afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 17:19

Dat kun je niet tekenen ;)

Dat kon je in het echt ook niet aan Zijn uiterlijk zien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 17:34

alex leusink schreef:
Yael schreef:
johannes1 schreef:het punt is dat ik de 2 naturen niet los van elkaar kan zien, omdat ik weet dat ze 1 zijn.

de twee naturen zijn niet 1, daarmee suggereer je dat ze met elkaar vermengt zijn en dat is niet zo, ze zijn onvermengt. Jezus is God en mens niet godmens.

En toch ondersteunde Jezus' godheid Zijn mensheid...

daar gaat het helemaal niet over, het gaan erom dat deze naturen niet vermengt zijn met elkaar, dat is iets anders dan ondersteuning.

en over dat vermenselijkt beeld wat je verderop zegt, Jezus was mens! dus ik zie niet in wat er verkeerd aan is Hem als mens af te beelden. :roll:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 17:39

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:
aragorn schreef:En waarom klopt mijn argument bovenaan deze pagina niet volgens jou? Ik geloof ook dat ze 1 zijn, maar dat was aan de buitenkant niet te zien en we zouden toevoegen aan de schrift als we denken dat het wel zo was.

maar we weten het nu wel.

Jep. Weet je het van Jezus niet dan? Of zou je het niet van Hem geweten hebben als je ooit plaatjes van Hem gezien zou hebben?

we weten dat Jezus 1 was in beide naturen, dat bedoelde ik.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 17:40

Yael schreef:
alex leusink schreef:
Yael schreef:
johannes1 schreef:het punt is dat ik de 2 naturen niet los van elkaar kan zien, omdat ik weet dat ze 1 zijn.

de twee naturen zijn niet 1, daarmee suggereer je dat ze met elkaar vermengt zijn en dat is niet zo, ze zijn onvermengt. Jezus is God en mens niet godmens.

daar gaat het helemaal niet over, het gaan erom dat deze naturen niet vermengt zijn met elkaar, dat is iets anders dan ondersteuning.

en over dat vermenselijkt beeld wat je verderop zegt, Jezus was mens! dus ik zie niet in wat er verkeerd aan is Hem als mens af te beelden. :roll:

Jezus was als mens een Goddelijk Persoon, maar ook in zijn Goddelijke staat is Hij een Goddelijk Persoon. dus 1.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 17:41

hmm :roll: onvermengt zijn Jezus naturen....
Laatst gewijzigd door Yael op 10 nov 2004 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 17:41

welke reactie :?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 17:42

johannes1 schreef:welke reactie :?

die reactie dat Jezus 1 is in Zijn beide naturen..

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 17:45

even een oude discussie hier naar toe halen. de drieëenheid. we stellen dat 3 Personen 1 God is. zo is het denk ook bij Jezus naturen. 2 naturen 1 Jezus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2004 17:48

Gaat dit niet een beetje off-topic? Wat heeft dit met het wel of niet afbeelden te maken.

Zoals ik al aangaf komen bovenstaande zaken door een tekening in een kinderbijbel niet in het gedrang.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 nov 2004 17:49

johannes1 schreef:even een oude discussie hier naar toe halen. de drieëenheid. we stellen dat 3 Personen 1 God is. zo is het denk ook bij Jezus naturen. 2 naturen 1 Jezus.

drie-eenheid lijkt me geen goed voorbeeld, omdat niet 100% sluitend te krijgen is maar dat is een andere discussie.

2 naturen in Jezus maar niet met elkaar vermengt. dus die vormen niet samen 1 natuur als je dat bedoelt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 18:19

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:
alex leusink schreef:
Yael schreef:

En dus mag je Hem niet afbeelden?

Ik vind dat je Hem niet afbeelden mag, maar niet om die reden, maar meer omdat er een vermenselijkt beeld ontstaat van Hem, terwijl Hij zonder zonden was, zonder kwade bedoelingen.

Maar dat vind ik geen legitieme reden. Immers, er was oorspronkelijk niets mis met de mens. Zonde was oorspronkelijk niet inherent aan menszijn. Wat dat betreft zou je juist blij moeten zijn dat er eindelijk eens een mens kan worden afgebeeld die zonder zonde was. Jij wil dus alleen mensen afbeelden die wel kwade bedoelingen hebben???
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2004 18:40

Haha, dat vind ik een leuke, jas! :D

Het is een beetje vervelend dat de tegenstanders hier vooral hun argumenten herhalen terwijl er naar mijn idee geen tegenargumenten door hen onderuitgehaald zijn.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 nov 2004 18:40

of jullie onze tegenargumenten niet serieus omdat jullie je vast kleven aan jullie mening :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 18:54

johannes1 schreef:of jullie onze tegenargumenten niet serieus omdat jullie je vast kleven aan jullie mening :mrgreen:

Hoe meer Jezus afgebeeld wordt en over Hem gesproken wordt, hoe vervelender de satan dat vindt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 nov 2004 18:55

Aragorn schreef:Haha, dat vind ik een leuke, jas! :D

Ik moest echt 2 x kijken of ik dit wel goed las.
hahaha 8)

Terug naar “Archief”