Verkering en bevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 13:38

Een generatie is toch niet maar 14 jaar????? :mrgreen:

Maar ik ken ook genoeg stelletjes die in hun relatie goed met elkaar omgaan en toch elk vrije minuut bij elkaar zitten. Dat heb ik ook niet gezegd. Alleen vraag ik me dus af of je dan nog wel een voorbeeld bent naar de wereld in het anders zijn.
Denk het niet.
Zij zien alleen de buitenkant en dat is toch waar naar gekeken wordt.

André

Berichtdoor André » 15 nov 2004 13:44

joepie schreef:Een generatie is toch niet maar 14 jaar????? :mrgreen:

Maar ik ken ook genoeg stelletjes die in hun relatie goed met elkaar omgaan en toch elk vrije minuut bij elkaar zitten. Dat heb ik ook niet gezegd. Alleen vraag ik me dus af of je dan nog wel een voorbeeld bent naar de wereld in het anders zijn.
Denk het niet.
Zij zien alleen de buitenkant en dat is toch waar naar gekeken wordt.

Dat bedoelde ik ook, al ging het er alleen maar om, een voorbeeld te zijn voor je eigen gemeente.
Rustiggggggg maar ik ben ook wel een beetje rechts. 8) 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 14:21

joepie schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:Dat kan, maar je maakt mij niet wijs dat je doordat er geen natuurlijke rem is het niet moeilijk is.

Ik denk dat Acire dat zelf wel het beste weet. :wink:

Daarbij vind ik dat we een licht naar de wereld moeten zijn. En als we als stelletje al gewoon een heel weekend samen op een kamer doorbrengen, dan straal je daar naar de wereld hetzelfde uit als een stel wat samen woont. Dus ben je ook geen lichtend voorbeeld naar de wereld om je heen. Het : gij geheel anders, is dan niet meer te zien.

Dat vind ik zo'n non-argument. Je straalt wat uit door liefde aan je omgeving te schenken, laten zien dat je vreugde hebt in het geloof, dingen doen voor je naaste, etc. Je straalt niets uit door zondags niet naar de bioscoop te gaan, door niet het weekend bij elkaar op de kamer te zitten, door een visje op je auto te hebben, enz. enz. Hoe christelijk sommige van die dingen ook mogen zijn, het zijn zeker geen dingen waarmee je het 'licht in de wereld zijn' in de praktijk brengt.

Maar door inderdaad zondags niet naar de bios te gaan straal wel een bepaald licht uit. Zo ook met de manier waarop je met elkaar om gaat.
Als je in niets meer anders ben dan de wereld dan heeft jouw leven zeker geen lichtend voorbeeld. Het Gij geheel anders is nog steeds van kracht.
En ik denk dat je dat niet bent als je inderdaad gewoon bij elkaar zit.
Wij horen ons duidelijk te onderscheiden van de wereld.
We zijn wat dat betrefd aardig wereldgelijkvormig. En onderscheiden ons in niets. Dus wat is dan eigenlijk het verschil nog?

Je straalt geen licht uit door alleen maar anders te zijn, dat begrijp jij denk ik ook wel. En anders zijn om het anders zijn (anders is er geen verschil meer) lijkt me ook niet de bedoeling. Niemand uit 'de wereld' zal jaloers op je worden als jij op zondag niet naar de bioscoop gaat en niemand zal daar het mooie van het geloof in zien. Misschien wel als je uitlegt waarom je dat niet doet, maar dat is dan in het geval van seks voor het huwelijk ook zo.

Wat ik wilde zeggen is dat dit allemaal uiterlijke dingen zijn die wel voortvloeien uit het gelovig zijn, maar die niet de kern vormen van het 'lichtend licht zijn'. Want DAT wordt vooral bepaald door je houding tov. je naaste, en in mindere mate door het vertrouwen op God. En dus NIET, of iig veel minder, door de dingen waar we het hierboven over hebben. Je bent niet anders doordat je bepaalde dingen niet 'mag', maar omdat je niet op jezelf gericht bent en liefde voor je naaste hebt. Dat zijn de dingen waarop er onderscheid hoort te zijn, de rest is in deze kwestie slechts van marginaal belang.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 nov 2004 14:30

Als ik alleen al kijk naar de stelletjes die getrouwd zijn vanwege een zwangerschap bij ons in de kerk, het afgelopen jaar, dan zijn dat dus juist de stelletjes die steeds samen waren in het huisje van het desbetreffende stelletje. Dus zeggen dat het juist ongewenste zwangerschap in de hand werkt als je daar tegen bent gaat niet op.
Oke die hebben dus niet gehoord van zwangerschap want in een half uur kan je al zwanger worden hoor, dus als pa en ma boodschappen doen zijn. En als je uithuis woont en 23 of 27 bent moet je maar toestemming vragen aan pa en ma of je verkering op beozek mag komen ? dat zou pas bekrompen zijn.

Misschien is dat wel zo, maar dan nog, zijn je ouders dus niet dom als ze je willen beschermen. Die opdracht hebben ze nu eenmaal ten opzichte van hun kinderen. Om ze op te voeden tot Gods eer
ja natuurlijk ben ik volledig met je eens maar een kind zul je ooit ook eens los moeten laten, en zelfstandig laten worden en je niet ten koste van alles je zin doordrijven als ouders wat nog te vaak gebeurt in bep kerk gemeentes. God voor alles, en wat krijg je dan, dat mensen de kerk uit gaan en doorslaan doordat ze teveel geperkt worden in hun vriijheid en geloof me ik heb het zat gezien. Mischien moet je eens verdere denken dan zwart en wit en dat er ook nog een kleur is zoals grijs.

En als dat inhoud dat je tot aan je trouwen niet samen gaat wonen, dus ook niet in de weekends, dan is dat iets wat ze doen om je te helpen om zo zuiver mogelijk het huwelijk in te gaan
noem jij dat samenwonen als je wel het hele weekend bij elkaar bent maar niet s’nachts . Kijk ik til dan misschien niet zo zwaar aan bepaalde dingen zoals jij doet maar als ik al 5 jaar het huis uit ben en mijn vriendin al 9 jaar (dat was toen he )dan neem ik toch aan dat je weet waar je mee bezig bent , en ja als we elkaar dan ook zien na het werken en samen koken leer je elkaar goed kennen, is dat dan hokken ?

ah dus dat kan niet want dan zijn ze geen voorbeeld voor een ander dus ze mogen maar niet samenkomen , kom op zeg misschien zijn ze juist wel een lichtend voorbeeld voor een ander, In de bijbel staan overigens zat voorbeelden van figuren die op het eerste gezicht ongelovig zijn maar juist erg gelovig worden of vertrouwen op God/ Jezus. Terwijl er zat mesnen zijn in de bijbel die zich erg vroom voordoen maar het absoluut niet waren.

Ik denk en ben er van overtuigd dat er mensen zijn die niet geloven maar wel leven volgens god wil en liefdevol zijn ten opzichten van zijn medemens, waaraan menig christen nog een voorbeeld kan nemen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 nov 2004 16:27

Persoonlijk voel ik zeker voor het standpunt van Joepie. Ik zou zelf de verleiding heel groot vinden. Natuurlijk heb je de Bijbel en je verstand, maar tegelijk blijf je menselijk vlees met hormonen, lusten en liefde etc.

Ik herinner me dat ik met mijn vriendin op een feestje was van een ongelovige en samenwonende vriend. Toen ik tussendoor vroeg waar ik 's avonds moest slapen vonden ze dat een vreemde vraag van mij, toch gewoon bij haar op de kamer, dachten ze. De mensen gaan er zo vanuit dat je bij elkaar slaapt en seks hebt dat ze heel moeilijk anders kunnen denken van stelletjes die wel bij elkaar op 1 kamer slapen maar geen seks hebben. Maar ook voor kerkmensen moet je de schijn van het kwaad niet ophouden.
The one thing you can give and still keep is your word.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 19:40

Ik zou wel antwoord willen geven met net zulke mooie quote als jullie maar krijg het met de beste wil van de wereld niet voor elkaar.
Dus probeer het maar gewoon zo.

Aragorn. Ik denk dat je juist wel een licht naar de wereld bent als je al anders bent dan de wereld. Die weten echt wel wat er in de kerk te koop is. En door te doen zoals zij doen onderscheid jij je niet van hen. Dan wordt je wereldgelijkvormig.
Door dat jij op zondag niet naar de bios gaat geef je een signaal af naar de mensen om je heen. Dus als je gewoon samen bent op je kamer dan doe je als de wereld en onderscheid je je niet van hen. Ook al heb je geen seks met elkaar. Dat kunnen ze niet aan de buitenkant zien.

En als je 23 en 27 bent dan heb je toch ondertussen wel je verstand gekregen om erover na te denken dat het misschien wel praatjes in de hand werkt als je bij elkaar op de kamer komt. En of dat dan wel zo verstandig is om te doen. Je hoort mij echt niet zeggen dat je toestemming aan je ouders moet vragen of het mag. Maar je had er wel over kunnen nadenken of het wel zo goed was om te doen.
En ja, je kunt in een half uur zwanger worden (denk nog wel sneller ;-) )
Dat zal ik ook nooit beweren dat het niet zo is. Maar er is wel meer een rem op dan als je gewoon altijd maar samen bent. Vrijheid blijheid zeggen ze niet voor niets. En ik denk ook echt wel dat jij in die tijd heus niet de intentie had om met elkaar naar bed te gaan.
Maar ......je koos wel voor een weg waarbij je elkaar het moeilijk maakt.

En ik denk al lang niet meer zwartwit. Die tijd heb ik allang achter me gelaten.
Maar dat stelletjes bij elkaar op de kamer hele weekenden doorbrengen blijf ik toch maar als zwart zien.
Al is het misschien wel zo dat je elkaar dan goed leerd kennen, maar zo denkt de wereld er ook over. Je moet toch minstens wel bij elkaar wonen voor je kunt weten of je wel voor elkaar bestemd bent.

Ik denk inderdaad dat je samenwoont als je elke dag bij elkaar op de kamer bent en alleen niet samen slaapt. Doe dat laatste dan ook maar, want het slapen is nu net niet het ergste ;-)
Ik vind dat eigenlijk nogal hypocriet.

En wat het laatste stukje betrefd snap ik niet wat je daarmee bedoelt.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 nov 2004 20:51

Sjonge, wat een geblaat zeg maar. Laat iedereen het voor zichzelf bekijken wattie:
- wel een kat op het spek binden vind en wat niet,
- wel jezelf in verzoeking vind brengen en wat niet niet
- wel het 'gij geheel anders' vind, en wat niet.
- wel een licht naar de wereld vind en wat niet.
- wel wereldgelijkvormig vind en wat niet.

Dat kun je eenvoudig niet voor elkaar zeggen. Suggereer nu aub niet dat je het beter doet of weet dan een ander. Vertel je eigen ervaring, vertel je motivatie, en laat ieder voor zich bekijken wat ie wel en niet goed vind. Ik word r n beetje moe van om al die post te lezen waarin mensen vinden dat ze het beter weten :S

Maar goed, ik hou van jullie!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 21:04

Ik zal het nog een keer proberen duidelijk te maken. :)

joepie schreef:Aragorn. Ik denk dat je juist wel een licht naar de wereld bent als je al anders bent dan de wereld.

Dat denk ik ook. Alleen de vraag is wel waarin je anders bent. Is dat (alleen) omdat je, bwvs, een rok aanhebt, of ook omdat je iets uitstraalt? Het dragen van een rok is wel anders, maar straalt op zichzelf niets uit. Het liefhebben van je naaste wel.

Die weten echt wel wat er in de kerk te koop is.

Dat valt tegen.

En door te doen zoals zij doen onderscheid jij je niet van hen. Dan wordt je wereldgelijkvormig. Door dat jij op zondag niet naar de bios gaat geef je een signaal af naar de mensen om je heen. Dus als je gewoon samen bent op je kamer dan doe je als de wereld en onderscheid je je niet van hen.

Je onderscheidt je wel maar dat zien ze niet.
En wat voor signaal geef je af door op zondag niet naar de bios te gaan? Dat christenen niets mogen en eigenlijk een minder leuk en bekrompener leven hebben dan niet-christenen. Dat is natuurlijk niet waar, maar ik geloof niet dat dat de dingen zijn waar je iets positiefs mee uitstraalt.

Ook al heb je geen seks met elkaar. Dat kunnen ze niet aan de buitenkant zien.

Moeten ze dat zien dan? Mijn studiegenoten zien ook niet dat ik geen seks met mijn vriendin heb, is dat erg? Degenen met wie ik er weleens over heb gesproken weten het toevallig, verder niet.

Ik zie uiteindelijk geen reden om jezelf hierin te beperken opdat je misschien nog eens iets uit zou stralen (waar ik dus niet in geloof). Andere argumenten vind ik prima, maar hierom zou ik het niet laten.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 15 nov 2004 21:16

*Eens met Aragorn*

Nostyle

Berichtdoor Nostyle » 15 nov 2004 21:59

Ik kan me het in Acires punten wel vinden het ligt voor iedereen anders. De een is best in staat om een weekend met elkaar door te brengen zonder controle van ouders de ander weer niet.

Als ik mezelf na ga dan zou ik niet samen een weekend doorbrengen of samen op vakantie gaan omdat ik de verleiding niet zou kunnen weerstaan maar ook dat als mijn vriendin zwanger zou worden de kans op een zwaar gehandicapt kind zeer groot is door de medicijnen die ze slikt en het haar psychische toestand niet goed zou doen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 nov 2004 22:16

Ik denk inderdaad dat je samenwoont als je elke dag bij elkaar op de kamer bent en alleen niet samen slaapt. Doe dat laatste dan ook maar, want het slapen is nu net niet het ergste
Ik vind dat eigenlijk nogal hypocriet
oke evn resumek

ik woon al ruim 5 jaar niet thuis, mijn huidige vrouw (EX GG ) al 9 jaar niet meer. We hebben elkaar ontmoet op het werk, wonen om de hoek van de straat 5 minuten lopen hoe moeten we elkaar dan leren kennen.

Briefjes schrijven , elkaar alleen ontmoeten als we bij haar of mijn ouders waren, kom op zeg dat zou pas hypocriet zijn. Leren loslaten moet je als ouders ook durven en dat gebeurt nog te weinig. je moet kinderen opvoeden in de leer waarin jij gelooft wat jij beloofd hebt ben ik het mee eens, maar er komt een punt dat je ze los moet laten en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden, die mag je dan goed of afkeuren maar je moet je er niet mee bemoeien want dan heb je hun niet kunnen loslaten, zoiets heet vertrouwen en ja dat zal wat moeilijker zijn als je 18 bent dan 23 resp 27 jaar naar mijn mening.

waarom moeten mensen in bv de gereformeerde gemeenten dan al zo vroeg mogelijk verkering hebben en trouwen en het liefste kinderen baren ? Hoe kan je elkaar nu goed leren kennen volgens jou als je jong bent en nog in je puberteit zit. Door braaf een spelletje te spelen bij paps en mams of door een boswandeling met zijn tween waarin je praat over bep. zaken die je intresseren. (laatste lijkt me leuker )

hoeveel kinderen heb jij dan , en hou je die allemaal tegelijk in de gaten ? in hoeverre kan jij zeggen tot hier heb ik verantwoording en niet verder ? kan jij ze uberhaupt loslaten ?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 nov 2004 22:24

joepie schreef:Aragorn. Ik denk dat je juist wel een licht naar de wereld bent als je al anders bent dan de wereld. Die weten echt wel wat er in de kerk te koop is.

Dat weten ze niet joepie. De kerk heeft een nogal slecht imago. Men denkt dat het saai en ouderwets is (wat in traditionele kerken helaas ook vaak zo is naar mijn mening, dan heb ik het over de vorm en niet over de inhoud). Vandaag nog sprak ik een leerling die nog nooit in een kerk was geweest. Ja, op vakantie, om te bekijken. Maar een dienst bezoeken? De meeste jongeren hebben dat gewoon nog nooit gedaan. Misschien moeilijk te begrijpen voor jou, maar zo is het nu eenmaal. Ik heb op een openbare middelbare school gezeten en mijn medeleerlingen wisten absoluut niks van geloof. Dat ervaar ik overal om me heen.

Ik denk dat je je licht moet laten schijnen door de vruchten van de Geest te dragen: vriendelijkheid, vrede, geduld -> kortom liefde! Dat is aantrekkelijk voor de buitenwereld. Dat je op zondag misschien niet naar de bios gaat, dat merken ze niet eens. Er zijn zoveel mensen die niet naar de bios gaan op zondag, dat valt totaal niet op.

ok nu weer on topic ;)

Nostyle

Berichtdoor Nostyle » 15 nov 2004 22:31

Spons op jouw leeftijd kan ik me begrijpen dat je een dermate zelfstandig leven leidt dat je niet meer bij je ouders gaat zitten.

Maar wat mij nog altijd het meeste heeft bevreemd is dat je in de kerk schuld belijdenis moet doen als je sex voor het huwelijk heb gehad of andere zonden die je heb gedaan voor God minder erg zijn ?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 nov 2004 22:35

Acire schreef:Sjonge, wat een geblaat zeg maar. Laat iedereen het voor zichzelf bekijken wattie:
- wel een kat op het spek binden vind en wat niet,
- wel jezelf in verzoeking vind brengen en wat niet niet
- wel het 'gij geheel anders' vind, en wat niet.
- wel een licht naar de wereld vind en wat niet.
- wel wereldgelijkvormig vind en wat niet.

Dat kun je eenvoudig niet voor elkaar zeggen. Suggereer nu aub niet dat je het beter doet of weet dan een ander. Vertel je eigen ervaring, vertel je motivatie, en laat ieder voor zich bekijken wat ie wel en niet goed vind. Ik word r n beetje moe van om al die post te lezen waarin mensen vinden dat ze het beter weten :S

Maar goed, ik hou van jullie!!

En dat is nu precies wat niet juist is. Hoe kun je ooit op elkaar toezien als iedereen zelf wel uitmaakt wat goed of fout is. En het voor iedereen weer anders is?
En Aragorn ik begrijp je wel hoor, ben het alleen in het geheel niet met je eens. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 nov 2004 22:44

joepie schreef:En Aragorn ik begrijp je wel hoor, ben het alleen in het geheel niet met je eens. :wink:

Dan zou ik graag horen waarom. :) Want Lalage heeft gelijk: je versterkt juist het negatieve imago door te laten zien dat je de leuke dingen niet mag. (Want seks is leuk, en dat het waardevol kan zijn om ermee te wachten zien de meeste mensen niet direct in)

En dat is nu precies wat niet juist is. Hoe kun je ooit op elkaar toezien als iedereen zelf wel uitmaakt wat goed of fout is. En het voor iedereen weer anders is?

Tja, het is idd vervelend dat dingen voor iedereen anders zijn, maar je kunt elkaar moeilijk dwingen er hetzelfde over te denken he? :wink: Je kunt elkaar erop wijzen, maar als diegene het voor zijn geweten en God kan verantwoorden houdt het op.

Terug naar “Archief”