Aragorn schreef:Maar is die voorwaarde ook bijbels? Ik neig er sterk naar het ermee eens te zijn hoor, maar heb eigenlijk geen idee of dit in de bijbel ook naar voren komt.
Misschien moet je vergeven wel net zo zien als het houden van de wet. We kunnen ons (van onszelf) nooit aan de tien geboden houden, terwijl het eigenlijk wel zou moeten. Nu is er een oplossing voor de consequenties van dat onvermogen en dat is het plaatsvervangend lijden van Jezus, waar je van profiteert door het geloof. Vervolgens hoef je de wet niet meer te houden om behouden te kunnen worden, maar je wilt het des te meer, als vrucht van het geloof. Zo ook met vergeven. Het hoeft niet om zalig te worden en we kunnen het vaak niet, maar mag wel en is eigenlijk beter (zoals Marnix dus ook al zei). (Maar nu heb ik weer even geen oplossing voor het "vergeef ons gelijk wij ook vergeven onze schuldenaren", vergeven is natuurlijk wel de essentie van het christendom.. moeilijk)
Het zou een topic op zichzelf kunnen worden om te zien of wij ons houden aan "Het Onze Vader"... Dat gaat over het algemeen veel dieper dan wij zo oppervlakkig zien, ik heb een boek uit de jaren zestig, waarin elk hoofdstuk wordt besproken en wat het eigenlijk inhoudt. Ik noem: "Geef ons heden ons dagelijks brood"... als we ons eraan zouden houden zou er geen honger in de wereld zijn... En zo gaan ze allemaal dieper en komen we er vaak niet echt aan toe.
Wat dat betreft "kan vergeven" er ook nog wel bij. Maar ik gaf al aan, ook in het gedicht waarmee ik begon, dat het onvoorstelbaar moeilijk is.
Ja, vergeven is de essentie van het christendom. Maar dat hoeft - kóm ik weer - niet te betekenen dat je al je eigen gevoelens wegcijfert.
Vergeven is de essentie denk ik om een heel andere reden: je maakt je volstrekt
onafhankelijk van de dader, die heeft geen invloed meer op je leven en je bent bevrijd en die bevrijding is op zich al een stukje heling.
Nee, jij hebt het door de dader vergeving vragen uiteindelijk niet nodig. Want - als het om zulke ernstige feiten gaat als waarover ik het heb - dan moet ook blijken dat het de ander ernst is met het vragen van vergeving. Zonder vernedering door het slachtoffer is toch noodzakelijk dat een mens die dit op het geweten heeft, door de schaamte heengaat en probeert daar te herstellen wat nog kan (door bv.goede therapie te betalen...)
Sela schreef:m, ben zelf een verlegen door het verhaal wat riska aandraagt... maar vind het wel tof om er met jullie allen verder over te converseren.. is er niet een bepaalde zijweg die we in het licht van dit onderwerp kunnen bediscussieren?
Heb je zelf iets in gedachten Sela?
Ik heb me persoonlijk afgevraagd wat jullie - hoef jij niet direct te zijn hoor!!! - zouden doen als je hoort dat een gewaardeerd ouderling uit de gemeente jarenlang een dochter heeft misbruikt? Of zijn kinderen bleek te tiranniseren?
Luister deze week eens naar o.a. radio 747 en kijk eens naar Nederland 3 naar de uitzendingen over "geheim geweld"? Als dat dan eens een kind uit jouw gemeente zou blijken te zijn, waarvan de ouders gewaardeerd lid zijn? Hoe reageren jullie daarop?
Riska