jas schreef:just_mary schreef:
Persoonlijk vind ik de vergelijking met Stefanus geen goede. Stefanus stierf om zijn geloof. Stefanus leed leed voor God zeg maar. Dat is niet zo in het geval van misbruik/mishandeling. Dat is iets heel anders. Dat is zoveel oneerlijker en onbegrijpelijker.
Dus jij wordt liever gestenigd?
Yep...

Maar je begrijpt volgens mij niet wat ik bedoel.
Speciaal voor Jas

Overeenkomst
Stefanus leed. Als je misbruikt/mishandeld wordt, lijd je.
Verschil
Stefanus leed om, voor Iemand: GOD. Hij werd gestenigd om zijn geloof. Hij wist waarom hij leed.
Dat is iets heel anders dan misbruikt/mishandeld worden, ja om wat eigenlijk??? Niet om je geloof, niet voor God... Het leid alleen tot het kapot gaan van jezelf. Het is daarom zoveel keren onbegrijpelijker en oneerlijker.
Kortom: het is niet met elkaar te vergelijken vind ik. En ik vind het daarom ook altijd superstom als mensen met dat soort dingen komen uit de Bijbel om te zeggen: je moet vergeven, kijk maar naar Stefanus.
Het voorbeeld van de Heere Jezus vind ik heel anders. De Heere Jezus leed, terwijl Hij zelf volmaakt was! Helemaal totaal oneerlijk en onterecht werd Hij aan het kruis gehangen (vanuit de mens gezien dan).
Maar dan nog zou ik niet zeggen, ja maar Jezus zei ook... Maar: Jezus weet hoe het voelt om door de diepste ellende te gaan, zonder dat Hij zelf verantwoordelijk was voor die ellende. Om te lijden, lijden als gevolg van de slechtheid van de mens...
Misschien begrijp je nu beter wat ik bedoel.