In de bak - Dominee.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 nov 2004 23:41

Er komen genoeg mensen in de gevangenis tot geloof. Zo iemand heeft juist een hele krachtige getuigenis, dus kan prima dominee worden als God hem daartoe roept.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Re: In de bak - Dominee.

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 13:51

Evelien schreef:In de bak gezeten en dominee worden.!!!!

een hele korte inleiding.!!!

Kan dat? in de bak gezeten te hebben en dan dominee worden?

(ik zal ook een antwoord geven, maar eerst jullie) :wink:

deze vraag is n.a.v wat je gelezen hebt in de stem der martelaren van de SDOK :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 nov 2004 13:54

Johannes1 schreef:deze vraag is n.a.v wat je gelezen hebt in de stem der martelaren van de SDOK

Wat is SDOK? Ik ben kennelijk hier een buitenstaander want ik heb er nog nooit van gehoord...

Riska

PeterD

Berichtdoor PeterD » 10 nov 2004 13:55

Riska schreef:
Johannes1 schreef:deze vraag is n.a.v wat je gelezen hebt in de stem der martelaren van de SDOK

Wat is SDOK? Ik ben kennelijk hier een buitenstaander want ik heb er nog nooit van gehoord...

Riska

Stichting
De
Ondergrondse
Kerk

zie ook www.sdok.nl

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 nov 2004 14:39

johannes1 schreef:

deze vraag is n.a.v wat je gelezen hebt in de stem der martelaren van de SDOK :mrgreen:

nee,

n.a.v. een gesprek met mijn oom. :mrgreen: (serieus waar hoor).

Riska

Berichtdoor Riska » 10 nov 2004 14:48

PeterD,

bedankt voor het antwoord... ik ken de stichting uiteraard wel, maar raakte door de afkorting in verwarring...

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 15:16

Evelien schreef:
johannes1 schreef:

nee,

n.a.v. een gesprek met mijn oom. :mrgreen: (serieus waar hoor).

zag jou aanvraag op de achterkant en dat verhaaltje van een dominee uit de bak en trok de conclusie dat je dat hier bedoelde :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 23:32

Riska schreef:Los van de apostelen die in de bak hebben gezeten.
Ik denk toch dat iemand die is veroordeeld om seksuele delicten en mensen die veroordeeld zijn omdat ze in dronkenschap iemand hebben doodgereden, geen dominee kunnen worden.

Kijk, bij belastingfraude - ik noem maar een dwarsstraat - worden geen andere mensen beschadigd en dat is een absoluut criterium.
Bij elk seksueel delict is een mens voor het leven beschadigd en dat geldt ook bij drankmisbruik waardoor iemand wordt doodgereden - dan is er zelfs sprake van het ontnemen van leven en beschadiging van de levens van anderen - zo iemand kan nooit dominee worden naar mijn stellige overtuiging.

Riska

Wat bekrompen gedacht van jou. Alsof voor God de ene zonde minder is dan de andere. Het gaat er om dat iemand een nieuwe mens is geworden, een wedergeborene. Dan zal God die mens steunen dat hij niet in zn oude zonde terugvalt. Wat betreft je stelling over het ontnemen van leven en beschadiging van levens van anderen. Dat laatste heeft Paulus in elk geval ook gedaan hoor. Reken maar dat hij mensen beschadigd heeft, maar 't is toch nog een aardig domineetje geworden vind ik.
En hoe kom je erbij dat bij belastingfraude geen mensen beschadigd worden? Het is diefstal en bij diefstal worden altijd mensen beschadigd. Bovendien worden uit de opbrengsten van de belastingen verschillende ziektekosten en uitkeringen betaald. Bijv. de bijstand, kinderbijslag, nabestaandenwet, etc. Dus je beschadigd wel degelijk mensen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2004 07:56

Jas,

Er is een groot verschil tussen benadelen en beschadigen.
En of het om personen gaat of om een instelling.
Daarmee praat ik belastingfraudeurs niet goed.
Wat ik bedoel is dit: mensen kunnen natuurlijk bekeerd worden en een ander leven gaan leiden.
Maar iemand die een mens seksueel misbruikt heeft, heeft die mens voor het leven beschadigd.Seksueel misbruik is meer dan aantasting van de integriteit van het lichaam, het is aantasten van de veiligheid, geborgenheid, het is aantasten van de eigenwaarde, het is... teveel om op te noemen en mensen die dit is aangedaan gaan een ontzettend lange weg om er bovenop te komen en in feite gebeurt dat nooit helemaal.
Ik vind dat iemand dan van mij alles mag worden, behalve dominee. Want wat als zo iemand een gemeentelid tegenkomt die met dit grote probleem worstelt en vraagt om hulp?
Seksueel misbruik komt - door alle milieus, door alle kerken heen - bij 1 op de vier vrouwen(meisjes) en 1 op de 7 mannen(jongens) voor. Dus dat een predikant daar niet mee in aanraking komt is niet erg groot...

Ik ben normaal geneigd zeer ruimhartig te zijn en het woord 'vergeving' naar iemand snel te laten klinken, maar hier heb ik dan toch grote, zeer grote aarzelingen bij. Want er blijven beschadigde mensen in de kou staan...

Riska

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 11 nov 2004 10:58

Persoonlijk geloof ik dat elke zonde,...
( leugentje om bestwil ook meegerekend)
schade toebrengt aan.................iedereen.
Het punt is als ik mijzelf zie als, zeg maar een nier, en ik zondig bijvoorbeeld door te zeggen dat ik een hart ben, en iedereen die geloofd mij, dan gaat het lichaam dood!
Want ik functioneer niet als hart, want ik ben een nier.

Als je dat doortrekt naar de zonde, misschien kunnen wij niet zien hoeveel schade er ontstaat door belastingontduiking.

Bij mij in de kerk is het echt van belang dat iemand van onberispelijk gedrag is alvorens hij in het ambt kan komen.
Hij hoeft niet zonder zonde te zijn, maar zoals Jas het bv stelt, moet wel afgerekend hebben met die zonde.
Zich bewust zijn van zijn zwakte.

En er is een criterium, want sexdelicten zijn toch wel een belangrijke reden voor wantrouwen vanuit de kerkleden naar het betreffende persoon toe, en zou zijn geloofwaardigheid in de weg kunnen staan.

Maar goed, laten we eens een ander voorbeeld pakken.
Als je bij een ministerie wilt gaan werken dan wordt er een antesedentenonderzoek gedaan.
Als blijkt dat je een strafblad hebt, dan kom je er op bepaalde plaatsen niet in, de meeste ministeries nemen je simpelweg niet aan.

Als ik kijk naar wat er gevraagd wordt alvorens je bijvoorbeeld als gastouder gaat werken, dan wordt er ook een bewijs van goed gedrag gevraagd, blijkt dat je in het verleden kinderen hebt mishandeld of je man/vrouw of vriend/vriendin dan wordt je niet aangenomen.
Dat zijn de consequenties van je gedrag.

Maar.......

Als God wil dat jij op een plaats komt te staan, zoals het voorbeeld van Paulus, waarin je getuigt van het tegenovergestelde.....
Dan zet God ook alle deuren voor je open.
Laten we daarbij niet uit het oog verliezen dat Paulus wel een enorme prijs heeft moeten betalen!

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 11 nov 2004 13:43

Welke prijs?

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2004 13:46

Rafaëlla schreef:Persoonlijk geloof ik dat elke zonde,...
schade toebrengt aan.................iedereen

Er zijn dingen die de ander kapótmaken - en als bij mij een predikant zou worden beroepen die iets dergelijks ooit op zijn geweten zou hebben gehad, ook al heeft hij er tig jaar voor gezeten ( maar de straffen zijn af en toe belachelijk laag), ook al zou hij getuigen van Gos wonderbare werk in hem - ik zou die kerk niet meer bezoeken.
Want het is een volstrekt niet serieus nemen van slachtoffers, hen ongelooflijk in de kou laten staan.

Ik denk dan: er zijn tig beroepen waar iemand nog kan werken en laat hem daar dan maar door leven en werken getuigen van een ommekeer.
Maar niet op de kansel of in het pastoraat...

Riska

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 11 nov 2004 14:09

Klopt Riska.

Handelingen 9 vers 16

"Ik zal hem namelijk laten zien hoeveel hij moet lijden omwille van Mijn naam"
Paulus heeft die prijs moeten betalen.
Eerst was hij een heftige jodenvervolger om vervolgens geheel om te slaan in een Jezusvolger en mensen te roepen om ook Jezusvolger te worden.

Een prachtig voorbeeld van hoe God alles doet medewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 nov 2004 15:07

Riska schreef:Ik denk dan: er zijn tig beroepen waar iemand nog kan werken en laat hem daar dan maar door leven en werken getuigen van een ommekeer.

Riska

Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? Rom.8:33
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2004 15:15

Riska schreef:
Rafaëlla schreef:Persoonlijk geloof ik dat elke zonde,...
schade toebrengt aan.................iedereen

Er zijn dingen die de ander kapótmaken - en als bij mij een predikant zou worden beroepen die iets dergelijks ooit op zijn geweten zou hebben gehad, ook al heeft hij er tig jaar voor gezeten ( maar de straffen zijn af en toe belachelijk laag), ook al zou hij getuigen van Gos wonderbare werk in hem - ik zou die kerk niet meer bezoeken.
Want het is een volstrekt niet serieus nemen van slachtoffers, hen ongelooflijk in de kou laten staan.

Ik denk dan: er zijn tig beroepen waar iemand nog kan werken en laat hem daar dan maar door leven en werken getuigen van een ommekeer.

Riska

Absoluut mee oneens. Als het goed is heeft zo iemand ook z'n zonden beleden aan z'n slachtoffers (en als die ook christen zijn zullen ze hem moeten vergeven, waarmee ik geen oordeel vel over mensen die dat niet kunnen) en staat er in het Onze Vader niet: "Vergeef ons onze zonden, zoals wij ook vergeven onze schuldenaren"?

Ik zie niet in waarom je daarmee de slachtoffers niet serieus zou nemen en het is ook niet echt het voorbeeld wat Jezus gaf.

Terug naar “Archief”