Jas vergeten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Is het enkel een practische mededeling van Paulus?

Ja, en niet meer dan dat.
49
71%
Nee, het heeft ons meer te zeggen
20
29%

Totaal aantal stemmen: 69

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 nov 2004 09:01

Marnix schreef:Ik zou zeggen, leg maar uit waarom het in de bijbel staat....

en kijk ook naar wat een schriftwoord is zoals dat hier is bedoeld... is dat iederen zin... of gaat dat over de bijbel in zijn algemeen?

Ik weet dat ik je dag bederf, maar hier is de statenvertaling beter en duidelijk.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 13:25

Dan weet je dingen die ik niet weet. En om je gerust te stellen, ik vind de statenvertaling bij deze tekst wel goed... moeilijke woorden, maar wel duidelijk...

Maar ik haal er nog steeds geen directe boodschap uit. Ik lees dat Paulus een reismantel was vergeten... waar ook belangrijke perkamenten bij zaten.... en hij vraagt om die mee te nemen. Verder kan ik er niets anders uithalen... tenzij ik heel veel fantasie ga gebruiken... maar daar moeten we mee uitkijken, ik hoor ook wel eens allerlei uitleggingen bij teksten terwijl helemaal niet uit de tekst duidelijk wordt dat dat er ook mee bedoeld wordt... we moeten oppassen dat we er geen dingen uit proberen te halen die er niet instaan door het symbolisch te gaan lezen waar dat niet zo bedoeld is...

De kanttekeningen van de SV wijzen ook op een practische mededeling... Paulus was een reismantel/koffertje vergeten en vraagt de gemeente aan wie hij die brief schrijft die mee te nemen.

Ik neem toch aan dat Paulus geen twee brieven schreef, 1 met info aan de gemeente waar wij ook wat aan hebben en de rest in een tweede brief met daarin: Beste gemeente, dit gedeelte van de brief is puur voor jullie en komt dus niet in de bijbel :D

Paulus schreef gewoon een brief aan een gemeente met daarin ook practische mededelingen voor de gemeente zelf. De hele brief werd vervolgens opgenomen in de bijbel, met al die leerzame dingen voor ons... maar daarin ook practische mededelingen voor de gemeente zelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 nov 2004 14:07

Marnix schreef:we moeten oppassen dat we er geen dingen uit proberen te halen die er niet instaan door het symbolisch te gaan lezen waar dat niet zo bedoeld is...

Evenzeer is waar:
we moeten oppassen dat we er geen dingen uit proberen te halen die er o.i. niet toedoen of slechts een tijdelijke praktische betekenis hebben gehad.

Voor mij geldt: de gehele Schrift is Gods woord, waarin ik niet ga zitten peuteren, maar waarvoor ik eerbiedig kniel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 20:17

je moet niet voor de schrift knielen maar voor God waar de bijbel vandaan komt ;)

Maar dat bedoel je denk ik ;)

En ik snap nog steeds niet de les van betreffende bijbeltekst over de jas.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 nov 2004 22:50

Al de Schrift is van God ingegeven...

Interessante tekst. Ingegeven of gedicteerd? En welke Schrift? De meest gangbare 'bijbel' op dat moment was de Septuagint. Daarin stonden ook een aantal boeken die we tegenwoordig niet meer als canoniek erkennen. Al de Schrift?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 nov 2004 09:51

Klaas schreef:Al de Schrift is van God ingegeven...

Interessante tekst. Ingegeven of gedicteerd? En welke Schrift? De meest gangbare 'bijbel' op dat moment was de Septuagint. Daarin stonden ook een aantal boeken die we tegenwoordig niet meer als canoniek erkennen. Al de Schrift?

Klaas

Onder "al de Schrift" versta ik gewoon het bijbeltje dat op m'n nachtkastje ligt. Dat aanvaard ik voluit als Gods Woord. Het apostolische gezag van Paulus schat ik zeker niet lager in dan het gezag van het O.T.
Het is niet aan mijn verduisterd verstand om uit te maken wat wel en niet van de Heere komt. Criteria als "snap ik het" of "kan ik er wat mee" benaderen wat mij betreft het probleem van de verkeerde kant. "Heere, schenk mij door Uw Geest inzicht zodat ik Uw woord versta", lijkt me een beter criterium.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 nov 2004 09:55

Waarom zou Paulus het hebben over het bijbeltje op jouw nachtkastje? Het lijkt me logischer als het het heeft over het bijbeltje op zijn nachtkastje.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 nov 2004 10:35

Klaas schreef:Waarom zou Paulus het hebben over het bijbeltje op jouw nachtkastje? Het lijkt me logischer als het het heeft over het bijbeltje op zijn nachtkastje.

Klaas

Tsja, waarom-vragen.
Maar is dat nu niet juist het grote wonder van Pinksteren, dat Gods Woord ook (zelfs) op mijn nachtkastje is terechtgekomen? Dat God zich niet alleen aan Paulus maar ook (zelfs) aan mij heeft willen openbaren, daarvoor heeft Hij Paulus gebruikt. En Willebrord. En het NBG. En de boekhandel. En m'n ouders die me dat bijbeltje ooit gegeven hebben. Zo schrijft de Geest geschiedenis. Zo is Hij tot mij gekomen. Heel kwetsbaar, vaak verminkt maar toch ongeschonden.
Snap je wat ik bedoel?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2004 11:31

Snap je wat klaas bedoelt?

De bijbel kende in die tijd een aantal bijbelboeken die niet in het bijbeltje op jou nachtkastje staan.

Als Paulus over Zijn bijbeltje zegt dat ieder schriftwoord van God is ingegeven en jij hebt een aantal boeken uit die bijbel niet op je nachtkastje liggen, dan is het woord van God dus niet compleet want een aantal door God ingegeven schriftteksen ontbreken daarin.

Dat bedoelt Klaas. Dan vind ik "tja ik heb het over mijn bijbeltje" wat kort door de bocht. Zo kan ik het ook wel, ik kies de 10 mooiste bijbelboeken uit, maak daar een bijbeltje van.... leg hem op mijn nachtkastje en zeg: Ieder schriftwoord is door God ingegeven en het gaat hier om mijn bijbeltje ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 11:36

Maja de Bij schreef:Onder "al de Schrift" versta ik gewoon het bijbeltje dat op m'n nachtkastje ligt. Dat aanvaard ik voluit als Gods Woord. Het apostolische gezag van Paulus schat ik zeker niet lager in dan het gezag van het O.T.
Het is niet aan mijn verduisterd verstand om uit te maken wat wel en niet van de Heere komt. Criteria als "snap ik het" of "kan ik er wat mee" benaderen wat mij betreft het probleem van de verkeerde kant. "Heere, schenk mij door Uw Geest inzicht zodat ik Uw woord versta", lijkt me een beter criterium.

En poef, op eens een weet je het, een licht en de duisternis, en je weet dat hij gewoon zijn jas vergeten was... sommige dingen hebben gewoon geen betekenis, ja dus?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 18 nov 2004 11:55

"Breng den reismantel mede, dien ik te Troas bij Karpus gelaten heb, als gij komt, en de boeken, inzonderheid de perkamenten. Alexander, de kopersmid, heeft mij veel kwaads betoond; de Heere vergelde hem naar zijn werken."

die twee lagen elkaar wellicht niet.. bij nader inzien heb ik de indruk dat het wel idd eens een gevecht zou kunnen zijn geweest, zoals ook eerder gesugereerd in een reactie.

je zou het zelfs doorkunnen lezen t/m vers 18. paulus verdedigd zich en verwijst daarin naar zijn persoonlijke overtuigingen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 nov 2004 12:07

Zullen we eens een lijstje gaan aanleggen van zinloze bijbelteksten? Wie begint?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 nov 2004 12:33

Marnix schreef: Zo kan ik het ook wel, ik kies de 10 mooiste bijbelboeken uit, maak daar een bijbeltje van.... leg hem op mijn nachtkastje en zeg: Ieder schriftwoord is door God ingegeven en het gaat hier om mijn bijbeltje ;)

Hallo, wakker worden, zijn we er nog?
Ik selecteer niet uit de bijbel, jij doet dat, door teksten te willen schrappen! Ik zeg en vind juist dat je de Bijbel volledig moet aanvaarden zoals je hem aangereikt hebt gekregen.
De discussie of bepaalde bijbelboeken wel of niet Gods Woord zijn, kun je beter ergens anders voeren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 12:51

God is Liefde p:)q
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 nov 2004 13:08

Raido schreef:God is Liefde

Mooi, de eerste bijdrage is dus binnen. nog meer voor het lijstje?

Terug naar “Archief”