Waarom ben jij christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Waarom ben jij christen?

Berichtdoor Lalage » 05 feb 2003 21:04

Waarom ben jij christen? Omdat je ouders het zijn? Of heb je zelf een heel bewuste afweging gemaakt?

Hoeveel invloed denk je dat de 'traditie' op je denkbeelden heeft?

Als je in een moslimgezin geboren was, was je dan nu fanatiek moslim geweest?

Filosofeer met me mee!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 05 feb 2003 21:15

Ik denk dat je vooral in het begin christen bent omdat je ouders het zijn. later wordt je dan zelfstandig christen, zegmaar, omdat je ziet dat Gods woord waarheid is en dan kun je er niet meer omheen. Tenminste, zo ging dat bij mij.

parkiet
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 feb 2003 12:20

Ik heb lang gedacht dat de relatiesa die christen zeiden te hebben met God gewoon fake was. Christendom gewoon een verklaring van ons bestaan hier op aarde is, als islam, Jodendom , Boedisme, Darwin, enz.

Tot ik ervaarde dat God echt mens is geworden door JEzus komst naar de aarde. Dat JEzus geen halvegare was, maar dat het waar was wat hij zei: Ik ben de Zoon van God.

God is niet iemand bij wie je in een goed blaadje moet komen, door wettisch leven, geboden navolgen. Maar een Persoon! Die voelbaar aanwezig kan zijn.

Ik moet weg, reageer hier nog verder op...........
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 06 feb 2003 15:22

God heeft mij ouders gegeven die in Hem geloofden. Zij hebben mij opgevoed, vanuit hun geloof in Hem.
Zodoende heeft God mij al heel jong met Hem in aanraking gebracht.
De eerste tijd van mijn leven ging ik met mijn ouders mee, was ik christen omdat mijn ouders dat waren.
Op wat latere leeftijd is het meer en meer voor mij gaan betekenen, en heb ik mogen zien dat Jezus Christus ook mijn Verlosser is.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom ben jij christen?

Berichtdoor Thedudehimself » 06 feb 2003 15:25

Lalage schreef:Waarom ben jij christen? Omdat je ouders het zijn? Of heb je zelf een heel bewuste afweging gemaakt?

Hoeveel invloed denk je dat de 'traditie' op je denkbeelden heeft?

Filosofeer met me mee!

Mijns inziens kun je geen christen zijn omdat je ouders het zijn. Je kunt wel religieus zijn omdat je ouders het zijn of omdat je gevoel hebt voor religie (sommigen hebben daar gewoon meer mee volgens psychologisch onderzoek :wink: .) Ik zie christelijke traditie of moslimtraditie als religie maar christenzijn als een werk van God. Op een zeker moment heeft God mij aangegrepen door Zijn blijde boodschap welke is Jezus Christus. Het is wel zo dat als je in een goede christelijke traditie bent grootgebracht dat je dan meer kans hebt om aangegrepen te worden door de boodschap.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 06 feb 2003 16:23

Lalage schreef:Waarom ben jij christen?

Omdat ik als kind vele boeken las, maar Jezus (het Evangelie) het enige boek was dat mij wis te overtuigen van zijn liefde en wijsheid ...

Lalage schreef:Omdat je ouders het zijn?

Nee, want die zijn (a) nauwelijks actief in hun geloofsleven en (b) van een andere (RK) kerk ...

Lalage schreef:Of heb je zelf een heel bewuste afweging gemaakt?

Ja, als 7-jarige, daarna gedwaald en een kwart eeuw later als verloren zoon thuis gekomen, zei het in een ander soort kerk (Evangelie/Pinkstergemeente)

Lalage schreef:Hoeveel invloed denk je dat de 'traditie' op je denkbeelden heeft?

Weinig, omdat ik gebroken heb met de traditie en voor een gemeente heb gekozen die zelf weinig traditie kent ...

Lalage schreef:Als je in een moslimgezin geboren was, was je dan nu fanatiek moslim geweest?

Ik denk dat ik dan dezelfde zoektocht had gemaakt als nu; of ik ook op dezelfde plaats was uitgekomen weet ik niet, maar ik zou wederom geen rust gekend kunnen hebben alvorens ik Thuis was :wink:

Lalage schreef:Filosofeer met me mee!

Dit waren mijn persoonlijke antwoorden

John

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 06 feb 2003 22:06

een geloofsopvoeding door je ouders is een zegen. als je ouders een kind van God zijn, kunnen zij het middel van God tot jouw bekering zijn. en dat is heel erg mooi. volgens ds. C.G. Vreugdenhil is de geloofsopvoeding een van de belangerijkste 'bekeringsplaatsen' (zie boekje: 'waar geloof' van aangehaald personage) dit is dus een verantwoording voor de ouders. en ook (hoogstwaarschijnlijk) een verantwoording wwaar zij bij de HEilige Doop 'ja' op hebben gezegd...

ik geloof dat God vanuit en door mijn opvoeding mij wedergeboren heeft. ik dank Hem daarvoor en door!!!

ik denk dat het verschil wat Lalage maakt in 'Waarom ben jij christen? Omdat je ouders het zijn? Of heb je zelf een heel bewuste afweging gemaakt?' een confronterende vraag is. als het god is heb je, ondamks dat je ouders je al christelijk hebben opgevoed, toch nog een keuze gemaakt!!! (omdat god voor ons koos)
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 06 feb 2003 22:11

tja, ik vind het altijd moeilijk hoe sommige kerken hierover denken. bijv. de Vrijgemaakten. zij denken dus dat ieder kind dat in de gemeente geboren wordt, in de Doop in het Verbond zit. en daardoor geheiligd zijn... zij geloven dan ook dat dat kind DOOR HUN GEBOORDE IN CHRISTELIJK (vijgemaakt) GEZIN, bekeerd is. ik denk dan: en de persoonlijke bekering? ik heb hier nog (bijna) geen vrijgemaakte over horen praten! zij kennen alleen de verbondszaligheid. ik vind dit erg moeilijk!!!

hoort volgens mij ook bij de regel 'ik geloof door mijn ouders' uit start v/d topic...toch?
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 07 feb 2003 11:52

Laat ik beginnen te zeggen dat ik dit een heel sterke topic vind, en dat ik mijn persoonlijke antwoorden al heb gegeven. Maar de filosofie van de vragen van lalage is te interessant om verder te late liggen ...

Lalage schreef:Filosofeer met me mee!

Dit maal geen persoonlijke bijdrage, maar een filosofische ...
.... dus bedoelt om over na te denken

Lalage schreef:Waarom ben jij christen?

Heb je een echt goede reden om christen te zijn ?

Lalage schreef:Omdat je ouders het zijn?

Je hebt ook de naam van je ouders gekregen, dus dat is makkelijk voorthobbelen ....

Lalage schreef:Of heb je zelf een heel bewuste afweging gemaakt?

Heb je ooit zelf gekozen voor Jezus, voor God, op grond van je eigen afwegingen

Lalage schreef:Hoeveel invloed denk je dat de 'traditie' op je denkbeelden heeft?

Waarom ga je naar een bepaalde kerk; omdat je daarin bent opgegroeid, of omdat je partner daarin is opgegroeid ...
Waarom denk je op een bepaalde manier over
- de doop (kinder van gelovigen of gelovigen)
- kerkgang (elke dag; elke week; niet noodzakelijk)
- taal in kerk(universeel - hebreews - grieks - latijn; tale kanaans; hedendaags Nederlands)
- muziek in kerk(niet; orgel - piano - acoustisch - moderne band; psalmen; oud-berijmd - nieuw berijmd; gezangen; opwekking; reli-pop; alles wat de juiste boodschap heeft)
- voor wie het avondmaal is(als je het 'waard' bent; als je gelooft; ter vergeving)
- hoe vaak het avondmaal is (elke kerkgang; 1 keer in de paar maanden)
- genade (voor iedereen die wilt; voor wie Jezus gelooft; voor wie een levend geloof heeft; ...)
- bidden / stille tijd (halfuur per dag elke dag; de hele zondag; wekelijks; onderhouden van een relatie)
- andere gemeente (mits geloof in Christus; mits bepaalde leefregels; mits ...)
- hoe God de aarde heeft gemaakt (7 dagen en daarna laten aftakelen; evolutie; hoe belangrijk zijn Gods Werken naast Gods Woord?)
- de Bijbel (enige bron van kennis over God? of erken je ook andere geschreven bronnen, zoals de geloofsbelijdenis; Dordtse leefregels; Heidelbergse catechismus en wat doe je als bronnen elkaar tegen spreken)

Lalage schreef:Als je in een moslimgezin geboren was, was je dan nu fanatiek moslim geweest?

Is helemaal niet zo'n gekke vraag als het lijkt, want er zijn nogal wat overeenkomsten tussen sommige varianten van het moslim- en sommige varianten van het christelijke geloof ... (brengt je ook weer terug naar de vorige vraag :wink: )

Moet je nadenken over je geloof :?: als je met je verstand wilt geloven ... :idea:

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 feb 2003 12:08

Heb je ooit zelf gekozen voor Jezus, voor God, op grond van je eigen afwegingen
ja, ik ben opgenieuw gestart (los van opvoeding) en heb alle opties tegen elkaar afgewogen.

Waarom ga je naar een bepaalde kerk; omdat je daarin bent opgegroeid, of omdat je partner daarin is opgegroeid ...
ik ga zelden naar de kerk en zeker niet omdat ik daar opgegroeid ben. De leer van de kerk waar ik opgegroeid ben kan ik het niet mee eens zijn

Waarom denk je op een bepaalde manier over
- de doop: alleen gelovigen, je moet in ieder geval een commitment hebben
- kerkgang: voor mij niet noodzakelijk
- taal in kerk: mengeling van tale kanaans en hedendaags Nederlands)
- muziek in kerk: orgel, misschien nog piano (de kerk is geen muziektent!) psalmen 1773 berijming, geen gezangen (houd ik niet van), niet alleen de boodschap maar ook de vorm is belangrijk. De vorm is een deel van de boodschap.
- voor wie het avondmaal is: voor iedereen die behoefte heeft aan vergeving van zonden
- hoe vaak het avondmaal is: 1 keer in de paar maanden
- genade: voor iedereen die in Christus gelooft (en ook doet)
- bidden / stille tijd: continu, geen tijden of schema's
- andere gemeente: zolang Christus in het middelpunt staat
- hoe God de aarde heeft gemaakt: 6 dagen, daarna laten aftakelen; schepping en (micro)evolutie, Gods werken en woorden zijn niet te scheiden van elkaar
- de Bijbel: belangrijke bron van kennis over God, daarnaast ervaringen van christenen (via openbaring van de Geest aan hen) en persoonlijke openbaring door de Geest. De bijbelboeken zijn voor een groot deel ook ervaringen van mensen die geinspireerd waren door de Geest.
Lalage schreef:

waarschijnlijk niet.

Moet je nadenken over je geloof als je met je verstand wilt geloven ...
het verstand kan veel minder bevatten dan de intuitie, of het gevoel, zo je wilt. Met gevoel bedoel ik dus geen emoties (ik vind dit leuk en dat niet, ed).

Jantje

Berichtdoor Jantje » 07 feb 2003 13:15

't Is toch logisch dat je christen bent op Refoweb? Ik ben christen omdat mijn ouders dat zijn.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 07 feb 2003 14:19

ik ben christen omdat ik met god verder wil en god wil dat we voor
hem kiezen
zonder god zou ik niet kunnen

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 14:47

connie schreef:ik ben christen omdat ik met god verder wil en god wil dat we voor
hem kiezen
zonder god zou ik niet kunnen

Ok. Dat snappen we wel. Maar waarom? Wie of wat heeft je ertoe gedreven?
Sorry, Connie. Maar je geeft geen logisch argument. Het is een simpele en logische vraag waar ik onder andere bij jou steeds nieuwsgieriger naar raak.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 feb 2003 17:14

waarom logisch argument? Kan jij precies uitleggen waarom je op iemand verliefd bent? God is ons waard, Hij heeft zoveel voor ons gedaan! Zijn Zoon is voor ons gestorven, en hoe kunnen we aan dat offer voorbij gaan? God houdt van ons, die liefde moeten wij beantwoorden. En ik kan ook niet anders dan dat. Al vergeet ik soms wel dat Hij van me houdt.
Maar, als je God kent, kan je toch niet anders dan van Hem houden. En als Hij zich bekend maakt, is het geen kwestie van kiezen tussen wel of niet geloven. Hij is er, Hij is er voor ons! En dat zou iedereen moeten weten. God laat Zich zien, op Zijn tijd, en dan moeten we wel met Hem mee! Dan kan je niet meer zonder Hem.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Storyteller

Pathos aside

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 17:31

Ik dacht dat er een geredeneerd argument werd gevraagt.
Zonder pathos (gevoel) of ethos (leer) beredeneren of je geloof misschien veroorzaakt is door je opvoeding of referentiekader.
Je kan niet in God gaan geloven omdat je hebt gezien dat Zijn zoon voor ons is gestorven, want dat moet je eerst leren en geloven.
Ik wil niet bot klinken, maar een logische fylosofering over geloof lijkt me erg interessant.

Ja, ik kan uitleggen waarom ik verliefd ben. Ik weet welke stoffen in mijn hersenen dat veroorzaakt. Maar ik ga er liever van uit dat het is omdat zij voorbestemd is voor mij. Of omdat ze simpelweg het mooiste en liefste meisje ooit is. Of een ander argument uit de pathos. Maar pathos doet het er niet toe in deze discussie.
Daarom, zoals een wijze vriend van mij altijd zegt als ik bij hem kom met liefdesperikelen: "Pathos aside"

Terug naar “Archief”