Kom op, we weten toch wel wat vergeven is?
Zo niet, ga dan even wat dingen uit de bijbel lezen waarin Jezus het met gelijkenissen duidelijk uiteenzet.
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Misschien goed om dan te bedenken hoeveel God ons vergeven heeft. Dan hebben we altijd meer kwijtgescholden gekregen dan degene die ons iets schuldig is..... en moet dat een drijfveer zijn voor de ander om ook te vergeven.... met de nadruk op "moet"
Gershwin schreef: Als iemand eerst zijn excuses moet aanbieden alvorens op vergeving te kunnen rekenen, zijn onze motieven niet zuiver. Dan willen we dat iemand eerst ongeveer 50cm (of dieper) door het stof gaat.... de vernedering van de ander is voor ons een vorm van vergelding....
en al is het nog zo fout, die persoon hoeft niet vernederd te worden..."
Riska schreef:
Jas noemt het puur een reactie van de oude mens. Dat is natuurlijk volslagen onzin.
In het gedicht waarmee ik begon, komt duidelijk de strijd naar voren. Je wilt wel, je kunt niet... Dat wordt aan God voorgelegd.
Jas schreef:Toch moeten we ook niet vergeten dat we nu zo'n beetje de redeneertrant van het gedicht aan het volgen zijn, we nemen zo ongeveer aan dat het is zoals dat gedicht zegt. Maar goed beschouwd is dat gedicht natuurlijk puur een reactie vanuit de oude mens. Fout dus.
Jas schreef:Riska schreef:
Jas noemt het puur een reactie van de oude mens. Dat is natuurlijk volslagen onzin.
Wat noem ik een reactie van de oude mens? Volgens mij interpreteer je me nu echt verkeerd hoor. Ik ben dacht ik tot nu toe heel menselijk met deze materie bezig geweest.
Riska schreef:Hoe moet ik je bovenstaande quote dan opvatten Jas? "Maar goed beschouwd is dat natuurlijk puur een reactie van de oude mens..." Wat versta jij onder "Oude mens" dan?
Ik heb altijd gedacht, geleerd, dat "de oude mens" de "onbekeerde mens" is. En dat in dit gedicht de moeite wordt uitgesproken om te vergeven en dit aan God wordt voorgelegd, geeft dat aan dat er sprake is van "onbekeerdheid"?
Kortom: het is niet zo gemakkelijk en ik denk dat God, dat Jezus, dat weet en de mens die hiermee worstelt niet zal veroordelen...
Marnix, ik ken die gelijkenissen. Maar ik zie er niet in dat vergeven moet, koste wat kost.
We moeten denk ik eerst bepalen wat vergeven is.
Het is niet een zomaar: "oke, we praten er niet meer over". Het is veel dieper. Het is, ik heb dat al eerder gezegd, een voluit onder ogen zien wat de ander gedaan heeft, dat dus niet verdoezelen, maar in het volle licht zetten en dan zeggen: "dit, wat er gebeurd is, zal niet meer tussen ons staan".
Maar er kan ook haat zijn ontstaan t.o.v. een dader, die een leven geruïneerd heeft. Ik denk aan mensen die een kind, een partner verloren door een moord. Dat raak je dus nooit meer kwijt. Dat kleurt voor altijd je dagen.
Ik denk aan de misbruikte vrouwen, meisjes, mannen en jongens. Dat raak je ook nooit meer kwijt - er is in feite sprake van een vorm van "levenslang". En dan zou het mogelijk kunnen zijn dat je haat...
Een theoloog zei desgevraagd: "Vergeven is de haat loslaten".
Dáár ligt de kern. En vergeven is niet afhankelijk van de schuldbelijdenis van de ander. Soms kan dat ook niet meer, is die ander al lang dood.
Of, zoals in een TV-programma waarin hij dit zei een vader van een vermoord kind zei: "ik ken de dader niet eens, geen idee wie het gedaan heeft". Maar als je niet tot vergeven komt, laat je de dader nog altijd jouw leven regeren, bepalen, blijf je afhankelijk van hem. Komt er een stuk bitterheid in je, en uiteindelijk verpest dat jouw leven, niet dat van de dader.
Dat is de bevrijding van kunnen vergeven: als je de haat loslaat, als je de ander helemaal loslaat, bevrijd je jezelf.
Dat wil niet zeggen dat vergeving gelijk moet. Die theoloog zei: "misschien ben je wel jaren en jaren verder". Want wat vaak vergeten wordt, wanneer rigoureus naar de teksten gewezen wordt waarop o.a. Marnix wijst, dat dan voorbijgegaan wordt aan de woede die er is. Aan de pijn, de wanhoop, van de ander. Aan het grote verdriet dat je dagen kleurt. Omdat, bv. in het voorbeeld van incest er rouw is, rouw om een jeugd die er niet was, rouw om een vader, een broer, een grootvader, een oom, die geen vader, broer, grootvader, oom was, maar de mens die een groot stuk van jouw leven verwoestte...
Kortom: het is niet zo gemakkelijk en ik denk dat God, dat Jezus, dat weet en de mens die hiermee worstelt niet zal veroordelen...
Riska schreef:Jas schreef:Toch moeten we ook niet vergeten dat we nu zo'n beetje de redeneertrant van het gedicht aan het volgen zijn, we nemen zo ongeveer aan dat het is zoals dat gedicht zegt. Maar goed beschouwd is dat gedicht natuurlijk puur een reactie vanuit de oude mens. Fout dus.Jas schreef:Riska schreef:
Wat noem ik een reactie van de oude mens? Volgens mij interpreteer je me nu echt verkeerd hoor. Ik ben dacht ik tot nu toe heel menselijk met deze materie bezig geweest.
Hoe moet ik je bovenstaande quote dan opvatten Jas? "Maar goed beschouwd is dat natuurlijk puur een reactie van de oude mens..." Wat versta jij onder "Oude mens" dan?
Ik heb altijd gedacht, geleerd, dat "de oude mens" de "onbekeerde mens" is. En dat in dit gedicht de moeite wordt uitgesproken om te vergeven en dit aan God wordt voorgelegd, geeft dat aan dat er sprake is van "onbekeerdheid"?
joris schreef:mee eens, jas
En ook dat het belangrijk is dat iedereen dat op zijn eigen tempo en eigen manier doet. OM te kunnen vergeven moet je eerst de pijn goed kunnen vast pakken. Heilzame boeken op dit gebied is bijvoorbeeld' genezing van je identiteit' van Leane Peayne. En voor mannen is haar boek Crisis in mannelijkheid' geweldig heilzaam.
En zoiets kan je niet alleen.
Riska schreef:Die tijd wordt ons gegund, want nogmaals: God vraagt geen onmogelijke dingen van ons.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 27 gasten