gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 10 nov 2004 10:28

marcel081276 schreef:alle gaven uit de bijbel gelden nu ook nog! alleen als ze vreemd zijn blijken ze ineens slecht te zijn ofzo.. ik kom zelf uit de oud-geref gem. maar ben nu lid bij een evangelische gemeente, ik moest ook eerst wennen omdat het vreemd voor me was, maar als ik de bijbel lees is het helemaal niet vreemd maar was het eerder vreemd in de kerk waar ik eerst kwam.. even een opmerking over het bidden voor zieken, lees eens hoe er gebeden word voor zieken, word God om genezing gesmeekt? nou sorry dat kan ik niet vinden.. ik gebied u in de naam van Jezus staat er wel :!: dat is wel heel iets anders. ik zeg niet dat om genezing smeken niet goed is, maar als ik de bijbel lees kom ik heel andere dingen tegen. enne nog even een opmerking tegen jas, die Maitreya beweging waar jij het over heb is een Tibetaans boeddhisme, ik weet niet of je dat in lijn wil trekken met evangelisch/charismatich/pinkstergemeente? ik zou een beetje voorzichtig zijn met te snel oordelen.

grrtss van mars

Dus als iemand niet van ziekte genezen wordt, ligt dat aan hemzelf?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 10 nov 2004 10:30

Trouwens, Joepie: Amen, ja amen!

Ik denk ook dat we die gaven van de Geest veel breder moeten zien en niet beperken tot bepaalde kenmerken. Ik heb eens een video gezien van mensen die in de geest vielen en stuiptrekkend en hinnikend op de grond lagen, maar dat staat voor mij ver beneden een persoonlijk gebed waar de Geest 'mebidt', en waarin Gods liefde gevoeld wordt!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 10 nov 2004 18:23

alex leusink schreef:
marcel081276 schreef:alle gaven uit de bijbel gelden nu ook nog! alleen als ze vreemd zijn blijken ze ineens slecht te zijn ofzo.. ik kom zelf uit de oud-geref gem. maar ben nu lid bij een evangelische gemeente, ik moest ook eerst wennen omdat het vreemd voor me was, maar als ik de bijbel lees is het helemaal niet vreemd maar was het eerder vreemd in de kerk waar ik eerst kwam.. even een opmerking over het bidden voor zieken, lees eens hoe er gebeden word voor zieken, word God om genezing gesmeekt? nou sorry dat kan ik niet vinden.. ik gebied u in de naam van Jezus staat er wel :!: dat is wel heel iets anders. ik zeg niet dat om genezing smeken niet goed is, maar als ik de bijbel lees kom ik heel andere dingen tegen. enne nog even een opmerking tegen jas, die Maitreya beweging waar jij het over heb is een Tibetaans boeddhisme, ik weet niet of je dat in lijn wil trekken met evangelisch/charismatich/pinkstergemeente? ik zou een beetje voorzichtig zijn met te snel oordelen.

grrtss van mars

Dus als iemand niet van ziekte genezen wordt, ligt dat aan hemzelf?

dat zeg ik toch niet, ik weet ook wel dat God de genezer is, maar ik lees ook genoeg over geloven in de bijbel..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 18:52

marcel081276 schreef:enne nog even een opmerking tegen jas, die Maitreya beweging waar jij het over heb is een Tibetaans boeddhisme, ik weet niet of je dat in lijn wil trekken met evangelisch/charismatich/pinkstergemeente? ik zou een beetje voorzichtig zijn met te snel oordelen.

grrtss van mars

Ik heb zelfs het verband niet gelegd. Dat doe jij nu. Overigens is de Maitreyabeweging véél meer dan tibetaans boeddhisme, maar goed, dat terzijde. Het enige wat ik gezegd heb, is dat er in de Bijbel gewaarschuwd wordt tegen de valse christussen in de laatste dagen die grote tekenen en wonderen doen. Ik sluit me aan bij die waarschuwing, er kan niet genoeg tegen gewaarschuwd worden, maar daarmee geen enkele link gelegd naar welk kerkverband dan ook. Dus beschuldig me niet van dingen die kant noch wal raken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 10 nov 2004 20:11

Ik denk ook dat we die gaven van de Geest veel breder moeten zien en niet beperken tot bepaalde kenmerken. Ik heb eens een video gezien van mensen die in de geest vielen en stuiptrekkend en hinnikend op de grond lagen, maar dat staat voor mij ver beneden een persoonlijk gebed waar de Geest 'mebidt', en waarin Gods liefde gevoeld wordt!

Dat heeft ook niets met de gave van de Geest te maken...
Deze zijn genoemd in de bijbel. Het lachen, vallen, gillen stuiptrekken, rennen ongecontroleerde bewegingen maken.. heeft niets met de gave van de Geest te maken.
Dit is trontoblessing..en is gericht op eigen beleving. Iets waar juist de Gave niet bedoeld voor zijn. De meeste evang.gemeentes hebben ook een afkeer van deze vorm van gave.

Joepie zegt: in tongen spreken dat sticht niemand.... Nee dat denk jij...
Ik geloof pas..wanneer..(dat komt mij bekent ) dat zeggen ongelovige ook.

De gave zijn gegeven alleen de vraag is.. wat doe je ermee?

Maar goed, ik begrijp ook dat wij hier van mening blijven verschillen.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 10 nov 2004 22:28

wil ik nog even toevoegen: in tongen spreken is in de taal van de Geest en gaat in je aanbiding naar God toe net een stukje verder en dieper omdat je anders woorden tekort komt. tongentaal sticht jezelf. in andere gevallen kan het ook je kerk stichten maar als daar geen vertaling bij is dan is het het beste tongentaal voor je te houden. dit staat gewoon in je bijbel. paulus schreef daar al over.

ik vind het jammer dat sommige mensen daar zo ontzettend afstandelijk en behouden over doen. je mag best de kat uit de boom kijken en het is goed kritisch te zijn maar tegelijkertijd moet je zelf ook wat verder dan de kerk(muren) kijken. ik heb al eens eerder gezegd dat ik de refo-kerk waardeer vanwege de bijbelbennis maar dat ik voor een levende relatie met gevoel beter voor een evangelische kerk kan kiezen. waarom dat niet combineren?

joepie

Berichtdoor joepie » 11 nov 2004 08:45

yezz schreef:

Dat heeft ook niets met de gave van de Geest te maken...
Deze zijn genoemd in de bijbel. Het lachen, vallen, gillen stuiptrekken, rennen ongecontroleerde bewegingen maken.. heeft niets met de gave van de Geest te maken.
Dit is trontoblessing..en is gericht op eigen beleving. Iets waar juist de Gave niet bedoeld voor zijn. De meeste evang.gemeentes hebben ook een afkeer van deze vorm van gave.

Joepie zegt: in tongen spreken dat sticht niemand.... Nee dat denk jij...
Ik geloof pas..wanneer..(dat komt mij bekent ) dat zeggen ongelovige ook.

De gave zijn gegeven alleen de vraag is.. wat doe je ermee?

Maar goed, ik begrijp ook dat wij hier van mening blijven verschillen.

Ik hoef ook niet te geloven in dingen die niet vanuit de Geest zijn. Maar juist in dingen die dat wel zijn. En om mij te vergelijken met een ongelovige? Ik denk dat ik de Bijbel achter me heb als ik zeg dat er vele valse profeten zullen opstaan, er zullen er veel zijn die zeggen in Mijn naam boze geesten uit te drijven en zieken te genezen maar het niet doen. En dat hou ik dan maar in gedachten als ik weer eens van zulke wilde verhalen hoor.
Als je bid om de gaven van de Geest dan wil je ze ook allemaal. Dus ook die van gif drinken en slangen oprapen!
Dan wordt die Geest niet beperkt tot wat wij denken dat zou moeten zijn.

En God smeken om genezing is ook alleen maar Bijbels: Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen,
Het is nog maar de vraag of de Bijbel spreekt over het uitdrijven van ziekte op de manier zoals er gedaan wordt.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 11 nov 2004 18:16

jas schreef:
marcel081276 schreef:enne nog even een opmerking tegen jas, die Maitreya beweging waar jij het over heb is een Tibetaans boeddhisme, ik weet niet of je dat in lijn wil trekken met evangelisch/charismatich/pinkstergemeente? ik zou een beetje voorzichtig zijn met te snel oordelen.

grrtss van mars

Ik heb zelfs het verband niet gelegd. Dat doe jij nu. Overigens is de Maitreyabeweging véél meer dan tibetaans boeddhisme, maar goed, dat terzijde. Het enige wat ik gezegd heb, is dat er in de Bijbel gewaarschuwd wordt tegen de valse christussen in de laatste dagen die grote tekenen en wonderen doen. Ik sluit me aan bij die waarschuwing, er kan niet genoeg tegen gewaarschuwd worden, maar daarmee geen enkele link gelegd naar welk kerkverband dan ook. Dus beschuldig me niet van dingen die kant noch wal raken.

oke dat heb ik dan verkeerd opgevat, sorry!

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 11 nov 2004 20:40

joepie zegt:
En om mij te vergelijken met een ongelovige? Ik denk dat ik de Bijbel achter me heb als ik zeg dat er vele valse profeten zullen opstaan, er zullen er veel zijn die zeggen in Mijn naam boze geesten uit te drijven en zieken te genezen maar het niet doen. En dat hou ik dan maar in gedachten als ik weer eens van zulke wilde verhalen hoor.
Als je bid om de gaven van de Geest dan wil je ze ook allemaal. Dus ook die van gif drinken en slangen oprapen!
Dan wordt die Geest niet beperkt tot wat wij denken dat zou moeten zijn.

Ik heb jou niet willen beledigen met de uitlating.. Ik geloof pas..
Dus mijn exuus daarvoor dat het zo is over gekomen... (Ik heb het terug gelezen.. en idd. het is verkeerd gezegd, de fout is geheel aan mijn kant, het was niet mijn intentie om de zake zo te stellen.., dat is een nadeel van het tikken van mijn bericht.. dus nogmaals mijn exuus ervoor)
:oops:
jij zegt:
ik zeg dat er vele valse profeten zullen opstaan, er zullen er veel zijn die zeggen in Mijn naam boze geesten uit te drijven en zieken te genezen maar het niet doen. En dat hou ik dan maar in gedachten als ik weer eens van zulke wilde verhalen hoor.

markus 13:22 Die zegt er zullen valse profeten en christussen opstaan, die zullen tekenen en wonderen doen. om ware het mogelijke en uitverkorne volk te misleiden..

Jezus zegt in markus 9:37 nadat Johannes iemand wilde beletten een boze Geest uitdreef uit Jezus naam, die persoon was geen dicipel..
Belet hem niet, want er is niemand, die een kracht zal doen in Mijn Naam en kort daarna smadelijk spreken.

Ik heb lopen zoeken naar veel die zeggen in Mijn naam boze geesten uit te drijven en zieken te genezen maar het niet doen

Ik heb dit niet kunnen vinden...

Wat ik wel heb kunnen vinden is handelingen 19:13..

Ik bezweer u bij de Jezus die Paulus predikt.. Het antwoord is duidelijk.
De geest zegt: Jezus ken ik, van Paulus weet ik, maar wie zijt gij?

Als je bid om de gaven van de Geest dan wil je ze ook allemaal. Dus ook die van gif drinken en slangen oprapen

rom8 zegt; Want gelijk wij in een (1) lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, zo zijn wij , hoewel velen, een(1) lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander. Wij hebben nu gaven, onderscheiden, naar de genade die ons gegeven is.
1kor12:11 Doch dit alles werkt(de gave die eerder genoemd zijn in 1kor)een en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt gelijk Hij wil

met deze teksten wil ik aangeven dat wij niet alle gaven zullen hebben en krijgen.

tot zo ver.. gr
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 05 apr 2005 16:43

Ik vind gebedsgenezing iets "vaags" als je het mij vraagt. Persoonlijk heb ik het nog niet meegemaakt en ik stuit in mijn gedachten dan vaak op "een Jomanda-achtig gebeuren". Toch lees ik hier andere reacties. Ik geloof dan ook wel dat je de gave van de Geest moet hebben ontvangen om zoiets te kunnen. Ik denk ook dat God zorgvuldig die mensen uitkiest (zonder te oordelen!!). Wat denk je?
Afbeelding

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 12 apr 2005 07:05

De essentie van de Gave der Geest (Gaven der profetie eigenlijk) vinden we o.a. terug m.b.t. Gods volk:

Openbaring 14

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen, die de geboden Gods houden en het geloof in Jezus bewaren.

Openbaring 12

17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om te strijden tegen de overigen van haar zaad, die Gods geboden houden en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

Kenmerk van deze aspecten is dat ziju vervolgd worden, veelal ook in hun eigen gemeentes. Satan wil , kostenwat het kosyt, dat zoekende zielen worden gered en hoiudt ons een "imitatie geloof / Jezus voor". Zij die zicg daadwerkelijk door de Heilige Geest laten leiden zullen, daardoor alleen, ervaringen opdoen doordat zei inzichtelijk worden van het onderscheidelijke tussen dat wat de wereldse geesten hen voorhoudt en dat wat de Heilige Geest hen leert!

Geloven is niet alleen aannemen en vertrouwen, maar ook groeien. Wie geen strijd ervaart is in feitelijke zin ook niet bezig met de Heilige Geest. De essentie van de opdracht van Gods volk, om te erkondigen (ook aan de gemeenten) zijn de 3 boodschappen die engelen brengen in Openbaring 14. Jezus zelf is de opdrachtgever van die boodschappen en de auteur van Openbaringen. We moeten, denk ik, ons beseffen dat Openbaringenin het licht van Daniël essentieel zijn de de Heilige Geest (die nu vanuit het Heilige der Heilige tot ons komt, waar Gods troon is en Jezus zich nu voorbereid op Zijn 1e komst).

Helaas, maar wellicht ook duidelijk voor Christenen mogen de beelden van de begrafenis van de Paus, afgelopen vrijdag, tot hen spreken. Nog nooit eerder en uniek voor onze tijd is, dat zichtbaar werd dat de Paus als, werelds voorgestelde "Heilige Vader"dootr alle koningen en machthebbers werd geeerd! Velen mogen nu wel op de knieën gaan, want dit zijn profetische beelden van het begin van het einde. We zullen, als oporechte christenen (niet de wereldse essentie van christenen = algemeen katholiek onder Rome).

Deerbinding tussen Staat en Kerk (Babylon) zal niet merer lang op zich laten wachten. Niemand kan nu nog iets inbrengen tegen de macht van de Paus en haar burgerwetgever de USA, inclusief al haar bondgenoten. Het pact van het Merkteke (Openbaring 13) is reeds op veel gebieden een feit, spoedig zal de wereld de enige en ware Babylonsiche Koning (het Pausdom) verenigd in alle ongeestelijke wereldreligies niet alleen erkent maar ook aanbede worden.

Ooit heeft de Paus aan enkele christelijke gelovigen die aangaven alleen voor Jezus te knielen (notabene op het St Pieterplein) gezegd dat de tijd dat mensen alleen voor hem zouden knielen ( het Pausdom dus) sppoedig zal aanbreken. et evenement van Vrijdag 08 april is daarvan ene bewijs.

Zij die de gaven de rprofetie én daardoor ook het getuigenis van Jezus openbaren zal geopenbaard worden wat het kan redden. ZIj die blijvend vasthouden aan een wereldse onheilige Geest zullen ook de laatste oproepen niet zien, omdat zij feitelijhk gezien geen deel willen hebben aan Gods Hemelse Koninkrijk. Niet allen die Here Here roepen zullen immers het Hemelse Koninkrijk beerven, leert Jezus

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 07:19

Baltimore schreef:Ooit heeft de Paus aan enkele christelijke gelovigen die aangaven alleen voor Jezus te knielen (notabene op het St Pieterplein) gezegd dat de tijd dat mensen alleen voor hem zouden knielen ( het Pausdom dus) sppoedig zal aanbreken.

Welke paus heeft dat gezegd, wanneer? Ben ik wel heel nieuwsgierig naar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jun 2005 14:14

Reactie op http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=701379#701379

naomi schreef:De sensatiegerichtheid is absoluut een ander uiterste, waar ik ook niet geheel achter sta, maar met deze argumentatie kun je de bijzondere werkingen van de Geest, naast de bekering en het woord, makkelijk aan de kant schuiven. Wat heel handig kan zijn, omdat dit allemaal toch wel eng en ongrijpbaar is. Tenminste, dat heb ik zelf wel lange tijd gedaan.

Daarnaast vind ik het niet juist om de evangelische en charismatische daarop helemaal af te keuren. Op deze manier laat je namelijk zien dat zij toch wel minder zijn als die nuchtere reformatorische kerken die een goede leer hebben.

Ik zie tot nu toe geen argumenten om die charismatische gaven van de Geest zo maar op vandaag toe te passen. Gereformeerde exegeten hebben daarover ook niet gezwegen, maar er behoorlijk wat over geschreven. Dus je kan niet zeggen dat er geen alternatief is voor de zienswijze van de charismatischen. En dat zie ik in jouw antwoord niet verdisconteerd. Integendeel, dat ademt meer een sfeer alsof het afwijzen daarvan slechts uit onwilligheid (en evt. onwetendheid) gebeurt.

De mensen in gereformeerde kring zijn niet beter dan de mensen in evangelische en charismatische kring. Zelfs niet beter dan niet-gelovigen. We zijn immers allemaal geboren zondaren.
De gereformeerde leer is wel beter dan de leer van de evangelische en charismatische kringen.
Dat ik dat laatste zeg is logisch, want anders was ik zelf niet gereformeerd, maar koos ik wel voor een andere leer.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 04 jun 2005 14:44

Dus de charismatische gaven van de Geest zijn niet meer voor nu?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jun 2005 15:02

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je dat precies bedoelt. (De uitstorting van de Heilige Geest is natuurlijk nooit ongedaan gemaakt.) Maar zaken als tongentaal en zo zie ik niet als iets van nu. Als dat wel zo was, zou ik zelf ongetwijfeld ook onvermijdelijk op die wijze met dergelijke gaven te maken hebben gekregen. Dan zou het onmogelijk tot een specialiteit van de charismatische groepen beperkt kunnen zijn.
Niet dat ik nou zo'n expert ben op dit gebied, maar dit denk ik erover.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”