Wicca, hekserij, duivel en dat soort enge dingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 14:23

Pieter schreef:Hmm, ik ben nooit naar een van zijn shows geweest.

Echter, Rostelli schijnt middels hypnose zijn 'slachtoffers' allerlei dingen te laten doen. Hij neemt hun geest als het ware over, puur om te laten zien hoe knap hijzelf wel niet is.

Dat hij over bovennatuurlijke krachten beschikt, lijkt me duidelijk. Het lijkt me evenzeer duidelijk dat hij die krachten niet op een juiste wijze inschakelt. Sterker nog, ik geloof dat deze man een knecht van de duisternis is.

Hypnose heeft niks te maken met bovennatuurlijke krachten, 'geest overnemen', duisternis enzovoort. Het is slechts een staat van bewustzijn waarin men ontvankelijk is voor suggesties.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 nov 2004 14:41

Collateral schreef:
Pieter schreef:Hmm, ik ben nooit naar een van zijn shows geweest.

Echter, Rostelli schijnt middels hypnose zijn 'slachtoffers' allerlei dingen te laten doen. Hij neemt hun geest als het ware over, puur om te laten zien hoe knap hijzelf wel niet is.

Dat hij over bovennatuurlijke krachten beschikt, lijkt me duidelijk. Het lijkt me evenzeer duidelijk dat hij die krachten niet op een juiste wijze inschakelt. Sterker nog, ik geloof dat deze man een knecht van de duisternis is.

Hypnose heeft niks te maken met bovennatuurlijke krachten, 'geest overnemen', duisternis enzovoort. Het is slechts een staat van bewustzijn waarin men ontvankelijk is voor suggesties.
Ik zou Rostelli niet over een kam willen scheren met een hynose therapeut... maar hypnose in het algemeen (en die van Rostelli in het bijzonder) is mijnsinziens weldegelijk gevaarlijk. Je geeft immer je machtspositie (van het bewustzijn) over aan een ander persoon. In de fase (van hynose) ben je ontvankelijk voor allerlei invloeden.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 14:57

@tlantis schreef:Je geeft immer je machtspositie (van het bewustzijn) over aan een ander persoon.

Ook dit is een hardnekkig misverstand over hypnose. Lees eerst eens wat info, zou ik zeggen.

http://www.angelfire.com/me4/Steunpuntsglgm/hulpverlening/hypnotherapie.html
http://www.hypnose.nl/hypnose/t_hypn0.asp?ArtID=28

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 01 nov 2004 15:03

Hoe dan ook, het is duidelijk dat Rostelli zijn hypnose-talent alleen maar gebruikt om zichzelf daarmee op te hemelen en zijn bankrekening te laten groeien. Ook dat is in zekere zin occult te noemen, of in ieder geval zondig.

Hoewel zijn shows in de letterlijke betekenis van het woord dan wellicht niet occult zijn te noemen, ben ik ervan overtuigd dat we hier te maken hebben met een dienaar van Lucifer.

Tja, jouw linkjes naar info over hypnose zeggen me niet zoveel. Rostelli gebruikt hypnose duidelijk op een geheel andere manier. En daarin neemt hij weldegelijk controle over je bewustzijn, om je vervolgens allerlei acts te laten opvoeren op het podium, ter meerdere eer en glorie van zichzelf.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 nov 2004 15:06

Collateral schreef:
@tlantis schreef:Je geeft immer je machtspositie (van het bewustzijn) over aan een ander persoon.

Ook dit is een hardnekkig misverstand over hypnose. Lees eerst eens wat info, zou ik zeggen.

Hypnose.com schreef:De eenvoudigste definitie is: een veranderde ervaringstoestand die wordt gekenmerkt door een verhoogde bereidheid om suggesties en taken uit te voeren.
Okay, misschien is uit handen geven net een stap te ver... maar als ik dit lees zit het er niet ver vandaan...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 01 nov 2004 15:18

Ik denk dat Rostelli op een andere manier en met een ander doel van hypnose gebruik maakt dan op deze sites wordt beschreven.

Nu weer ontopic, want ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen dat het gebed het beste wapen is tegen invloeden van de duisternis.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2004 15:31

@tlantis schreef:
Hypnose.com schreef:De eenvoudigste definitie is: een veranderde ervaringstoestand die wordt gekenmerkt door een verhoogde bereidheid om suggesties en taken uit te voeren.
Okay, misschien is uit handen geven net een stap te ver... maar als ik dit lees zit het er niet ver vandaan...

Ik vind het een wereld van verschil. Bij hypnose zul je in principe niks doen dat tegen je wil in gaat. Het is natuurlijk belangrijk dat de hypnose geschiedt met hulp van een integere en ervaren hypnotiseur.

Rostelli doet ook aan magie en telekinese in zijn show; schaar zijn activiteiten dus niet zomaar onder hypnose. Of hij daarmee verkeerd bezig is? Misschien, ik ga er niet over oordelen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 nov 2004 10:50

Mariamagdalena schreef:Beschermd tegen geestelijke invloeden , bedoel ik, zoals angsten die kunnen ontstaan als mensen om je heen ( bv op schoolkamp uit je klas ) bv gaan glaasje draaien en geesten oproepen. Of zulke dingen. Als jij van Jezus bent, ben jij beschermd.
Natuurlijk niet tegen lichamelijke dingen of ziektes of zo, was het maar waar.
Het ging toch over wicca en zo?
En dat het met Petrus mis ging, op dat meer, kwam omdat hij twijfelde.
Als je twijfelt, ja, dan kan het wel mis gaan.

Dat is niet waar. Er zijn weldegelijk veel christenen die leiden onder geestelijke druk van het Kwade. Er zijn ook vele grote angsten bij christenen. Je kunt dan wel uitgaan van 'als je van Jezus bent, ben je beschermd' maar dat vind ik te gemakkelijk. Misschien is het waar, maar dat maakt de angst, de dreiging, de onzekerheid, de paniek, het gevaar, etc. niet kleiner.
Twijfel is bovendien menselijk en twijfel is een van de zaken die het meest kapot maakt, zowel in het geestelijk leven als in het 'tijdelijke' leven.
Als je intens met Wicca bezig bent vraag ik me af of je onder bescherming van God staat. God is namelijk niet de enige machtige Macht. Er zijn nog meer hele machtige machten/krachten. Als jij Wicca bedrijft ga je lijnrecht in tegen dat waar de bijbel voor staat. Ik denk dat je een keuze moet maken, niet beide.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 nov 2004 10:52

Collateral, mijns inziens zit er nogal een verschil tussen hypnose als therapie en hypnose als entertainment.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 nov 2004 10:55

kurtyo schreef:Collateral, mijns inziens zit er nogal een verschil tussen hypnose als therapie en hypnose als entertainment.

Ik denk dat het verschil slechts zit in het doel; de staat van bewustzijn en de mogelijkheden die die staat biedt, zijn volgens mij hetzelfde. Je zou het kunnen zien als het verschil tussen autorijden om ergens te komen en autorijden voor de lol.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 nov 2004 18:21

Collateral schreef:
kurtyo schreef:Collateral, mijns inziens zit er nogal een verschil tussen hypnose als therapie en hypnose als entertainment.

Ik denk dat het verschil slechts zit in het doel; de staat van bewustzijn en de mogelijkheden die die staat biedt, zijn volgens mij hetzelfde. Je zou het kunnen zien als het verschil tussen autorijden om ergens te komen en autorijden voor de lol.

Hoedan ook, als het een brakke auto is, in beide gevallen levensgevaarlijk.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 nov 2004 19:41

meschianza schreef:Hoedan ook, als het een brakke auto is, in beide gevallen levensgevaarlijk.

Ik ken geen voorbeelden van 'crashes' bij professionele toepassing van hypnose. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 nov 2004 20:14

Collateral schreef:

Ik ken geen voorbeelden van 'crashes' bij professionele toepassing van hypnose

Als de ''professionele toepassing'' is zoals in je linken beschreven staan, lijkt mij dat ook niet. Zoals ik het begrijp, help je als buitenstaander de patient te concentreren op een onderwerp, vergelijkbaar met het lezen van een spannend boek, om zo weer wat orde aan te brengen. DE patient heeft zn eigen geest gewoon in de hand. Als behandelend persoon heb je er in iedergeval geen grip op de geest van de ander, je helpt alleen de patient om zich te consenteren, gehypnotiseerde staat te bereiken. (of dat een goede/veilige behandeling is, laat ik maar over aan deskundigen)

Hoe dan ook onvergelijkbaar met een hypnotiseur als Rostelli, in dergelijke hypnoses treed de geest uit het lichaam met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Lichaam en geest horen bij elkaar, daar moet je niet mee gaan rommelen.

Je hebt dus hynose en hypnose. De hypnose waar je geest binnen je blijft en de hypnose waar je geest uittreed. DAt laatste vind ik levensgevaarlijk en veel linken hebben met magie.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 12 nov 2004 03:57

Is je geest misschien hetzelfde als wat sommige christenen 'de ziel' noemen? dan lijkt het me extra riskant je geest in handen van een feilbaar mens te geven...

Collateral, geloof je in God? niet toch? geloof je in andere bovennatuurlijke machten? Dat is denk ik wel relevant voor de discussie :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 12 nov 2004 10:19

Gershwin schreef:Is je geest misschien hetzelfde als wat sommige christenen 'de ziel' noemen? dan lijkt het me extra riskant je geest in handen van een feilbaar mens te geven...

Ik geloof niet dat bij welke vorm van hypnose dan ook de geest wordt 'overgegeven'. Uittreding is heel wat anders dan hypnose; hypnose is slechts een mogelijke manier om uittreding te veroorzaken. En zelfs bij uittreding ben je zelf baas over je eigen geest. Je overwicht wordt dan wel bepaald door je 'diepste gedachten', en het is dan dus belangrijk dat die 'diepste gedachten' goed zijn, anders kan uittreding een enge ervaring zijn. Ook is het belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent als je uittreedt. Als je dat weet, lijkt uittreding me niet per definitie verkeerd of gevaarlijk.

Collateral, geloof je in God? niet toch? geloof je in andere bovennatuurlijke machten? Dat is denk ik wel relevant voor de discussie :wink:

Ik geloof wel in God! Alleen mijn godsbeeld niet echt een bijbels godsbeeld. Niet dat ik helemaal zeker weet dat God bestaat, maar ik geloof wel sterk in Zijn bestaan.

En bovennatuurlijke machten? Geloof ik ook in, God is namelijk al een bovennatuurlijke macht. :) Maar ik geloof ook in een hogere realiteit dan de realiteit zoals wij die kennen; een realiteit waar de ziel verblijft (en waar de ziel dus blijft als ons lichaam sterft). Er zijn mensen die door uittreding die realiteit hebben verkend, met mijns inziens opzienbarende resultaten.

Mooie sig trouwens!!! =D> ;)

Terug naar “Archief”