Kerkelijke Overstap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Kerkelijke Overstap

Berichtdoor Optimatus » 18 nov 2004 04:23

Beste mensen,

Ik ben al jaren lid van de voormalige Nederlandse Hervormde, thans Protestantse Kerk in Nederland. Ik overweeg echter sterk deze kerk te verlaten en over te stappen naar de Oud-Katholieke Kerk van Nederland (een kerk, vergelijkbaar met de Anglicaanse Kerk in Engeland, protestants in de leer, maar katholiek in de liturgie).

Wat vinden mensen van dergelijke overstappen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 nov 2004 10:36

Wordt daar ook de mis gehouden, als vervloekt afgoderij? Leer, aantal sacramenten,...

Zat af te vragen voordat je hier een antwoord op kan geven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 nov 2004 11:03

Brood en wijn worden daar middels hostie en kelk rondgedeeld, maar zonder de transsubstantiatie.

In de volksmond noemt men Oud-Katholieken graag protestanten die de mis vieren of katholieken die het Heilig Avondmaal vieren.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 18 nov 2004 11:17

Wat zijn je beweegredenen om over te gaan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 nov 2004 11:19

De soms haast letarigische houding van gemeenteleden: mauwen als het fout gaat, niks zeggen als het goed gaat.

De liturgie: kaal, kaal, kaal

De leer: onduidelijk

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 18 nov 2004 11:35

Verwacht je dat dit in de Oud-Katholieke Kerk wezenlijk anders is? Let wel: ik ken het kerkgenootschap niet, maar vaak lijkt het gras bij de buren groener dan het in werkelijkheid is.

Wordt er binnen de Oud-Katholieke kerk aan heiligenverering gedaan?

Welke sacramenten kent men?

Er zijn nogal wat zaken waar bijv. de Heidelberger Catechismus zich duidelijk over heeft uitgesproken. Ik weet niet in hoeverre de stellingen van Ursinus en Olevianus van toepassing zijn op de OKK, maar wellicht is het goed om daar eens bij stil te staan.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 18 nov 2004 12:52

Heb je nagedacht over je eigen verantwoordelijkheid binnen de kerk en of je een roeping hebt de kerk te hervormen of juist toestemming je heil elders te zoeken?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 nov 2004 14:38

Dat zijn heel wat vraagstukken ineens.

Iets over de Oud-Katholieke Kerk van Nederland (OKKN), niet in de vorm van een wervingspraatje, maar gewoon de naakte feiten (in kazuifel).

De kerk is een landskerk, los van de zetel te Rome. Er is een aartsbisschop in Utrecht en er is een bisschop in Haarlem. Beide bisdommen kennen een democratische structuur: de gelovigen en de clerus kiezen hun bisschoppen. De bisschoppen vormen het collegiaal bestuur (jaja, het collegiaal praesidium was hierop gebaseerd, Pieter :wink: ) en hebben inzake de kerkelijke leer het primaat. De synode, bestaande uit vertegenwoordigers van de parochies, fungeert als een soort parlement van de OKKN.

De leer vertoont zeer grote overeenkomsten met de PKN, zij het dat de deutro-canonieke boeken ook worden gelezen in de Eucharistieviering of Dienst van Schriftlezing en Gebed.

De OKKN kent zeven sacramenten:
Heilige Communie (Heilig Avondmaal), zonder transsubstantiatieleer
Heilige Doop
Vormsel (belijdenis)
Boete en verzoening (biecht, maar niet met de kracht die de RKK er aan geeft)
Huwelijk (uitsluitend het man-vrouw huwelijk is sacramenteel)
Heilig Oliesel (ziekenzalving, wijdelingenzalving etc.)
Priesterwijding (de apostolische successie)

Het homohuwelijk wordt niet ingezegend omdat hieruit geen kinderen voort kunnen komen. Wel is het mogelijk de zegen af te smeken over een homohuwelijk, maar dit is geen sacrament.

Heiligen spelen een grote rol in het leven van de Oud-Katholieken. Ze worden echter niet aanbeden. Knielbanken voor beelden van Sint Antonius en anderen heb ik nooit gezien; wel worden de heiligen geacht in de hemel te zijn en daar God te loven tot aan de jongste dag. De kerk op aarde stemt in met het gezang in de hemel, vooral tijdens het Heilig, Heilig, Heilig (Het sanctus).

Maria wordt als moeder van onze Heer Jezus Christus een bijzondere status toegedacht, maar zij is niet zonder zonden en geniet niet allerhande eigenschappen die de volksvroomheid van Rome haar toedicht.

Rozenkransen en dat soort dingen zijn er niet. Aflaten zijn verboden.

De liturgie is veelkleurig, met veel zang (ook een deel van de gebeden wordt gezongen, hetgeen van mij als organist veel vergt, vooral als de pastoor niet blijkt te kunnen zingen - geloof me, da's afzien).

Elk ritueel vindt zijn oorsprong in de Schrift.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 16:25

Zijn er daar naast de bijbel, nog meer geschriften (dogma's) die men min of meer als heilig moet zien :wink:, en soms nog belangrijker geacht worden :?:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 nov 2004 16:54

De traditie wordt als belangrijk geacht, maar het Woord Gods gaat voor en daar wordt ruime aandacht aan besteed. Een Eucharistieviering duurt ook rustig 5 kwartier, zodat alles netjes aan bod komt.

Het enige belijdenisgeschrift dat daadwerkelijk geldt is de Geloofsbelijdenis van Nicaea - Constantinopel (alsmede de 12 artikelen en de geloofsbelijdenis van Athanasius)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2004 16:59

Optimatus, als je denkt dat God jou daar wil hebben, moet je dat doen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 17:06

Optimatus schreef:De traditie wordt als belangrijk geacht, maar het Woord Gods gaat voor en daar wordt ruime aandacht aan besteed. Een Eucharistieviering duurt ook rustig 5 kwartier, zodat alles netjes aan bod komt.

Het enige belijdenisgeschrift dat daadwerkelijk geldt is de Geloofsbelijdenis van Nicaea - Constantinopel (alsmede de 12 artikelen en de geloofsbelijdenis van Athanasius)

Dat komt me een stuk minder benauwd over, dan wordt je tenminste niet geleefd door regeltjes die mensen er allemaal bijgemaakt hebben, en die je dan ook nog eens opgelegd krijgt.
Het is, dat ik niet meer geloof, anders zou ik ook voor iets kiezen, zonder al die ballast.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2004 17:30

Er was een moment dat wij, als kinderen, allemaal een andere richting uitgingen dan in het ouderlijk huis gewoon was.
Mijn vader sprak toen de woorden die ik nooit meer ergeten zal: "Kinderen, het kan me niet schelen waar jullie de Heer dienen, als jullie Hem maar dienen". Hij voegde toe dat hij niet happy zou zijn als wij naar de RK zouden gaan, maar daar bleef het bij.

Hoewel ik me afvraag wat je beweegreden is Optimatus om de PKN te verlaten, zou ik zeggen: "ga daar, waar je je thuis voelt en voor jezelf de Heer kunt dienen met je hart".

Hoewel de structuur/organisatie van de OKK die van de RK is, of daar op lijkt, is het een puur Protestantse kerk.

Ik sluit me dus van harte bij Lalage: doe wat jouw hart je ingeeft.
(En als je dan lid bent en een nieuwe pastoor benoemd moet worden, zorg je gewoon dat je inspraak hebt en dus dat de voorganger tenminste kan zingen! :wink: )

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 20:02

Cisca schreef:Dat komt me een stuk minder benauwd over, dan wordt je tenminste niet geleefd door regeltjes die mensen er allemaal bijgemaakt hebben, en die je dan ook nog eens opgelegd krijgt.
Het is, dat ik niet meer geloof, anders zou ik ook voor iets kiezen, zonder al die ballast.

Ben je mede gestopt met geloven door al die ballast dan?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 nov 2004 20:18

Aragorn schreef:
Cisca schreef:Dat komt me een stuk minder benauwd over, dan wordt je tenminste niet geleefd door regeltjes die mensen er allemaal bijgemaakt hebben, en die je dan ook nog eens opgelegd krijgt.

Ben je mede gestopt met geloven door al die ballast dan?

Heeft wel meegespeeld, maar was uiteraard niet het belangrijkste, kijk ook hier http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=8385&postdays=0&postorder=asc&start=90
Die ballast, gaf mij echter wel het gevoel geleefd te worden, en niet te leven.

Terug naar “Archief”