Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 22:53

... als we ook zo'n film willen maken in refo-versie, vind ik wel dat we bijbelteksten uit de Statenvertaling moeten gebruiken. Al die nieuwlichterij :shock: :mrgreen:

Maar nee, ik ken geen refo-vrouwen die echt onderdrukt worden. Wel een evangelische vrouw die alles moet doen wat haar man zegt.

In refo-kringen heerst nog wel veel sterker dan in een seculiere omgeving het idee van 'scheppingsorde', 'mannen horen te werken en vrouwen horen thuis'.

In hoeverre vinden de dames alhier dit bijbels?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 23:40

Gershwin schreef:In refo-kringen heerst nog wel veel sterker dan in een seculiere omgeving het idee van 'scheppingsorde', 'mannen horen te werken en vrouwen horen thuis'.

Die indruk heb ik ook wel, maar toch vraag ik me af of ik/wij geen vertekend beeld hebben van onze seculiere Nederlander omdat je op de universiteit vooral de hoger opgeleide, meer geemancipeerde jongedames tegenkomt. Wellicht liggen de zaken in de onderste sociale klassen wel weer een stuk anders.

sela

Berichtdoor sela » 17 nov 2004 23:49

Gershwin schreef:... als we ook zo'n film willen maken in refo-versie, vind ik wel dat we bijbelteksten uit de Statenvertaling moeten gebruiken. Al die nieuwlichterij :shock: :mrgreen:

vertoeven
Laatst gewijzigd door sela op 18 nov 2004 08:33, 4 keer totaal gewijzigd.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 nov 2004 00:39

Gershwin schreef:
In refo-kringen heerst nog wel veel sterker dan in een seculiere omgeving het idee van 'scheppingsorde', 'mannen horen te werken en vrouwen horen thuis'.

Ik neem aan dat ik onder de categorie 'dames' val. :)

Ik vind niet dat je met de botte bijl dit standpunt in praktijk moet brengen, sowieso niet als er geen kinderen aanwezig zijn. Zijn er wel keinders, dan denk ik dat het goed is als de vrouw voor de kinderen zorgt, maar dit moet niet opgelegd worden, daar moet ze zelf voor kiezen. Als mannen echt huisman willen zijn en vrouwen willen werken, heb ik daar ook geen moeite mee, hoewel ik het wel een beetje omgekeerde takenverdeling vind.

Tsjonge, nooit gedacht dat ik nog eens van die anti-feministische uitspraken zou doen 8)
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 nov 2004 04:07

Tadaaaa... eindelijk mijn gelijk gekregen :) vindt Joepie dit ook? :? :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 08:14

Gershwin schreef:Tadaaaa... eindelijk mijn gelijk gekregen :) vindt Joepie dit ook? :? :)

Hoezo??? Dat is toch al duidelijk :mrgreen:
Lees mijn postings maar eens terug dan weet je eigenlijk al het antwoord, en heb ik nog nooit het tegendeel gezegd. Toch :?

Vindt alleen de veroordeling van gezinnen waar het anders gaat erg storend. Als stelletjes er voor kiezen om het anders te doen dan denk ik dat ze daar een goede rede voor hebben. Laat ze dat dan ook zo doen.
Maar om te nu te zeggen dat de moeders de opvoeding van de kinderen alleen moeten doen, daar ben ik dan weer erg op tegen.
Kinderen hebben tenslotte niet alleen een moeder die ze gekregen heeft :wink: Tenminste in ons geval :( Weet natuurlijk niet hoe dat bij andere stelletjes gaat :mrgreen:

Ik ben tenslotte toch een erg ouderwetse vrouw die ook gewoon thuis is voor de kinderen. Die als het maar even kan gewoon zorgt dat het huishouden klaar is als de werkende man en kinderen thuis komen.
Maar die ook jarenlang door ziekte aan een rolstoel vast zat, en dusdanig veel pijn had, dat ze het gewoon niet kon. En dus heel erg blij was dat ze zo een handige man en kinderen had die dan ook maar gewoon het huishouden er "even" bij deden zonder ook maar daarover te zeuren.
Dat mannen ook gewoon mee helpen in het huishouden wordt ook gestimuleerd door de maatschapij. En vind ik niet meer dan normaal. En helemaal niets te maken hebben met hersenspoelerij.Denk maar niet dat wij gezinshulp kregen. Nee, ik had gewoon man en drie volwassen kinderen thuis die konden het wel doen. Er wordt heel gewoon gezegd: Als je man alleen zou wonen zou hij ook na zijn werk zelf voor zijn huishouden moeten zorgen dus waarom nu dan ook niet. Dus je komt niet in aanmerking.
Dan ben je wat blij dat je tenminste een man hebt die weet wat hij moet doen. En die dus heel gewoon de plee schoonmaakt, en de badkamer, die samen met de kids een rooster maakt hoe en wanneer alles dan gedaan wordt.
Kijk dat zijn pas ECHTE kerels!!!! :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 08:35

sela schreef:nu ja, ik blijf erbij dat bepaalde elementen uit de film van van gogh ook niet aan onze reformatorische wereld voorbij gaan. we kunnen wel doen of alles alleen leuk en lief is..
maar idd. geen uithuwelijken e.d. waarmee een sgpvrouw-zijn meestal een aanlokkelijker idee lijkt.

Toch is het nog niet zo lang geleden dat uithuwelijken ook heel gewoon was in Nederland. Denk maar eens aan de tijd waarin het boek Bartje geschreven is.
En ook dat is maar bij een bepaalde groep. En zijn dat extremen.
Ook bij ons wonen dieverse mensen die moslim zijn. In een straat naast ons wonen er een aantal naast elkaar. In één zo een huis heeft de Vader met zoon de dochter vermoord en gedumd in de polder. Omdat de dochter omgang had met een nederlandse jongen en haar familie een schande toebracht. In die straat woonden dus vijf gezinnen naast elkaar van hetzelfde moslim geloof. Alle vier de andere gezinnen spraken er schande van en vonden het verschrikkelijk dat ze dat gedaan hadden. Dus dat was 1 op de 5.
Zo heb je dat natuurlijk ook onder de streng reformatorische gezinnen.
Daar weet ik ook van een gezin waar de Vader de tiran is, en moeder moet zorgen dat alles klaar is als hij thuis komt, en hij bepaald met wie zijn dochters om gaan, wanneer hij en zijn vrouw seks hebben, en boos is omdat hij pas na 7 dochters een zoon kreeg. Dus daar zijn vrouw de schuld van gaf (terwijl iedereen tegenwordig toch wel weet dat dat aan de man ligt).
Maar ken ook gezinnen waar dat anders gaat.
Dan spreek je dus wel van extremen.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 nov 2004 20:35

Gershwin schreef:... als we ook zo'n film willen maken in refo-versie, vind ik wel dat we bijbelteksten uit de Statenvertaling moeten gebruiken. Al die nieuwlichterij :shock: :mrgreen:

Voor de broodnodige variatie dan op mannenlichamen (al dan niet schaars gekleed)? :wink:

Gershwin schreef:Maar nee, ik ken geen refo-vrouwen die echt onderdrukt worden. Wel een evangelische vrouw die alles moet doen wat haar man zegt.

:roll:

Gershwin schreef:In refo-kringen heerst nog wel veel sterker dan in een seculiere omgeving het idee van 'scheppingsorde', 'mannen horen te werken en vrouwen horen thuis'.

Goed, ik wil ook best een keer voor 'dame' doorgaan :wink: Dat 'horen'... hmm... nee, dat vind ik persoonlijk niet. De rollen kunnen ook prima worden omgedraaid, maar je moet het wel sámen willen. Als er nog geen kinderen zijn vind ik het al helemaal geen punt om allebei te werken. Als ik er wel kinderen zijn kan ik me voorstellen dat een vrouw thuisblijft om voor man en kids te zorgen.

'k Kan me ook echt niet indenken hoe het moet zijn als je (als vrouw) bv vier of vijf dagen in de week werkt en 's avonds bek-af je kids in bed dumpt. Waarom heb je dan kids? Voor in 't weekend? Om het ook eens meegemaakt te hebben in je leven?

Maar als een stel je de takenverdeling zo kan regelen dat de man thuis is als de vrouw werkt en anders om en dat ze elkaar ook nog 'ns zien en ze zijn er allebei gelukkig mee... geen probleem!

Aragorn schreef:Die indruk heb ik ook wel, maar toch vraag ik me af of ik/wij geen vertekend beeld hebben van onze seculiere Nederlander omdat je op de universiteit vooral de hoger opgeleide, meer geemancipeerde jongedames tegenkomt. Wellicht liggen de zaken in de onderste sociale klassen wel weer een stuk anders.

'k Denk dat je hier wel een beetje gelijk in hebt, Aragorn. Ook in de niet-refo-wereld (en niet-moslim) heb je vrouwen die gewoon thuisblijven bij het kroost. 'k Heb zelf collega's in alle soorten, maar bij de lager opgeleiden kom je het vaker tegen dat moeders thuisblijven dan onder de hoger opgeleiden. Waarschijnlijk moeten die vrouwen hun opleiding te gelde maken...?
'k Denk ook niet dat een opleiding weggegooid geld is als je besluit bij de kinderen te blijven. Je kunt je kinderen ook nog een heleboel meegeven.

En er kunnen ook situaties ontstaan dat een vrouw kostwinner móét worden o.i.d.; volgens mij heb je dan spijt dat je de hele tijd hebt gewerkt toen het nog niet persé hoefde...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 18 nov 2004 20:48

joepie schreef:Toch is het nog niet zo lang geleden dat uithuwelijken ook heel gewoon was in Nederland. Denk maar eens aan de tijd waarin het boek Bartje geschreven is.
En ook dat is maar bij een bepaalde groep. En zijn dat extremen.
Ook bij ons wonen dieverse mensen die moslim zijn. In een straat naast ons wonen er een aantal naast elkaar. In één zo een huis heeft de Vader met zoon de dochter vermoord en gedumd in de polder. Omdat de dochter omgang had met een nederlandse jongen en haar familie een schande toebracht. In die straat woonden dus vijf gezinnen naast elkaar van hetzelfde moslim geloof. Alle vier de andere gezinnen spraken er schande van en vonden het verschrikkelijk dat ze dat gedaan hadden. Dus dat was 1 op de 5.

Vind je dit zelf geen gewaagde uitspraak? Zou je er niet van maken: 'niet-moslim-gezinnen'? Het komt zo een beetje over alsof het buiten de moslim- en christenwereld niet voorkomt; maar waarschijnlijk bedoel je ook 'de hele wereld'?
joepie schreef:Daar weet ik ook van een gezin waar de Vader de tiran is, en moeder moet zorgen dat alles klaar is als hij thuis komt, en hij bepaald met wie zijn dochters om gaan, wanneer hij en zijn vrouw seks hebben, en boos is omdat hij pas na 7 dochters een zoon kreeg. Dus daar zijn vrouw de schuld van gaf (terwijl iedereen tegenwordig toch wel weet dat dat aan de man ligt).

Nee hoor, niet iedereen :wink: Ook bij experts is daar nog wel 'ns verwarring over :wink:
joepie schreef:Maar ken ook gezinnen waar dat anders gaat.
Dan spreek je dus wel van extremen.

Yep. En extremen heb je overal. Niet alleen bij moslims. En niet alleen bij christenen. Een vader die z'n vrouw (en in sommige gevallen z'n dochters) dwingt tot sex (en commentaar durft te leveren op het geslacht van z'n kroost) zou ik in geen enkele religieuze groep willen plaatsen (ook al is-ie lid van een kerk ofzo), alleen in een groep met flink gestoorden... 't Is nog erger dan bij de beesten... Zelfs die weten nog wanneer het hun tijd is; zonder dat het zo ooit aan hun verstand is gepeuterd...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 21:14

joepie schreef:Vindt alleen de veroordeling van gezinnen waar het anders gaat erg storend. Als stelletjes er voor kiezen om het anders te doen dan denk ik dat ze daar een goede rede voor hebben. Laat ze dat dan ook zo doen.

Ik zou er werkelijkwaar geen enkel probleem mee hebben om bijv. 3 dagen te werken als m'n baan dat toe zou laten. :)

Kijk dat zijn pas ECHTE kerels!!!! :mrgreen:

Ben ik even benieuwd naar jouw definitie van ECHTE kerels.. :wink:

Alle vier de andere gezinnen spraken er schande van en vonden het verschrikkelijk dat ze dat gedaan hadden. Dus dat was 1 op de 5.

Ik vind dit net als Loezje ook een bijzonder gewaagde uitspraak. Ten eerste statistisch gezien, omdat je op grond van een populatie van 5 nooit algemene conclusies mag trekken. En ten tweede is het helemaal niet natuurlijk dat dat ook onder streng reformatorische gezinnen voorkomt, ik heb er iig nog nooit van gehoord. Eerwraak en een ultragevoeligheid voor de eerbaarheid van de vrouwen in de familie zijn typisch Oosterse verschijnselen waar de refo-cultuur niks mee te maken heeft. Niet dat die geen misstanden hebben, maar niet deze.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 22:33

Ik zie het gewaagde er niet van in. Ik sprak over dit specefieke geval. Daar was het dus 1 op de 5. En ik trek dat zeker niet door. Gaf er eigenlijk alleen maar een voorbeeld over.
En als ik de vergelijking trek met de refogezinnen dan is dat omdat de topic daar nu eenmaal over gaat.

Heb vandaag nog een tv progamma gezien over hoe het toegaat onder autochtone en allochtone gezinnen. Of daar nu echt zoveel verschil tussen zit. In b.v. kindermishandeling. En wat bleek? Dat het dus niet zo het geval is. Het komt bij beide evenveel voor.
En er bleken helemaal niet zoveel verschillen te zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 23:02

joepie schreef:Ik zie het gewaagde er niet van in. Ik sprak over dit specefieke geval. Daar was het dus 1 op de 5. En ik trek dat zeker niet door. Gaf er eigenlijk alleen maar een voorbeeld over.

Nouja, als je zegt 1 op de 5 dan impliceert dat meestal dat het er 1 is op iedere 5 gezinnen. Maargoed, dat bedoelde je dus niet, maar de uitspraak an sich was gewaagd. :P

En als ik de vergelijking trek met de refogezinnen dan is dat omdat de topic daar nu eenmaal over gaat.

Je mag best de vergelijking trekken, maar na het vergelijken stel jij dat er weinig verschil is in dat opzicht. En dan faalt je vergelijking dus, want eerwraak e.d. komen gewoon never voor in de refocultuur.

Heb vandaag nog een tv progamma gezien over hoe het toegaat onder autochtone en allochtone gezinnen. Of daar nu echt zoveel verschil tussen zit. In b.v. kindermishandeling. En wat bleek? Dat het dus niet zo het geval is. Het komt bij beide evenveel voor.
En er bleken helemaal niet zoveel verschillen te zijn.

Neuh, het aantal extremen zal elkaar niet veel ontlopen nee. Maar dat is ook niet het punt. Het ging om de positie van de vrouw in het algemeen. En daarvan denk ik nog steeds dat er zeker verschillen zijn tussen de gemiddelde SGP-stemster en de gemiddelde moslima.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 nov 2004 08:01

Als we dan dus praten over de gewonen overeenkomsten tussen de positie van de vrouw in het algemeen bij de SGP achterban en met die van de moslim vrouwen dan zie ik daar dus geen verschil in.

Zou zeggen laat die dan maar eens zien.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 19 nov 2004 23:09

joepie schreef:Als we dan dus praten over de gewonen overeenkomsten tussen de positie van de vrouw in het algemeen bij de SGP achterban en met die van de moslim vrouwen dan zie ik daar dus geen verschil in.

Zou zeggen laat die dan maar eens zien.

Een voorbeeld wat me zo te binnen schiet, uit m'n eigen leven. Mijn ouders hebben me altijd vrij gelaten in de keuze van werk en studie. Tijdens mijn huidige opleiding zat er ook een Turkse jongen/man in onze groep. Hij zag ook wel dat ik altijd een rok draag, en hij kon ook 1 en 1 bij elkaar optellen (mag ook van je worden verwacht als je een financiële opleiding volgt :wink: ). Toen merkte hij eens op dat het in zijn cultuur niet echt gebruikelijk was dat meiden een managementopleiding volgden om daarna manager / leidinggevende te worden. Het had niet echt draagvlak in zijn cultuur, om het voorzichtig uit te drukken. (Bij de opleiding heb ik ook nog geen moslim-dames gezien.) En we kunnen van de SGP-omgeving toch niet echt zeggen dat ze het afraden dat meiden gaan studeren, manager worden of iets dergelijks... Ze hebben wat dat betreft wat meer keus...

Ok, ik weet dat dit een enkel voorbeeld is, maar goed...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 nov 2004 12:02

Goed zo Loezje!
Maar ik vind de vergelijking gewoon helemaal nergens op slaan.
Appels met eieren vergelijken heet zoiets, geloof ik.

Terug naar “Archief”