Marnix schreef:Daarom kom ik met een tegenwerping... God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.
Mijn bijbelse tegenwerping.
De tekst die jij noemt moet je in een context lezen.... God spreekt het volk aan op een voor hen brgijeplijke manier, op de een manier zoals het volk denkt.... Het kwaad en de duisternis waar God het over heeft zijn een straf op de zonden van het volk... Een liefdevolle straf (lees de rest van het bijbelboek maar eens)... het volk wijt dat aan God, God wijt het echter aan het volk en gebruikt de wereldsituatie alleen om zijn volk te straffen... Dat ervaart het volk als duisternis en kwaad... net zoals een kind straf van ouders zo kan ervaren terwijl dat het niet is.
"Verder zeide hij: Daarom hoort het woord des HEEREN:
Ik zag den HEERE, zittende op Zijn troon, en al het hemelse heir staande nevens Hem, aan Zijn rechter hand en aan Zijn linkerhand.
En de HEERE zeide:
Wie zal Achab overreden, dat hij optrekke en valle te Ramoth in Gilead? De een nu zeide aldus, en de andere zeide alzo.
Toen ging
een geest uit, en stond
voor het aangezicht des HEEREN, en zeide: Ik zal hem overreden. En
de HEERE zeide tot hem:
Waarmede?
En hij zeide:
Ik zal uitgaan, en
een leugengeest zijn in den mond van al zijn profeten. En Hij zeide:
Gij zult overreden, en zult het ook vermogen; ga uit en doe alzo.
Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken." 1 kon.22:19-23 waarmee ik maar zeggen wil, God bestuurt alle dingen volgens Zijn plan. En daarbij gebruikt Hij zelfs de duivel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )