God bestuurt de zonden wel, maar werkt ze niet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 nov 2004 17:02

Tabitha schreef:Bedoel je ermee te zeggen dat als zonde er zijn, God er ook gebruik van maakt en deze voor zijn doelen gebruikt??
Dat zou ik wel erg pragmatisch van God vinden.

Ik denk daar in elk geval wel zo over. Alles dient Gods doel. Hij zal verheerlijkt worden in degene die zalig worden en ook in degene die verloren gaan. De goddelozen werken allemaal mee om Zijn plan uit te voeren. Juist de goddelozen kunnen niets tegen God beginnen, al lijkt het of ze Hem tegenwerken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 nov 2004 18:39

Tabitha schreef:Bedoel je ermee te zeggen dat als zonde er zijn, God er ook gebruik van maakt en deze voor zijn doelen gebruikt??

God doet alle dingen medewerken ten goede voor Hen die hem lief hebben (aldus God zelf)

Hij gebruikt verschikkelijke/erge dingen uit jou en mijn leven om je vandaag te vormen naar Zijn beeld.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 19:25

de_bisschop schreef:naar mijn idee is het meer:

God bestuurd de zonden, maar werkt ze niet

dwz
Bestuurd:
God laat de zonden toe. God geeft de mens de mogenlijkheid om te kunnen zondigen. God laat de mens hier vrij in om te kiezen.

Dat is wel een vorm van hands off-government die je bijna geen besturen meer kunt noemen..

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 16 nov 2004 19:57

God beproeft, maar Hij wil dat je de juiste keuzes maakt, niet dat je in zonde vervalt. Hij wil toch niet dat je zondigt? Hij hoopt dat je door die beproevingen sterker eruit komt, zodat je de zonde de baas bent. God maakt toch geen gebruik van zonde? Hij is zonder zonde en wil dat wij dat ook worden. Hoe kan Hij dan zonden besturen en bewerken?

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 16 nov 2004 22:55

de_bisschop schreef:naar mijn idee is het meer:

God bestuurd de zonden, maar werkt ze niet

dwz
Bestuurd:
God laat de zonden toe. God geeft de mens de mogenlijkheid om te kunnen zondigen. God laat de mens hier vrij in om te kiezen.

werkt ze niet:
God roept ons niet op om te zondigen. God laat ons niet zondigen; Hij zorgt er niet voor dat wij zonden doen. Dit doen wijzelf, en dit laat de duivel ons doen.

Toch vind ik besturen niet echt een goed woord in deze context. Net alsof God je stuurt in het zonden doen en Hij er min of meer zelf achter zit.
Wel is het zo dat God boven alles staat. Ook boven de zonden die gedaan worden. Hij kan, waar iets heel slechts gebeurd, het toch tot iets goeds omzetten. Uiteindelijk dan. (bijv. voorbeeld van Jozef)

En God werkt de zonden niet is: zet niet aan tot zonden doen. Dat kan ook niet want God is volmaakt. En de zonde is bovendien tegen Hemzelf gericht /schaadt Zijn eigen eer. Dus ja, dan zou het krom zijn als Hij via de mens zichzelf 'aan gaat vallen'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 23:01

Precies.... ik ben het helemaal met je eens... God bestuurt de zonden niet... Maar kan wel door zonden heen mensen ergens bewust van maken...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 20:54

Gershwin schreef:Ik weet niet of God ze bestuurt, hoor... misschien buit Hij ze uit, 'keert Hij ze ten goede'? Dat lijkt me iets anders... God is i.m.o. zo geniaal (moet ook wel, dat zit in de definitie van God-zijn natuurlijk) dat Hij overal boven staat en alle trucjes van de vijand doorheeft en die in Zijn eigen voordeel gebruikt. Misschien een beetje een simplistisch beeld, maar niet geheel onrealistisch, lijkt me.

Reacties?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 01:48

Marnix schreef:Precies.... ik ben het helemaal met je eens... God bestuurt de zonden niet... Maar kan wel door zonden heen mensen ergens bewust van maken...

Je kent de Schrift niet. "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de Heere, doe al deze dingen". Jes. 45:7

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2004 10:57

Dus.... God is niet puur goed... Hij maakt zelf zonden en zegt vervolgens: Tja, ik maak het wel maar mensen zijn verantwoordelijk? God liet dus Zijn Zoon sterven voor het kwaad dat Hij zelf schiep?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 nov 2004 11:27

God gebruik zonde inderdaad om iemand tot hem te sturen... dat is dus iets waar ik supergrote problemen mee heb...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 nov 2004 11:57

Marnix schreef:Dus.... God is niet puur goed... Hij maakt zelf zonden en zegt vervolgens: Tja, ik maak het wel maar mensen zijn verantwoordelijk? God liet dus Zijn Zoon sterven voor het kwaad dat Hij zelf schiep?

Ik citeer slechts een tekst hoor. Als je het er niet mee eens bent, mot je niet bij mij weze.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 00:44

Daarom kom ik met een tegenwerping... God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.

Mijn bijbelse tegenwerping.

De tekst die jij noemt moet je in een context lezen.... God spreekt het volk aan op een voor hen brgijeplijke manier, op de een manier zoals het volk denkt.... Het kwaad en de duisternis waar God het over heeft zijn een straf op de zonden van het volk... Een liefdevolle straf (lees de rest van het bijbelboek maar eens)... het volk wijt dat aan God, God wijt het echter aan het volk en gebruikt de wereldsituatie alleen om zijn volk te straffen... Dat ervaart het volk als duisternis en kwaad... net zoals een kind straf van ouders zo kan ervaren terwijl dat het niet is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 01:08

Marnix schreef:Daarom kom ik met een tegenwerping... God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.

Mijn bijbelse tegenwerping.

De tekst die jij noemt moet je in een context lezen.... God spreekt het volk aan op een voor hen brgijeplijke manier, op de een manier zoals het volk denkt.... Het kwaad en de duisternis waar God het over heeft zijn een straf op de zonden van het volk... Een liefdevolle straf (lees de rest van het bijbelboek maar eens)... het volk wijt dat aan God, God wijt het echter aan het volk en gebruikt de wereldsituatie alleen om zijn volk te straffen... Dat ervaart het volk als duisternis en kwaad... net zoals een kind straf van ouders zo kan ervaren terwijl dat het niet is.

"Verder zeide hij: Daarom hoort het woord des HEEREN: Ik zag den HEERE, zittende op Zijn troon, en al het hemelse heir staande nevens Hem, aan Zijn rechter hand en aan Zijn linkerhand.
En de HEERE zeide: Wie zal Achab overreden, dat hij optrekke en valle te Ramoth in Gilead? De een nu zeide aldus, en de andere zeide alzo.
Toen ging een geest uit, en stond voor het aangezicht des HEEREN, en zeide: Ik zal hem overreden. En de HEERE zeide tot hem: Waarmede?
En hij zeide: Ik zal uitgaan, en een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten. En Hij zeide: Gij zult overreden, en zult het ook vermogen; ga uit en doe alzo.
Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken." 1 kon.22:19-23 waarmee ik maar zeggen wil, God bestuurt alle dingen volgens Zijn plan. En daarbij gebruikt Hij zelfs de duivel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 01:21

Dat bevestigt mijn idee alleen maar dat het kwade niet van God komt... maar dat Hij het wel kan gebruiken om mensen te straffen (Israel) en dat Hij mensen erdoor wil laten leren (Job)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 01:42

Marnix schreef:Dat bevestigt mijn idee alleen maar dat het kwade niet van God komt... maar dat Hij het wel kan gebruiken om mensen te straffen (Israel) en dat Hij mensen erdoor wil laten leren (Job)

Maar het bewijst ook dat het alleen kan gebeuren als Hij het toelaat. Dus niet tegen Zijn wil.

Terug naar “Archief”