vergeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 18 nov 2004 12:00

jas schreef:
just_mary schreef:
Persoonlijk vind ik de vergelijking met Stefanus geen goede. Stefanus stierf om zijn geloof. Stefanus leed leed voor God zeg maar. Dat is niet zo in het geval van misbruik/mishandeling. Dat is iets heel anders. Dat is zoveel oneerlijker en onbegrijpelijker.

Dus jij wordt liever gestenigd?

Yep... :)

Maar je begrijpt volgens mij niet wat ik bedoel.

Speciaal voor Jas :wink: :

Overeenkomst
Stefanus leed. Als je misbruikt/mishandeld wordt, lijd je.

Verschil
Stefanus leed om, voor Iemand: GOD. Hij werd gestenigd om zijn geloof. Hij wist waarom hij leed.
Dat is iets heel anders dan misbruikt/mishandeld worden, ja om wat eigenlijk??? Niet om je geloof, niet voor God... Het leid alleen tot het kapot gaan van jezelf. Het is daarom zoveel keren onbegrijpelijker en oneerlijker.

Kortom: het is niet met elkaar te vergelijken vind ik. En ik vind het daarom ook altijd superstom als mensen met dat soort dingen komen uit de Bijbel om te zeggen: je moet vergeven, kijk maar naar Stefanus.

Het voorbeeld van de Heere Jezus vind ik heel anders. De Heere Jezus leed, terwijl Hij zelf volmaakt was! Helemaal totaal oneerlijk en onterecht werd Hij aan het kruis gehangen (vanuit de mens gezien dan).
Maar dan nog zou ik niet zeggen, ja maar Jezus zei ook... Maar: Jezus weet hoe het voelt om door de diepste ellende te gaan, zonder dat Hij zelf verantwoordelijk was voor die ellende. Om te lijden, lijden als gevolg van de slechtheid van de mens...

Misschien begrijp je nu beter wat ik bedoel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 12:07

just_mary schreef:
Kortom: het is niet met elkaar te vergelijken vind ik. En ik vind het daarom ook altijd superstom als mensen met dat soort dingen komen uit de Bijbel om te zeggen: je moet vergeven, kijk maar naar Stefanus.

Het voorbeeld van de Heere Jezus vind ik heel anders. De Heere Jezus leed, terwijl Hij zelf volmaakt was! Helemaal totaal oneerlijk en onterecht werd Hij aan het kruis gehangen (vanuit de mens gezien dan).
Maar dan nog zou ik niet zeggen, ja maar Jezus zei ook... Maar: Jezus weet hoe het voelt om door de diepste ellende te gaan, zonder dat Hij zelf verantwoordelijk was voor die ellende. Om te lijden, lijden als gevolg van de slechtheid van de mens...

Ik snap het heel goed. Ik snap nu, dat er in mijn Bijbel iets staat wat er niet moet staan. Ik heb het er meteen uitgescheurd want ik wil geen Bijbel met onwaarheden. Het zijn de laatste 2 verzen uit Matth.18, nl. vers 34 en 35; "En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou betaald hebben al wat hij hem schuldig was. Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden".
Ik ben blij dat ik nu door jou weet dat dit niet klopt, maar goed, gelukkig ben ik er van af. Want ik had best moeite met die tekst.
Opgelucht. :P
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sela

Berichtdoor sela » 18 nov 2004 12:18

Aragorn schreef:Inderdaad, daarom was ik eerst ook nog niet overtuigd dat de dader eerst spijt moet hebben. Maar omdat wij het ook moeten om vergeving bij God te krijgen denk ik dat wij ook pas hoeven te vergeven als de ander z'n zonden belijdt. Ik denk dat je deze vergelijking wel kunt trekken omdat God Zelf ook zulke verglijkingen maakt (vergeef ons onze schulden, gelijk wij zelf ook vergeven; wie Mij belijdt voor de mensen, zal Ik belijden voor de Vader; als aardse vaderen hun kinderen al geen stenen voor brood geven, zou de hemelse Vader het dan wel doen?, etc.).

maar dan zit je toch weer met het probleem van perspectief. immers, hoe kijkt een slachtoffer aan tegen mattheus 7:

7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 18 nov 2004 12:20

jas schreef:
just_mary schreef:

Ik snap het heel goed. Ik snap nu, dat er in mijn Bijbel iets staat wat er niet moet staan. Ik heb het er meteen uitgescheurd want ik wil geen Bijbel met onwaarheden. Het zijn de laatste 2 verzen uit Matth.18, nl. vers 34 en 35; "En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou betaald hebben al wat hij hem schuldig was. Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden".
Ik ben blij dat ik nu door jou weet dat dit niet klopt, maar goed, gelukkig ben ik er van af. Want ik had best moeite met die tekst.

Hoe moet ik jouw reactie lezen, als cynisch, af als echt gebeurd? In dit gedeelte gaat het erover dat iemand die een grote schuld heeft die hem kwijtgescholden wordt vervolgens van iemand anders die hém een klein bedrag verschuldigd is die schuld eist. Oftewel, hij heeft niet geleerd van de kwijtschelding van zijn eigen schuld. Als jij op zo'n manier ook met je naaste omgaat kan God jou ook niet vergeven. Want hoe kun je vrede en vergeving van God ontvangen als je dat zelf niet aan anderen wilt geven, ook al is wat de ander gedaan heeft nog zo erg.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

André

Berichtdoor André » 18 nov 2004 12:48

Hydro schreef:
jas schreef:
just_mary schreef:

Hoe moet ik jouw reactie lezen, als cynisch, af als echt gebeurd?

Wat denk je zelf?? (gelet op de :P )

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 18 nov 2004 14:54

jas schreef:
just_mary schreef:

:mrgreen:

Ik zei alleen dat ik die vergelijking met Stefanus niet terecht vond... Maar dat heb je duidelijk niet begrepen, aangezien je met een andere bijbeltekst om komt draven dan waar ik het over had.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2004 15:12

Als ik de reacties lees dan kan ik niet anders dan bij mezelf denken: wat ben ik blij dat ik niet in handen val van mensen, als ik doodga, maar in de handen van de Genadevolle, Liefdevolle en Barmhartige God.
Er zijn van die reacties die ik griezelig wettisch vind. Als het niet zo gaat dan...
Jaja, het staat in de Bijbel, maar hield Jezus zich Zelf altijd aan de Wet? Arenlezen op de sabbath? Een zieke genezen op de Sabbath?
Wat moet ik denken van: "Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden maar om de wet te vervullen?"

Ik geloof er heilig in dat ik een zondaar ben en dus niet aan alle regels van de wet voldoe en daar zou ook heel best bij kunnen zitten dat ik er niet toe kom iemand te vergeven, die mij onherstelbare schade heeft toegebracht, hoe ik er ook mee worstel.
Maar ik geloof er ook heilig in dat, waar ik mijn best gedaan heb, ik het aan de Gekruisigde en Opgestane Heer mag overlaten, in Zijn handen mag leggen en zeggen: ik pleit op Uw bloed vergoten voor mij.

Het voorbeeld van de ene schuldenaar naar de andere - en voor heel wat minder - klopt in dit verband niet. Hij doet er geen eens moeite voor om kwijt te schelden, hij is genadeloos, terwijl hij zelf net heeft mogen ervaren wat genade is. Hij denkt verder niet na en handelt zoals zijn hart hem ingeeft.

Als ik kijk naar de intense strijd die ik zelf heb gevoerd om tot vergeven te komen, het dag en nacht bij God gebracht heb en gevraagd: "help me dan om zover te komen", dan is dat totaal iets anders dan dat iemand zonder enig nadenken reageert op een liefdeloze manier.
En dat is ook iets cruciaals in het geheel: waar speelt de liefde nog mee (ondanks de haat!!!) en waar totaal niet. Contradictio in termino? Toch niet...

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 17:07

Riska schreef:
Als ik kijk naar de intense strijd die ik zelf heb gevoerd om tot vergeven te komen, het dag en nacht bij God gebracht heb en gevraagd: "help me dan om zover te komen", dan is dat totaal iets anders dan dat iemand zonder enig nadenken reageert op een liefdeloze manier.
En dat is ook iets cruciaals in het geheel: waar speelt de liefde nog mee (ondanks de haat!!!) en waar totaal niet. Contradictio in termino? Toch niet...

Riska

Ik wil echt niet vervelend doen ofzo, ik heb al verschillende keren gezegd dat ik het verschrikkelijk vind wat hij je heeft aangedaan. Maar gaan we nu de discussie weer niet helemaal overdoen? Ik bedoel, dit is toch allemaal al gezegd? Ik heb in een vorige posting iets aangestipt over dat de ander vergeven ook een vorm van gerechtigheid is die zich over die ander voltrekt. Je kent wel de uitdrukking, kolen vuurs op iemand hoofd stapelen. Is dat ook niet een aspect waar je iets mee kunt?

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 18 nov 2004 19:34

Weet je wat het is,....
Mogelijk kunnen we allemaal iets leren uit datgene wat Riska heeft geleerd.
Zij heeft geleerd dat je de VRIJHEID hebt gekregen van onze Vader in de Hemel om te vergeven.

Zij heeft letterlijk doorleefd wat vergeving ten diepste inhoudt.
Allereerst is dat een zegen van God en ten tweede heeft zij daarmee een boodschap uit te dragen naar anderen.
Misschien dat die boodschap duidelijker wordt als je als mens in een soortgelijke situatie komt te staan en dat de zegen beter doorgegeven kan worden aan mensen die vastzitten in de duisternis.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat iets van hetgeen zij hier heeft neergezet ook maar enigszins de kans heeft gekregen werkelijk bij een aantal van jullie binnen te komen.
( Dit is overigens geen verwijt)

Riska, de Heer doet ALLES medewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben!
Zelfs incest!
En meis,......ik herken je verhaal en dank je voor je eerlijkheid!

Misschien dat jullie eens moeten nadenken over de volgende stellingen:
Stel dat je zoon of dochter wordt vermoord, moet je de dader vergeven of niet?
Stel dat de moordenaar vergeving vraagt voor de moord, moet je hem vergeven of niet?
Stel dat de dader zichzelf van het leven beroofd na jouw kind te hebben vermoord, moet je hem vergeven of niet?
En probeer voor de verandering eens ECHT te voelen wat dit voor je zou betekenen!
Heb je nog geen kinderen dan kan je ook bijvoorbeeld je vader of moeder of broer of zus invullen, in elk geval iemand waar je zielsveel van houdt.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 nov 2004 19:40

Rafaëlla schreef:Riska, de Heer doet ALLES medewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben!
Zelfs incest!
En meis,......ik herken je verhaal en dank je voor je eerlijkheid!

Vind je het heel erg dat ik niks kan met de zin dat de Heer alles doet meewerken ten goede? Ik kan er nog steeds niets goeds in zien...

Verder ben ik je dankbaar dat je het item zo duidelijk even in een paar woorden neerzet, als het iemand overkomt die je zeer lief is...

Riska

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 18 nov 2004 20:15

Ik heb je een pbtje gestuurd Riska.
:) .

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 20:20

sela schreef:
Aragorn schreef:Inderdaad, daarom was ik eerst ook nog niet overtuigd dat de dader eerst spijt moet hebben. Maar omdat wij het ook moeten om vergeving bij God te krijgen denk ik dat wij ook pas hoeven te vergeven als de ander z'n zonden belijdt. Ik denk dat je deze vergelijking wel kunt trekken omdat God Zelf ook zulke verglijkingen maakt (vergeef ons onze schulden, gelijk wij zelf ook vergeven; wie Mij belijdt voor de mensen, zal Ik belijden voor de Vader; als aardse vaderen hun kinderen al geen stenen voor brood geven, zou de hemelse Vader het dan wel doen?, etc.).

maar dan zit je toch weer met het probleem van perspectief. immers, hoe kijkt een slachtoffer aan tegen mattheus 7:

7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

Hm, ja, daar heb je zeker een probleem. Ehm.. nouja, schrap die laatste vergelijking van mij dan maar. 8)

Riska schreef:Jaja, het staat in de Bijbel, maar hield Jezus zich Zelf altijd aan de Wet? Arenlezen op de sabbath? Een zieke genezen op de Sabbath?
Wat moet ik denken van: "Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden maar om de wet te vervullen?"

Toch is er een verschil. Jezus hield zich niet aan de uiterlijke wetten van de Farizeeers, maar des te meer aan de universele wet van de liefde (daar valt vergeven mi. ook onder). Hij brak andere wetten om die wet te kunnen laten prevaleren.

Verder geloof ik zeker dat het soms onmogelijk is of lijkt om te vergeven, dat het een hele strijd is en dat God het ook zal vergeven als het ons niet lukt. Dank voor het inbrengen van dat persoonlijke element in die discussie. Maar als we het hebben over of het formeel zou moeten, dan denk ik van wel dus. En ik denk dat dat ook gezegd mag worden, toch? Ligt er wel een beetje aan op welke manier, maar het is moeilijk te ontkennen denk ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 01:35

Rafaëlla schreef:Mee eens!

Vergeven is iemand vrijzetten van schuld.
Waarmee je jezelf ook vrij maakt van een binding tussen jou en je schuldenaar.

Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

God vraagt ons, dwingt ons nooit.
God heeft geduld.

Een tijdje terug zei een vriendin van me:
Weet je wat het is,...?
Als satan je niet kan tegenhouden dan gaat hij je gewoon duwen.

God heeft de eeuwigheid om ons te vormen naar Zijn beeld en te kneden volgens Zijn plan.
De eeuwigheid!
Laten we een beetje relaxen en ieder mens de mogelijkheid geven om op zijn/haar manier zijn/haar relatie met God te vernieuwen, te helen, te vervolmaken, te herstellen!

En zijn we het niet eens met de snelheid waarmee iemand leert vergeven laten we dan vooral bidden voor deze mens.
Bidt dat een engelenwacht deze mens voortdurend zal omringen en tot inzichten zal brengen.
Bidt dat er genezing zal mogen plaatsvinden.

God Bless, Rafaëlla

Mee eens, maar je moet wel uitkijken dat dit niet je tegenhoudt.... We moeten niet de instelling krijgen van: Ach, ik heb alle tijd, het hoeft allemaal dus niet zo nodig nu al... Het is wel iets waar je denk ik naar moet/mag streven... Als je ergens naar streeft kost het ook tijd maar je doet er dan wel je best voor. Dan kan ik me er helemaal in vinden!@
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 01:53

Marnix schreef:
Rafaëlla schreef:Mee eens!

Vergeven is iemand vrijzetten van schuld.
Waarmee je jezelf ook vrij maakt van een binding tussen jou en je schuldenaar.

Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

God vraagt ons, dwingt ons nooit.
God heeft geduld.

Een tijdje terug zei een vriendin van me:
Weet je wat het is,...?
Als satan je niet kan tegenhouden dan gaat hij je gewoon duwen.

God heeft de eeuwigheid om ons te vormen naar Zijn beeld en te kneden volgens Zijn plan.
De eeuwigheid!
Laten we een beetje relaxen en ieder mens de mogelijkheid geven om op zijn/haar manier zijn/haar relatie met God te vernieuwen, te helen, te vervolmaken, te herstellen!

En zijn we het niet eens met de snelheid waarmee iemand leert vergeven laten we dan vooral bidden voor deze mens.
Bidt dat een engelenwacht deze mens voortdurend zal omringen en tot inzichten zal brengen.
Bidt dat er genezing zal mogen plaatsvinden.

God Bless, Rafaëlla

Mee eens, maar je moet wel uitkijken dat dit niet je tegenhoudt.... We moeten niet de instelling krijgen van: Ach, ik heb alle tijd, het hoeft allemaal dus niet zo nodig nu al... Het is wel iets waar je denk ik naar moet/mag streven... Als je ergens naar streeft kost het ook tijd maar je doet er dan wel je best voor. Dan kan ik me er helemaal in vinden!@

Ja hoor. Als een mens zich bekeert op de laatste dag van zijn leven is ie vroeg genoeg.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 nov 2004 01:56

jas schreef:Ja hoor. Als een mens zich bekeert op de laatste dag van zijn leven is ie vroeg genoeg.

Dat is zeker waar, maar wie zegt dat dit niet uw laatste dag is en morgen nog zult leven?

Terug naar “Archief”