohuwelijk wordt niet ingezegend omdat hieruit geen kinderen voort kunnen komen. Wel is het mogelijk de zegen af te smeken over een homohuwelijk, maar dit is geen sacrament.
Heiligen spelen een grote rol in het leven van de Oud-Katholieken. Ze worden echter niet aanbeden. Knielbanken voor beelden van Sint Antonius en anderen heb ik nooit gezien; wel worden de heiligen geacht in de hemel te zijn en daar God te loven tot aan de jongste dag. De kerk op aarde stemt in met het gezang in de hemel, vooral tijdens het Heilig, Heilig, Heilig (Het sanctus).
Maria wordt als moeder van onze Heer Jezus Christus een bijzondere status toegedacht, maar zij is niet zonder zonden en geniet niet allerhande eigenschappen die de volksvroomheid van Rome haar toedicht.
Rozenkransen en dat soort dingen zijn er niet. Aflaten zijn verboden.
De liturgie is veelkleurig, met veel zang (ook een deel van de gebeden wordt gezongen, hetgeen van mij als organist veel vergt, vooral als de pastoor niet blijkt te kunnen zingen - geloof me, da's afzien).
Elk ritueel vindt zijn oorsprong in de Schrift.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.