afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 08:26

En ik ben het er niet mee eens... maar op mij wordt toch niet ge reageerd :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 18 nov 2004 09:33

Okee, dan begin ik ook maar weer eens. Ik vind trouwens het argument dat Jezus ook Zijn Vader afbeeldde door gelijkenissen een hele slechte, want dat mag ok wel, gelijkenissen mogen volgens 'ons' wel afgebeeld worden, dus dat is geen argument...
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2004 11:17

Alex, ik wilde alleen even aangeven dat Jezus daarmee ook een menselijk beeld schetste om dingen duidelijk te maken... En dat het argument dat afbeelden van Jezus gevaarlijk is omdat we dan een menselijk beeld van Hem zouden krijgen dus voor mij geen argument is... Beelden kunnen heel verhelderend zijn, zo ook in dit geval... en als dat inderdaad de uitwerking is zou Jezus het denk ik toejuichen, gezien het feit dat Hij zelf liet zien dat verduidelijking door beelden belangrijk is. (anders had Hij zelf geen beelden gebruikt)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 11:21

In de Bijbel staat daar over gewoon niet concreet iets, alleen dat van gesneden beelden (afgodsbeelden), ik denk dat er dus beter had kunnen staan, gij zult u geen beelden maken om die te verafgoden.

Ik vind eigenlijk wel dat je een beeldje van jezus mag hebben, en daar voor bid (voor : er voor knielen, niet er achter ofzo), je bid niet tot het beeld maar door het beeld naar God, ik wil gewoon iets van God vast kunnen houden omdat, iets moet mij pushen om tot God te bidden...

Ik heb sinds kort een grote tekening van een kruis op mijn kamer hangen, als ik bid kijk ik daar na...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 11:37

Raido schreef:Ik vind eigenlijk wel dat je een beeldje van jezus mag hebben, en daar voor bid (voor : er voor knielen, niet er achter ofzo), je bid niet tot het beeld maar door het beeld naar God, ik wil gewoon iets van God vast kunnen houden omdat, iets moet mij pushen om tot God te bidden...

Ik heb sinds kort een grote tekening van een kruis op mijn kamer hangen, als ik bid kijk ik daar na...

Je zegt iets van God te willen vast houden. Besef je dat dat beeldje met handen gemaakt is door een mens. Als daar dus iets van God in zit, is dat een stukje god wat door de mens gemaakt is. Dat vind ik niet kunnen, zo maak je van dat beeldje toch een afgod.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 18 nov 2004 11:48

Joh 20:29 schreef:Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 11:58

Ja, GOD zien met je eigen ogen en dan geloven, dat wordt met die tekst bedoeld.

Het beeldje als middel om tot God te kunnen bidden, is niet verkeerd in mijn ogen, je aanbid niet dat beeld, je maakt een afbeelding (niet het echte). Er zit niet iets van God in! alhoewel God wel alomtegenwoordig is...

André

Berichtdoor André » 18 nov 2004 13:05

Wsl, zou Jezus zeggen jij klein gelovige, heb je niet genoeg aan mijn woord!! o.i.d.
Andere vraag wat is de toegevoegde waarde van zo'n beeldje dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 13:17

Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen het fijn vinden om voor een beeld te knielen dan richting niks te bidden... ik kniel niet voor een beeld, maar ik moet soms wel wat hebben waardoor ik makkelijker bid, bijv met je handen op de Bijbel...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 nov 2004 15:49

johannes1 schreef:
Dat moge toch wel duidelijk zijn? Ik snap echt je punt niet Johannis1. (En ik lees over het algemeen goed voordat ik post.)

je kan me naam niet eens goed lezen :D

ik zal de grammofoon maar weer opzetten, Jezus mag dan als mens rond hebben gelopen, maar blijft daarmee toch een Goddelijk Persoon. en ik vind dat je die niet mag afbeelden ook al heb je er in je gedachte wel een beeld van.

Ik kan je naam wel lezen, maar dat is nu net een van de dingen waar ik GEEN moeite voor doe... :roll:

Je verloochent het mens-zijn van Jezus dus eigenlijk enigszins? Of je doet tekort aan het mens-zijn...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 15:51

Hij was en mens en God ... daarom mag je nog wel zijn menszijn uitbeelden of naspelen, Godzijn vind ik moeilijker ... wat dacht je van het bekende Urker Mannen Esemble waar een onchristelijk iemand de de christus zingt in de Messiah... zou ik niet kunnen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 00:57

Andre schreef:Wsl, zou Jezus zeggen jij klein gelovige, heb je niet genoeg aan mijn woord!! o.i.d.
Andere vraag wat is de toegevoegde waarde van zo'n beeldje dan?

Mensen zijn nou eenmaal visueel ingestelde schepsels... waarom gebruikte Jezus beelden?

En daarnaast, dat je plaatjes in je kinderbijbel hebt wil nog niet zeggen dat je als Thomas zonder dat niet zou geloven...

Thomas wilde bewijs hebben dat Jezus leefde... plaatjes in de kinderbijbel zijn niet om te bewijzen dat Hij bestaat... nogal een groot verschil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scapaboy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor scapaboy » 21 nov 2004 17:19

ja mag van mij een afbeelding maken van Jezus/God als je dat wilt. Als je dat zou kunne zou ik dat heeel knap van je vinden. Niemand weet hij er uit ziet. Je ziet hem vaak als een man met lang haar en een vaag gewaad aan. Maar niemand weet het zeker. Hij was een mens zoals wij dus ja wat is een normaal gemiddeld mens :shock: :shock:
Als je een film maakt zoals the passion of the christ dan heb je een voorbeeld nodig die als Jezus moet dienen maar dan weet je wie ze bedoelen in de film. Niemand weet hoe God er uit ziet.
Laat ons allen gezamelijk chillen...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 nov 2004 20:52

scapaboy schreef:ja mag van mij een afbeelding maken van Jezus/God als je dat wilt. Als je dat zou kunne zou ik dat heeel knap van je vinden. Niemand weet hij er uit ziet. Je ziet hem vaak als een man met lang haar en een vaag gewaad aan. Maar niemand weet het zeker. Hij was een mens zoals wij dus ja wat is een normaal gemiddeld mens :shock: :shock:
Als je een film maakt zoals the passion of the christ dan heb je een voorbeeld nodig die als Jezus moet dienen maar dan weet je wie ze bedoelen in de film. Niemand weet hoe God er uit ziet.

ik heb een vriendelijk verzoek aan jou. Of je een avator wilt nemen zonder reclame uiting. Ik meen te weten dat dit in strijd is met de regels op refoweb.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 nov 2004 09:31

Pffffff, 27 pagina's en nog geen eensluidende conlusie over dit onderwerp :roll:

Terug naar “Archief”